Giuseppe taking a photo of a shop window, showing passers by in the reflection.

FOTOGRAFIA MIEJSKA

Magia codzienności: wskazówki Giuseppe Esposito-Rodriguesa dotyczące fotografii ulicznej

Giuseppe Esposito-Rodrigues ma fotografię wpisaną w swoje DNA. Urodził się w Wenezueli. Jego ojciec był Włochem i uwielbiał fotografować krajobrazy. Jego matka była Portugalką i pasjonowała się fotografią podróżniczą. Nic dziwnego, że Giuseppe poszedł w fotograficzne ślady swoich rodziców.
Od 2013 roku mieszka w Dublinie. Spaceruje po promenadach i oświetlonych lampami uliczkach, aby robić wyjątkowe, kinematograficzne, a przy tym intymne zdjęcia uliczne, które były publikowane m.in. w materiałach Lonely Planet i Culture Trip. W przeszłości Giuseppe stawiał na aparat Canon EOS 5D Mark III (obecnie aparat Canon EOS 5D Mark IV) w połączeniu z obiektywem Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM lub Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. Jednak ostatnio testuje bardzo mobilny aparat Canon EOS M6 Mark II.
„Model Canon EOS M6 Mark II to doskonały uniwersalny aparat dla fotografów ulicznych. Łączy w sobie wysoką rozdzielczość (32.5 megapiksela), tryb zdjęć seryjnych (14 kl./s) i doskonałe filmy (4K bez przycinania kadru) z solidnym uchwytem, dzięki któremu dłuższa praca na ulicy jest bardzo wygodna”. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku innych aparatów Canon EOS M, modelu EOS M6 Mark II można używać z adapterem mocowania Canon EF-EOS M, który pozwala korzystać z szerokiej gamy obiektywów EF-S i EF (ponad 80 pozycji), w tym ze specjalistycznych obiektywów (np. makro i typu „rybie oko”).
Giuseppe dzieli się swoim podejściem, technikami i wskazówkami dotyczącymi kreatywnej pracy w przypadku fotografii ulicznej.

1. Szanuj innych ludzi

Fotografowanie tłumu ludzi to sposób na zachowanie anonimowości obiektu i stworzenie ujęcia, które oddaje atmosferę ruchliwej miejskiej ulicy.

Zawsze warto sprawdzić kwestie prawne dotyczące fotografii ulicznej w miejscu, w którym planujemy fotografować. Zasadniczo w większości krajów można fotografować w miejscach publicznych, chyba że specjalne przepisy stanowią inaczej. Dotyczy to także fotografowania pieszych na ulicy i osób w miejscach publicznych, takich jak parki. Nie wszyscy dobrze reagują to, że są fotografowani. Giuseppe mówi: „Szybko pokazuję ludziom zdjęcia, mając nadzieję, że dostrzegą ich artystyczny charakter. Czasami włączam aplikację Instagram, aby pokazać ludziom, że fotografuję ich z miłości do sztuki. Zazwyczaj to do nich dociera i się uspokajają”.

2. Ustaw się w jednym miejscu

A man walking past a row of houses covered in autumnal foliage (left).Three people crossing the road next to a bus on the streets of Dublin (right).
Skomponuj ujęcie: wybierz tło i poczekaj, aż wszystkie elementy znajdą się na swoim miejscu.

Środowisko pełne zabieganych ludzi to jedno z największych wyzwań w tym gatunku fotografii. „Wszystko jest w ciągłym ruchu” – mówi Giuseppe. „Światło, obiekty, środowisko. Następnego dnia wszystko wygląda inaczej. Trzeba zaakceptować fakt, że nad niczym nie mamy kontroli. Wystarczy mieć pomysł i spróbować przewidzieć, kiedy będzie można go zrealizować. Chodzi o wykorzystanie zastanej sytuacji”.

Giuseppe zwiększa swoje szanse na sukces, znajdując odpowiadające mu tło i ukrywając się w wybranym miejscu. „Zasadniczo na zatłoczonej ulicy znajduję kącik i cierpliwie czekam, aż odpowiednia osoba znajdzie się w kadrze. Mogę się nieznacznie przemieszczać, aby uzyskać inną perspektywą, ale w większości przypadków ustawiam się w miejscu, w którym według mnie tło będzie współgrać z obiektem, i czekam”.

3. Wybierz odpowiedni tryb fotografowania, aby opowiedzieć daną historię

Powiązane artykuły
Joel Thorpe taking a selfie with the Zoemini S on Brighton beachfront.

APARATY NATYCHMIASTOWE

Uwolnij swoją kreatywność dzięki drukarkom przenośnym

Poznaj najważniejsze wskazówki wpływowej osoby dotyczące rozwijania własnego stylu dzięki drukowaniu.

Two people skateboarding down a bustling street at night.

FOTOGRAFIA MIEJSKA

Jak najlepiej wykorzystać możliwości swojego aparatu w mieście

11 porad i wskazówek, które pomogą Ci uchwycić ducha miejskiej dżungli.

Piotr Malecki taking photos on the street.

FOTOGRAFIA MIEJSKA

Sekrety fotografii miejskiej Piotra Małeckiego – praca z aparatem Canon EOS M6 Mark II

Odkryj emocje, jakie możesz uchwycić w swoim rodzinnym mieście, dzięki inspirującej fotografii miejskiej Piotra Małeckiego.

Duży uchwyt i lekka, mobilna konstrukcja aparatu Canon EOS M6 Mark II sprawiają, że jest on idealnym narzędziem do pracy podczas długich fotograficznych sesji na ulicach miasta.

Giuseppe mówi, że najlepszym trybem fotografowania na ulicy jest tryb Av. „Nie trzeba ustawiać wszystkich parametrów – jedynie przysłonę i ewentualnie czułość ISO. W nocy może być konieczne zwiększenie czułości ISO. W ciągu dnia można używać krótszego czasu naświetlania i mniejszego otworu przysłony w celu zwiększenia szansy na uchwycenie poruszającego się obiektu”.

Giuseppe zwykle używa dużego otworu przysłony (niska liczba f), co pomaga mu nadawać zdjęciom cechujący jego prace kinematograficzny efekt. „Fotografowanie z przysłoną f/1,4, f/1,8 lub f/2,8 ułatwia uwydatnianie obiektu na rozmytym tle. Tło nie znika, ale brak szczegółów pozwala skuteczniej opowiedzieć określoną historię”.

4. Wybierz optymalny obiektyw

A tram on the tracks in Dublin city centre (left). An old man reading the newspaper on the top level of a double-decker bus (right).
Giuseppe wykorzystał w swojej kompozycji elementy miasta – linie tramwajowe prowadzą wzrok do punktu ogniskowania uwagi na tym zdjęciu (po lewej). Wykonane aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem EF-M32mm f/1.4 STM. Giuseppe skomponował to ujęcie (po prawej) przez zestawienie pasujących kolorów wnętrza autobusu i liści widocznych przez okno.

„Ludzie mówią, że przypadku fotografii ulicznej należy używać ogniskowej z zakresu 28–55 mm, ponieważ jest ona najbardziej zbliżona do tego, co widzi ludzkie oko, i zapewnia naturalną perspektywę” – mówi Giuseppe. „Jednak dla mnie tło jest równie ważne, co sam obiekt, więc zazwyczaj fotografuję z ogniskową 24 mm lub 28 mm”. Gdy wybiera się na sesję z aparatem Canon EOS M6 Mark II, używa obiektywu Canon EF-M 32mm f/1.4 STM w celu rejestrowania szerokich, otwartych ujęć, bo właśnie takie mu odpowiadają. „Obiektyw był bardzo uniwersalny w niemal każdej sytuacji, w której się znalazłem” – mówi. „Szczególnie podobało mi się to, że mogłem uwieczniać nastrojowe ujęcia, skupiając się na całej scenie, a nie tylko na konkretnym obiekcie”.

Giuseppe nie ogranicza się jednak do fotografowania szerokokątnego. W ostatnim czasie przypadło mu do gustu fotografowanie z dużej odległości. „Ostatnio z większą chęcią fotografuję, korzystając z teleobiektywów. To coś, co wielu zawodowców stanowczo odrzuca. Uważam, że to bardzo konserwatywne podejście. Fotografowanie za pomocą obiektywu 85 mm lub teleobiektywu zmiennoogniskowego, takiego jak model Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, pozwala mi zachować dystans między mną a obiektem. Dzięki temu nie naruszam jego prywatności i mogę go łatwiej wyizolować. Ponadto skuteczniej rozmywam tło, co bardzo mi odpowiada”.

5. Ustawianie ostrości na obiekt

Wyostrzenie jednego obiektu w szerszym kadrze to sposób na utworzenie punktu ogniskowania uwagi i skadrowanie ujęcia. Jest to charakterystyczny dla Giuseppe sposób tworzenia kinematograficznego efektu.

Giuseppe uważa, że aparat Canon EOS M6 Mark II to przełomowe rozwiązanie. „Autofokus jest niezawodny i szybki, a śledzenie twarzy i oczu jest bardzo skuteczne”. Jednak Giuseppe zachęca miłośników fotografii ulicznej do tego, by spróbowali przejść na tryb ręcznego ustawiania ostrości i postawili na większą kreatywność. „Powiedzmy, że chcę skupić się na kimś w środku ujęcia i rozmyć wszystkie osoby przechodzące przez kadr, aby oddać wrażenie ruchu. W takim przypadku lepsze byłoby ręczne ustawianie ostrości”.

6. Znajdź sposoby na kreatywne działanie

Fotografowanie z położeniem nacisku na sztuczne oświetlenie może nadać zdjęciom wyjątkowy charakter. Eksperymentowanie z odbijającymi światło powierzchniami w fotografii ulicznej pozwala zwiększyć poziom kreatywności.

Giuseppe sugeruje, aby z myślą o wyjątkowych zdjęciach używać nietypowego kąta lub niekonwencjonalnego punktu widzenia. Jedną z jego ulubionych technik jest poszukiwanie odbić w oknach lub innych błyszczących powierzchniach. „Szukam ludzi za szybą, np. w autobusie lub kafejce. Następnie wypatruję interesującego obiektu odbitego w szybie. Może to być budynek, samochód lub człowiek” – mówi. „Zwiększa to atrakcyjność obrazu”.

Według Giuseppe warto też eksperymentować z kałużami i rzekami w celu tworzenia interesujących kompozycji.

Zaleca on także otwartość w kwestii fotografowania pod światło i uwzględnianie sztucznego oświetlenia. „Światło to najważniejszy element fotografii. Wszyscy to wiedzą. Jednak dopiero właściwy sposób wykorzystania światła sprawia, że widz jest pod dużym wrażeniem” – mówi. Jeśli światło jest ostre lub pada bezpośrednio na obiekt, warto poeksperymentować z sylwetkami postaci. „Znajduję odpowiadające mi tło, za którym jest źródło światła. Następnie czekam, aż ktoś pojawi się we właściwym miejscu kadru. Jest to szczególnie przydatne, gdy nie chcemy ukazywać twarzy fotografowanego obiektu.

„Uwielbiam też używać sztucznego światła, pochodzącego np. z ulicznych lamp i ze słupów oświetleniowych, ponieważ tworzy ono nastrój i pomaga przykuć uwagę widza”.

„Zamrożenie” ruchu w przypadku takiego ujęcia oddaje wrażenie dynamicznej atmosfery panującej na ruchliwej miejskiej ulicy.

Giuseppe ma prostą radę dla osób, które chcą spróbować swoich sił w fotografii ulicznej: „praktyka, praktyka, praktyka”. „Pasjonaci w końcu udoskonalą swój warsztat, niezależnie od tego, co chcą osiągnąć, i znajdą własny styl. Ja też stale podlegam temu procesowi. Zawsze ćwiczę. Oto moja najlepsza porada: weź aparat do ręki, rusz w plener i zacznij fotografować”.

Stresujesz się na myśl o fotografowaniu ludzi w miejscach publicznych lub obawiasz się ich reakcji? „Fotografowanie ludzi na ulicach to granica, którą trzeba przekroczyć” – dodaje Giuseppe. „Im częściej fotografujemy w plenerze, tym szybciej przestajemy odczuwać dyskomfort i możemy skupić się na na tym, co naprawdę ważne – na robieniu wyjątkowych zdjęć”.

Autorka: Natalie Denton

Powiązane produkty

Powiązane artykuły



Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich wskazówek i technik