Zmiana czasu naświetlania w aparacie jest jednym ze sposobów na dostosowanie ogólnej ekspozycji obrazu. Ma także kreatywne zastosowania. Umożliwia kontrolowanie poziomu rozmycia (lub jego wyeliminowanie) na zdjęciach.
Oto pięć wskazówek, które pomogą Ci opanować tajniki czasu naświetlania i przejąć większą kontrolę nad fotografowaniem dynamicznych wydarzeń, niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia na szkolnych zawodach sportowych aparatem bezlusterkowym EOS M, czy fotografujesz sporty motorowe lustrzanką EOS.
Większość aparatów EOS ma specjalny tryb sportowy, który automatycznie konfiguruje ustawienia ekspozycji i ostrości aparatu podczas fotografowania poruszających się obiektów. Zapewnia to doskonałe rezultaty, ale możesz mieć większą kontrolę nad aparatem, jeśli chcesz pracować w kreatywny sposób, uzyskać określony efekt lub dostosować ustawienia do danej sytuacji, np. gdy fotografujesz ręcznie szybko poruszający się obiekt z większej odległości.
Aby uzyskać bezpośrednią kontrolę nad czasem naświetlania, ustaw w aparacie opcję preselekcji czasu (czyli Tv, co oznacza wartość czasu). Następnie możesz ustawić czas naświetlania, obracając pokrętło główne aparatu lub korzystając z ekranu dotykowego, który jest dostępny w wielu aparatach EOS, w tym w modelach Canon EOS M6 Mark II i Canon EOS 90D. Aparat automatycznie dostosuje przysłonę w celu zapewnienia standardowej ekspozycji. Najkrótszy czas naświetlania w aparacie EOS to 1/4000 s lub 1/8000 s, a najdłuższy ustawiany automatycznie czas naświetlania to 30 sekund.
Podczas wyboru czasu naświetlania należy wziąć pod uwagę dwa czynniki: to, czy czas naświetlania jest wystarczająco krótki, aby zapobiec rozmyciu spowodowanemu ruchem aparatu podczas fotografowania z ręki – czyli „drganiom aparatu” – oraz szybkość poruszającego się obiektu.
Czas naświetlenia potrzebny do zapobieżenia efektom drgania aparatu zależy od wielu czynników, w tym od tego, czy używany jest obiektyw z wbudowanym stabilizatorem obrazu (IS), oraz od prędkości wiatru. Jednak najważniejszym czynnikiem jest ogniskowa obiektywu. Im bardziej przybliżony zostanie obraz, tym bardziej zauważalne będą drgania obrazu.
Aby wyeliminować ten problem, skorzystaj z czasu naświetlania, który odpowiada efektywnej ogniskowej lub jest krótszy. W przypadku obiektywu 50 mm użyj czasu naświetlania 1/50 s lub krótszego, a w przypadku obiektywu 200 mm – czasu naświetlania 1/200 s lub krótszego. Weź też pod uwagę szybkość, z jaką porusza się obiekt. Więcej informacji poniżej.