FOTOGRAFIA ULICZNA

Robienie zdjęć portretowych na ulicach

Fotograf Kym Moseley wyjaśnia, jak ważne są przygotowania, profesjonalne podejście i drukowanie w kontekście tworzenia portretów obcych ludzi.
Smartfon z włączoną aplikacją SELPHY Photo Layout, biała drukarka Canon SELPHY Square QX10, zestaw papieru do drukarki i kilka wydrukowanych zdjęć portretowych na drewnianym stole. Ujęcie z góry.

Fotografowanie ludzi spotykanych na ulicy może być trudnym doświadczeniem, ale nie musi — twierdzi popularny TikToker i fotograf Kym Moseley, który zebrał ponad 180 tysięcy fanów na tej platformie społecznościowej.

Kym ma doświadczenie w tworzeniu portretów ulicznych. To właśnie pytanie nieznajomych o to, czy może im zrobić zdjęcie, w dużym stopniu przyczyniło się do jego sukcesu w Internecie. Odkrył, że niektóre osoby nie chcą być fotografowane, a inne traktują pytanie o zgodę jako komplement i chętnie pozują, zwłaszcza jeśli fotograf obieca, że udostępni im gotowe zdjęcie.

Tutaj Kym, który używa aparatu Canon EOS R6, opowiada o tym, jak kształtował pewność siebie w kontekście nawiązywania kontaktu z ludźmi, o zaletach nieprzewidywalności i o wartości szczerych opinii. Pokazuje też, jak dzięki drukarce Canon SELPHY Square QX10 można zrobić coś więcej, niż tylko pokazać zdjęcie na ekranie LCD aparatu – poprzez wręczenie fotografowanej osobie odbitki, którą może ona zachować na pamiątkę całego zdarzenia.

Sprzęt i ustawienia

Aparat Canon EOS R6 na pokrywie kolorowego pojemnika.

Podczas tworzenia portretów ulicznych gwiazda TikToka, Kym Moseley, korzystała z aparatu Canon EOS R6 oraz obiektywów zmiennoogniskowych i stałoogniskowych, w tym modeli Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM i Canon RF 16mm F2.8 STM. „Przegapienie atrakcyjnego ujęcia z powodu braku odpowiedniego sprzętu jest bardzo bolesne” – mówi.

Wielu początkujących fotografów chce podróżować bez zbędnego bagażu. Kym poleca swoje ulubione obiektywy, np. model Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, które to umożliwiają.

Kym używa aparatu Canon EOS R6, który wybrał ze względu na możliwość nagrywania w 4K, dostępność krótkiego czasu naświetlania i doskonały autofokus – elementy niezbędne w przypadku fotografii portretowej. Jeśli chodzi o portrety, Kym lubi rozmywać tło, aby uwydatnić obiekt.

„Bez względu na używany obiektyw zawsze używam najmniejszej głębi ostrości i odpowiednio dostosowuję pozostałe ustawienia” – wyjaśnia. „W zależności od obiektywu na stałe ustawiam przysłonę f/2,8 lub f/1,8. Kolejnym priorytetem jest czułość ISO, którą próbuję utrzymać na poziomie 100, odpowiednio dostosowując czas naświetlania. W jasnym świetle dziennym zazwyczaj czas naświetlania wynosi 1/2000 s przy czułości ISO 100 i przysłonie f/2,8. Gdy światło słabnie, wydłużam czas naświetlania”.

Aby uzupełnić zestaw do portretów ulicznych, Kym dodał do niego przenośną drukarkę Canon SELPHY Square QX10, aby robić zdjęcia, drukować je i udostępniać w plenerze.

Jak wybierać obiekty

Mężczyzna ze schludną białą brodą, noszący skórzaną kurtkę, przyciemniane okulary i tweedowy kapelusz siedzi na ławce skierowany w stronę aparatu.

Gdy Kym dał temu człowiekowi wydrukowane zdjęcie, ten odpowiedział: „Dobre. Ładne”. Rozbawiło to Kyma. „Przyciągnęła mnie broda i kapelusz” – mówi. „Wyglądał tajemniczo. Zdawało się, że miał w zanadrzu kilka historii do opowiedzenia. Chciałbym przerobić to zdjęcie na wersję czarno-białą”. Aplikacja Canon SELPHY Photo Layout umożliwia konwersję zdjęcia na wersję czarno-białą przed drukowaniem. Zrobione aparatem Canon EOS R6; 51 mm, 1/250 s, f/2,8 i ISO 1250. © Kym Moseley

Kobieta z długimi blond włosami, z założonym na czarny fartuch jasnoczerwonym płaszczem, stoi obok czarnego żelaznego płotu i patrzy w stronę aparatu.

Kym pamięta, że najpierw zauważał fartuch tej kobiety, a następnie obserwował ją, gdy rozmawiała ze znajomą. „Wydawała się bardzo rozmowna i ożywiona” – mówi. „Jej reakcja była interesująca. Było widać, że nie czuje się gotowa do pozowania w tym fartuchu roboczym”. Zrobione aparatem Canon EOS R6; 40 mm, 1/320 s, f/2,8 i ISO 1250. © Kym Moseley

Wystarczy wybrać się do centrum miasta, aby mieć mnóstwo okazji do fotografowania ludzi. Dostrzeganie atrakcyjnych cech to kwestia indywidualna. Wybór obiektu jest bardzo subiektywny.

Kym zaczyna od osób, które prawdopodobnie się zatrzymają. „Ludzie, którzy ewidentnie się gdzieś śpieszą lub mają założone słuchawki, zwykle nie są dla mnie dobrym obiektami” – mówi. Nie chcę zakłócać ich spokoju.

„Gdy zaczynałem, podchodziłem do wszystkich. Z czasem nauczyłem się rozpoznawać osoby, które prawdopodobnie się zatrzymają” – kontynuuje. „Drugą rzeczą jest to, że muszą mieć one jakąś unikatową cechę fizyczną. Muszą mnie zainteresować – coś musi je wyróżniać. Zauważyłem białego mężczyznę z rudym afro. Podchodził do ciemnozielonego drzewa. Musiałem go zatrzymać. Wiedziałem, że ciemna zieleń i jego włosy się stworzą atrakcyjny kontrast. Miałem rację. Ten film miał około 300 000 wyświetleń”.

Zasadniczo trzeba znaleźć interesującego. Kym nie ma tu na myśli „konwencjonalnej atrakcyjności – muszę poczuć coś wyjątkowego”.

Jak podchodzić do nieznajomych

Mężczyzna z ciemnymi, upiętymi w kok włosami, ubrany w bardzo wzorzystą kurtkę, stoi z rękami w kieszeniach. Jego głowa jest skierowana w bok.

Kym nieustannie poszukuje okazji do robienia portretów. „Spodobała mi się kurtka tego faceta, no i jego włosy” – mówi. „Wyglądał na przystępnego gościa. Co ważniejsze, wydawało się, że na kogoś czeka, więc nie mógł mi powiedzieć, że się spieszy”. Zrobione aparatem Canon EOS R6; 70 mm, 1/400 s, f/2,8 i ISO 500. © Kym Moseley

Młoda kobieta z długimi brązowymi włosami i założonym grubym płaszczem. Na szyi ma duże słuchawki. Uśmiecha się lekko w stronę aparatu.

„Zainteresowało mnie zachowanie tej dziewczyny” – mówi Kym. „Wydawała się bardzo przystępna. Sprawiała wrażenie nieśmiałej. To mnie przyciągnęło. Chciałem ją wyciągnąć spod klosza”. Zrobione aparatem Canon EOS R6; 67 mm, 1/320 s, f/2,8 i ISO 1250. © Kym Moseley

Kym radzi, aby przed podejściem do ludzi przygotować się psychicznie, mówiąc sobie: „Wyolbrzymiasz problem. Nikt nie uważa, że jesteś tak dziwny, jak ci się wydaje”.

Po określeniu potencjalnego obiektu zwykle przedstawia się, mówiąc: „Cześć, pracuję nad projektem, chodzi o fotografowanie nieznajomych. Czy masz dwie minuty, aby zapozować do portretu?”.

„Wiem, że taki tekst to najlepszy sposób na szybkie uspokojenie kogoś i zainteresowanie go na tyle, aby zechciał pomóc” – wyjaśnia. „Jeśli zatrzymasz kogoś i zaczniesz mówić bez ładu i składu, taka osoba straci cierpliwość i odejdzie. Jeśli jesteś nieśmiały, trzeba przemóc w sobie to uczucie. Sam tak zrobiłem na początku. Teraz mam więcej pewności siebie. Podchodzenie do ludzi jest teraz bardziej naturalne. Jeśli się wahają, mówię: „Wyślę ci zdjęcia po zakończeniu projektu” – dodaje.

Jak wchodzić w interakcję z obiektami

Smartfon z włączoną aplikacją SELPHY Photo Layout i wydrukowane zdjęcie portretowe leżą na drewnianym stole. Ujęcie z góry.

Aplikacja Canon SELPHY Photo Layout jest zgodna z przenośnymi drukarkami Canon SELPHY Square QX10SELPHY CP1300. Umożliwia drukowanie zdjęć bezpośrednio ze smartfona. Udostępnia również wiele opcji układu, dzięki czemu można umieścić kilka zdjęć portretowych na jednym arkuszu papieru.

Niektórzy fotografowie uliczni instruują fotografowane osoby. Inni stawiają na niepozowane ujęcia. Kym ogranicza zakres instrukcji do minimum. „Staram się nie dawać zbyt wielu wskazówek, ponieważ nie chcę zabierać ludziom zbyt wiele czasu” – mówi Kym. „Przekazuję uwagi, ale zazwyczaj nie jestem zbyt konkretny. Mówię „spróbujmy czegoś innego”, jeśli coś nie gra, ale nie proszę o nic konkretnego, np. „połóż rękę tutaj”. Proszę kogoś o przejście z jednego miejsca w drugie i używam trybu serii zdjęć. Mogę też poprosić o wodzenie wzrokiem za moją zaciśniętą dłonią, aby skierować obiekt w określoną stronę bez dotykania go. Nauczyłem się tego, kiedy zajmowałem się fotografią ślubną”.

Wrażenie, jakie wywieramy, jest niezwykle ważne. W efekcie możemy zyskać okazję do dalszej współpracy. Kiedyś Kym otrzymał zlecenie, gdy podszedł do nieznajomego, aby go sfotografować. „Pewnego razu zatrzymałem człowieka, który miał na sobie wspaniały strój. Okazało się, że miał firmę krawiecką i potrzebował wideofilmowca. Zapisał sobie moje dane, ponieważ spodobała mu się nasza interakcja podczas tego krótkiego spotkania”.

Drukowanie i udostępnianie zdjęć

Drukarka SELPHY Square QX10 na drewnianej powierzchni. Wystaje z niej pół odbitki.

Przenośna drukarka Canon SELPHY Square QX10 ma poręczną ładowarkę USB i umożliwia drukowanie trwałych zdjęć o wymiarach 68 × 68 mm i intensywnych kolorach.

Dłoń trzymająca małe zdjęcie portretowe przedstawiające młodego mężczyznę w kurtce z wyrazistymi wzorami. Jego głowa jest zwrócona w bok.

Na jednym ładunku akumulatora można wydrukować 20 arkuszy, więc jeśli fotografowany obiekt jest niezadowolony z pierwszego podejścia, można spróbować ponownie. „Jeśli widzę, że zdjęcie się nie podoba, sprawdzam, czy możemy zrobić kolejne” – mówi Kym.

Nigdy nie wiadomo, jak ludzie zareagują na zrobione zdjęcia. Kym spotkał się zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi reakcjami. „Zawsze najpierw pokazuję ludziom zdjęcie na ekranie aparatu, a później proponuję im wysłanie go” – mówi. „Proszę też o opinię. Najważniejsza jest szczerość”.

Drukarka SELPHY Square QX10 ułatwia Kymowi pracę. Dzięki niej może wręczać fotografowanym osobom odbitki. „Drukarka SELPHY Square QX10 pracuje bardzo szybko, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że drukuje zdjęcia” – mówi.

Kym wysłał zdjęcie ze swojego aparatu EOS R6 do smartfona, wykorzystując łączność Wi-Fi. Następnie przesłał je do aplikacji SELPHY Photo Layout w celu wydrukowania. „Cały proces trwa około 60 sekund” – mówi. „To niesamowite, że mogę wydrukować dobrej jakości obraz bez kabli, dostępu do biura i bez konieczności umawiania się z ludźmi na kolejne spotkanie w celu przekazanie im zdjęć” – mówi.

Mamy nadzieję, że wskazówki i porady Kym ułatwią wyjście w plener i zrobienie portretów ulicznych. Może uda się tam zrobić wyjątkowe zdjęcia. Nie zapomnij udostępnić swoich prac pod hashtagiem #FreeYourStory, z oznaczeniem @canonemea.

Autorka: Natalya Paul

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA ULICZNA

    Wskazówki dotyczące portretów ulicznych

    Julian Love, profesjonalny fotograf, daje najlepsze rady dotyczące robienia wyróżniających się portretów ulicznych.

  • FOTOGRAFIA MODOWA

    Jak fotografować znajomych jako modeli modowych

    Londyńska fotograficzka zajmująca się modą i zdjęciami beauty, Jade Keshia Gordon, podaje 6 prostych wskazówek dotyczących tworzenia bardziej stylowych zdjęć do serwisów społecznościowych.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Idealny obiektyw do portretów

    Rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru obiektywu do fotografii portretowej.

  • PORTRETY

    Pełne emocji portrety queerowe

    Niebinarny fotograf Louis Painter o fotografowaniu społeczności queer.