A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

PODRÓŻE

Samolot, paszport, aparat: 10 wskazówek dotyczących fotografowania w podróży

Dokąd wybierasz się tego lata? Bez względu na to, czy planujesz spędzić urlop na plaży, w mieście, a może nawet gdzieś dalej, pamiętaj wziąć ze sobą aparat, aby przywieźć z wakacji do domu niepowtarzalne chwile i wspomnienia.

Poznaj kilka naszych wskazówek dotyczących fotografowania w podróży i spraw, aby Twoje zdjęcia z wakacji jeszcze bardziej przyciągały uwagę. Pomożemy Ci wybrać najlepsze ustawienia aparatu, aby zrobione przez Ciebie fotografie wzbudziły duże zainteresowanie wśród osób obserwujących Twój profil w mediach społecznościowych.

W kreatywnej fotografii podróżniczej idealnie sprawdzi się niezwykle lekki model Canon EOS RP, wyposażony w pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 26,2 MP, wydajny procesor DIGIC 8 i wiele funkcji do kreatywnej pracy. Połącz aparat EOS RP z obiektywem RF z nowego systemu EOS R lub użyj adaptera, aby dodać obiektyw EF lub EF-S bez uszczerbku dla ich parametrów pracy.

Canon EOS 250D to niezwykle lekka lustrzanka z ruchomym ekranem LCD, którą możesz zabierać ze sobą w różne miejsca. Dzięki takim funkcjom jak wykrywanie twarzy i śledzący autofokus, a także trybowi Inteligentna Scena Auto, zrobisz świetne zdjęcia w różnych sytuacjach.

Jeśli wolisz aparat kompaktowy polecamy Canon PowerShot SX70 HS. Wyposażony jest on w 65-krotny zoom optyczny, obracany ekran i inne funkcje, w tym adaptacyjną automatyczną regulację ostrości w słabym oświetleniu, które ułatwiają komponowanie doskonałych zdjęć.

1. Wybierz inny kąt korzystając z odchylanego ekranu

Alternatywne kąty sprawią, że Twoje zdjęcia z wakacji będą się wyróżniać. Aparaty Canon EOS RP, Canon PowerShot SX70 HS i Canon EOS 250D mają ekrany obrotowe (Vari-Angle), które ułatwiają fotografowanie z alternatywnych punktów widzenia. Trzymając aparat nad głową lub przy samej ziemi, łatwo ustawisz ekran pod kątem umożliwiającym skomponowanie idealnego ujęcia. Zmieniaj swoje położenie, kucaj, stawaj na palcach i uzyskuj wyjątkowe zdjęcia wakacyjne.

2. Wszyscy kochają zwierzęta!

Najwięcej polubień dostają zdjęcia zwierząt, szczególnie tych uroczych, majestatycznych lub rzadkich. Aby zrobić interesujący portrety zwierzaka, wybierz tryb portretowy w aparacie i skup ostrość na jego oczach. W przypadku aparatu Canon EOS RP, możesz precyzyjnie ustawić punkt ostrości, korzystając z 4779 dostępnych punktów AF na ekranie dotykowym. Spróbuj umieścić punkt AF nad oczami zwierzęcia, które jest najbliżej Ciebie, aby uzyskać najlepszy efekt. Tryb cichej pracy aparatu Canon EOS RP zapobiega płoszeniu zwierząt dźwiękiem wyzwalania migawki.

Wyeliminuj czynniki rozpraszające uwagę i skup się tylko na wybranym zwierzęciu – jeśli korzystasz z aparatu Canon PowerShot SX70 HS, jego 65-krotny zoom optyczny pozwala to zrobić bez podchodzenia do obiektu na zbyt małą odległość.

Powiązane artykuły
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

PODRÓŻE

Jak najlepiej wykorzystać możliwości swojego aparatu w mieście

11 porad i wskazówek, które pomogą Ci uchwycić ducha miejskiej dżungli.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

PLENER

Jak Munro Moonwalker fotografuje górskie krajobrazy

Zobacz, jak Alan Rowan korzystając z Canon PowerShot SX740 HS tworzy perfekcyjne ujęcia natury – od kolorowych zdjęć makro po zamglone górskie szczyty.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

PLENER

Wskazówki i triki dotyczące zimowych zdjęć

Profesjonalny fotograf sportowy, Richard Walch, dzieli się wskazówkami – dotyczącymi m.in. wyboru aparatu i optymalnych ustawień – dzięki którym można tworzyć lepsze zdjęcia zimowe.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Szukaj błyszczących powierzchni

W otoczeniu budynków szkło jest Twoim przyjacielem – szukaj odbijających światło powierzchni, począwszy od wystaw sklepowych aż po okna autobusowe, i zacznij fotografować sceny, które w nich widzisz. Odbite światło daje alternatywny obraz rzeczywistości – czasem abstrakcyjne, a często bardziej atrakcyjne spojrzenie na wakacje.

Jeśli masz aparat z opcją ręcznego ustawiania ostrości, np. Canon EOS RP lub Canon EOS 250D, użyj go podczas fotografowania z wykorzystaniem odbitego światła. Może to pomóc w znalezieniu pożądanego punktu ostrości. Zwróć uwagę na miejsce, w którym stoisz, w przeciwnym razie sam(a) możesz znaleźć się w kadrze – chyba że jest to zamierzony efekt.

4. Eksperymentuj z cieniami

Przy odrobinie szczęścia będziesz cieszyć się wakacyjnym słońcem... a tam, gdzie jest słońce, jest i cień. Nie bój się ujęć o wysokim kontraście! Ustaw ekspozycję na oświetlony obszar kadru w trybie pomiaru punktowego (centralnego) i obserwuj, czy cienie pojawiają się w ostrym kontraście. Po ustawieniu ekspozycji dopasuj kompozycję i zrób zdjęcie. Eksperymentuj ze spektakularnymi cieniami rzucanymi przez palmy na plaży lub szukaj kreatywnych ujęć, np. przedstawiających promienie zachodzącego słońca wpadające przez okno kawiarni.

Aby uzyskać wyraźne cienie o wysokim kontraście, fotografuj w jasnym słońcu. W celu uzyskania łagodniejszych, dłuższych cieni rób zdjęcia przed zachodem słońca.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Podejdź bliżej dzięki makroobiektywowi

Makroobiektyw założony na aparat Canon EOS RP lub Canon EOS 250D pozwala zbliżyć fotografowany obiekt. Uchwyć jego najdrobniejsze szczegóły, które mogli przegapić inni zwiedzający. System EOS R firmy Canon został zaprojektowany z myślą o szerokiej gamie obiektywów RF, w tym o modelu Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM – wszechstronnym obiektywie szerokokątnym, który idealnie nadaje się do makrofotografii, fotografii ulicznej i tworzenia kreatywnych portretów.

Nawet bez systemu wymiennych obiektywów możesz wychwycić szczegóły, które decydują o wyjątkowości odwiedzanego miejsca. Po wybraniu trybu makro w aparacie Canon PowerShot SX70 HS ostrość można ustawiać na obiekty znajdujące się bliżej niż 1 cm od przedniej krawędzi obiektywu.

6. Eksperymentuj nocą

Wychodząc wieczorem, weź aparat ze sobą! Miasto i niebo ożywają nocą. Nie przegap okazji na zrobienie atrakcyjnych zdjęć, niezależnie od tego gdzie spędzasz wieczór. Pełnoklatkowy Canon EOS RP ułatwia uwiecznianie spektakularnych nocnych scen dzięki niewiarygodnym możliwościom fotografowania w słabym świetle z wysoką czułością ISO. Aparat Canon EOS 250D wyposażony jest w matrycę APS-C i procesor DIGIC 8, które zapewniają doskonałe rezultaty nawet w słabym oświetleniu.

W celu uniknięcia drgań, podczas fotografowania rozgwieżdżonego nieba, oprzyj aparat na stabilnej powierzchni lub statywie . Użycie dłuższego czasu naświetlania umożliwi pełniejsze rozchodzenie się światła z odległych gwiazd. Poniższe zdjęcie zostało zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon EF 14mm f/2.8L II USM. Czas naświetlania: 25 sekund, przysłona: f/2,8 i czułość ISO: 3200. Krótsze czasy naświetlania sprawdzają się w przypadku określonych warunków i zestawów – pozwalają zapobiegać rozmazaniu gwiazd. Poeksperymentuj i zobacz, co sprawdza się najlepiej.

Jeśli preferujesz miejski krajobraz nocą, Canon EOS RP ma wyjątkowe parametry do pracy przy słabym oświetleniu. Wyświetlacz Live View i możliwość automatycznego ustawiania ostrości w zakresie -5EV pozwala na uchwycenie na fotografii szczegółów – nawet tych, których nie dostrzega ludzkie oko.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Skonfiguruj ustawienia aparatu

Gdziekolwiek się znajdziemy, chcemy fotografować krajobrazy i otaczające nas widoki. Zanim zrobisz zdjęcie, pomyśl o ustawieniach aparatu i uchwyć wyróżniające się ujęcia. Chcesz uchwycić atrakcyjną perspektywę wraz z szerokim kątem widzenia czy wyróżnić część sceny korzystając z dłuższej ogniskowej?

Zdjęcie dziewczyny na plaży wykonano aparatem Canon EOS 250D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM przy ogniskowej 55 mm. Widok miasta na wzgórzu został uchwycony za pomocą tego samego aparatu i obiektywu, lecz przy ogniskowej 18 mm.

Aby uzyskać ostrość pierwszego i drugiego planu, należy korzystać z przysłony w zakresie od f/8 do f/11 (wysoka wartość f-stop). Użycie wysokiej wartości przysłony spowoduje maksymalne zwiększenie głębi ostrości obrazu. Pozwala to na uzyskanie większej ostrości, począwszy od bliskich obiektów aż po odległe. Wartości przysłony wyższe niż f/11 spowodują obniżenie jakości obrazu, nie zwiększając wystarczająco głębi ostrości, co sprawia, że zmiana jest nieopłacalna.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Używaj światła

Pamiętaj, że najlepszy czas na uchwycenie niezwykłego krajobrazu często jest wtedy, gdy słońce znajduje się bliżej horyzontu, a światło jest łagodniejsze – zwłaszcza w trakcie tak zwanej „złotej godziny” o zmierzchu i świcie. Fotografowanie w jasnym słońcu w południe zazwyczaj powoduje powstawanie ostrych cieni i ewentualne prześwietlenie poszczególnych obszarów kadru.

Jeśli fotografujesz pod słońce, widoczne będą tylko sylwetki osób lub kontury obiektów na pierwszym planie. Nie walcz z tym – skorzystaj z okazji, by uchwycić atmosferę! Wykorzystaj ciepłe światło zachodzącego słońca i zrób wyjątkowe portrety. Postaraj się, aby obiekt znalazł się bezpośrednio przed źródłem światła, poszukaj mocnych i wyraźnych kształtów. Jeśli w kadrze znajdują się inne obiekty, spróbuj zmienić kompozycję tak, aby uniknąć mylącego nakładania się lub łączenia kształtów.

9. Fotografuj ludzi

Ważne jest nie tylko miejsce wyjazdu, ale również spotkani tam ludzie. Robiąc portrety, gdzie obiekt znajduje się na pierwszym planie, warto skorzystać z szerokiego otworu przysłony (małej wartości f), aby uzyskać piękne rozmycie tła lub efekt bokeh. Pomyśl o kolorze w scenie, a niekoniecznie o wyrazistych kształtach.

Wykonuj zdjęcia przy użyciu obiektywu stałoogniskowego 50 mm, np. Canon EF 50mm f/1.8 STM przy ogniskowej ustawionej na f/2,2, aby uzyskać jasny portret z promieniami letniego słońca rozmytego w tle. Gdy aparat Canon EOS RP pracuje w trybie wykrywania twarzy, wbudowany mechanizm Eye AF pomaga utrzymać ostrość obrazu.

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Kieruj się swoim instynktem!

Unikaj pozowanych zdjęć a Twoje fotografie będą naturalne i w pełni oddadzą wakacyjną atmosferę. Fotografuj rodzinę i znajomych podczas zwiedzania czy zabawy, a wtedy uchwycisz ich spontaniczne reakcje. Ustaw w aparacie tryb AF Servo i wybierz czas naświetlania 1/500 s lub krótszy. Ustawienie AF Servo umożliwia zablokowanie ostrości poruszających się obiektów, dzięki czemu są one niezwykle wyraziste. To idealne rozwiązanie podczas fotografowania tętniącego życiem miasta czy ruchliwych dzieci. W trybie AF Servo w aparacie Canon EOS RP można włączyć funkcję Eye AF, która umożliwia wykonywanie ostrych zdjęć poruszających się ludzi.

Jeśli masz lustrzankę cyfrową lub aparat bezlusterkowy Canon, przed wyjściem z domu pobierz aplikację Photo Companion, aby mieć łatwy dostęp do fotograficznych wskazówek w dowolnym miejscu.

Najważniejsze, to dobra zabawa!

Autor: Rebecca Greig