Fotografia uliczna istnieje od czasu wprowadzenia do sprzedaży aparatów, które można było łatwo przenosić. Jest to gatunek, który obejmuje szeroką gamę stylów, ale jest luźno definiowany jako niepozowane zdjęcia wykonywane w miejscu publicznym. Dla większości osób kwintesencją fotografii ulicznej jest styl nowojorski z okresu od lat 60. do 80. XX wieku – szybkich ujęcia, czasami robione z obiektywem wycelowanym w twarze fotografowanych osób. Jednak, podobnie jak inne rodzaje fotografii, fotografia uliczna ewoluowała.
W czasach, gdy każdy ma w kieszeni smartfon, poważni fotografowie uliczni wyróżniają się jakością zdjęć wykonanych aparatem i kreatywnością. Mogą trzymać się powyższego stylu, ale robią zdjęcia uliczne na swój sposób.
Tak jak Andres McNeill. Ten mieszkający w Glasgow (Wielka Brytania) fotograf zdobył sporą popularność w mediach społecznościowych, gdzie prezentuje niesamowite ujęcia architektury szkockiego miasta. Dla Andresa najważniejsze są budynki, a dopiero potem ludzie.
Tutaj dzieli się swoimi wskazówkami dotyczącymi fotografii ulicznej.
Najważniejsze wskazówki dotyczące rejestrowania wyjątkowych zdjęć i filmów ulicznych
Obserwuj świat wokół siebie
Andres inspiruje się architekturą, ale w swych fotografiach miasta lubi również uwzględniać ludzi, aby dodawać ruch i charakter oraz ożywiać ujęcia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/4L IS USM; 200 mm, 1/800 s, f/4 i ISO 400. © Andres McNeill
Oznaczenia na drodze i elementy metalowe na zewnątrz budynku przyciągają wzrok obserwatora na starszego człowieka, idącego o lasce wzdłuż imponujących ścian z czerwonej cegły. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/800 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill
Przed wyjściem na całodzienną sesję zdjęciową Andres nie zastanawia się nad tym, dokąd pójść. Działa pod wpływem wizualnych impulsów. Wie, czego szuka. – Uważam, że nieco różnię się od wielu fotografów ulicznych, ponieważ uwzględniam architekturę miejską – wyjaśnia. – Interesuje mnie pokazanie skali. Lubię fotografować ogromny budynek i mieć na pierwszym planie ludzi, aby stworzyć kontrast – mówi.
Andres wędruje, dopóki nie znajdzie miejsca, które w jego opinii stworzy imponującą kompozycję, a następnie przygotowuje aparat i czeka. – Znajduję ładny budynek, który jest tłem, a osoba przechodząca przed nim ma niemal drugorzędne znaczenie” – mówi. To, co sprawia, że obiekt jest idealny, często opiera się na wizualnych powtórzeniach lub zbiegu okoliczności – „osoba nosząca zieloną koszulkę stoi obok billboardu ze zdjęciem osoby ubranej w zieloną koszulkę; tego typu rzeczy”.
Podczas fotografowania ujęcia obejmującego ludzi należy pamiętać o wyostrzanym elemencie – niezależnie od tego, czy są to oczy głównego obiektu, twarz osoby stojącej w środku tłumu czy ktoś szybko przemierzający ulicę.
Znajdź styl, który Cię inspiruje
Zaletą wykorzystywania wysokich budynków jako elementów kadrujących jest to, że można fotografować w dowolnym momencie. – Nie ma znaczenia, że fotografujesz w południe, co zwykle jest koszmarem fotografa, ponieważ słońce rzuca bardzo ostre światło. Nadal możesz ukazać ładny kontrast między światłem a cieniem – mówi Andres. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/250 s, f/2,8 i ISO 200. © Andres McNeill
Andres lubi robić zdjęcia przypominające zdjęcia filmowe, ponieważ cechują się one „nostalgicznym stylem i wyglądają niemal jak Glasgow z mojego dzieciństwa – mówi. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 1/6 s, f/4,5 i ISO 100. © Andres McNeill
Kino to dla Andresa ważny element. Dla niego zdjęcie jest „niczym filmowe ujęcie ustanawiające”.
Podkreśla, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia do fotografii ulicznej. Uwagę Andresa przyciągają najczęściej kształty i wzory budynków, np. XIX-wieczne wiktoriańskie budowle lub brutalistyczna architektura przy ulicach Glasgow. – Jestem wielkim fanem korzystania z linii wiodących. Linie budynku prowadzą widza do obiektu – mówi. Czasami umieszczam budynki po obu stronach kadru, a w środku pojawia się zbliżająca się do mnie osoba lub taksówka.
Można do tego podejść na wiele sposobów – dodaje Andres. – W przypadku starej szkoły używano ogniskowej 35 mm, czasami fotografowano z biodra, z bliska. Teraz używamy różnych ogniskowych. Osoby nieśmiałe mogą używać ogniskowej 85 lub 200 mm i fotografować z drugiej strony ulicy, aby uwieczniać chwile, które mogłyby umknąć w przypadku używania ogniskowej 35 mm – wyjaśnia.
Okazuj szacunek
Kiedy zaczął zajmować się tym rodzajem fotografii, Andres próbował naśladować fotografów ulicznych z przeszłości, którzy zbliżali się do obiektów na tyle, na ile było to możliwe. – Nie lubię naruszać prywatności ludzi – uznał z czasem. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/500 s, f/4,5 i ISO 100. © Andres McNeill
Zawsze warto sprawdzić, czy fotografowania na ulicy jest zgodne z prawem. Jednak większość krajów zezwala na fotografowanie w miejscach publicznych, o ile w danym miejscu nie ma wyraźnego zakazu. Obejmuje to fotografowanie pieszych na ulicy i ludzi w miejscach publicznych, np. w parkach.
Fotografowanie obcych osób może być onieśmielające. – Szczerze mów o tym, co robisz, i demonstruj swoją pasję – radzi Andres, który zwykle robi zdjęcie, a następnie, jeśli to możliwe, podchodzi do sfotografowanej osoby i pokazuje jej zdjęcie na wyświetlaczu. Można także zaproponować udostępnienie zdjęć lub podać swoje dane w mediach społecznościowych, aby dana osoba mogła zobaczyć zdjęcia w Internecie.
Większość ludzi to rozumie, ale Andres chętnie usunie zdjęcie, jeśli taka będzie prośba sfotografowanej osoby.
Filmowanie uliczne
Nic dziwnego, że w efekcie zamiłowania do kinematograficznego obrazu Andres nie ogranicza się tylko do zdjęć ulicznych, ale kręci też sugestywne filmy. Często korzysta z aparatu Canon EOS R5 (poprzednik modelu EOS R5 Mark II), gdy chce przełączać się między zdjęciami i filmami. Gdy jednak koncentruje się wyłącznie na filmach, chwyta za kamerę filmową EOS C70, która ma wbudowane przełomowe filtry szare umożliwiające sterowanie ekspozycją.
Jeśli chodzi o kinematografię uliczną, Andres radzi, aby bardziej świadomie kadrować ujęcia. „Fotografia uliczna zapewnia większą swobodę. Wprawdzie nadal trzeba rozważnie kadrować zdjęcia, ale jednak kadr można później dostosować. W przypadku filmów, jeśli coś nie wygląda dobrze lub blokuje kadr, trudniej jest rozwiązać ten problem. Jednak w przypadku aparatów 8K firmy Canon można wykadrować ujęcie, aby utworzyć obraz o rozdzielczości 4K lub Full HD”.
Sugeruje również, by stosować podejście fotografa dzikiej przyrody – cierpliwiej podchodzić do ujęć ulicznych: „Kiedy zaczynasz myśleć, że nic się nie dzieje, i chcesz zmienić lokalizację, filmuj przez kolejne 10 sekund. To właśnie wtedy rozgrywają rzeczy wyjątkowe”.
Mówi, że jego podejście do filmowania jest „bardzo podobne, ale również bardzo różne” w porównaniu do fotografowania. „Wiem, że to jest paradoks. Lubię filmy dokumentalne typu run-and-gun, które są podobne do fotografii ulicznej, ponieważ rzecz sprowadza się tylko do obserwowania zdarzeń. Jednak są tu też różnice. W fotografii ulicznej skupiamy się na ludziach, którzy pojawią się w kadrze, a w kinematografii ulicznej ludzie są niemal wtórni. Chodzi o światło i budynki, a przede wszystkim o malowanie całej sceny”.
To malarskie podejście rozciąga się na postprodukcję: „Podoba mi się, gdy wszystko łączy się w całość. Lubię zwiększać intensywność kolorów i eksperymentować z obrazem. Jestem wielkim fanem takich rzeczy, jak Blade Runner, gdzie czasami pojawiają się nierealistyczne kolory”.
W odniesieniu do edycji nagrań pod kątem mediów społecznościowych Andres mówi: „Szukam dobrej kompozycji z architekturą i lubię kadrować ją z ludźmi, którzy wchodzą i wychodzą z kadru, a czasami chodzę wśród ludzi, skupiając się na budynku. Lubię również podążać obiektywem za spacerującymi ludzi lub rowerzystami, aby wprowadzić element ruchu”.
Rejestrowanie obrazu na media społecznościowe
Często „uzyskanie ujęcia” wymaga cierpliwości. Zdarza się, że Andres spędza pół godziny w jednym miejscu i nie może zrobić oczekiwanego zdjęcia, np. osoby wchodzącej w kadr. Jednak po znalezieniu interesującego miejsca zawsze można tam wrócić następnego dnia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/4L USM; 1/250 s, f/4,5 i ISO 3200. © Andres McNeill
Przeznaczony głównie do filmowania aparat Canon EOS R50 V ma gniazdo statywu do montażu pionowego, co ułatwia rejestrowanie obrazu w tej orientacji z myślą o platformach społecznościowych. Jest on używany z uniwersalnym uchwytem statywu Canon HG-100TBR.
Udostępnianie zdjęć i filmów ulicznych w kanałach społecznościowych to doskonały sposób na dotarcie do nowego i szerszego grona odbiorców. Andres mówi, że media społecznościowe były kluczowe, gdy zaczynał: „Całkowicie na tym polegałem, bo nie znam się na stronach internetowych i ich optymalizacji”.
Mówi, że filmy stają się priorytetem w mediach społecznościowych i że teraz nagrywa klipy przeznaczone specjalnie na jego kanały. „Purysta prawdopodobnie powiedziałby, że wszystko musi być sfilmowane poziomo, ale nie jest to idealne rozwiązanie dla mediów społecznościowych, chyba że mówimy o YouTube. Czasami celowo nagrywam ujęcia uliczne w pionie. Opłaca się to, ponieważ moje materiały na TikToku są o wiele popularniejsze, gdy filmuję w pionie”. Aparat Canon EOS R50 V ma gniazdo statywu do pracy w pionie, co ułatwia pracę w takim stylu.
Kompozycja pionowa często uzupełnia architektoniczną fotografię uliczną, ale Andres lubi fotografować w poziomie. „Na Instagramie możesz publikować trzypoziomowe materiały – z trzema różnymi ujęciami w poziomie, a wszystko w kadrze o proporcjach 4 × 5. Czasami można to wykorzystać do wizualnego opowiadania historii”.
Jeśli chodzi o wybór zdjęć, które mają być umieszczone w serwisach społecznościowych, Andres zaleca, aby próbować zadowolić siebie, a nie inne osoby: „Nauczyłem się już nie fotografować dla innych osób i staram się fotografować to, co sam uważam za interesujące”.
Mimo że krajobraz mediów społecznościowych nieustannie się zmienia, Andres ma sprawdzoną wskazówkę dotyczącą zwiększania liczby odbiorców fotografii ulicznej i aktywizowania ich: trzeba działać interaktywnie. „Nie jestem jak jeden z tych twórców, którzy tylko publikują treści i ignorują wiadomości obserwujących. Mam zasadniczą grupę odbiorców, którzy kontaktują się ze mną codziennie. Chociaż nie mam specjalnie dużej liczby obserwujących, poświęcam czas, aby odpowiedzieć na wszystkie komentarze i porozmawiać z każdym, kto tego chce. Oczywiście, jeśli ktoś ma milion obserwujących, nie da rady tego zrobić, ale myślę, że media społecznościowe powinny być kanałem dwukierunkowym”.
Udoskonal swój zestaw do fotografii ulicznej
Najwięcej radości w fotografii ulicznej daje rejestrowanie spontanicznych wydarzeń i nietypowych ujęć. Idealny jest do tego aparat z trybem szybkiej serii zdjęć. Aparat EOS R8 może fotografować z szybkością do 40 kl./s w przypadku migawki elektronicznej, a także w trybie serii zdjęć RAW w tempie 30 kl./s z obsługą funkcji buforowania, która umożliwia rozpoczęcie rejestrowania plików RAW po naciśnięciu spustu migawki do połowy.
Wiele aparatów EOS firmy Canon ma obracany ekran, który ułatwia komponowanie obrazu podczas fotografowania pod nietypowym kątem. Aparat Canon PowerShot V1 także ma tę funkcję, a ponadto obsługuje szeroki zakres opcji filmowania.
Niewielkie rozmiary i bardzo skuteczna praca w słabym świetle aparatów bezlusterkowych systemu EOS R firmy Canon – od pełnoklatkowych aparatów EOS R8 i EOS R6 Mark II po aparaty EOS R10 i EOS R50 z matrycami APS-C – sprawiają, że są to doskonałe narzędzia do fotografii ulicznej. Jeśli potrzebujesz czegoś mniejszego, rozważ zakup kompaktowego aparatu, takiego jak Canon PowerShot V1, który łączy wysoką jakość obrazu z zaawansowanymi funkcjami fotograficznymi i filmowymi dla twórców treści.
Andres zwykle fotografuje w trybie szybkiej serii zdjęć. – Chcę zamrozić ruch i nie chcę przegapić ujęcia – wyjaśnia.
Dawniej fotografowie uliczni używali obiektywów 35 lub 50 mm, ponieważ zapewniają one pole widzenia zbliżone do tego, którym cechują się nasze oczy. Mówimy wtedy o naturalnej perspektywie. Modele Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM zapewniają atrakcyjny dla oka, płynny efekt bokeh, a ich szerokie przysłony pomagają uzyskać kinematograficzny efekt poprzez uwydatnianie obiektu i rozmywanie tła.
Jeśli jednak tło jest równie ważne jak obiekt, lepszym rozwiązaniem może być obiektyw szerokokątny. Bardzo mały obiektyw Canon RF 28mm F2.8 STM ma uniwersalną ogniskową i jasną przysłonę, dzięki czemu idealnie nadaje się do fotografii ulicznej. Uniwersalny obiektyw Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM ma optyczny stabilizator obrazu, który minimalizuje efekt drgań aparatu. Dzięki uniwersalnemu zakresowi ogniskowej pozwala rejestrować zarówno szerokokątne ujęcia miejskie, jak i bardziej intymne portrety uliczne. – Czasami lubię przybliżać obiekty i ukazywać je z innej perspektywy – mówi Andres.
Teleobiektyw pozwala zachować odległość między fotografem a obiektem, dzięki czemu nie naruszamy prywatności fotografowanej osoby. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM to niezwykle wszechstronny obiektyw z 10-krotnym zoomem. Nadaje się do wielu różnych zastosowań.
Pięć najważniejszych wskazówek dotyczących kreatywnej fotografii ulicznej
1. Wykorzystuj twórczą perspektywę
Andres sprawił, że niewyróżniające się ujęcie stało się atrakcyjne – wykorzystał podłoże i dolną część mostu jako naturalne elementy kadrujące, po czym sfotografował budynek i drzewa odbijające się w dużej kałuży na drodze. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/1000 s, f/3,5 i ISO 100. © Andres McNeill
Urozmaicaj swoje zdjęcia miejskie, fotografując ulicę z góry lub z poziomu podłoża – z obiektywem skierowanym w górę. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM; 16 mm, 1/160 s, f/5 i ISO 100. © Andres McNeill
Aby uzyskać wyróżniające się obrazy, warto fotografować pod nietypowym kątem lub z niekonwencjonalnego punktu widzenia. Jedną z rzeczy, które Andres uwielbia w Glasgow, jest pagórkowate ukształtowanie terenu, co pozwala fotografować z różnej perspektywy i umieszczać w kadrze różne warstwy obrazu. Wzniesienia doskonale nadają się również do fotografowania zachodów słońca.
Kolejną przydatną techniką jest poszukiwanie odbić w oknach lub innych błyszczących powierzchniach. Można też eksperymentować z kałużami i rzekami, aby tworzyć interesujące kompozycje.
Przed sesją zdjęć ulicznych warto zastanowić się nad tym, co jest wyjątkowego w danym mieście, i wykorzystać te elementy do tworzenia interesujących i niepowtarzalnych ujęć.
2. Uchwyć rozmycie obrazu powodowane ruchem aparatu
Fotografując z myślą o efekcie rozmycia powodowanym ruchem aparatu, należy szukać ciekawych obiektów tworzących wyraziste wzory, np. kolorowych parasoli zawieszonych nad ulicą. Ruch aparatu w górę i w dół w połączeniu z czasem ekspozycji 1/15 s zmieni zwyczajne ujęcie uliczne w atrakcyjnie rozmyty obraz. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP (poprzednikiem modelu EOS R8) z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 35 mm, 1/15 s, f/22 i ISO 100.
Drgania aparatu są zwykle czymś, czego fotografowie chcą uniknąć, ale zamierzone ruchy podczas ekspozycji mogą skutkować powstaniem bardzo ciekawych zdjęć abstrakcyjnych. Poza tym jest to wspaniały sposób na oddanie atmosfery miejsca.
Kluczem jest ustawienie na tyle długiego czasu naświetlania, aby uzyskać efekt rozmycia, a jednocześnie na tyle krótkiego, aby można było dostrzec ludzi i kształty. Ustaw w aparacie tryb preselekcji czasu (Tv) i wybierz czas naświetlania 1/15 s. Czułość aparatu na światło ustaw na początek na poziomie ISO 100, a następnie dostosowuj ją do światła otoczenia aż do uzyskania satysfakcjonującej ekspozycji. Następnie, naciskając przycisk migawki, wykonaj krótki, gwałtowny ruch aparatem. Ruch w górę i w dół sprawdza się dobrze w przypadku ujęć obejmujących ludzi, ponieważ pozwala zachować sylwetki postaci. Jednak można również spróbować ruchu na boki, gwałtownego obrotu i szybkiej zmiany powiększenia.
W trybie preselekcji czasu (Tv) można ustawić automatyczną czułość ISO – opcja dostępna w przypadku większości aparatów – aby skoncentrować się wyłącznie na czasie naświetlania.
3. Ustaw ekspozycję pod kątem jasnych partii obrazu
Podczas tworzenia abstrakcyjnych obrazów pomocne może być fotografowanie jasnych lub kontrastujących obszarów światła i kolorów – ten kontrast ułatwia postrzelanie świata jako zestawu kształtów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 39 mm, 1/160 s, f/8 i ISO 100.
W słoneczny dzień użyj funkcji kompensacji i zmniejsz ekspozycję o jeden stopień lub dwa stopnie, aby ustawić ją pod kątem jasnych partii obrazu. Pamiętaj, że aby to zrobić, trzeba użyć jednej z opcji automatycznej ekspozycji, np. preselekcji przysłony lub czasu naświetlania.
Fotografowie często unikają fotografowania w bezpośrednim świetle słonecznym w ciągu dnia, ponieważ skutkuje to wyraźnym kontrastem z bardzo ciemnymi partiami obrazu. Jeśli jednak chodzi o fotografię uliczną, kontrast pozwala wyeliminować z ujęcia zbędne elementy, zmieniając je w bardzo abstrakcyjnych kształty. W przypadku ustawienia ekspozycji pod kątem jasnych partii obrazu ciemne miejsca na zdjęciach staną się niemal zupełnie czarne, tworząc kształty pozbawione szczegółów.
Najprostszym sposobem na to, aby to zrobić, jest użycie funkcji kompensacji ekspozycji. Zmniejsz poziom ekspozycji o jeden stopień lub o dwa stopnie, aby przyciemnić ujęcie. Cienie staną się bardzo ciemne, a rozświetlone światłem słonecznym fragmenty ujęcia pozostaną wyraźnie widoczne.
4. Używaj podwójnej ekspozycji
Podczas fotografowania w trybie ekspozycji wielokrotnej na ekranie aparatu widać podgląd na żywo mieszanego obrazu, co ułatwia harmonijne skomponowanie obu ekspozycji. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 55 mm, 1/160 s, f/7,1 i ISO 100.
Obracając aparat spodem do góry przed zarejestrowaniem drugiej klatki podwójnej ekspozycji, można tworzyć surrealistyczne panoramy miast.
Popularna od XIX wieku technika podwójnej ekspozycji umożliwia nakładanie jednego obrazu na drugi w celu uzyskania spektakularnych rezultatów. Aparaty Canon EOS R8, EOS R7 i wiele innych współczesnych modeli ma specjalny tryb ekspozycji wielokrotnej, który umożliwia tworzenie tego efektu podczas fotografowania. Wystarczy włączyć ten tryb, ustawić żądaną liczbę ekspozycji i rozpocząć fotografowanie. Podczas wykonywania drugiej klatki (lub trzeciej, czwartej klatki – maksymalnie może ich być dziewięć) można obserwować podgląd efektu, dzięki czemu można dostosowywać ujęcie z myślą o najbardziej interesującym efekcie łączenia.
Szukając obiektów i ujęć do utworzenia podwójnej ekspozycji, należy pamiętać, że jaśniejsze obszary pozostaną takie same lub staną się jaśniejsze, a nigdy ciemniejsze. W efekcie fotografowanie ciemniejszych budynków i kształtów na jasnym tle, takim jak niebo, może skutkować powstaniem bardzo wyrazistych zdjęć.
5. Postaw na szczegóły
Podczas plenerowej wyprawy fotograficznej warto szukać interesujących kontrastów, harmonijnych wzorów, geometrycznych kształtów, wyrazistych elementów kolorystycznych lub abstrakcyjnych szczegółów architektonicznych. Zbliżenia elementów budynków, takie jak w przypadku tego zdjęcia zrobionego pod pewnym kątem, umożliwiają ukazywanie struktur architektonicznych w abstrakcyjny sposób.
Jedną z zalet fotografii ulicznej jest dostępność wielu zróżnicowanych, a przy tym interesujących szczegółów, od abstrakcyjnych linii architektonicznych po kolorowe znaki, faktury, typografię i odbicia. Często najlepsze zdjęcia abstrakcyjne mają proste kompozycje. Koncentrując się na konkretnych szczegółach i wykluczając wszystkie inne elementy, możesz tworzyć piękne zdjęcia, które będą sugerować, w jakim się znajdujemy otoczeniu. Takie zdjęcia mogą być wspaniałymi elementami ściennej dekoracji, więc warto wydrukować ulubione prace.
Fotografia uliczna jest najłatwiej dostępnym rodzajem fotografii. Rozpoczęcie przygody z tym rodzajem fotografii nie wymaga skomplikowanego i kosztownego zestawu. Nie trzeba jechać za granicę, wędrować po górach lub siedzieć przez kilka tygodni w ukryciu w oczekiwaniu na rzadko widywane zwierzę. Wystarczy wziąć sprzęt, wyjść na ulice w pobliżu miejsca zamieszkania i rozpocząć fotografowanie. To umiejętność, która rozwija się w miarę ćwiczenia. – Dopóki nie wytrenujesz wzroku, nie będziesz mieć świadomości, że niesamowite chwile zdarzają się przez cały czas – mówi Andres. – Wystarczy zachować cierpliwość.
Fascynujące obiekty można znaleźć w pobliżu miejsca zamieszkania. Wyjdź z domu, zachowaj czujność i naciśnij spust migawki.
Autor: Rachel Segal Hamilton, James Paterson i Marcus Hawkins
Powiązane produkty
-
Kompaktowy aparat cyfrowy
PowerShot V1
Przeznaczone głównie do filmowania kompaktowe urządzenie z funkcją nagrywania w 4K, precyzyjnym autofokusem i zapisem krystalicznie czystego dźwięku – idealny dla twórców treści pracujących poza domem. -
Obiektywy RF
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Mały, szybki i lekki obiektyw zmiennoogniskowy 28–70 mm o otworze przysłony f/2,8 przeznaczony do aparatów pełnoklatkowych, wyposażony w stabilizator obrazu i odporny na warunki pogodowe. Doskonały w podróży, podczas fotografowania portretów i do kreatywnej pracy na co dzień. -
Obiektyw standardowy
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji.