PORTRETY

Obiektyw do zdjęć portretowych robi różnicę

Wybór specjalistycznego obiektywu pomoże Ci robić zdjęcia portretowe na zupełnie nowym poziomie – od wypełniających kadr zdjęć głowy po szerokokątne portrety uliczne.
Fotograf robiący zdjęcie osobie skąpanej w fioletowym świetle i trzymającej łodygę.

Większość aparatów EOS ma uniwersalny obiektyw, który sprawdza się w przypadku większości typów fotografii. Aby jednak przejść na wyższy poziom fotograficznego zaawansowania, warto zainwestować w szereg obiektywów, które sprawdzają się w przypadku określonego gatunku, np. w kontekście fotografii portretowej. Wybrany obiektyw może znacząco zmienić wygląd zdjęć. Poszczególne modele różnią się m.in. ogniskową, maksymalną przysłoną, wagą i rozmiarem.

Jakie cechy ma dobry obiektyw do fotografii portretowej?

Głównymi cechami wyróżniającymi obiektywy portretowe są ogniskowa i maksymalna przysłona. Jednak przy wyborze optymalnego obiektywu do zdjęć portretowych firmy Canon należy wziąć pod uwagę także inne kwestie.

Zgodność z obiektywami

Po pierwsze, warto pomyśleć o posiadanym aparacie i obiektywach, które są z nim zgodne. Aparaty z systemu Canon EOS R zapewniają swobodę wyboru obiektywu. Dzięki adapterom mocowania obiektywu RF można fotografować, używając obiektywów RF i EF.

Mocowanie obiektywu RF firmy Canon to fantastyczny punkt wyjścia do znalezienia obiektywu do fotografii portretowej. Obiektywy RF – przeznaczone do aparatów bezlusterkowych firmy Canon, takich jak modele Canon EOS R6 i EOS RP – mają 12-stykowe połączenie między obiektywem a aparatem, co umożliwia niewiarygodnie szybką, niezawodną automatyczną regulację ostrości. Kreatywne możliwości, które zapewnia technologia aparatów bezlusterkowych, sprawiają, że mocowanie RF jest świetną inwestycją w kontekście przyszłych rozwiązań sprzętowych na kolejnych etapach przygody z fotografią.

Wiele kolorowych smug światła otacza głowę i tułów stojącej na czarnym tle modelki.

Wyposażony w mechanizm stabilizacji obrazu model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ma długość zaledwie 88,8 mm. Jest uniwersalnym rozwiązaniem w odniesieniu do fotografii portretowej. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 44 mm, 8 s, f/16 i ISO 100.

Stabilizator obrazu

Trzeba też pamiętać o tym, że podczas robienia zdjęć portretowych nie zawsze można używać statywu, a czasami świadomie nie chcemy tego robić. Tu z pomocą przychodzi stabilizacja obrazu. Takie obiektywy jak Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM i RF 24-105mm F4-7.1 IS STM mają funkcję stabilizacji obrazu, dzięki czemu umożliwiają robienie wyraźnych zdjęć aparatem trzymanym w dłoniach. Udoskonalona stabilizacja pozwala wydłużyć czas naświetlania, a tym samym wpuścić do aparatu jak największą ilość światła. Dzięki temu można fotografować w różnych warunkach oświetleniowych. Efekt jest spotęgowany, gdy sparujemy stabilizowany obiektyw z aparatem mającym funkcję stabilizacji obrazu w korpusie (IBIS), takim jak model Canon EOS R6 (w tym przypadku mamy stabilizację na poziomie 8 jednostek).

Wymiary i masa

Warto także wziąć pod uwagę wymiary, masę i wszechstronność. W przypadku fotografów portretowych, którzy chcą pracować dynamicznie lub używać obiektywów do obsługi wielu gatunków fotografii, doskonałym rozwiązaniem jest mały, lekki obiektyw. Modele Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM są niezwykle małymi obiektywami, dzięki czemu stanowią doskonałe uzupełnienie zestawu sprzętowego fotografów robiących uliczne zdjęcia portretowe. Dzięki maksymalnej przysłonie na poziomie f/1,8, która umożliwia atrakcyjne rozmycie tła i swobodę w kontekście głębi ostrości, można wykorzystać ich potencjał w odniesieniu do klasycznych portretów. Jednak maksymalną wszechstronność zapewni model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dzięki szerokiemu zakresowi ogniskowej ten model jest idealnym uniwersalnym obiektywem do codziennego użytku. Doskonale nadaje się do niemal wszystkich rodzajów fotografii – od ultraszerokokątnych zdjęć architektonicznych (24 mm) po portrety studyjne (85 mm) i zdjęcia głowy w trybie teleobiektywu (105 mm).

Maksymalna przysłona

Kolejnym kluczowym czynnikiem przy wyborze obiektywu do wykonywania portretów jest jego maksymalna przysłona. Wartość przysłony odnosi się do wielkości dostępnego w obiektywie otworu, przez który światło pada na matrycę aparatu.

Każdy obiektyw ma oznaczenie przysłony, np. f/2,8 lub f/4. W przypadku niektórych obiektywów zmiennoogniskowych dostępne są wartości przysłony uzależnione od wybranej ogniskowej. W ich przypadku mamy oznaczenie zakresu, np. f/4–7,1. Inne obiektywy zmiennoogniskowe, w tym modele Canon RF 24-105mm F4L IS USM i RF 24-70mm F2.8L IS USM, mają stałą maksymalną przysłonę, co zapewnia spójną ekspozycję w całym zakresie ogniskowej. Te odporne na warunki pogodowe i mające stałą maksymalną przysłoną obiektywy z serii L doskonale nadają się dla fotografów, którzy chcą przejść z modelu RF 24-105mm F4-7.1 IS STM na bardziej zaawansowane rozwiązanie lub szukają profesjonalnego obiektywu.

Boczne ujęcie modelki z ustami pomalowanymi ciemnoczerwoną szminkę. Odwraca twarz w stronę aparatu, a w tle widać rozmyte punkty świetlne.

Ogniskowa 50 mm sprawdza się w przypadku wielu rodzajów fotografii, a szeroka maksymalna przysłona umożliwia łagodne rozmycie tła na zdjęciach portretowych. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/125 s, f/1,8 i ISO 1250. © Ejiro Dafé

Im mniejsza wartość przysłony, tym większy jest jej maksymalny otwór. Obiektyw z większą przysłoną maksymalną ma sporo zalet w kontekście fotografii portretowej.

Większy otwór przysłony sprawia, że przez obiektyw dociera do matrycy aparatu większa ilość światła, więc obiektywy o dużej przysłonie, takie jak Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM, doskonale nadają się do fotografowania w słabym świetle (na przykład zdjęcia portretowe w pomieszczeniach) oraz do eksperymentowania ze światłem, np. w kontekście portretów czarno-białych lub portretów abstrakcyjnych. Drugą zaletą jest to, że fotografowanie z przysłoną ustawioną na maksymalną wartość (pełne otwarcie) powoduje większe rozmycie tła, często preferowane przez fotografów portretowych.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom robienia zdjęć portretowych z różną przysłoną.

Układ trzech zdjęć głowy osoby w żółtym golfie i z ustami pomalowanymi jaskrawoczerwoną szminką. Po lewej stronie mamy wyraźny obiekt i rozmyte tło, po środku mamy sytuację pośrednią, a po prawej widzimy wyraźny obiekt i wyraźne tło.

Te trzy obrazy, wszystkie zrobione z tą samą ogniskową (obiektywem Canon RF 50mm f/1.8 STM), pokazują efekt użycia różnej przysłony – od szerokiego kadru (niska liczba f) na pierwszym zdjęciu do wąskiego kadru (wyższa liczba f) na trzecim zdjęciu. Do rozmycia rozpraszającego tła na zdjęciach portretowych potrzebny jest obiektyw z dużym otworem przysłony. W przypadku pierwszego zdjęcia uwaga widza skupia się na twarzy fotografowanej osoby, a nie na rozpraszającym tle. Portret jest dużo atrakcyjniejszy. © Ejiro Dafé

Nie oznacza to jednak, że obiektyw z nieco mniejszą maksymalną przysłoną, np. f/4 w obiektywie Canon RF 24-105mm F4L IS USM, nie może generować pięknego rozmycia, szczególnie w przypadku ogniskowej z zakresu teleobiektywu. Jest to spowodowane przez zacieśnienie perspektywy – tym większe, im dłuższa jest ogniskowa. Obiektyw „skraca” odległość między nieostrym tłem a obiektami, zapewniając efekt wyraźnego rozmycia za nimi.

Najlepsze obiektywy firmy Canon do zdjęć głowy i tradycyjnych portretów

Brodata postać stoi w wysokiej trawie, trzymając małe dziecko.

Model Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM to przystępna cenowo opcja dla fotografów, którzy używają aparatów bezlusterkowych i potrzebują specjalnego obiektywu do zdjęć portretowych. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM; 1/800 s, f/2 i ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Portret krótkowłosej, noszącej jasne ubranie osoby w podeszłym wieku.

Obiektyw RF 85mm F2 MACRO IS STM umożliwia tworzenie pięknych portretów dzięki ogniskowej z zakresu teleobiektywu. Ma też szybki, niezawodny nawet w słabym świetle autofokus. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM; 1/800 s, f/2 i ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Ogniskowa to wyrażona w milimetrach odległość między obiektywem a matrycą aparatu, gdy obiekt jest wyostrzony. Obiektywy zmiennoogniskowe obsługują określony zakres ogniskowej – od wartości minimalnej do wartości maksymalnej, np. 24–105 mm. Zwykle termin „obiektyw portretowy” odnosi się do obiektywu o ogniskowej ponad 85 mm – takiego jak Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, który charakteryzuje się lekką konstrukcją i 5-krotną stabilizacją obrazu, dzięki czemu pozwala robić doskonałe zdjęcia portretowe z ręki.

W tym klasycznym układzie (głowa i ramiona) obiektyw portretowy 85 mm zapewnia dłuższą ogniskową, co przekłada się na naturalny wygląd i umożliwia wyodrębnienie obiektu z tła. W przypadku aparatu z matrycą APS-C obiektyw 50 mm zapewnia mniej więcej takie samo pole widzenia jak obiektyw 85 mm w aparacie z matrycą pełnoklatkową.

Dla porównania: użycie krótszej ogniskowej, np. 24 mm, zniekształciłoby twarz obiektu, ponieważ zmieniłoby jej proporcje. Ponadto przy krótszych ogniskowych tło jest zwykle bardziej widoczne.

Nieostre zdjęcie postaci z krótkimi, kręconymi blond włosami – widzianej przez pokrytą kroplami wody szybę.

Model Canon RF 50mm F1.8 STM to doskonałe rozwiązanie dla osób, które przejść z obiektywu podstawowego na pierwszy obiektyw stałoogniskowy. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM; 50 mm, 1/200 s, f/2,8 i ISO 320.

Obiektywy z ogniskową mieszczącą się w środku zakresu, takie jak Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i RF 50mm F1.8 STM, też mogą nadawać się do tworzenia zdjęć portretowych. Te ogniskowe zniekształcają obrazy w mniejszym stopniu niż obiektywy szerokokątne, co sprawia, że zdjęcia mają bardziej naturalny wygląd. Doskonale nadają się do tworzenia portretów obejmujących całą sylwetkę, co jest szczególnie przydatne w przypadku fotografów mody.

Najlepsze obiektywy Canon do portretów grupowych i portretów ulicznych

Portret uśmiechniętego sprzedawcy kwiatów, który trzyma bukiet czerwonych róż.

Dzięki maksymalnej ogniskowej na poziomie 105 mm obiektyw Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM umożliwia pracę w trybie teleobiektywu. Sprawdza się też w przypadku portretów ulicznych i grupowych. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 54 mm, 1/160 s, f/5,6 i ISO 400.

Zastosowanie uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego, takiego jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, zapewnia najlepsze parametry ogniskowej zarówno w trybie szerokokątnym, jak i w trybie teleobiektywu, a także w przypadku pośrednich wartości. Najszerszy kąt widzenia (24 mm) tego obiektywu pozwala tworzyć portrety grupowe obejmujące bardzo dużą liczbę osób, a także bardzo szeroki kontekst w przypadku portretów ulicznych. Natomiast górny zakres ogniskowej doskonale sprawdza się w przypadku klasycznych portretów i zbliżeń głowy.

Szeroki kąt zapewnia doskonały efekt w odniesieniu do portretów sytuacyjnych, w przypadku których otoczenie obiektu odgrywa istotną rolę, a także portretów grupowych, gdy w kadrze musi zmieścić się wiele obiektów.

Jeśli chcesz tworzyć portrety grupowe, idealnym rozwiązaniem jest obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM. Jeśli fotografujesz grupę ludzi na stosunkowo małym obszarze, za pomocą tego bardzo szerokokątnego obiektywu możesz zrobić udane zdjęcie.

Najlepsze obiektywy firmy Canon do zdjęć beauty

Boczne, zbliżone ujęcie głowy modelki z ustami pomalowanymi błyszczącą szminką i z różowym makijażem.

Zbliż się do obiektów i odkryj piękne szczegóły na zdjęciach portretowych dzięki szerokokątnemu obiektywowi Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 200. © Guia Besana

Makroobiektywy są zwykle kojarzone ze zdjęciami makro przedstawiającymi fascynujące owady lub apetyczne potrawy. Jednak szczegółowość generowanego przez nie obrazu sprawia, że doskonałe nadają się do zdjęć portretowych. Makroobiektywy są często używane do fotografowania mody i tworzenia portretów beauty w celu uwydatnienia rysów twarzy lub wyróżnienia określonych produktów kosmetycznych.

Minimalna odległość ogniskowania obiektywu Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM wynosi 35 cm. Z kolei obiektyw RF 35mm F1.8 MACRO IS STM może wyostrzać obiekty już z odległości nawet 17 cm. Korzystając z makroobiektywu i zbliżając się do fotografowanego obiektu, można pokazać wyjątkowe szczegóły, a tym samym piękno obiektów.

Autor: Peter Wolinski

Produkty powiązane

  • Obiektywy RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia.

  • Obiektywy RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Makroobiektyw 35 mm f/1,8 z jasną przysłoną, umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu.

  • Obiektywy RF

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    Model RF 85mm F2 MACRO IS STM jest wszechstronnym obiektywem do robienia zdjęć z małej odległości. Umożliwia subtelne teleobiektywowe zacieśnianie perspektywy i ma 5-stopniowy stabilizator obrazu – a wszystko to w niewielkiej, lekkiej obudowie.

  • Obiektyw standardowy

    RF 50mm F1.8 STM

    Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji.

  • Obiektywy do aparatu EOS R

    RF 24-105mm F4L IS USM

    Lekki i uniwersalny obiektyw zmiennoogniskowy 24-105mm f/4 serii L z szybkim, cichym mechanizmem AF i 5-stopniowym stabilizatorem obrazu.

  • Obiektywy RF

    RF 24-70mm F2.8L IS USM

    Nadaj zdjęciom robionym pełnoklatkowym aparatem bezlusterkowym profesjonalny wygląd dzięki obiektywowi zmiennoogniskowemu 24–70 mm z jasną przysłoną i 5-stopniowym stabilizatorem obrazu.

  • Powiązane artykuły

  • Wiele kolorowych smug światła otacza stojącą na czarnym tle i trzymającą ręce na biodrach modelkę.

    FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Rób abstrakcyjne portrety

    Eksperymentuj z różnymi ekspozycjami, malowaniem światłem, cieniami i nie tylko.

  • Kobieta ze spinkami w kształcie motyli we włosach przymocowuje takie same spinki do sznurków zwisających ze srebrnego pręta.

    PROJEKTY DOMOWE

    Inspirujące zdjęcia w domowym zaciszu

    Zmień swój dom w studio fotograficzne, korzystając z porad gwiazdy TikToka Michaeli Efford.

  • Portret kobiety z dużym zielonym naszyjnikiem i niebieskim beretem – na fioletowym tle.

    PROJEKTY DOMOWE

    Zorganizuj własne domowe studio

    Dowiedz się, jak kreatywnie korzystać z lampy błyskowej i wykonywać niesamowite portrety mimo ograniczonego budżetu.

  • Uśmiechnięta kwiaciarnia w jasnej zielonej sukience otoczona kolorowymi kwiatami.

    FOTOGRAFIA ULICZNA

    Wskazówki dotyczące portretów ulicznych

    Julian Love, profesjonalny fotograf, daje najlepsze rady dotyczące robienia wyróżniających się portretów ulicznych.