silhouette of woman in-front of city scape

Podstawy fotografii

Porady dotyczące efektu bokeh i dobór obiektywów

Jednym z bardziej lubianych efektów stosowanych przez fotografów korzystających z lustrzanek jest rozmycie części obrazu. Dzięki temu zdjęcia różnią się od tych wykonywanych aparatami podstawowej klasy czy smartfonami, gdzie trudno jest uzyskać efekt dużego rozmycia obrazu. Określenie „efekt bokeh” odnosi się właśnie do jakości i charakterystyki rozmytych obszarów. Najbardziej widoczny jest w rozmytych jasnych partiach obrazu.

Gdy zdjęcie charakteryzuje się małą głębią ostrości, czyli większym obszarem rozmycia obrazu, efekt bokeh jest wydatniejszy. Zatem kontrolowanie efektu bokeh na obrazach wiąże się ze zwiększeniem zakresu rozmytego obszaru. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na zwiększenie intensywności rozmycia obrazów poprzez zmniejszenie głębi ostrości.

1. Użyj jasnego obiektywu – czyli takiego z dużym maksymalnym otworem przysłony. Polecamy obiektyw EF 85mm f/1.8 USM lub EF 50mm f/1.8 STM.[MASTER] Product_EF 50mm f-1.8 STM

2. Fotografuj z dużym otworem przysłony – używając trybu preselekcji przysłony (Av) lub trybu ręcznego (M) wybierz duży otwór przysłony (małą wartość liczby f), aby zmniejszyć głębię ostrości i zwiększyć intensywność rozmycia poza wyostrzonym obiektem.

3. Zwiększ odległość między obiektem a tłem, aby uzyskać lepszy efekt rozmytego tła.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Zbliż się do obiektu – mniejsza odległość między fotografem a obiektem spowoduje zwiększenie stopnia rozmycia tła.

5. Użyj długiej ogniskowej, aby zwiększyć zakres rozmytego obszaru na zdjęciach. W przypadku obiektywu zmiennoogniskowego ustaw maksymalną ogniskową. Obiektywy z ogniskową co najmniej 200 mm zapewnią jeszcze większy obszar rozmycia obrazu.

Powiązane artykuły
How to use natural light

OŚWIETLENIE W FOTOGRAFII

Jak korzystać z naturalnego światła

Umiejętność wykorzystania światła odmieni Twoje zdjęcia. Nie musisz inwestować w nowy ekwipunek, aby zobaczyć rezultaty.

The difference a portrait lens makes

PORTRETY

Obiektyw do zdjęć portretowych robi różnicę

Dostępne są różne specjalistyczne obiektywy przeznaczone do określonych gatunków, takich jak zdjęcia portretowe, które mogą znacznie zmienić Twoje zdjęcia.

Take better portraits

PORTRETY

Portrety w trudnych warunkach oświetleniowych

Nocna fotografia portretowa może być trudna. Dowiedz się, jak poprawić swoje umiejętności w odniesieniu do zdjęć portretowych.

6. W rozmytym obszarze wybierz obiekty o widocznych jasnych partiach. Określenie „jasne partie” odnosi się do źródeł światła na obrazie. Lampki choinkowe lub przedzierający się przez liście blask słoneczny tworzą z rozmytego światła lub tła piękne kręgi i kształty.

7. Pamiętaj o pierwszym planie – także na nim można uzyskać efekt rozmycia. Spróbuj umieścić obiekt nieco dalej od aparatu i ująć na pierwszym planie detale znajdujące się w pobliżu obiektywu.

8. Ponadto możesz wyciąć kształty z tektury i umieścić je przed obiektywem, aby uzyskać ciekawe efekty. Obejrzyj ten film:

Poprawa jakości efektu bokeh (w przeciwieństwie do jego stopnia intensywności) zależy od używanego obiektywu. Kształty rozmytych punktów światła, widoczne szczególnie w jasnych partiach rozmytego obrazu, powstają dzięki przysłonie, czyli otworowi tworzonemu przez listki przysłony obiektywu. Obiektywy z większą liczbą listków tworzą bardziej okrągły otwór przysłony i atrakcyjniejszy dla oka efekt bokeh.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom