Bawiąc się czasem i ruchem w swoich filmach, można odkryć świat, który zwykle nie jest widoczny. Dzięki tym filmom można spowolnić dynamiczną akcję lub przyspieszyć dłuższe wydarzenia, takie jak wschód słońca czy przemieszczanie się chmur po niebie. Matthew Vandeputte, wyspecjalizowany filmowiec, dzieli się tutaj technikami filmowania w całym spektrum czasu, od filmów w zwolnionym tempie po filmy poklatkowe z aparatem ustawionym statycznie (timelapse) bądź zmieniającym położenie (hyperlapse).
Kluczem do wszystkich tych technik jest prędkość nagrywania. Określa ona szybkość nagrywania i odtwarzania materiału wideo w klatkach na sekundę (kl./s). Najczęściej wykorzystywany standard nagrywania i odtwarzania to 25 kl./s lub 30 kl./s. Filmy są zazwyczaj nagrywane w standardzie 24 kl./s, dlatego przy prędkości 25 kl./s materiał wygląda bardziej „kinematograficznie”, natomiast przy 30 kl./s jest bardziej wyraźny i często preferowany na przykład do rejestrowania dynamicznych wydarzeń sportowych i materiałów informacyjnych.
Wybór tak naprawdę nie ma znaczenia, ale zazwyczaj liczba klatek na sekundę podczas nagrywania i odtwarzania powinna być zgodna. Aby nagrać materiał w zwolnionym tempie, należy nagrywać z większą prędkością – jeśli na przykład materiał nagrywany jest z prędkością 50 kl./s, a odtwarzany z prędkością 25 kl./s, wtedy każdy ruch będzie wyświetlany dwukrotnie wolniej.
Aby przyspieszyć upływ czasu, należy nagrywać z mniejszą prędkością. Nagrywając 25 pojedynczych klatek przez dłuższy czas, a następnie odtwarzając je z prędkością 25 kl./s, można skrócić minuty, godziny, a nawet dni do jednej sekundy filmu. W ten sposób tworzy się normalne filmy poklatkowe (timelapse) oraz filmy poklatkowe ze zmianą położenia aparatu (hyperlapse). Film „hyperlapse” to rodzaj filmu poklatkowego, w przypadku którego aparat jest w ruchu. Materiał poklatkowy jest zazwyczaj rejestrowany na statywie lub na szynie z modułem kontroli ruchu, dzięki czemu aparat pozostaje w niemal dokładnie tym samym miejscu, ale w przypadku filmu poklatkowego z przemieszczeniem pozycja aparatu zmienia się między poszczególnymi zdjęciami.