Aby uchwycić atrakcyjny efekt bokeh, potrzebny jest obiektyw „szybki”, czyli o dużej maksymalnej przysłonie, najlepiej f/2,8 lub większej (mniejsza liczba f). Jest to jeden z głównych powodów, dla których warto mieć w zestawie szybki obiektyw stałoogniskowy (o stałej ogniskowej), nawet jeśli Twój obiektyw podstawowy obejmuje swoim zakresem taką ogniskową.
Jasne obiektywy o ogniskowej 50 mm lub większej są zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem do fotografowania z efektem bokeh, ponieważ w przypadku obiektywów szerokokątnych uzyskanie rozmycia tła może być trudniejsze. Dzieje się tak dlatego, że krótsze ogniskowe zapewniają większą głębię ostrości przy dowolnej odległości ogniskowania i przysłonie. W efekcie większa część ujęcia – od pierwszego planu do tła – będzie wyostrzona, a efekt bokeh będzie mniejszy.
Do najlepszych, niedrogich obiektywów pozwalających uzyskać efekt bokeh należą modele Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM. Jednak nie trzeba wykluczać z tego grona obiektywów szerokokątnych. Obiektywy RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM świetnie sprawdzają się przy tworzeniu tła bokeh w fotografii zbliżeniowej, ponieważ głębia ostrości zmniejsza się przy krótszych odległościach ogniskowania.
W przypadku ekstremalnych zbliżeń naprawdę krótka ogniskowa zapewnia niewielką głębię ostrości, maksymalizując potencjał efektu bokeh, więc kluczową rolę odgrywają wtedy możliwości 0,5-krotnego makro obiektywów RF 85mm F2 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM. Obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM jest również dobrą opcją, jeśli chcemy zbliżyć się do głównego obiektu i wyizolować go na rozmytym, ale szerokim tle – dzięki bardzo szerokiemu polu widzenia. Może to dodatkowo zwiększyć możliwości kreatywnej pracy.
Ogólnie rzecz biorąc, obiektyw z większą liczbą listków przysłony daje atrakcyjniej zaokrąglone kształty efektu bokeh, ponieważ każdy punkt rozmytego światła odzwierciedla kształt przysłony. Nie ma to znaczenia w przypadku fotografowania przy użyciu obiektywu z całkowicie otwartą przysłoną, czyli przy maksymalnie największym otworze przysłony (najniższej liczbie f), gdy otwór przysłony i tak będzie okrągły. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Liczbę listków obiektywu można sprawdzić w jego specyfikacji w witrynie internetowej firmy Canon. Siedmiolistkowa przysłona świetnie sprawdza się w uzyskiwaniu atrakcyjnego efektu bokeh, a dziewięciolistkowa jest jeszcze lepsza. Oba wspomniane obiektywy makro mają dziewięć listków przysłony, natomiast pozostałe mają ich siedem.
Poręczny selektor obiektywów firmy Canon może zaproponować obiektywy dopasowane do aparatu i gatunku fotografii.