PRZEWODNIK KUPUJĄCEGO

Najlepsze obiektywy do fotografii przyrodniczej dla początkujących

Rozpoczynasz przygodę z fotografią przyrodniczą? Te obiektywy zmienno- i stałoogniskowe firmy Canon pozwalają rejestrować zachwycające obrazy dzikich zwierząt i ptaków.
Canon Camera
Rejestrowanie intymnych ujęć dzikich zwierząt i ptaków w ich naturalnym środowisku wymaga znajomości zachowania zwierząt, umiejętności pracy w terenie, cierpliwości i trwałości. Jednak i to nie wystarczy, jeśli nie będziemy mieć teleobiektywu.

Na szczęście, aby rozpocząć przygodę z fotografią przyrodniczą, nie trzeba wydawać majątku na drogi profesjonalny sprzęt. Do wyboru jest wiele lekkich, wydajnych obiektywów do fotografowania przyrody, w tym obiektywy pozwalające wykorzystać potencjał gamy kompaktowych aparatów fotograficznych EOS M, zaawansowanych funkcji AF i wysokiej czułość ISO pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych z systemu EOS R oraz najnowszych lustrzanek cyfrowych EOS.
Trzy sylwetki jeleni uchwycone na tle chmur skąpanych w złotym świetle.

Obiektywy zmiennoogniskowe zapewniają więcej opcji kadrowania. Pozwalają przechodzić od wąskich ujęć zwierząt do szerszych ujęć ukazujących także otoczenie. To zdjęcie zrobiono aparatem z matrycą APS-C. Użyto ogniskowej 187 mm, która odpowiada 299 mm w przeliczeniu na format 35 mm. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM, 1/2500 s, f/5,6 i ISO 800. © Ben Hall

Zbliżenie kolorowej papugi z zielonym upierzeniem na głowie, zielononiebieskimi skrzydłami i jasnopomarańczowym tułowiem.

Teleobiektywy umożliwiają wykonywanie szczegółowych zdjęć zwierząt, do których nie możemy podejść zbyt blisko, ponieważ są niebezpieczne lub nie chcemy zakłócać ich spokoju. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 600mm F11 IS STM, 1/350 s, f/11 i ISO 1600.

Czy do fotografii przyrodniczej potrzebny jest teleobiektyw?




Nie zawsze. Czasami do fotografowania dzikich zwierząt w ich naturalnym środowisku można użyć obiektywów szerokokątnych – za które zwykle uważa się modele o ogniskowej 35 mm lub mniejszej – ale wtedy trzeba podejść bliżej. Aby robić zdjęcia, na których przyroda wypełnia cały kadr, zwykle potrzebny jest teleobiektyw (ogniskowa co najmniej 85 mm) lub superteleobiektyw (co najmniej 300 mm). Takie obiektywy cechują się węższym polem widzenia – obejmują tylko wycinek tego, co widzimy przed sobą, dzięki czemu odległe zwierzęta i ptaki na zdjęciu wydają się większe.

Czy do fotografowania przyrody należy używać obiektywu zmiennoogniskowego czy obiektywu stałoogniskowego?




Teleobiektywy zmiennoogniskowe są bardziej uniwersalne. Fotograf może zmienić kadr bez konieczności przemieszczania się lub robienia przerwy na założenie innego obiektywu. Obiektywy stałoogniskowe mają tylko jedną ogniskową, ale są zwykle lżejsze od obiektywu zmiennoogniskowego, którego zakres pracy uwzględnia daną ogniskową. Są one dostępne także w wersjach z większą ogniskową, co ułatwia fotografowanie zwierząt, gdy nie można się do nich zbliżyć, a obiektyw zmiennoogniskowy nie zapewnia wystarczająco dużej ogniskowej.
Kanadyjska gęś pływająca w stojącej wodzie.

Przełomowy system EOS R obejmuje innowacyjne, lekkie obiektywy, takie jak Canon RF 800mm F11 IS STM, który waży 1260 g i ma 281,8 mm długości po zsunięciu, co ułatwia jego przenoszenie. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 800mm F11 IS STM, 1/500 s, f/11 i ISO 1250. © Ben Hall

Jeleń z wyraźnym porożem stoi na polanie; ma uniesioną głową i patrzy w stronę aparatu.

Obiektyw zmiennoogniskowy umożliwia modyfikowanie kompozycji ujęcia, gdy użytkownik nie ma czasu na zmianę obiektywu. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM, 300 mm (odpowiednik 480 mm w przypadku matrycy 35 mm), 1/500 s, f/5,6 i ISO 400. © Ben Hall

Jaka ogniskowa jest najlepsza w przypadku dzikich zwierząt i ptaków?

Ptaki są zwykle mniejsze i trudniejsze do uchwycenia niż inne dzikie zwierzęta, dlatego do ich fotografowania często potrzebna jest większa ogniskowa. Zdjęcia dużych ssaków wypełniających cały kadr można robić obiektywem z ogniskową 300 lub 400 mm, jednak w przypadku niektórych typów fotografii ornitologicznej konieczne może być użycie obiektywu z ogniskową 500, 600, a nawet 800 mm.

Pomocny może być także rozmiar matrycy aparatu. Matryce APS-C w bezlusterkowych aparatach EOS M oraz lustrzankach cyfrowych EOS są mniejsze niż matryce pełnoklatkowe, co umożliwia wykadrowanie obrazu z obiektywu i daje wrażenie, że obiekt wypełnia większą część kadru. Współczynnik kadrowania wynosi 1,6x, więc gdy użyjemy obiektywu EF przeznaczonego do aparatów pełnoklatkowych z aparatem mającym matrycę APS-C, zasięg obiektywu zostanie zwiększony o współczynnik 1,6. Przykładowo obiektyw 400 mm EF w aparacie Canon EOS 250D zapewnia obraz odpowiadający obiektywowi 640 mm (400 × 1,6) w aparacie pełnoklatkowym. Inne cechy obiektywu pozostają takie same, ale większe matryce zazwyczaj zapewniają mniejszą głębię ostrości, co powoduje większe rozmycie tła.
A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Jakie inne cechy są ważne przy wyborze obiektywu do fotografowania przyrody?

Obiektywy z większą ogniskową trudniej utrzymać w stabilnej pozycji, ale wbudowany optyczny stabilizator obrazu (IS) może pomóc w zniwelowaniu rozmyć powodowanych drganiami aparatu. Mocny silnik regulacji ostrości pozwoli nadążyć za szybko poruszającymi się zwierzętami, a cichszy tryb pracy zwiększa prawdopodobieństwo, że zwierzęta nie zostaną spłoszone. Większa maksymalna przysłona (niższa wartość F) oznacza, że obiektyw może wpuścić więcej światła do aparatu, co ułatwia fotografowanie szybko poruszających się zwierząt w warunkach słabego oświetlenia. Należy również wziąć pod uwagę wymiary i wagę obiektywu, ponieważ bez wątpienia chętniej skorzystasz z kompaktowego, lekkiego obiektywu, który pozwoli wykorzystać wszystkie możliwości fotografowania przyrody.

Jednak rozmycie obrazu może mieć dobre strony, jak wyjaśnia profesjonalny fotograf przyrody Ben Hall w swoim filmie poświęconym kreatywnemu podejściu do abstrakcyjnej fotografii przyrodniczej*.

Które obiektywy firmy Canon są najlepsze do fotografowania przyrody?

Oto gama łatwych w obsłudze obiektywów stałoogniskowych i zmiennoogniskowych, które pozwalają robić wysokiej jakości zdjęcia dzikich zwierząt i ptaków.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

Jeleń z wyraźnym porożem stoi na leśnej polanie z głową skierowaną w stronę aparatu.

Podwojenie ogniskowej – na przykład z 200 do 400 mm – sprawia, że zwierzęta i ptaki są dwukrotnie większe na zdjęciu, dzięki czemu bardziej skupiają na sobie uwagę widzów. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, 400 mm, 1/40 s, f/8 i ISO 800. © Ben Hall

Jeleń z małym porożem stoi w otoczeniu paproci w przepełnionym zielenią lesie.

Wąski kąt widzenia teleobiektywów ułatwia dobieranie idealnie rozmytego tła fotografowanych zwierząt. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, 373 mm, 1/50 s, f/8 i ISO 1250. © Ben Hall

W obiektywach RF firmy Canon do aparatów z systemu EOS R wykorzystano wiele innowacji – dotyczy to m.in. obiektywu RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Obiektyw jest lżejszy niż model Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS II USM, ale ma większy zasięg, który można dodatkowo zwiększyć za pomocą konwerterów RF. Ma stabilizator obrazu o efektywności 5,5 stopnia, co przekłada się na większą ostrość zdjęć robionych z ręki (przykład powyżej), i technologię Nano USM, dzięki której autofokus jest szybki i cichy, co zapobiega płoszeniu fotografowanych obiektów.

Canon RF 800mm F11 IS STM

Model RF 800mm F11 IS STM to obecnie najdłuższy dostępny obiektyw RF. Umożliwia on wypełnianie całego kadru fotografowanymi zwierzętami – niezależnie od tego, czy fotografujemy wielką zwierzynę łowną czy ptaki w ogrodzie. Założenie konwertera Canon Extender RF 1.4x lub Canon Extender RF 2x na obiektyw zapewnia jeszcze większą ogniskową – nawet 1600 mm w przypadku tej drugiej opcji. Aparaty z systemu EOS R mogą automatycznie ustawiać ostrość nawet przy tej imponującej ogniskowej.

Jak na obiektyw o tak dużym zasięgu model RF 800mm F11 IS STM jest zaskakująco kompaktowy i lekki, a 4-stopniowy optyczny stabilizator obrazu zapewnia ostrzejsze zdjęcia i filmy rejestrowane z ręki.
Zając na polu, rozmyte tło, prześwitujące światło słoneczne uwydatnia żyłki w uchu zwierzęcia.

Zasięg teleobiektywu, takiego jak RF 800mm F11 IS STM, umożliwia fotografowanie płochliwych zwierząt bez wzbudzania ich niepokoju. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 800mm F11 IS STM, 1/100 s, f/11 i ISO 500. © Ben Hall

Czujny lemur na skale; z tyłu widać w niej kilka otworów.

Teleobiektywy z mniejszymi maksymalnymi przysłonami, takimi jak f/5,6 i f/11, są łatwiejsze w przenoszeniu i tańsze niż obiektywy z dużymi maksymalnymi przysłonami (z niższymi liczbami f). Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 600mm F11 IS STM, 1/1400 s, f/11 i ISO 1600.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Obiektyw RF 800mm F11 IS STM firmy Canon jest szczególnie przydatny w fotografii ornitologicznej, natomiast model RF 600mm F11 IS STM jest bardziej uniwersalnym superteleobiektywem, który nadaje się zarówno do fotografowania ptaków, jak i innych zwierząt. Jego parametry pracy są zbliżone do tych, które znamy z obiektywu RF 800 mm. Mamy tu zapewniająca przyjemne rozmycie tła bezlistkową przysłonę f/11 oraz umożliwiający niemal bezgłośną pracę autofokusa silnik STM. Jest zgodny z konwerterami Canon Extender RF 1,4x (co daje ogniskową 840 mm) i Canon Extender RF 2x (co daje ogniskową 1200 mm). Zsunięty obiektyw ma długość 20 cm, dzięki czemu jest uniwersalnym superteleobiektywem, który sprawdzi się w każdym miejscu.

Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM

Kaczka sfotografowana z poziomu wody; z dzioba kapią jej kropelki wody.

Uniwersalny obiektyw Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM jest zgodny zarówno z lustrzankami pełnoklatkowymi, jak i tymi, które mają matrycę APS-C. Można go też używać z aparatami z systemu EOS R i serii EOS M – przy użyciu adapterów. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM, 267 mm (odpowiednik 427 mm w przypadku matrycy 35 mm), 1/320 s, f/5,6 i ISO 640. © Ben Hall

Jest to obiektyw zmiennoogniskowy o szerokim zakresie ogniskowej (od 70 do 300 mm) – klasyczny model do fotografii przyrodniczej dla początkujących, który zapewnia elastyczne opcje kadrowania w przypadku większych zwierząt. Aby uzyskać jeszcze większe zbliżenie, można założyć obiektyw EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM na lustrzankę cyfrowej Canon EOS z matrycą APS-C (np. Canon EOS 850D, EOS 250D lub EOS 90D) i skorzystać z efektu powiększenia dzięki mniejszej matrycy (co daje zasięg odpowiadający zakresowi 112–480 mm).

Waży zaledwie 710 g i po zsunięciu ma długość 14,55 cm, dzięki czemu łatwo zabrać go w podróż. 4-stopniowy stabilizator obrazu pomaga ograniczyć rozmycie powodowane przez drgania aparatu, co przekłada się na ostrzejsze zdjęcia.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Łyska w leniwie płynącej rzece.

Uniwersalny obiektyw EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM jest lekki i mały, więc można go zabrać wszędzie. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, 250 mm (odpowiednik 400 mm w przypadku matrycy 35 mm), 1/400 s, f/5,6 i ISO 800. © Ben Hall

Dwa łabędzie pływają w stojącej wodzie.

Obiektyw EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM pozwala przybliżać odległe zwierzęta i umożliwia płynną, cichą pracę, która nie zakłóca spokoju fotografowanych obiektów – silnik STM jest tak cichy, że prawdopodobieństwo zarejestrowania odgłosów jego pracy przez mikrofon aparatu jest dużo mniejsze. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, 200 mm (odpowiednik 320 mm w przypadku matrycy 35 mm), 1/4000 s, f/5,6 i ISO 800. © Ben Hall

Jest to dobra opcja dla osób, którym zależy na teleobiektywie zmiennogniskowym mającym stanowić uzupełnienie podstawowego obiektywu 18–55 mm. Obiektyw EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM jest przeznaczony do lustrzanek cyfrowych EOS z matrycami APS-C, takich jak Canon EOS 2000D i EOS 4000D. Jego zakres ogniskowej odpowiada temu, co uzyskalibyśmy w przypadku obiektywu 88–400 mm założonego na aparat pełnoklatkowy. Jest mały, lekki i łatwy do przenoszenia podczas sesji w ogrodzie zoologicznym lub parku przyrodniczym, a także w trakcie wypadu w plener.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

Kolorowa papuga na gałęzi; w tle drzewa liściaste.

Pierścień ręcznej regulacji ostrości w obiektywie EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM umożliwia szybkie i łatwe korygowanie ustawienia ostrości, co doskonale sprawdza się w przypadku zdjęć portretowych i fotografowania detali. Zrobione aparatem Canon EOS M2 (poprzednik modelu Canon EOS M6 Mark II) z obiektywem Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, 200 mm, 1/30 s, f/8 i ISO 100.

Ten kompaktowy teleobiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych EOS M zapewnia obraz, który uzyskalibyśmy po założeniu obiektywu 88–320 mm na aparat pełnoklatkowy. Obiektyw EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM ma stabilizator obrazu o skuteczności 3,5 stopnia, który umożliwia robienie ostrzejszych zdjęć z ręki. Silnik krokowy (STM) zapewnia płynną i niezwykle cichą pracę autofokusa, co jest szczególnie przydatne podczas robienia zdjęć zwierząt wypełniających cały kadr.

Alternatywne obiektywy do fotografii przyrodniczej

Wprawdzie do fotografii przyrodniczej najlepiej nadają się teleobiektywy, ale istnieje wiele innych obiektywów, których można użyć do twórczego fotografowania zwierząt i ptaków.

Makroobiektywy, takie jak Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lub Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, są idealne do fotografowania owadów i innych niewielkich stworzeń. Umożliwiają one wyostrzanie z mniejszej odległości niż inne typy obiektywów, a tym samym wypełnienie całego kadru małym obiektem. Makroobiektywy są dostępne z różnymi ogniskowymi. Modele z większą ogniskową bardziej nadają się do fotografowania dzikiej przyrody, ponieważ pozwalają robić zbliżenia obiektów z większej odległości. Obiektyw Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM nie jest prawdziwym makroobiektywem, jednak obsługuje imponujące powiększenie, które odpowiada niemal połowie rozmiaru kadru makro, i umożliwia wyostrzanie z małej odległości. Może to być przydatne, gdy nagle zobaczymy w pobliżu coś, co warto sfotografować.

Obiektywy szerokokątne, takie jak Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM i ultraszerokokątny model Canon RF 16mm F2.8 STM, również nadają się do fotografowania naturalnego środowisko zwierząt i całych stad ptaków. Sprawdzą się także w przypadku nagrywania vlogów, w przypadku których autor umieszcza się w kadrze i opowiada o znajdującej się za nim dzikiej przyrodzie. Jeśli używasz aparatu z obsługą Wi-Fi, możesz oddalić się od aparatu i pozwolić zwierzęciu zbliżyć się do niego, a następnie zrobić zdjęcie za pomocą bezpłatnej aplikacji na smartfon Canon Camera Connect, która zdalnie wyzwala migawkę.


Autor: Marcus Hawkins


* Film jest dostępny tylko w języku angielskim.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • Ruda wiewiórka patrzy w stronę aparatu, biegnąc po zasuszonych liściach i płatkach kwiatów.

    FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Wskazówki dotyczące fotografii przyrodniczej

    Wskazówki i techniki, które pozwalają przejść na wyższy poziom zaawansowania w kontekście fotografii przyrodniczej i wykorzystać potencjał aparatów i obiektywów Canon.

  • Lampart odpoczywający w cieniu.

    FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Od zdobywców nagród po profesjonalistów

    Dwóch zdobywców tegorocznej nagrody Young Wildlife Photographer of the Year opowiada o tym, co oznacza dla nich osiągnięcie sukcesu w młodym wieku.

  • FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Fotografowanie przyrody aparatem Canon EOS 90D

    Zobacz niezwykłe efekty fotografowania dzikiej przyrody przez Markusa Varesvuo aparatem Canon EOS 90D.

  • Zbliżenie brązowego pająka.

    MAKROFOTOGRAFIA

    Odkryj świat owadów

    Pokaż sekretne życie maleńkich stworzeń, korzystając z porad, których udziela Pierre Anquet.