FOTOGRAFIA MODOWA

Jak fotografować znajomych jako modeli modowych

Fotograficzka zajmująca się modą i zdjęciami beauty, Jade Keshia Gordon, podaje 6 prostych wskazówek dotyczących tworzenia stylowych zdjęć do kanałów społecznościowych lub witryn sklepów internetowych.
Canon Camera
Od czego trzeba zacząć, gdy chcemy nadać modowy charakter naszemu kanałowi na Instagramie lub bardziej dopracowany wygląd zdjęciom do witryn sklepów z modą? „Kluczem jest stylizacja” – mówi Jade Keshia Gordon, która zajmuje się modą zawodowo. „Wszystko, od ubrań i miejsca po włosy i makijaż, musi ze sobą współgrać. Rzecz sprowadza się do stworzenia pewnej atmosfery. Większość zdjęć z modelami modowymi dostępnych w Internecie ma zachęcać do zakupu produktów. Warto zastanowić się nad tym, jak fotografowie osiągnęli ten cel, wykorzystując światło, lokalizację, kolory i pozy”.

Jade, londyńska fotograficzka modowa zajmująca się modą i zdjęciami beauty, pracuje w zawodzie od 10 lat i ma reputację osoby, która zapewnia atrakcyjne, nowoczesne koncepcje. Podobnie jak wielu profesjonalistów naukę fachu rozpoczęła od pracy ze znajomymi.

Podaje sześć prostych wskazówek, które mogą nadać portretom modowy charakter, niezależnie od tego, czy fotografujemy aparatem EOS lub Canon PowerShot czy smartfonem.

1. Wybierz miejsce, które pasuje do stylistyki zdjęć

Portret kobiety z długimi warkoczykami, w niebieskiej koszulce farbowanej metodą tie-dye.

Bywa, że lokalizacja jest równie ważna jak osoba, którą fotografujemy. Jeśli tło może rozpraszać uwagę, rozmyj je, używając małej wartości przysłony w obiektywie stałoogniskowym. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/320 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

„Trzeba wybrać miejsce, które nie będzie odciągało uwagi od prezentowanej mody. Najlepiej, gdyby wzbogacało wymowę zdjęć” – mówi Jade. „Jeśli fotografowane stroje byłyby krzykliwe i kolorowe, prawdopodobnie wybrałbym gładkie tło.

„Przede wszystkim trzeba zadbać o komfort znajomej osoby w określonej przestrzeni. Jeśli jest to osoba nieśmiała, lepiej nie zabierać jej w miejsce, w którym wszyscy będą na nią patrzeć. Zamiast tego warto wybrać spokojną, otwartą przestrzeń lub parking.

Jeśli mamy wystarczająco dużo miejsca w sypialni lub w salonie, sesję możemy zorganizować w domu. Znakomitym tłem może być biała ściana”. Więcej informacji na temat prostych konfiguracji domowego studia fotograficznego można znaleźć w tym artykule.

2. Przygotuj plan sesji

Kobieta z długimi warkoczykami, w różowym kardiganie.

Wybierz ubrania z wyprzedzeniem i pamiętaj o kolejności ich zakładania przez fotografowaną osobę. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/640 s, f/1,4 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Kobieta z długimi warkoczykami siedzi odwrócona tyłem od aparatu, ale z głową skierowaną w jego stronę. Ubrana jest w koszulkę farbowaną metodą tie-dye i harmonizujące z nią legginsy.

Warto zaplanować kolejność zdjęć z uwzględnieniem fryzur – zaczynamy od najprostszej. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/200 s, f/1,2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Podczas sesji modowej włosy i makijaż są równie ważne jak same ubrania. Jade zaleca, aby zacząć od doboru ubrań, a dopiero później fryzur. „Jeśli planujemy użycie kilku kompletów odzieży, warto pomyśleć o zaplanowaniu sesji. Trzeba ułatwić modelce modyfikowanie fryzur. Dobieramy fryzury do strojów, a następnie określamy plan sesji, zaczynając od najprostszej fryzury”.

3. Znajdź kilka pomysłów dotyczących pozowania

Kobieta z długimi warkoczykami pozuje na chodniku. Ma na sobie krótki różowy kardigan i wysoko wyprofilowane szare dżinsy.

Początkowo modelka może być nieco skrępowana, więc warto zacząć od pozycji, które uważa ona za naturalne. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/640 s, f/1,4 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Kobieta w niebieskiej koszulce farbowanej metodą tie-dye przerzuca długie warkoczyki za siebie.

Zamień pozowanie w dobrą zabawę. Jade poprosiła znajomą o to, aby przerzuciła swoje warkoczyki. Wprowadza to element ruchu i pomaga stworzyć wyjątkowy portret modowy. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/320 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Jade zaleca przygotowanie tablicy inspiracji, dzięki której znajoma osoba zobaczy, o jaki wygląd nam chodzi. „Nie powinno to być nic przytłaczającego” – mówi. „Może jakaś tablica Pinterest lub kilka wycinków z czasopism z pomysłami na pozy, fryzury i makijaż oraz z potencjalnymi miejscami pracy.

„Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w pozowaniu związanym z modą, możemy poprosić go o to, aby wyobraził sobie, że przymierza ubrania przed lustrem. Często łatwiejszym rozwiązaniem jest przyjęcie odpowiedniej pozy i zademonstrowanie jej modelce/modelowi. Równie skuteczne może być też poproszenie osoby o to, aby zaczęła iść w kierunku aparatu. Będzie mogła się zrelaksować, a fotograf zyska okazję do zrobienia niepozowanych zdjęć w ruchu”.

4. Użyj rekwizytów, aby dać modelowi coś, na czym się skupi

Nosząca okulary kobieta z długimi warkoczykami, w liliowym swetrze, z przewieszoną przez ciało małą niebieską torbą listonoszką.

Torba listonoszka zapewnia modelce coś, na czym może położyć ręce. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark III (obecnie zastąpionym przez model Canon EOS 5D Mark IV) z obiektywem Canon EF 85mm f/1.8 USM, 1/125 s, f/1,8 i ISO 50. © Jade Keshia Gordon

Kobieta w koszulce farbowanej metodą tie-dye pije z kubka na wynos.

Wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku jako rekwizytów może ułatwić naturalne pozowanie. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/400 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

„Znajdź rekwizyt, np. torbę, telefon lub filiżankę kawy, aby zająć czymś ręce modelki/modela. Gdy modelka/model nabierze wprawy, można poprosić o ponowne wykonanie tej samej czynności, ale bez rekwizytu. Czasami proszę, aby osoba usiadła i przyjęła niedbałą pozę. Chodzi o to, aby skupić na czymś uwagę modelki/modela”.

5. Eksperymentuj z różnymi obiektywami i pozycjami fotografowania

Kucająca kobieta w niebieskiej koszulce farbowanej metodą tie-dye i harmonizujących z nią legginsach oraz białych butach sportowych.

Zmieniaj pozycję fotografowania i eksperymentuj z kątem fotografowania, aby tworzyć dynamiczne i zróżnicowane portrety. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/320 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Kobieta oparta o ścianę, w niebieskiej koszulce farbowanej metodą tie-dye i harmonizujących z nią legginsach.

Przykucnięcie w celu zrobienia zdjęcia z niskiego pułapu jest doskonałym sposobem na to, aby obiekt wydawał się wyższy. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/250 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Jade mówi, że osoby zaczynające przygodę z portretami modowi nie potrzebują wielu zestawów sprzętowych. Standardowy obiektyw podstawowy do systemu EOS umożliwia nadawania zdjęciom różnego wyglądu. „Obiektyw z zakresem ogniskowej 18–55 mm, taki jak EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM, pozwala fotografować szczegóły, a także cały strój, w tym buty. Jeśli chcemy przejść na wyższy poziom zaawansowania, warto skorzystać z niedrogiego obiektywu do zdjęć portretowych, takiego jak Canon EF 50mm f/1.8 STM, z dużą maksymalną przysłoną ułatwiającą rozmywanie tła”.

W przypadku osób preferujących aparaty bezlusterkowe wszechstronny obiektyw Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM do aparatów z systemu EOS R, takich jak Canon EOS RP, jest również idealny do zdjęć ulicznych i fotografii zbliżeniowej. Obiektywy Canon RF 50mm F1.8 STM i Canon RF 85mm F2 Macro IS STM stanowią także doskonałą alternatywę do zdjęć portretowych. Z kolei uniwersalny model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM to niewielki i lekki obiektyw zmiennoogniskowy do użytku na co dzień.

Cofnięcie się i powiększenie obrazu nada fotografowanej osobie bardziej atrakcyjny wygląd niż w przypadku zbliżenia się do niej i rozszerzenia kadru. Wybór pułapu, na którym znajduje się aparat, też ma znaczenie. „Większość osób, które nie są zbyt wysokie, chcą sprawiać wrażenie wyższych” – mówi Jade. „Można to osiągnąć, fotografując z niskiego pułapu. Fotografowana osoba wydaje się wtedy wyższa. Warto więc przykucnąć i zrobić zdjęcia z takiej perspektywy”.

Jade zaleca, aby bez względu na używany obiektyw rozpocząć od zdjęć całej sylwetki, a dopiero później przejść do mocniejszego kadrowania ujęć. „Warto pokazać fotografowanej osobie kilka pierwszych zdjęć, aby mogła zobaczyć, że dobrze wygląda. Następnie możesz zasugerować przejście do zdjęć zbliżeniowych. Prosimy fotografowaną osobę o to, aby zrobiła zabawne miny lub pobawiła się szalikiem lub kapeluszem. Dzięki temu łatwiej się zrelaksuje.

6. Nagrywaj też filmy

The back of a Canon EOS R6 showing a portrait of a woman on the touchscreen.
Przy okazji fotografowania warto nagrywać filmy z portretami modowymi. Jedna z większych różnic między filmowaniem a fotografowaniem polega na tym, że trzeba się zastanowić się nad punktami rozpoczęcia i zakończenia klipu wideo oraz przejściami między klipami. Warto nagrać trochę materiału przed punktem początkowym i po punkcie końcowym. Ułatwi to edycję klipów w oprogramowaniu wideo.

Jade zaleca filmowanie w przypadku każdego stroju. „Filmowana osoba zobaczy, jak porusza się strój, co pozwoli jej dostosować własny sposób poruszania się” – mówi. „Jeśli chodzi o reżyserowanie filmów modowych, zależy mi na tym, aby wszyscy dobrze się bawili. Prosiłam modelkę o to, aby obracała się wokół własnej osi, podchodziła do mnie, wyciągała ręką w kierunku aparatu i odchodziła od niego. Robiła też atrakcyjne wymachy nogami. Widać, jak dobrze bawiliśmy się podczas sesji”.


Autor: Marcus Hawkins

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • Portret kobiety z dużym zielonym naszyjnikiem i niebieskim beretem – na fioletowym tle.

    PROJEKTY DOMOWE

    Zorganizuj własne domowe studio

    Dowiedz się, jak kreatywnie korzystać z lampy błyskowej i wykonywać niesamowite portrety mimo ograniczonego budżetu.

  • Portret uliczny kobiety z długimi warkoczykami, w różowym kardiganie i szarych dżinsach.

    FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Jak uchwycić doskonałe odcienie skóry na portretach

    Opanuj skomplikowaną sztukę uwieczniania naturalnych odcieni skóry z zawodową fotograficzką modową Jade Keshią Gordon.

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    PROJEKTY

    3 samodzielnie wykonane akcesoria fotograficzne

    Stwórz własny softbox, lampę punktową rzucającą skupione światło oraz pufę do stabilizacji aparatu.

  • FOTOGRAFIA W POMIESZCZENIACH

    Trzy pomysły na kreatywne fotografowanie w pomieszczeniach

    Przebywanie w domu nie oznacza, że nie możesz kreatywnie pracować. Zapoznaj się z aparatem i naucz się robić kinematograficzne portrety, zdjęcia makro i filmy poklatkowe.