FOTOGRAFIA ULICZNA

Rób zdjęcia w inny sposób: wskazówki dotyczące fotografii abstrakcyjnej

Wybierz się w plener, by sfotografować zadziwiające, abstrakcyjne elementy wizualne, nienamacalne szczegóły i surrealistyczne obrazy złożone z dwóch ekspozycji – użyj do tego aparatu Canon.
Canon Camera
Obraz abstrakcyjny przedstawia coś, czego na pierwszy rzut oka nie można powiązać z czymkolwiek występującym w prawdziwym świecie. Tworząc obrazy, które mają luźny związek z rzeczywistością, możemy wyrazić idee lub emocje, które są oderwane od codziennych obiektów i ujęć. Często mówi się nam, że zdjęcia powinny być wyraźne i wyrównane względem horyzontu. Jednak w przypadku zdjęć abstrakcyjnych możemy łamać te zasady. Daje to fotografom ogromną swobodę przemawiania do widzów na głębszym poziomie, a jednocześnie odkrywania fascynujących efektów wizualnych i eksperymentowania z technikami pracy z aparatem.

Motyw abstrakcji pasuje do fotografii ulicznej i dokumentalnej. Ulice pełne są szczegółów, geometrii i ruchu. Mając odpowiednie umiejętności fotograficzne, można spojrzeć na te kwestie świeżym okiem, uchwycić je w niekonwencjonalny sposób i ukazać atrakcyjny wymiar nawet najbardziej pospolitych ujęć.

Abstrakcyjne podejście pozwala spojrzeć na znane obiekty i najczęściej fotografowane budynki z nowej perspektywy, a ponadto umożliwia ukazanie widzom zapadającego w pamięć miejskiego krajobrazu – czy to dynamicznego zdarzenia, czy też melancholijnej dysharmonii. Chwyć aparat, wybierz się na spacer po mieście i znajdź coś, co można ukazać w abstrakcyjny sposób. Nigdy nie wiadomo, co uda Cię sfotografować.

1. Uchwyć rozmycie obrazu powodowane ruchem aparatu

Zdjęcie ulicy, z dużym stopniem rozmycia w pionie. Piesi są nadal widoczni, ale większość z nich została przekształcona w paski różowego, zielonego i żółtego światła.

Fotografując z myślą o efekcie rozmycia powodowanym ruchem aparatu, należy szukać ciekawych obiektów tworzących wyraziste wzory, np. kolorowych parasoli zawieszonych nad ulicą. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 35 mm, 1/15 s, f/22 i ISO 100.

Mężczyzna bardzo szybko poruszający aparatem Canon w górę i w dół.

Ruch aparatu w górę i w dół w połączeniu z czasem ekspozycji 1/15 s zmieni zwyczajne ujęcie uliczne w atrakcyjnie rozmyty obraz.

Drgania aparatu są zwykle czymś, czego fotografowie chcą uniknąć, ale zamierzone ruchy podczas ekspozycji mogą skutkować powstaniem bardzo ciekawych zdjęć abstrakcyjnych. Poza tym jest to wspaniały sposób na oddanie atmosfery miejsca.

Kluczem jest ustawienie na tyle długiego czasu naświetlania, aby uzyskać efekt rozmycia, a jednocześnie na tyle krótkiego, aby można było dostrzec ludzi i kształty. Ustaw w aparacie tryb preselekcji czasu (Tv) i wybierz czas naświetlania 1/15 s. Czułość aparatu na światło ustaw na początek na poziomie ISO 100, a następnie dostosowuj ją do światła otoczenia aż do uzyskania satysfakcjonującej ekspozycji. Następnie, naciskając przycisk migawki, wykonaj krótki, gwałtowny ruch aparatem. Ruch w górę i w dół sprawdza się dobrze w przypadku ujęć obejmujących ludzi, ponieważ pozwala zachować sylwetki postaci. Jednak można również spróbować ruchu na boki, gwałtownego obrotu i szybkiej zmiany powiększenia.

W trybie preselekcji czasu (Tv) można ustawić automatyczną czułość ISO – opcja dostępna w przypadku większości aparatów – aby skoncentrować się wyłącznie na czasie naświetlania.

2. Ustaw ekspozycję pod kątem jasnych partii obrazu

Zdjęcie wykonane w przejściu podziemnym, pokazujące światło padające na ścianę pokrytą graffiti.

Podczas tworzenia abstrakcyjnych obrazów pomocne może być fotografowanie jasnych lub kontrastujących obszarów światła i kolorów – ten kontrast ułatwia postrzelanie świata jako zestawu kształtów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 39 mm, 1/160 s, f/8 i ISO 100.

Ekran LCD, na którym ktoś zmniejsza poziom ekspozycji w aparacie, aby uzyskać ciemniejszy obraz.

W słoneczny dzień użyj funkcji kompensacji i zmniejsz ekspozycję o jeden stopień lub dwa stopnie, aby ustawić ją pod kątem jasnych partii obrazu. Pamiętaj, że aby to zrobić, trzeba użyć jednej z opcji automatycznej ekspozycji, np. priorytetu przysłony, priorytet czasu lub automatycznej czułości ISO.

Fotografowie często unikają fotografowania w bezpośrednim świetle słonecznym w ciągu dnia, ponieważ skutkuje to wyraźnym kontrastem z bardzo ciemnymi partiami obrazu. Jeśli jednak chodzi o fotografię uliczną, kontrast pozwala wyeliminować z ujęcia zbędne elementy, zmieniając je w bardzo abstrakcyjnych kształty. W przypadku ustawienia ekspozycji pod kątem jasnych partii obrazu ciemne miejsca na zdjęciach staną się niemal zupełnie czarne, tworząc kształty pozbawione szczegółów.

Najprostszym sposobem na to, aby to zrobić, jest użycie funkcji kompensacji ekspozycji. Zmniejsz poziom ekspozycji o jeden stopień lub o dwa stopnie, aby przyciemnić ujęcie. Cienie staną się bardzo ciemne, a rozświetlone światłem słonecznym fragmenty ujęcia pozostaną wyraźnie widoczne.

3. Zrób podwójną ekspozycję

Podwójna ekspozycja panoramy miasta, jedna z klatek przedstawia odwrócony obraz.

Podczas fotografowania w trybie ekspozycji wielokrotnej na ekranie LCD aparatu widać podgląd na żywo mieszanego obrazu, co ułatwia harmonijne skomponowanie obu ekspozycji. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 55 mm, 1/160 s, f/7,1 i ISO 100.

Odwrócony ekran LCD aparatu firmy Canon wyświetlający podwójną ekspozycję budynków, które sprawiają wrażenie zawieszonych na niebie.

Obracając aparat spodem do góry przed zarejestrowaniem drugiej klatki podwójnej ekspozycji, można tworzyć surrealistyczne panoramy miast.

Popularna od XIX wieku technika podwójnej ekspozycji umożliwia nakładanie jednego obrazu na drugi w celu uzyskania spektakularnych rezultatów. Aparat Canon EOS 90D i wiele innych nowych modeli ma specjalny tryb ekspozycji wielokrotnej, który umożliwia tworzenie tego efektu podczas fotografowania. Wystarczy włączyć ten tryb, ustawić żądaną liczbę ekspozycji i rozpocząć fotografowanie. Po włączeniu trybu Live View na ekranie jest wyświetlany podgląd efektu podczas wykonywania drugiej klatki (lub trzeciej, czwartej klatki – maksymalnie może ich być dziewięć), dzięki czemu można dostosowywać ujęcie z myślą o najbardziej interesującym efekcie łączenia.

Szukając obiektów i ujęć do utworzenia podwójnej ekspozycji, należy pamiętać, że jaśniejsze obszary pozostaną takie same lub staną się jaśniejsze, a nigdy ciemniejsze. W efekcie fotografowanie ciemniejszych budynków i kształtów na jasnym tle, takim jak niebo, może skutkować powstaniem bardzo wyrazistych zdjęć.

4. Nakładanie wielu klatek

Czarno-biała ekspozycja wielokrotna przedstawiająca wieżowiec.

W przypadku tworzenia obrazów wieloklatkowych można wybrać tryb addytywny lub uśredniający. Tryb addytywny powoduje nakładanie jaśniejszych obszarów, a tryb uśredniający pomaga zapobiegać prześwietlaniu takich obszarów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 21 mm, 1/640 s, f/11 i ISO 100.

Panorama Londynu nałożona na swoje lustrzane odbicie.

W przypadku nakładania wielu klatek spróbuj zrobić lustrzane odbicie ujęcia, takie jak to, aby stworzyć abstrakcyjną panoramę. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 47 mm, 1/250 s, f/9 i ISO 100.

Nie trzeba się ograniczać do dwóch ekspozycji. Tryb ekspozycji wielokrotnej dostępny w takich aparatach jak Canon EOS 90D i Canon EOS RP umożliwia zarejestrowanie całej serii klatek i połączenie jej w jeden wyjątkowy obraz. Aby zrobić przyciągające wzrok zdjęcie architektury, wybierz ustawienie pięciu klatek i sfotografuj budynek, zmieniając nieznacznie perspektywę lub ogniskową przy każdej klatce. Klatki zostaną nałożone na siebie, co zaowocuje efektowną ekspozycją wielokrotną.

5. Postaw na szczegóły

Mężczyzna z aparatem stoi na ulicy miasta i patrzy na duże, przeszklone budynki.

Podczas plenerowej wyprawy fotograficznej warto szukać interesujących kontrastów, harmonijnych wzorów, geometrycznych kształtów, wyrazistych elementów kolorystycznych lub abstrakcyjnych szczegółów architektonicznych.

Bok wieżowca sfotografowany od dołu, jedna ze stron jest pokryta kolorowymi szklanymi elementami.

Zbliżenia elementów budynków, takie jak w przypadku tego zdjęcia zrobionego pod pewnym kątem, umożliwiają ukazywanie struktur architektonicznych w abstrakcyjny sposób. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 30 mm, 1/250 s, f/9 i ISO 100.

Jedną z zalet fotografii ulicznej jest dostępność wielu zróżnicowanych, a przy tym interesujących szczegółów, od abstrakcyjnych linii architektonicznych po kolorowe znaki, faktury, typografię i odbicia. Często najlepsze zdjęcia abstrakcyjne mają proste kompozycje. Koncentrując się na konkretnych szczegółach i wykluczając wszystkie inne elementy, możesz tworzyć piękne zdjęcia, które będą sugerować, w jakim się znajdujemy otoczeniu. Takie zdjęcia mogą być wspaniałymi elementami ściennej dekoracji, więc warto wydrukować ulubione prace.

6. Eksperymentuj z cieniem

Mocno zacieniona klatka schodowa, widać tylko małe fragmenty poszczególnych schodów.

Wystarczy odrobina kreatywności, aby cienie na klatce schodowej utworzyły wyrazisty, abstrakcyjny obraz. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 21 mm, 1/250 s, f/10 i ISO 250.

Czarno-białe zdjęcie betonowego budynku, zrobione od dołu; cienie tworzą geometryczne kształty.

Koncentracja na cieniach i sylwetkach to prosty sposób na to, by zdjęcia wyglądały bardziej abstrakcyjnie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, 31 mm, 1/250 s, f/8 i ISO 100.

Gdy słońce znajduje się nisko na niebie, cienie na ulicy są dłuższe. To znakomita okazja do sfotografowania abstrakcyjnych kształtów. Poszukaj cieni, które tworzą ciekawe geometryczne kształty na ulicy. Uwzględnij też cienie ludzi i budynków. Staraj się ustawiać ekspozycję pod kątem jasnych partii obrazu, jak to opisano w 2. wskazówce, aby uprościć obraz poprzez zaczernienie ciemniejszych obszarów.

Fotografia abstrakcyjna zapewnia swobodę, o którą dość trudno w przypadku innych gatunków fotografii. Jest to doskonały sposób na odkrywanie kreatywnych ustawień i możliwości aparatu bez ograniczeń związanych z typowymi zasadami fotografowania. Nic nie jest tu właściwe lub nieodpowiednie. Mamy nieskończone możliwości tworzenia sugestywnych zdjęć o charakterze abstrakcyjnym.

Autor: James Paterson

Powiązane produkty

Powiązane artykuły