Wykonywanie portretów nocą może być trudne, ponieważ do uzyskania wystarczającej ilości światła może być potrzebna lampa błyskowa. Jednak światło otoczenia wokół fotografowanej osoby często bywa bardzo nastrojowe i warte zachowania na portrecie. Pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe firmy Canon, takie jak Canon EOS R6 Mark II, który ma system regulacji ostrości Dual Pixel CMOS AF II, mogą automatycznie ustawiać ostrość do poziomu -6,5 EV, dzięki czemu często można fotografować bez lampy błyskowej nawet przy słabym oświetleniu.
W przypadku korzystania z lampy błyskowej tryb nocnego portretu, który jest dostępny w większości aparatów Canon EOS, w tym w modelach Canon EOS R100, EOS R8 i EOS RP, upraszcza zadanie, ponieważ zmienia sposób działania aparatu. Wykorzystuje on wbudowaną lampę błyskową lub rozpoznaną lampę Speedlite na gorącej stopce, aby oświetlić główny obiekt, i zapewnia dość czasu na to, aby światło otoczenia zostało odwzorowane na ujęciu. Dzieje się to dzięki wydłużeniu czasu naświetlania i automatycznemu dostosowaniu ustawień czasu błysku. Ustaw obiekt w taki sposób, aby oświetlała go lampa błyskowa, a nie światło otoczenia. Aby uzyskać jeszcze lepszy rezultat użyj statywu, który zmniejszy drgania aparatu.
W warunkach jasnego oświetlenia portrety mogą mieć zbyt duży kontrast. Gdy obiekt jest oświetlony od tyłu silnym światłem słonecznym, z pomocą przychodzi lampa błyskowa. Podłącz lampę Speedlite (np. Canon Speedlite EL-100) do gorącej stopki aparatu lub ustaw wbudowaną lampę błyskową na wyzwalanie przy każdym zdjęciu. Aparat będzie dążył do zrównoważenia błysku lampy błyskowej i światła dziennego, tworząc znacznie efektowniejsze zdjęcie z optymalnym oświetleniem obu elementów – fotografowanej osoby i tła.
Niekiedy podczas tworzenia portretów w plenerze lub w naturalnym środowisku obiektu trzeba zmagać się z silnym lub utrudniającym pracę oświetleniem. Zaawansowane obiektywy stałoogniskowe (np. Canon RF 50mm F1.8 STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM) cechują się wyższą jakością optyczną, lepszymi parametrami pracy i większą elastycznością działania w warunkach słabego oświetlenia. Dzięki szerszemu otworowi przysłony do matrycy aparatu dociera więcej światła. Pozwala to fotografować przy słabym oświetleniu bez uszczerbku dla jakości obrazu. Jest to idealne rozwiązanie w przypadku portretów robionych w naturalnym środowisku obiektu, na przykład w słabo oświetlonych fabrykach lub studiach artystów. Co więcej, szersza przysłona pozwala także zmniejszyć głębię ostrości, dzięki czemu można skuteczniej rozmywać tło i tworzyć efekt bokeh, a tym samym wyodrębniać obiekt z pełnego zbędnych detali tła.
Wiele obiektywów z mocowaniem RF ma również bardziej zaawansowane wewnętrzne elementy optyczne i zewnętrzne powłoki, które pomagają eliminować aberracje i efekty flary. Dzięki temu portrety plenerowe są wyraźne i ukazują szczegóły obiektu w określonym kontekście.
Na koniec należy dodać, że w przypadku korzystania z automatycznych lub półautomatycznych trybów fotografowania, takich jak preselekcja przysłony (Av) lub automatyczna czułość ISO, można szybko dostosować ustawienia do zmieniających się lub trudnych warunków oświetleniowych za pomocą funkcji korekty ekspozycji. Korekta ekspozycji może wydawać się skomplikowaną czynnością, ale jest to prosty sposób na rozjaśnienie lub przyciemnienie zdjęcia. Jest ona szczególnie przydatna, gdy chcemy zarejestrować jasne odcienie skóry i zadbać o odpowiedni kontrast obiektów lub sfotografować ciemne odcienie skóry i zapewnić im naturalny wygląd. Prawie wszystkie aparaty firmy Canon mają ustawienie korekty ekspozycji. Informacje na ten temat znajdują się w instrukcji obsługi danego urządzenia.