A snail travels through the reflection of a big wheel in Vienna.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Jak fotografować przyrodę, by robić zdjęcia z czytelnym przekazem: świadomość w kontekście ochrony środowiska

Austriaccy fotografowie związani z ochroną przyrody, Christine Sonvilla i Marc Graf, zajmują się fotografowaniem dzikiej przyrody na całym świecie. Stworzyli setki obrazów, które przyciągnęły uwagę opinii publicznej: od zdjęcia austriackiego rysia alpejskiego po fotografię nieuchwytnego tygrysa bengalskiego. Poznali się na Uniwersytecie Wiedeńskim, gdzie oboje studiowali ochronę środowiska. Odkryli łączące ich zainteresowanie fotografią i zdali sobie sprawę, że jest to sposób na oddanie głosu naturze.

Marc podaje przykład tego, co mogą w ten sposób zdziałać: „Pod koniec 2016 r. opublikowaliśmy pierwszą, wysokiej jakości fotografię rysia alpejskiego, wykonaną w austriackich górach. To było dla nas bardzo ekscytujące, ponieważ w całej Austrii jest tylko 10–15 osobników, a w tamtym czasie doszło do dwóch przypadków kłusownictwa. Próbowaliśmy przekazać komunikat o znaczeniu ochrony rysia na terenie Austrii za pośrednictwem wszelkiego rodzaju mediów. Udzieliliśmy wywiadów w radiu i telewizji, a także trafiliśmy na kilka okładek austriackich gazet i czasopism”.

Christine kontynuuje: „Naszym zdaniem około 1,5 do 2 milionów osób zetknęło się z tym konkretnym tematem. Ponadto prowadzimy wiele prezentacji zawierających fotografie oraz filmy i rozmawiamy na żywo z odbiorcami. Nasza praca polega na tym, aby wypełnić lukę pomiędzy społeczeństwem i organizacjami działającymi na rzecz ochrony przyrody, organizacjami pozarządowymi, naukowcami – wszystkimi ludźmi pracującymi w terenie”.

Christine i Marc uważają, że nie trzeba udawać się w dalekie podróże, by robić wspaniałe zdjęcia przyrodnicze. Według nich poświęcenie czasu na poznanie dzikiej przyrody z naszego najbliższego otoczenia pozwala nawiązać silniejszą więź z naturą.

Wcześniej para odwiedzała odległe, egzotyczne zakątki. Realizując swój ostatni projekt, skupiła się na przyrodzie miejskiej w Wiedniu, fotografując króliki, jeże i wiewiórki, aby zwrócić uwagę na dzikie stworzenia żyjące w otoczeniu mieszkańców miasta.

„Natura jest tuż za rogiem i to właśnie w tym miejscu po raz pierwszy krzyżują się nasze drogi” – przekonuje Christine. „Jestem przekonana, że po nawiązaniu tej relacji dana osoba będzie pragnęła zaangażować się w ochronę środowiska”.

Marc i Christine eksperymentowali z modelem Canon EOS M200 – lekkim, łatwym w obsłudze aparatem. To idealne rozwiązanie dla początkujących fotografów, którzy chcą rozwijać swoją kreatywność. Pracowali także z modelem Canon EOS 250D, najlżejszą na świecie* lustrzanką cyfrową z ruchomym ekranem, która umożliwia filmowanie w rozdzielczości 4K.

„Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z fotografowaniem natury, nie potrzebujesz profesjonalnego aparatu o zaawansowanych parametrach” – mówi Marc. „Zestaw możesz rozbudowywać w miarę wzrostu aspiracji”. Szeroka gama dostępnych obiektywów i elementów sterowania pozwala, zarówno w przypadku jednego, jak i drugiego modelu, przez długi czas znacząco poszerzać posiadane umiejętności.

W tym miejscu znajdziesz wskazówki, którymi podzielili się z nami Christine i Marc. Ułatwią one tworzenie fotografii przyrodniczych z czytelnym przekazem.

1. Nie przeszkadzaj zwierzętom

Powiązane artykuły
A man standing among the trees using the PowerShot ZOOM.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Rozkoszuj się naturą

Fotograf przyrody Tolga Aktas opowiada o tym, jak aparat PowerShot ZOOM może pomóc uchwycić wyjątkową chwilę.

Young Wildlife Photographer of the Year to pro

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Od zdobywców nagród po profesjonalistów

Dwóch zdobywców tegorocznej nagrody Young Wildlife Photographer of the Year opowiada o tym, co oznacza dla nich osiągnięcie sukcesu w młodym wieku.

Water droplets catching the light on a spiderweb.

FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

Przyroda w odcieniach czerni i bieli – fotografowana aparatem PowerShot G7 X Mark III

Ambasador firmy Canon Helen Bartlett dzieli się poradami dotyczącymi tworzenia inspirujących czarno-białych fotografii przyrodniczych za pomocą kompaktowego aparatu.

Jednym z głównych wyzwań stojących przed fotografami dzikiej przyrody jest zapobieganie płoszeniu fotografowanego obiektu. Idealnym rozwiązaniem jest aparat mający tryb cichej pracy, np. Canon EOS 250D.

Wtopienie się w otoczenie fotografowanego obiektu i jak najcichsza praca powinny umożliwić robienie zdjęć naturalnie zachowujących się zwierząt, co w przypadku fotografii przyrodniczej jest niezwykle ważną cechą. „Zachowanie ciszy jest bardzo ważne” – mówi Christine. „Dla fotografa dzikiej przyrody jedną z najważniejszych funkcji aparatu jest cicha migawka”.

Marc dodaje: „Istotny jest także szybki system automatycznej regulacji ostrości i tryb serii zdjęć [umożliwiający rejestrowanie kilku zdjęć w krótkim odstępie czasu]. Zwiększają one szanse na zarejestrowanie dobrego ujęcia”.

Oprócz trybu cichej pracy migawki aparat Canon EOS 250D ma także funkcję fotografowania z szybkością 5 kl./s i dwa systemy AF, a to zwiększa szanse na zrobienie wyraźnego zdjęcia. W aparacie można wyłączyć światło wspomagające AF, dzięki czemu czerwone promienie nie będą zakłócać spokoju fotografowanego obiektu. W wizjerze optycznym do wyboru mamy 9 zoptymalizowanych punktów AF. Dostępny jest też tryb Live View. Tryb Live View umożliwia fotografowanie za pomocą ekranu dotykowego. Automatycznie śledzi też obiekt przy użyciu 143 punktów AF. Chcąc zachować większą kontrolę, można skorzystać z opcji ręcznego wyboru jednego z 3975 punktów.

By lepiej wtopić się w otoczenie i nie przeszkadzać zwierzętom, można zmniejszyć jasność wyświetlacza LCD i pozostać w ukryciu. Fotografowanie bez lampy błyskowej zapobiega płoszeniu obiektów. Należy wówczas zwiększyć czułość ISO, aby uchwycić jak najwięcej światła. Maksymalną czułość aparatu Canon EOS 250D można zwiększyć do ISO 51200. Wyższa czułość ISO może prowadzić do zwiększenia ilości szumów na obrazie, ale aparat Canon EOS 250D ma funkcję redukcji zakłóceń przy wysokiej czułości ISO (stosowaną podczas przetwarzania obrazów).

2. Skróć czas naświetlania, aby zapobiec rozmyciu obrazu

Zwiększenie czułości ISO w celu uzyskania krótszego czasu naświetlania sprawdza się podczas fotografowania płochliwych zwierząt, takich jak ta wiedeńska wiewiórka.

W przypadku fotografowania przyrody szybkość jest niezwykle ważna. Marc zaleca zwiększenie czułości ISO, co ma stanowić przeciwwagę dla faktu, że przy krótszym czasie naświetlania, stosowanym w celu uchwycenia ruchu i zmniejszenia rozmycia obiektów, do aparatu przedostaje się mniej światła. „Bez względu na to, jakie zwierzę chcesz fotografować, zawsze używaj wysokiej czułości ISO. Wiele osób obawia się wyższej czułości ISO, ale prawda jest taka, że jest ona potrzebna”.

Christine dodaje: „Jeśli nie zwiększysz czułości ISO, istnieje ryzyko, że obraz będzie rozmyty, ponieważ zwierzę jest szybsze niż migawka”. Aby zapobiec rozmyciu, należy zwiększyć czułość ISO. Pozwoli to skrócić czas naświetlania i zarejestrować wyraźny, wysokiej jakości obraz po wybraniu ustawienia dostosowanego do szybkości ruchu.

Nasi fotografowie przekonali się, że wybranie wysokiej czułość ISO w celu skrócenia czasu naświetlania nie wpływa negatywnie na jakość obrazu w przypadku tych dwóch aparatów. Modele Canon EOS M200 i Canon EOS 250D obsługują czułość ISO 25600, którą można rozszerzyć do ISO 51200.

3. Wybieraj mądrze – postaw na zestaw minimalistyczny

Wybór odpowiedniej ilości sprzętu przed wyjściem z domu wiąże się z pewnymi ograniczeniami, ale ułatwia szybkie podejmowanie decyzji podczas fotografowania. Ponadto pozwala wyeliminować zbędny balast, co zmniejsza ryzyko przemęczenia.

„Na początku nie trzeba mieć dużej ilości sprzętu” – radzi Christine. „Warto zacząć od obiektywu szerokokątnego i teleobiektywu, a później dodawać kolejne elementy”.

Aby skomponować ujęcie zwierzęcia w kontekście jego otoczenia, można spróbować połączyć aparat Canon EOS M200 z obiektywem szerokokątnym, takim jak Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM. Natomiast przy kadrowaniu z bliska i fotografowaniu z daleka świetnie sprawdzi się teleobiektyw EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM. Po założeniu na aparat Canon EOS 250D obiektyw Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM pełni funkcję kompaktowego teleobiektywu i umożliwia przybliżanie obiektów podczas dynamicznych zdarzeń. Natomiast obiektyw Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pozwala robić zdjęcia panoramiczne i uwieczniać zwierzęta na tle krajobrazu lub miejskiego otoczenia.

4. Zbliż się i pokaż ukryte detale

Zbliżenie to fantastyczny sposób na ukazanie kunsztownych dzieł natury, które w środowiskach miejskich często można przeoczyć.

Ochrona przyrody polega na uwzględnieniu „szerszej perspektywy”, ale fotografia przyrodnicza obejmuje wszystkie stworzenia – duże i małe. W makrofotografii bardzo lubię możliwość ukazania elementów, które pozostałyby niezauważone” – mówi Christine. „W bardzo małym świecie można odnaleźć ogrom piękna”.

Entuzjaści makrofotografii korzystający z aparatu Canon EOS M200 mogą użyć obiektywu Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM, który nie tylko zapewnia powiększenie do 1,2x, ale jako pierwszy na świecie obiektyw z autofokusem i dwoma zintegrowanymi, sterowanymi lampami błyskowymi do makrofotografii LED zapewnia dodatkowe oświetlenie i eliminuje niepotrzebne cienie.

„Wiele osób uważa, że makrofotografia nie jest typowa dla fotografii dotyczącej ochrony przyrody” – mówi Christine. „Jednak dla nas najważniejsze jest posiadanie portfolio obejmującego wszystkie aspekty natury. Jeśli chcesz pokazać i uwydatnić coś niewielkiego, lecz pięknego, makrofotografia jest do tego idealnym narzędziem”.

5. Poznaj swój aparat

Mając odpowiedni sprzęt, można poświęcić więcej czasu na kreatywne komponowanie interesujących ujęć.

Christine i Marc wiedzą, że najskuteczniejszym sposobem na uchwycenie dzikiej przyrody jest cierpliwość i odpowiednie przygotowanie. „Przewidywanie kolejnych działań fotografowanego obiektu da Ci przewagę, dlatego należy go dobrze obserwować i znać jego zachowania” – mówi Christine.

Należy także zapoznać się z aparatem – poznać jego najważniejsze funkcje i ograniczenia. „Dobrze znany aparat fotograficzny jest o wiele lepszy niż bardziej skomplikowany model zapewniający o dwa zdjęcia na sekundę więcej. Gdy zwierzę wreszcie pojawi się przed obiektywem, musisz znać swój aparat na wylot i być w stanie odpowiednio go obsługiwać. Pozwala to szybko reagować i zapobiega utracie cennych sekund na wyszukiwanie chociażby elementów regulacji ostrości”.

Jedną z pierwszych rzeczy, które Marc polubił w aparacie Canon EOS M200, była prosta, przyjazna dla użytkownika konstrukcja z ekranem dotykowym obracanym w zakresie 180 stopni. „To naprawdę wspaniałe. W ciągu kilku sekund możesz znaleźć wszystko, czego potrzebujesz. Obsługa jest bardzo łatwa, a wszystko działa szybko”.

Christine dodaje: „Wiele osób uważa, że trzeba kupić aparat zapewniający wszelkie możliwe funkcje. Tak naprawdę ważniejsza jest osoba, która z niego korzysta, i umiejętność wykorzystania sprzętu”.



Autorka: Natalie Denton



* Canon EOS 250D (czarny/srebrny) to najlżejszy model spośród wszystkich lustrzanek cyfrowych z matrycą APS-C i ruchomym monitorem LCD (waga obejmuje akumulator i kartę pamięci, zgodnie z wytycznymi stowarzyszenia Camera & Imaging Products Association). Stan na 9 kwietnia 2019 r. (wg rozpoznania firmy Canon).

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich wskazówek i technik