FOTOGRAFIA MIEJSKA

Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografii miejskiej

Twórz zapierające dech w piersiach panoramy miast i ujęcia miejskie – tu znajdziesz wszystkie potrzebne porady, wskazówki, techniki i inspiracje.
Canon Camera
Miasta to dynamiczne i magiczne miejsca. Ich mieszkańcy, budynki, rzeki i zróżnicowane ulice stanowią niewyczerpane źródło fotograficznych możliwości. Chwyć aparat, rusz w drogę i poznaj pobliskie miasta. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki, dzięki którym Twoje zdjęcia będą powodem do dumy. Dowiedz się, jak poprawić kompozycję, poradzić sobie w słabnącym świetle i skutecznie opowiadać o mieście.

1. Zestaw do fotografii miejskiej

Osoba trzymająca aparat Canon EOS M50 nisko nad ziemią, aby fotografować miasto nocą.

Jeśli chcemy fotografować miasto nocą, elektroniczny wizjer w aparacie bezlusterkowym może okazać się nieoceniony – pokazuje ekspozycję faktycznego zdjęcia i aktualizuje podgląd, gdy wprowadzamy zmiany. W lustrzance cyfrowej tylny ekran ułatwia ocenę ustawień ekspozycji i zapewnia jaśniejszy podgląd ujęcia.

Umieszczony na chodniku aparat Canon EOS M6 Mark II robi nocne zdjęcia miasta.

„Błękitna godzina” – czas tuż przed wschodem słońca lub tuż po jego zachodzie – to doskonały czas na fotografowanie miejskich pejzaży. Światło wprowadza wtedy surrealistyczny nastrój, a ulice są często mniej zatłoczone. W przypadku większości obiektywów ustawienie przysłony na wartość od f/11 do f/16 sprawi, że punkty świetlne będą wyglądać jak gwiazdki.

Wprawdzie w przypadku fotografii miejskiej można używać dowolnego aparatu firmy Canon, ale to aparaty z wymiennymi obiektywami są najbardziej uniwersalne. Mniejszy sprzęt często jest lepszy, ponieważ dyskrecja może ułatwić robienie niepozowanych zdjęć z udziałem mieszkańców miasta. Aparaty bezlusterkowe Canon z serii EOS M, takie jak EOS M50 Mark II, są wyjątkowo małe i dyskretne.

Wielu fotografów preferuje obiektywy ze stałą ogniskową 35 mm ze względu na ich niewielki rozmiar, niską wagę i pole widzenia, które pozwala ująć w kadrze wiele obiektów, a jednocześnie nie powoduje zbyt dużych zniekształceń beczkowatych w porównaniu z obiektywami ultraszerokokątnymi. Mały, płaski obiektyw Canon EF-M 22mm f/2 STM jest idealnym rozwiązaniem – w przeliczeniu na format pełnoklatkowy ma „efektywną” ogniskową 35,2 mm. Obiektyw Canon EF-M 32mm f/1.4 STM zapewnia bardziej zbliżoną do standardowej perspektywę, a szybka przysłona bardzo skutecznie uwydatnia obiekty na rozmytym tle. Jeśli zależy Ci na wszechstronności, możesz wybrać szerokokątny obiektyw Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM z wbudowanymi funkcjami makro. Jednak rzecz nie sprowadza się wyłącznie do obiektywów stałoogniskowych – kompaktowy obiektyw Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM jest także wszechstronny jako szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy.

Użytkownicy lustrzanek cyfrowych mogą wybrać lekki aparat Canon EOS 250D, który ma obracany ekran idealnie nadający się do fotografowania z nietypowej, atrakcyjnej perspektywy. Jest on również dostępny w większości innych aparatów firmy Canon, w tym w bardziej zaawansowanym, a jednocześnie stosunkowo niewielkim aparacie Canon EOS 850D, który lepiej sprawdzi się w rękach entuzjastów fotografii. Wśród przeznaczonych do lustrzanek cyfrowych z matrycą APS-C obiektywów, które idealnie nadają się do fotografii miejskiej, mamy niezwykle płaski obiektyw stałoogniskowy Canon EF-S 24mm f/2.8 STM oraz mały ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. Oba modele umożliwiają uwzględnianie w kadrze nawet największych budynków.

W przypadku pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych, takich jak Canon EOS 6D Mark II, najlepszym rozwiązaniem do fotografowania miast nocą bez użycia statywu jest obiektyw Canon EF 35mm f/2 IS USM – czterostopniowy stabilizator optyczny i jasna przysłona f/2 umożliwiają maksymalne wykorzystanie światła, gdy jest ono najbardziej potrzebne. W przypadku fotografów, którzy chcą korzystać z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych, sprawdzi się zaawansowany, a przy tym niewielki zestaw obejmujący aparat Canon EOS RP i obiektyw Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM. Imponujący, ultraszerokokątny obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM to uniwersalne rozwiązanie do fotografii miejskiej. Umożliwia on fotografowanie rozległych panoram miast, a także szczegółów architektury dzięki powiększeniu maksymalnemu na poziomie 0,26x.

2. Inspiracja miejska

Nocne zdjęcie zrobione z długim czasem naświetlania; widać czerwone i białe smugi utworzone przez światła samochodów przejeżdżających przez skrzyżowanie autostrad.

Spektakularne zdjęcia w miastach można robić także nocą. Wiele miast ożywa nocą, dając fotografom mnóstwo okazji do fotografowania – od oświetlonych budynków po zatłoczone drogi. W przypadku tych ostatnich można fotografować jadzące auta i, używając długiego czasu ekspozycji, tworzyć na zdjęciach świetlne smugi. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, 28 mm, 61 s, f/16 i ISO 400. © Lorenz Holder

Wszystkie miasta są historycznym i kulturalnym tyglem mieszczącym w sobie tysiące różnych opowieści. Poznając miasto, pomyśl o tym, które z nich najbardziej Cię interesują, i poszukaj więcej informacji na ten temat. Pomiń dobrze znane atrakcje i spróbuj znaleźć wyjątkowy temat, dzięki któremu odbiorcy zapragną poznać świat przedstawiony na zdjęciu.

Rytm życiu większości miast nadają przemieszczający się ludzie i środki transportu. Aby uchwycić miasto w ruchu, spróbuj odszukać jego najbardziej ruchliwe miejsce. Wykonaj tam kilka zdjęć z interesującej perspektywy.

Wiele miast zmienia swoje oblicze, gdy zapada zmrok. Nocną panoramę miasta warto fotografować w miejscach, w których jest dużo jasnych świateł, np. na świątecznych praskich rynkach lub londyńskim West Endzie. Satysfakcji może dostarczyć także fotografowanie smug światła. Warto znaleźć miejsce nad ziemią, np. most lub taras na dachu, i sfotografować przebiegającą poniżej ulicę.

Do najefektywniejszych zdjęć miast należą te, które przedstawiają kontrasty – pomiędzy starym i nowym, harmonią i nieładem czy różnymi kosmopolitycznymi społecznościami w mieście. Spróbuj pokazać własną wersję tego motywu – na przykład osobę medytującą w zatłoczonym szanghajskim parku, stary londyński budynek w cieniu nowego drapacza chmur lub dynamikę życia w hipsterskiej dzielnicy Nowego Jorku.

O tożsamości miasta decydują drobne szczegóły. Fotografowanie tych elementów, często przeoczanych, może nadać zdjęciom niesamowity wyraz. Przykładem tego są londyńskie zdobione lampy z epoki Wiktoriańskiej, stacja paryskiego metra z oznakowaniem w stylu Art Nouveu czy wzory na charakterystycznych lizbońskich płytach chodnikowych. Poszukaj drobnych i wyjątkowych szczegółów w odwiedzanym mieście. Zastanów nad interesującymi sposobami ich sfotografowania.

3. Najlepsze tryby aparatu

Osoba w butach na wysokich obcasach przechodzi przez kałużę nocą; na mokrym chodniku widać odbicia pomarańczowych i niebieskich świateł.

Staraj się unikać standardowych turystycznych ujęć miasta – warto postawić na kreatywność i znaleźć nietypową perspektywę, która wywoła zainteresowanie widzów. Rób zdjęcia z bardzo niskiego pułapu lub umieść aparat wysoko nad ziemią, aby fotografować ponad murami i innymi przeszkodami lub znad tłumu ludzi. W przypadku tego typu zdjęć doskonale sprawdzają się obracane ekrany dostępne w wielu aparatach firmy Canon. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 28-70mm F2L USM, 70 mm, 1/60 s, f/2,8 i ISO 1000. © Lorenz Holder

Zbliżenie bocznej ściany budynku; metalowy numer na drzwiach został oświetlony padającym z góry światłem naściennej lampy.

Nie zawsze musisz uwzględniać całą scenerię. Zdjęcia szczegółów mogą mieć wyjątkową wymowę. Wykonane aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 35mm f/1.4L II USM, 1/664 s, f/1,4 i ISO 400.

Miasta z natury tętnią życiem, ale są też chwile, takie jak późna noc czy bardzo wczesny poranek, w których tempo wydarzeń spada. O tej porze dnia przydatna jest umiejętność fotografowania przy słabym oświetleniu. Mamy tu na myśli ustawienie długiego czasu naświetlania i wysokiej czułości ISO oraz techniki stabilnego trzymania aparatu.

Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas wykonywania zdjęć przy słabym oświetleniu, jest wyłączenie lampy błyskowej w ustawieniach pełnej automatyki. Można to zrobić za pomocą trybu błysku wyłączonego lub zdjęć nocnych z ręki. W trybie wyłączonego błysku aparat będzie wykorzystywał swoje możliwości tak, aby można było robić zdjęcia bez lampy błyskowej. Zwiększy czułość na światło (czułość ISO), wydłuży czas naświetlania i otworzy przysłonę obiektywu.

Tryb wyłączonego błysku będzie odpowiedni także do wykonywania zdjęć w miejskich muzeach i w miejscach, w których stosowanie lampy błyskowej jest niedozwolone lub błysk zakłócałby atmosferę.

Wiele aparatów firmy Canon, takich jak Canon EOS RP, ma tryb zdjęć nocnych z ręki, dzięki któremu można zrobić serię szybkich zdjęć, a następnie połączyć je w jedną, zoptymalizowaną pod kątem maksymalnego wyeliminowania drgań aparatu klatkę. Ponieważ w wielu miastach obowiązują ograniczenia dotyczące korzystania ze statywów, tryb zdjęć nocnych z ręki może być rozwiązaniem zapewniającym wyostrzone zdjęcia miasta w nocy.

Zawsze warto mieć przy sobie obiektyw stałoogniskowy z jasną przysłoną, np. Canon RF 50mm F1.8 STM. Jest odpowiedni do fotografowania przy słabym oświetleniu. Ten mały, lekki i dyskretny obiektyw zapewnia wysoką ostrość obrazu. Szeroki zakres ustawień przysłony obiektywów stałoogniskowych zapewnia fantastyczną kontrolę nad głębią ostrości. Aby w pełni wykorzystać możliwości tych obiektywów, należy używać trybu preselekcji przysłony (Av) i regulować głębię ostrości lub używać trybu preselekcji czasu (Tv) i kontrolować sposób rejestrowania ruchu. Inną cechą tego rodzaju obiektywu jest konieczność zbliżenia się do obiektu, ponieważ nie da się użyć zoomu. W ten sposób często można uzyskać bardziej interesującą perspektywę fotografowania.

4. Techniki dotyczące fotografii miejskiej

Czarno-białe zdjęcie nieba wypełnionego drapaczami chmur i wysokimi budynkami.

Włączenie w aparacie trybu monochromatycznego pozwala uwydatnić cienie, światła i tekstury, a jednocześnie wyeliminować rozpraszające uwagę kolory. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 11-24mm f/4L USM, 11 mm, 1/500 s, f/8 i ISO 100.

Turecki rynek pod dachem. Długi czas naświetlania spowodował rozmycie ludzi, co pozwoliło ukazać dynamiczny charakter ujęcia.

Fotografia miejska dotyczy mieszkańców, ale także budynków i znanych miejsc. Zrobione aparatem Canon EOS 60D (poprzednik modelu Canon EOS 90D) z obiektywem Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, 49 mm, 2,6 s, f/16 i ISO 100.

Aby zachować stałą gotowość do fotografowania, musisz mieć świadomość zmian oświetlenia w otoczeniu podczas spacerowania po mieście. Jeżeli robi się ciemno, zaplanuj zwiększenie czułości ISO, wydłużenie czasu naświetlania lub otwarcie przysłony. A gdy zaczyna się robić jaśniej, zmniejsz czułość ISO, skróć czas naświetlania lub przymknij przysłonę. W ten sposób ustawienie aparatu zawsze będzie zbliżone do optymalnego w przypadku zamiaru sfotografowania atrakcyjnej sceny.

Monochromatyczny styl obrazów pozwala tworzyć czarno-białe obrazy w aparacie. Ponieważ zdjęcia czarno-białe opierają się na cieniach i światłach, korzystanie z trybu monochromatycznego pomoże dostrzec różnice kontrastu. Wyświetlacz LCD będzie pokazywał obrazy w czerni i bieli, ale w przypadku fotografowania w formacie RAW można przywrócić kolory obrazu podczas obróbki na komputerze.

Odwiedź to samo miejsce o różnych porach dnia, aby uchwycić zmiany w kontekście ludzi i światła. Wystarczą trzy lub cztery zdjęcia wykonane w równych odstępach czasu w ciągu dnia, aby zauważyć, jak zmienia się miasto.

Podczas fotografowania ruchomych obiektów, np. ludzi przechodzących przez most lub plac, staraj się trzymać aparat nieruchomo, wyłącz lampę błyskową i ustaw dłuższy czas naświetlania, aby podkreślić ruch obiektu. Spróbuj znaleźć powierzchnie i miejsca, na których będziesz mógł umieścić lub oprzeć aparat, aby zadbać o maksymalną stabilność ujęcia. Poeksperymentuj z trybem preselekcji czasu (Tv). Gdy ustawisz czas naświetlania, aparat automatycznie zrównoważy czułość ISO i wartość przysłony, aby umożliwić Ci twórczą pracę.

Jeśli potrzebujesz dodatkowych wskazówek i pomocy w plenerze, możesz użyć aplikacji Canon Photo Companion, która udostępnia spersonalizowane materiały, wyzwania i inspiracje oraz zapewnia pomoc dotyczącą fotografii miejskiej.
Autor: Matthew Richards

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • 11 wskazówek dotyczących fotografowania miejskich wypadów

    FOTOGRAFIA MIEJSKA

    11 wskazówek dotyczących fotografowania miejskich wypadów

    Wskazówki i triki, które pomogą Ci uchwycić ducha miejskiej dżungli.

  • Wskazówki dotyczące abstrakcyjnej fotografii ulicznej

    FOTOGRAFIA ULICZNA

    Odkryj abstrakcyjną fotografię uliczną

    Dzięki tym prostym technikom tworzenia surrealistycznych obrazów miejskich pozornie nieciekawe ujęcia mogą stać się zachwycającymi dziełami sztuki.

  • Smugi świetlne zawieszone w ruchu po przejeździe autobusu na ruchliwej ulicy w Madrycie.

    FOTOGRAFOWANIE RUCHU

    Fotografowanie ruchomych obiektów

    Dowiedz się, jak uchwycić ruch i nadać zdjęciom wrażenie ruchu.

  • Rób zdjęcia w inny sposób: wskazówki dotyczące fotografii abstrakcyjnej

    FOTOGRAFIA ULICZNA

    Wskazówki dotyczące fotografii ulicznej

    Uchwyć magię codzienności dzięki tym wskazówkom i technikom miłośnika fotografii ulicznej, Giuseppe Esposito-Rodriguesa.