10 tips for family photography: A girl holds her hands up in a spray of water, the droplets blurred.

FOTOGRAFIA RODZINNA

10 wskazówek dotyczących fotografii rodzinnej

Helen Bartlett
Helen Bartlett

Fotograf rodzinny

Helen Bartlett jest jednym z najbardziej cenionych fotografów specjalizujących się w portretach rodzinnych w Wielkiej Brytanii. W swojej pracy wykorzystuje wyłącznie światło naturalne – nie używa lampy błyskowej. Wszystkie fotografie Helen są czarno-białe. Dzięki temu tworzy ona ponadczasowe kompozycje rodzinne.

Poprosiliśmy ją o udzielenie kilku wskazówek w temacie, którym zajmuje się w ramach swojej długiej i udanej kariery. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak wykonywać piękne ujęcia swojej rodziny i to nie tylko w wyjątkowym, świątecznym okresie.

1. Trzymaj aparat w zasięgu ręki, nie telefon

– Pierwszą rzeczą, bez której nie zrobimy udanych zdjęć, jest aparat. Trzeba go zawsze mieć w pobliżu. Smartfonem też możesz wykonać nawet niezłe zdjęcia, ale to dobry aparat zapewnia kontrolę nad rezultatami naszej pracy. Ponadto w przypadku telefonów dużo łatwiej o rozproszenie uwagi np. przez otrzymaną wiadomość e-mail czy połączenie. Lustrzanka cyfrowa lub dobry aparat kompaktowy pozwolą skupić się na wykonywaniu zdjęć. Poza tym większość aparatów zapisuje zdjęcia w plikach o wyższej jakości. Jest to niezmiernie ważne, jeśli chcemy później wydrukować nasze fotografie. Sugeruję trzymanie aparatu w torebce lub na blacie w kuchni, tak aby znajdował się zawsze w pobliżu, gdy będziemy go potrzebować.

A smiling boy with a Lego play set.

2. Sfotografuj Święta Bożego Narodzenia w swojej rodzinie

– Podczas Świąt warto uchwycić zachowanie członków rodziny. Podczas gdy wszyscy otwierają swoje prezenty, upewnij się, że masz pod ręką aparat, i sfotografuj radość na twarzach najbliższych (lub wyraz lekkiego rozczarowania po otwarciu nietrafionego prezentu). Jeśli pogoda jest dobra, wyjdź na zewnątrz, ponieważ dzieci często tam są najbardziej naturalne. Warto też wybrać się na rodzinny spacer i zabrać ze sobą nowe zabawki. Tworzenie takich sytuacji zapewnia doskonałą okazję do sfotografowania rodziny w najbardziej naturalny sposób.

3. Zacznij wcześnie

– Zazwyczaj zaczynam fotografować około 8 rano. Dzieci najlepiej fotografuje się o poranku. Są wtedy wypoczęte i mają za sobą śniadanie. W trakcie dnia dzieci są bardzo aktywne, walczą o zabawki, po południu mogą więc być trochę zmęczone i cały duch współpracy wyparuje. Z tego względu formalne i grupowe zdjęcia też warto zrobić wczesną porą. Później możesz się zrelaksować i robić niepozowane zdjęcia, nie martwiąc się o to, czy niemowlak akurat będzie chciał uśmiechnąć się do obiektywu. Fotografuj zgodnie z planem dnia dzieci, aby zapewnić sobie najlepsze szanse na dobre ujęcia. Rób dużo zdjęć, każdego dnia, tak aby na koniec świątecznego okresu móc stworzyć album z przygodami całej rodziny – świetny materiał do wspomnień.

A family group posing in front of a tree.

4. Pamiętaj, aby znaleźć się na zdjęciach

– Większość rodzin ma jedną osobę, która zawsze stoi z drugiej strony obiektywu. W moim przypadku był to mój tata. Zadbaj o to, aby różne osoby robiły zdjęcia. Dzięki temu cała rodzina znajdzie się na fotografiach. Takie zdjęcia staną się ważne dla dzieci, gdy zaczną dorastać. Aby uwiecznić całą rodzinę na portrecie, umieść aparat na statywie (lub połóż go na czymś stabilnym, stole lub ławce w parku) i skorzystaj z samowyzwalacza. Szukasz interesującej, nowej perspektywy? Może warto przekazać aparat dzieciom i pozwolić zrobić sobie kilka zdjęć? Może też zainteresują się fotografią.

5. Skoncentruj się na naturalnych zachowaniach

– Czasy, kiedy aparat przynosiło się wyłącznie na specjalne okazje, odeszły w niepamięć. Dzisiaj możemy robić znacznie więcej ujęć podczas naturalnych zajęć. Sfotografuj rodzinę moszczącą się wygodnie na sofie pod koniec długiego dnia. Uchwyć radosne spojrzenie dziecka wskakującego do twojego łóżka wczesnym rankiem, by bawić się już o 5 rano. Oddal się nieco i użyj dłuższego obiektywu lub funkcji zoomu w aparacie, aby sfotografować bawiące się dzieci i uzyskać cudowne, niepozowane zdjęcia.

Powiązane artykuły
A smiling child playing on a swing.

FOTOGRAFIA RODZINNA

Sekrety rodzinnego fotografa portretowego

Helen Bartlett opowiada o swojej karierze, omawia swój ulubiony sprzęt i oferuje porady dla aspirujących zawodowców

A baby playing with an abacus and looking at the camera.

FOTOGRAFOWANIE DZIECI

Do wykorzystania już dziś – 12 porad dotyczących fotografowania dzieci

Uwiecznij cenne chwile i etapy rozwoju Twojego dziecka dzięki tym zmyślnym sposobom na to, by fotografowanie dzieci było zabawne i zapewniało wspaniałe rezultaty

A child sits on a stepladder entertained by his parents.

FOTOGRAFIA RODZINNA

Jak uzyskać lepsze świąteczne zdjęcia niż rok wcześniej

Jeśli chcesz uchwycić atmosferę świąt, te wskazówki zapewnią Ci mnóstwo pomysłów na świąteczne zdjęcia.

Children ride bikes through trees.

6. Użyj różnych miejsc do opowiadania historii

– Spróbuj uchwycić elementy powiązane z opowiadaną historią na swoich zdjęciach. Idealne zdjęcie portretowe daje dużą satysfakcję. Jednak równie przyjemne może być uchwycenie szerszej perspektywy. Zrób zdjęcie dzieciom w ich pokoju, gdy bawią się zabawkami. Dodaj punkt odniesienia do zdjęć dzieci bawiących się w parku lub lesie – fotografuj pionowo, by uchwycić wysokość drzew. Korzystaj ze swojego otoczenia w twórczy sposób. Patrz na kształty i cienie, odbicia i elementy obramowujące, aby nadać zdjęciom wyjątkowy charakter.

"Dzieci najlepiej fotografuje się o poranku. Są wtedy wypoczęte i mają za sobą śniadanie."

A baby’s face seen through a hole in a card sign that reads ‘Peek-a-who?’

7. Szukaj interesujących kątów fotografowania i kompozycji

– Czasem można uchwycić istotę danej osoby bez pokazywania jej twarzy. Interesujące kąty fotografowania i punkty widzenia mogą zapewnić niezwykle ciekawe zdjęcia. Sfotografuj szczegóły malutkich rączek dziecka lub uwzględnij na zdjęciach fakt, że dziecko nalega na noszenie lewego kalosza na prawej stopie, a prawego na lewej. Eksperymentuj z ustawieniami aparatu. Użyj krótkich czasów naświetlania, aby uchwycić szczegóły ruchu. Albo wręcz przeciwnie: pokaż dziecko jako rozmytą smugę pełną energii, zwiększając czas naświetlania i używając statywu do utrzymania aparatu w stabilnej pozycji, gdy dziecko przed nim przebiega. Nie bój się użyć wyższej czułości ISO podczas fotografowania w pomieszczeniach. Nigdy nie używam lampy błyskowej – wolę światło zastane, które sprawia, że zdjęcia są bardziej naturalne. Spróbuj zrobić zdjęcia czarno-białe. Mają one ponadczasowy charakter i prawdopodobnie będą się podobać również przyszłym pokoleniom.

8. Spójrz na świat z perspektywy dzieci

– Zniż się do poziomu wzroku dzieci, aby zobaczyć świat z ich perspektywy. Spróbuj usiąść lub położyć się na podłodze. Taki sposób pracy pomoże też wyeliminować z kadru niepożądane elementy tła, które mogą rozpraszać uwagę osoby patrzącej na zdjęcie. Dzięki temu zamiast stosu zabawek rozsypanych pod nogami jako tła użyjemy nieba, drzew lub ściany. Czasem warto sfotografować radość dziecka, które spowodowało bałagan.

A baby’s face seen through a hole in a card sign that reads ‘Peek-a-who?’

9. Wydrukuj zdjęcia

– Niezależnie od tego, czy korzystasz z domowej drukarki czy z usług druku zdjęć oferowanych przez Internet lub w sklepie fotograficznym, wydrukuj zdjęcia. Można je też wykorzystać m.in. do ozdobienia kubków i utworzenia plakatów. Będą wówczas cieszyć nasze oczy każdego dnia. Wydrukowane zdjęcia można bezpiecznie przechowywać. Bez obawy, że zaginą w komputerze lub znikną z karty pamięci.

10. Niech to będzie dobra zabawa

– Zadbaj o to, aby dzieci dobrze się bawiły podczas fotografowania. Będą bardziej skore do współpracy. Nie oczekuj od nich zbyt wiele, zwłaszcza gdy są zmęczone. Spróbuj je natomiast czymś zainteresować podczas fotografowania. Rób zdjęcia ich ulubionym rzeczom, np. pluszowym zabawkom czy obrazkom, które właśnie namalowały. Baw się z nimi, śpiewaj piosenki, wspinaj się na drzewa. Wykorzystaj czas Świąt Bożego Narodzenia, urodziny i inne specjalne okazje, aby uchwycić prawdziwą dziecięcą ekscytację.

A happy girl

– Pamiętaj, że fotografowanie rodziny to najlepsza zabawa, jaką możesz cieszyć się z aparatem. Mam nadzieję, że te wskazówki zachęcą was do częstszego używania aparatu w okresie świątecznym i robienia zdjęć, które będą źródłem bezcennych wspomnień.