Jeśli masz aparat z nastawami ręcznymi, możesz regulować przysłonę w trybie preselekcji przysłony (Av). Ustawienie przysłony to po prostu informacja dla aparatu, ile światła należy wpuścić. W warunkach słabego oświetlenia należy wpuścić do aparatu jak najwięcej światła, aby uzyskać dobrą ekspozycję i uchwycić szczegóły sceny. W tym celu należy użyć dużego otworu przysłony (niska liczba f). Jeśli zdjęcie jest nadal niedoświetlone (zbyt ciemne), użycie dłuższego czasu naświetlania zapewni większą ilość światła dzięki wydłużeniu czasu ekspozycji. Jednak zwiększa to ryzyko rozmycia obrazu. Kwestię zachowania ostrości zdjęć omawiamy w sekcji poniżej.
Ustawienie przysłony ma jednak wpływ nie tylko na ekspozycję. Duży otwór przesłony daje również małą głębię ostrości, co oznacza, że przy niskiej liczbie f tylko wąski wycinek sceny będzie wyostrzony. Może to być idealne rozwiązanie w przypadku portretów tworzonym przed świtem (wtedy przydaje się przyjemne rozmycie tła), ale jeśli chcesz uchwycić niuanse miejskiego pejzażu o zmierzchu, wówczas zastosowanie mniejszego otworu przysłony (wyższej liczby f) zapewni większą głębię ostrości i umożliwi wyostrzenie większej części sceny. Aby uzyskać dobrą ekspozycję, należy wtedy użyć dłuższego czasu naświetlania.
Oczywiście niektóre obiektywy mają szerszą (jaśniejszą) przysłonę. Znakomite kompaktowe rozwiązania do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych systemu EOS R, takich jak Canon EOS R6 i EOS RP, obejmują obiektyw Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, który doskonałe nadaje się do tworzenia szerokokątnych nocnych panoram miast i robienia innych zdjęć przy słabym oświetleniu. Obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM zapewnia bardziej standardową perspektywę (podobną do widzianej ludzkim okiem) i idealnie sprawdza się w przypadku niepozowanych zdjęć ulicznych robionych nocą. Z kolei większy zasięg obiektywu Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM sprawia, że jest to doskonałe rozwiązanie do tworzenia zdjęć portretowych przy słabym oświetleniu.
Jeśli używasz lustrzanki cyfrowej, obiektyw taki jak Canon EF 35mm f/2 IS USM zapewnia naturalną perspektywę i ma stabilizator obrazu (IS), co ułatwia fotografowanie z ręki. Cechujący się jeszcze większym otworem przysłony obiektyw Canon EF 35mm f/1.4L II USM ma wyjątkowe możliwości w kontekście fotografowania przy słabym oświetleniu. Jeśli masz lustrzankę cyfrową z matrycą w formacie APS-C, taką jak Canon EOS 850D, wówczas dobrym rozwiązaniem zapewniającym naturalną perspektywę może być użycie obiektywu EF-S, takiego jak Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM. Jeśli zależy Ci na naturalnej perspektywie i szerokim kącie widzenia, a masz bezlusterkowy aparat EOS M, taki jak wyposażony w matrycę APS-C model EOS M50 Mark II, możesz skorzystać z ultrakompaktowego płaskiego obiektywu Canon EF-M 22mm f/2 STM i bardzo jasnego obiektywu Canon EF-M 32 mm f/1.4 STM.