long exposure of Ferris wheel

Fotografowanie ruchomych obiektów

Poznawanie sztuki fotografowania ruchomych obiektów

Uchwycenie ruchu na zdjęciach wymaga dokonania wyboru między „zamrożeniem” dynamicznego wydarzenia a umożliwieniem, aby twórcze rozmycie wyraziło ruch. Obrany kierunek zależy od tego, co chcemy przekazać oglądającym naszą fotografię. Emocje uchwycone na twarzy tenisisty w uwiecznionym momencie będą miały inny przekaz niż zdjęcie z rozmyciem ruchu na całej długości kortu. Obydwa obrazy mogą być równie wspaniałe.
Niezależnie od używanego aparatu istnieją techniki, które pozwalają skutecznie uchwycić ruch, dodać twórczy efekt i przekazać historię poprzez zdjęcia. Brian Worley, wyjaśnia, jak w pełni wykorzystać możliwości aparatu. Ponadto ujawnia przydatne wskazówki dotyczące filmowania kamerą LEGRIA i omawia sposób drukowania dynamicznych, pełnych ruchu obrazów na drukarce PIXMA.

Pierwsze kroki:

Pamiętaj – dzieci i małe zwierzęta szybko się przemieszczają!

Obserwując małe dzieci i psy biegające w okolicznym parku, można zauważyć, że przemieszczają się szybko i w nieprzewidzianych kierunkach. Zmiany kierunku i prędkości są częste, więc fotografowanie takich obiektów może być wyzwaniem.

Jeśli aparat jest wyposażony w tryb Dzieci i zwierzęta, doskonale sprawdzi się w takich sytuacjach, ponieważ wykorzystuje wielokrotną regulację ostrości, aby zagwarantować ostrość obiektu. Tryb ten jest jeszcze skuteczniejszy, jeśli obiekty znajdują się w odległości co najmniej trzech metrów od aparatu.

Przy takiej odległości uzyskanie i zachowanie ostrości obiektu jest łatwiejsze dla aparatu. Jeśli obiekt podejdzie naprawdę blisko aparatu, utrzymanie ostrości staje się znacznie trudniejsze. Jeśli aparat nie ma trybu Dzieci i zwierzęta, należy pamiętać o przełączeniu aparatu na serie zdjęć i tryb Servo AF w celu zapewnienia skutecznej pracy autofokusu.

Wielkie stadiony sportowe lub koncerty – wyłącz lampę błyskową

Podczas robienia zdjęć na dużym stadionie sportowym należy pamiętać o wyłączeniu lampy błyskowej lub wybraniu trybu wyłączenia błysku. Wbudowana lampa błyskowa jest przeznaczona do fotografowania obiektów znajdujących się względnie blisko aparatu, zazwyczaj w odległości do pięciu metrów. W przypadku użycia lampy błyskowej na stadionie, większość zdjęcia wypełnią oświetlone lampą błyskową obiekty znajdujące się przed obiektywem.

Pierwsze kroki z trybem Sport

Tryb sportowy dostępny w EOS i wielu innych aparatach firmy Canon jest doskonały do automatycznego „zamrażania” ruchu dynamicznych wydarzeń i w fotografii sportowej. Zmienia domyślną konfigurację aparatu, wybierając optymalne ustawienia do zamrażania ruchu, śledzenia ruchomych obiektów i serii zdjęć.

W przypadku fotografowania odległych obiektów – do fotografowania sportu z szybkim ruchem, często używane są obiektywy o długiej ogniskowej. Wybór trybu Sport oznacza, że aparat będzie automatycznie dobierał optymalne czasy naświetlania do używanego obiektywu.

Podczas korzystania z trybu Sport aparat nie będzie blokował ostrości po naciśnięciu spustu migawki do połowy. Zamiast tego będzie śledził obiekt, gdy ten będzie się zbliżać, oddalać lub poruszać w obrębie kadru.

Aby zagwarantować optymalne śledzenie obiektu przez aparat, najlepiej jest zacząć od próby umieszczenia obiektu na środku kadru w wizjerze.

Ponadto warto rozpocząć śledzenie na długo przed chwilą, gdy obiekt osiągnie idealne ustawienie dla ujęcia.

Teleobiektywy

Obiektywy o dłuższej ogniskowej to te, które rejestrują obraz pod ostrzejszym kątem niż kąt widzenia ludzkiego oka. Są one często używane do fotografowania sportu i przyrody. Obiektywy o dłuższej ogniskowej nadają odległym obiektom większy rozmiar w kadrze i pozwalają być bliżej wydarzeń. Obiektywy o ogniskowej powyżej 70 mm to teleobiektywy.

„Zamrażanie akcji “

Funkcja stabilizatora obrazu pomoże w uzyskaniu wyraźnych zdjęć poprzez ograniczenie drgań aparatu, które są typowe dla obiektywów z dużym przybliżeniem. Podczas fotografowania z obiektywem ustawionym na maksymalne przybliżenie (lub blisko maksymalnego przybliżenia) należy mocno trzymać aparat oburącz w celu uzyskania lepszych rezultatów.

Korzystanie z karty pamięci o wysokiej prędkości i dużej pojemności

Podczas fotografowania obiektów w ruchu warto wykonywać serie zdjęć, aby nie umknęło nam najlepsze ujęcie. Oto kilka przydatnych wskazówek:

– Wybierz tryb wyzwalania dla szybkich serii zdjęć, aby aparat wykonywał kolejne zdjęcia podczas przytrzymywania spustu migawki.

– Używaj karty pamięci o dużej pojemności z wysoką prędkością zapisu, aby aparat mógł wykonać więcej zdjęć w jednej serii.

– W przypadku dłuższych serii zdjęć ustaw aparat na wykonywanie zdjęć JPEG.

Panoramowanie – śledzenie ruchu obiektu aparatem

Śledzenie obiektu aparatem jest określane jako przesuwanie kadru. To umiejętność, której opanowanie wymaga czasu, dlatego należy regularnie ją ćwiczyć.

Rowerzyści są bardzo dobrym tematem, gdy chcemy szlifować umiejętność śledzenia fotografowanego obiektu. Doskonałe zdjęcie z przesuwaniem kadru powstaje wtedy, gdy aparat porusza się z taką samą prędkością jak główny obiekt. Dzięki temu wydaje się on „zamrożony”, a ruch powoduje rozmycie tła. W przypadku fotografowania pojazdów będzie widoczny ruch kół oraz wyraźny pojazd na płynnie rozmytym tle.

Przesuwanie kadru pozwala także rejestrować różne ruchome obiekty, na przykład samochody na torze wyścigowym. Połączenie wyraźnego samochodu i rozmytego tła tworzy prawdziwe wrażenie szybkości na zdjęciu.

W przypadku obiektów, które poruszają się wolniej, warto użyć trybu preselekcji czasu (Tv) i wybrać czas naświetlania samodzielnie.

Zaawansowane wskazówki:

Preselekcja czasu (Tv) lub ręczna ekspozycja

Po opanowaniu zaawansowanych funkcji aparatu EOS warto eksperymentować z trybem preselekcji czasu (Tv), który umożliwia „zamrożenie” lub twórcze rozmycie ruchu obiektu.

Tryb ręcznej ekspozycji (M) zapewnia pełną kontrolę nad ekspozycją i czasami preferowany jest przez profesjonalnych fotografów. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, należy wypróbować kilka ustawień i przekonać się, które z nich pasują do indywidualnego stylu fotografowania.

Regulacja czasu naświetlania

Sposób uchwycenia ruchu na zdjęciach zależy przede wszystkim od wybranego czasu naświetlania. Krótsze czasy naświetlania będą „zamrażać” ruch, podczas gdy dłuższe czasy naświetlania spowodują uchwycenie ruchu w postaci rozmycia. Ważne jest jednak dobranie czasu naświetlania do prędkości obiektu. Aby zamrozić ruch pędzącego samochodu, potrzeba znacznie krótszego czasu naświetlania niż w przypadku idącego człowieka.

Czas naświetlania jest mierzony w sekundach lub, częściej, w ułamkach sekundy. Jeśli czas naświetlania będzie krótszy, aparat uchwyci ruchomy obiekt jako zatrzymany w czasie.

Krótki czas naświetlania to zazwyczaj 1/500 sekundy lub mniej. Aparaty EOS pozwalają ustawić czas naświetlania 1/4000 s, a nawet 1/8000 s. Jeśli celem jest uchwycenie ruchu obiektu jako rozmycia, potrzebne są długie czasy naświetlania. Długie czasy naświetlania zwykle zaczynają się od 1/30 sekundy, choć aparaty EOS mogą dysponować czasami naświetlania do 30 sekund.

Tryb 2 stabilizatora obrazów do ujęć z ruchem panoramicznym

Wiele obiektywów firmy Canon o dłuższych ogniskowych ma wiele trybów stabilizatora obrazu. W miarę możliwości należy wybierać Tryb 2 za pomocą przełącznika z boku obiektywu podczas śledzenia obiektów. Pamiętaj:

Ruch panoramiczny można wykonywać w dowolnym kierunku – poziomo lub pionowo.

Najlepiej jest rozpocząć śledzenie obiektu przed naciśnięciem spustu migawki i kontynuować ruch przez krótki czas po zakończeniu ekspozycji. Zapewnia to stałą prędkość ruchu aparatu podczas ujęć z ruchem panoramicznym.

Jeśli używany obiektyw ze stabilizatorem obrazu nie ma przełącznika wyboru trybów, zwykle oznacza to, że obiektyw automatycznie wykrywa kierunek ruchu panoramicznego i automatycznie wybiera tryb 2 IS.

Zdjęcia z ekspozycją wielokrotną

Wiele nowszych aparatów EOS, takich jak EOS 7D Mark II i EOS 5D Mark III, ma także funkcję ekspozycji wielokrotnej. Może być ona używana w połączeniu z trybem serii zdjęć do rejestrowania wielu etapów akcji w jednym kadrze.

Pełnemu wykorzystaniu funkcji wielokrotnej ekspozycji w aparacie sprzyja jasne tło dla ciemnego obiektu lub ciemne tło dla jasnego obiektu.

Zdjęcia poklatkowe

Ruch to nie zawsze szybka akcja. Zdjęcia poklatkowe polegają na rejestrowaniu wielu kadrów w regularnych odstępach czasu w celu uzyskania efektu przyspieszenia ruchu lub czasu. Na przykład podczas odtwarzania sekwencji zdjęć poklatkowych zarejestrowany obraz będzie poruszał się szybciej niż w rzeczywistości. W skrócie zdjęcia poklatkowe przyspieszają powolny ruch obiektów i ujęć.

Aby zarejestrować zdjęcia poklatkowe, należy wykonać długą sekwencję zdjęć w regularnych odstępach czasu. Istnieją trzy sposoby kontrolowania fotografowania.

Oprogramowanie EOS Utility umożliwia wykonanie sekwencji zdjęć poklatkowych w regularnych odstępach czasu poprzez podłączenie aparatu kablem i sterowanie migawką z poziomu komputera PC/Mac.

Programator czasowy TC-80N3 firmy Canon może być używany z wieloma aparatami EOS do wyzwalania migawki i w zaprogramowanych odstępach czasu.

Aparat EOS 7D Mark II ma samowyzwalacz interwałowy w menu aparatu, który pozwala ustawić aparat na wykonywanie zdjęć w zaprogramowanych odstępach czasu.

Po zarejestrowaniu sekwencji zdjęć poklatkowych należy scalić zdjęcia w nagranie filmowe.

Próba innego podejścia: tworzenie wrażenia ruchu poprzez technikę zoom blur

Zoom burst (fotografowanie z jednoczesną zmianą ogniskowej) lub zoom blur (rozmycie) to efekt fotograficzny pełny ruchu. Lustrzanka cyfrowa EOS, obiektyw zmiennoogniskowy i opcjonalny statyw pozwalają go łatwo wypróbować. Efekt powstaje w wyniku przybliżania lub oddalania podczas wykonywania zdjęcia z długim czasem naświetlania, co powoduje rozmycie od środka do zewnątrz. Zdjęcie będzie wypełnione ruchem lub będzie wyglądało abstrakcyjnie w zależności od sposobu jego wykonania. Najlepsze efekty przynoszą eksperymenty z synchronizacją, ale warto zacząć od tego:

1. Wybierz tryb Tv w lustrzance cyfrowej EOS i wybierz czas naświetlania około 1 do 4 sekund.

2. Ustaw pełny zoom i ostrość na obiekt. Zablokuj ostrość, naciskając przycisk włączenia AF w aparacie.

3. Jeśli nie masz statywu, oprzyj się o coś, co zapewni stabilność aparatu.

4. Teraz oddal, nie zmieniając ustawienia ostrości, do uzyskania najszerszego kąta widzenia, jaki chcesz zarejestrować.

5. Naciśnij spust migawki i przybliżaj do czasu, aż obiekt znowu wypełni kadr. Spróbuj przybliżać tak płynnie, jak to tylko możliwe.

Bardziej interesujące filmy dzięki przesuwaniu kamery

Wykorzystanie ruchu kamery sprawia, że filmy są bardziej interesujące. Jeśli obiekt porusza się, warto zaplanować ujęcia statyczne i śledzące.

Ujęcia statyczne często wymagają unieruchomienia kamery, ale krótkie ujęcia próbne można łatwo nagrać nawet z ręki. Należy pamiętać, że zdjęcie szerokokątne będzie wyglądało bardziej stabilnie niż przybliżenie. W celu uzyskania najwyższej stabilności ujęcia statycznego należy użyć statywu lub innej podpory.

Ujęcia statyczne często stanowią doskonały punkt wyjścia. Warto zacząć od ujęcia szerokokątnego w celu ustalenia kontekstu zdarzenia lub obiektu. Pozwól, aby wydarzenia nabrały tempa, a obiekt opuścił kadr. Poruszający się obiekt należy śledzić, przesuwając kamerę z taką samą prędkością, aby utrzymać obiekt w tej samej części kadru. To może być dość trudne, ale nagrania powinny być względnie krótkie. Krótkie nagrania nadają montowanym filmom większe wrażenie dynamiki.

Uchwycenie ruchomych szczegółów na ujęciach statycznych i śledzących Koncentracja na małym ruchomym szczególe ujęcia pozwala zarejestrować przydatne nagranie, które można umieścić między innymi ujęciami, aby lepiej opowiedzieć historię. Jeśli obiektem jest biegnący sportowiec, należy pamiętać o ujęciach z przybliżeniami butów i stóp.

Połączenie ujęć statycznych i śledzących

W filmach najważniejszy jest ruch i istnieją różne sposoby, aby go pokazać. Ruchomy obiekt może minąć kadr nieruchomego aparatu lub ruchomy aparat może śledzić ruchomy obiekt.

Łącząc ujęcia statyczne i śledzące, można stworzyć bardziej interesujące nagranie.

W przypadku filmowania sytuacji powtarzającej się w przewidywalny sposób – na przykład, gdy sportowiec pokonuje kolejne okrążenia – można zaplanować sposób uchwycenia jej z wyprzedzeniem.

Na początek warto ustalić kontekst ujęcia, wykonując zdjęcie szerokokątne. Następnie, utrzymując kamerę w tym samym położeniu, można wybrać ostrzejszy kąt.

Po rozpoczęciu wyścigu spróbuj połączyć ujęcia wykonane ruchomą i nieruchomą kamerą. Należy też pamiętać o przygotowaniu się do uchwycenia ważnego finiszu.

Może lepiej będzie uchwycić szerokość linii mety ze wszystkimi uczestnikami biegu, ale warto być gotowym do śledzenia świętującego zwycięzcy po zakończeniu biegu.

Wybór właściwych ustawień do wydruków pełnych ruchu

Drukowanie zdjęć na drukarce PIXMA to doskonały sposób, aby prezentować obrazy dynamicznych wydarzeń. Drukarki PIXMA pozwalają tworzyć wysokiej jakości wydruki o zadziwiającym poziomie szczegółowości. Oto sposoby na pełne wykorzystanie możliwości wydruków:

• Wybierz właściwy format papieru dla obrazu (np. w przypadku obrazów o wysokiej rozdzielczości warto wykonać wydruk w formacie większym niż A4, jeśli drukarka go obsługuje)

• Wybierz właściwy typ papieru, aby uzyskać efektowne kolory (drukarka PIXMA i cała gama papierów fotograficznych firmy Canon pomogą w uzyskaniu dokładnych wydruków kolorowych)

• Zwiększ ustawienia jakości w drukarce, aby uchwycić możliwie najwięcej szczegółów w wydrukach

Korzystanie z oprogramowania My Image Garden z drukarką PIXMA

My Image Garden to przydatny program, który umożliwia porządkowanie i drukowanie zdjęć. Oprogramowanie umożliwia nawet drukowanie wybranych kadrów z filmów nagranych aparatami firmy Canon. Dodatkowo pozwala na scalenie wielu kadrów w jeden plik gotowy do wydrukowania. Dysponując nagraniem przedstawiającym serwującego tenisistę, można rozbić sekwencję kadrów na pojedyncze obrazy i scalić je, aby pokazać cały serw na jednym wydruku.