PRZEWODNIK KUPUJĄCEGO

Najlepsze obiektywy do fotografii przyrodniczej dla początkujących

Poznaj najlepsze i najbardziej ekonomiczne obiektywy do robienia wspaniałych zdjęć dzikiej przyrody – idealne rozwiązania do aparatów fotograficznych systemu EOS R firmy Canon, w tym modeli EOS R7 i EOS R10.
Ryś iberyjski na dużej skale, spoglądający prosto w aparat.

Rejestrowanie intymnych ujęć dzikich zwierząt i ptaków w ich naturalnym środowisku wymaga znajomości zachowania zwierząt, umiejętności pracy w terenie, cierpliwości i trwałości. Jednak i to nie wystarczy, jeśli nie będziemy mieć teleobiektywu.

Na szczęście, aby rozpocząć przygodę z fotografią przyrodniczą, nie trzeba wydawać majątku na drogi profesjonalny sprzęt. Do wyboru jest wiele lekkich i bardzo wydajnych obiektywów do fotografowania przyrody. Oferta obejmuje zarówno modele zmienno-, jak i stałoogniskowe przystosowane do aparatów bezlusterkowych systemu EOS R, takich jak Canon EOS R7 i EOS R10.

Dzięcioł siedzący na gałęzi w otoczeniu wysokich traw i zielonych liści.

Obiektywy zmiennoogniskowe zapewniają więcej opcji kadrowania. Umożliwiają robienie zdjęć panoramicznych, na których można uchwycić zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu, a także tworzenie bardziej zwartych kompozycji uwydatniających określone elementy. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem RF 100-400mm F5.6-8 IS USM; 400 mm, 1/50 s, f/8 i ISO 800.

Zbliżenie kolorowej papugi z zielonym upierzeniem na głowie, zielononiebieskimi skrzydłami i jasnopomarańczowym tułowiem.

Teleobiektywy umożliwiają wykonywanie szczegółowych zdjęć zwierząt, do których nie możemy podejść zbyt blisko, ponieważ są niebezpieczne lub nie chcemy zakłócać ich spokoju. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 600mm F11 IS STM, 1/350 s, f/11 i ISO 1600.

Czy do fotografii przyrodniczej potrzebny jest teleobiektyw?

Nie zawsze. Czasami do fotografowania dzikich zwierząt w ich naturalnym środowisku można użyć obiektywów szerokokątnych – za które zwykle uważa się modele o ogniskowej 35 mm lub mniejszej – ale wtedy trzeba podejść bliżej. Aby robić zdjęcia, na których przyroda wypełnia cały kadr, zwykle potrzebny jest teleobiektyw (ogniskowa co najmniej 85 mm) lub superteleobiektyw (co najmniej 300 mm). Takie obiektywy cechują się węższym polem widzenia – obejmują tylko wycinek tego, co widzimy przed sobą, dzięki czemu odległe zwierzęta i ptaki na zdjęciu wydają się większe.

Czy do fotografowania przyrody należy używać obiektywu zmiennoogniskowego czy obiektywu stałoogniskowego?

Teleobiektywy zmiennoogniskowe są bardziej uniwersalne. Fotograf może zmienić kadr bez konieczności przemieszczania się lub robienia przerwy na założenie innego obiektywu. Obiektywy stałoogniskowe mają tylko jedną ogniskową, ale są zwykle lżejsze od obiektywu zmiennoogniskowego, którego zakres pracy uwzględnia daną ogniskową. Są one dostępne także w wersjach z większą ogniskową, co ułatwia fotografowanie zwierząt, gdy nie można się do nich zbliżyć, a obiektyw zmiennoogniskowy nie zapewnia wystarczająco dużej ogniskowej.

Kanadyjska gęś pływająca w stojącej wodzie.

Przełomowy system EOS R obejmuje innowacyjne, lekkie obiektywy, takie jak Canon RF 800mm F11 IS STM, który waży 1260 g i ma 281,8 mm długości po zsunięciu, co ułatwia jego przenoszenie. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 800mm F11 IS STM, 1/500 s, f/11 i ISO 1250. © Ben Hall

Dłonie trzymające aparat Canon EOS R7 z zamocowanym obiektywem zmiennoogniskowym.

Obiektyw zmiennoogniskowy umożliwia modyfikowanie kompozycji ujęcia, gdy użytkownik nie ma czasu na zmianę obiektywu.

Jaka ogniskowa jest najlepsza w przypadku dzikich zwierząt i ptaków?

Ptaki są zwykle mniejsze i trudniejsze do uchwycenia niż inne dzikie zwierzęta, dlatego do ich fotografowania często potrzebna jest większa ogniskowa. Zdjęcia dużych ssaków wypełniających cały kadr można robić obiektywem z ogniskową 300 lub 400 mm, jednak w przypadku niektórych typów fotografii ornitologicznej konieczne może być użycie obiektywu z ogniskową 500, 600, a nawet 800 mm.

Pomocny może być także rozmiar matrycy aparatu. Matryce APS-C w aparatach bezlusterkowych, takich jak EOS R7 i EOS R10, są mniejsze niż pełnoklatkowe matryce stosowane w innych aparatach systemu EOS R, takich jak EOS R6. Obraz widoczny przez obiektyw jest przycinany, dzięki czemu obiekt wypełnia większą część kadru. Współczynnik kadrowania 1,6x zwiększa zasięg obiektywu, dzięki czemu na przykład obiektyw RF 50 mm F1.8 STM w aparacie z matrycą APS-C zapewnia takie samo pole widzenia, jak obiektyw 80 mm w aparacie pełnoklatkowym, a standardowy obiektyw 100 mm zapewnia takie samo pole widzenia, jak obiektywu 160 mm w aparacie pełnoklatkowym. Te same korzyści można uzyskać w przypadku używania obiektywu EF z aparatem EOS R7 lub EOS R10, mocowanego za pomocą dowolnego adaptera mocowania EF-EOS R.

Osoba wykonująca fotografię zbliżeniową za pomocą aparatu Canon EOS R10 i obiektywu RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Autofokus aparatu Canon EOS R10 pracuje w niemal całkowitej ciemności, aż do wartości ekspozycji -4 EV 1 . EOS R7 przesuwa tę wartość nawet do -5 EV 1 .

W jaki sposób obiektyw i technologia aparatu mogą pomóc w lepszym fotografowaniu dzikiej przyrody?

Obiektywy z większą ogniskową trudniej utrzymać w stabilnej pozycji, ale wbudowany optyczny stabilizator obrazu (IS) może pomóc w zniwelowaniu rozmyć powodowanych drganiami aparatu. Modele EOS R7 i Canon EOS R6 mają również funkcję stabilizacji obrazu, która w połączeniu ze zgodnym obiektywem zapewnia nawet 7-stopniową stabilizację obrazu.

Jednak rozmycie obrazu może mieć dobre strony, jak wyjaśnia profesjonalny fotograf przyrody Ben Hall w swoim filmie poświęconym kreatywnemu podejściu do abstrakcyjnej fotografii przyrodniczej (poniżej)2.

Mocny silnik regulacji ostrości pozwoli nadążyć za szybko poruszającymi się zwierzętami, a cichszy tryb pracy zwiększa prawdopodobieństwo, że zwierzęta nie zostaną spłoszone. Mocowanie RF w aparatach systemu EOS R zapewnia bardzo szybkie połączenie między aparatem a obiektywem, co umożliwia błyskawiczne i niezawodne ustawianie ostrości. Modele Canon EOS R7, EOS R10 i EOS R6 wykorzystują także szybkość automatycznego ustawiania ostrości obiektywu i korzystają z procesora wykorzystującego sztuczną inteligencję do rozpoznawania i śledzenia zwierząt i ptaków z niezwykłą szybkością i wydajnością. Aby fotografować dziką przyrodę w ruchu, warto robić serie zdjęć (aparaty EOS R7 i EOS R10 fotografują z imponującą szybkością – odpowiednio do 30 kl./s i 23 kl./s3) i korzystać z funkcji AF ze śledzeniem obiektu.

Większa maksymalna przysłona (niższa wartość F) oznacza, że obiektyw może wpuścić więcej światła do aparatu, co ułatwia fotografowanie szybko poruszających się zwierząt w warunkach słabego oświetlenia. W takiej sytuacji szczególnie dobrze sprawdzają się aparaty bezlusterkowe, takie jak EOS R6.

Należy również wziąć pod uwagę rozmiar i wagę obiektywu, ponieważ zawsze chętniej zabierzemy ze sobą kompaktowy i lekki obiektyw. Na przykład ważący 300 g, ale obsługujący duży zakres ogniskowej (28,8–240 mm) obiektyw RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pozwala wykorzystać wszystkie okazje do fotografowania dzikiej przyrody.

A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Najlepszy kompaktowy obiektyw klasy podstawowej z technologią RF do fotografowania dzikiej przyrody: Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

Zdjęcie produktowe aparatu Canon EOS R7 z zamocowanym obiektywem RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, zrobione w plenerze na dużej skale.

Obiektyw Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM ma „efektywny” zakres zoomu 28,8–240 mm, dzięki czemu można oddalić obraz, aby zobaczyć szerszą perspektywę (idealnie sprawdza się to przy fotografowaniu dzikiej przyrody na tle wspaniałej scenerii), lub przybliżyć obraz, aby uchwycić szczegóły.

Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM to jeden z pierwszych obiektywów opracowanych z myślą o należących do systemu EOS R aparatów z matrycą APS-C, takich jak EOS R7 i EOS R10. Obiektyw ma duży zakres zoomu (8,33x), który rozciąga się od szerokiego kąta widzenia do teleobiektywu. Dzięki temu można uzyskać wyraźną korzyść w przypadku fotografowania w miejscach o dużym zapyleniu lub gdy trzeba szybko reagować na różne okazje do fotografowania dzikiej przyrody, w przypadku których konieczność zmiany obiektywu mogłaby skutkować przegapieniem ujęcia.

Dzięki współczynnikowi kadrowania 1,6x obiektyw ma efektywny zakres zoomu, jaki miałby obiektyw 28,8–240 mm w aparacie pełnoklatkowym, a jednocześnie jest stosunkowo mały i lekki (waży zaledwie 300 g).

Najlepszy podstawowy obiektyw zmiennoogniskowy RF do fotografowania przyrody: Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

Jeleń z wyraźnym porożem stoi na leśnej polanie z głową skierowaną w stronę aparatu.

Podwojenie ogniskowej – na przykład z 200 do 400 mm – oznacza, że zwierzęta i ptaki są dwukrotnie większe na zdjęciu, dzięki czemu bardziej skupiają na sobie uwagę widzów. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, 400 mm, 1/40 s, f/8 i ISO 800. © Ben Hall

Jeleń z małym porożem stoi w otoczeniu paproci w przepełnionym zielenią lesie.

Wąski kąt widzenia teleobiektywów ułatwia dobieranie idealnie rozmytego tła fotografowanych zwierząt. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM; 373 mm, 1/50 s, f/8 i ISO 1250. © Ben Hall

W obiektywach RF firmy Canon do aparatów z systemu EOS R wykorzystano wiele innowacji – dotyczy to m.in. obiektywu Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Obiektyw jest lżejszy niż model Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, ale ma większy zasięg, który można dodatkowo zwiększyć za pomocą konwerterów RF. Jest wyposażony w stabilizator obrazu na poziomie 5,5 stopnia, co przekłada się na bardziej wyraźne zdjęcia robione bez statywu. W przypadku używania aparatów ze stabilizacją IBIS, takich jak EOS R6 i EOS R7, zakres zwiększa się do 6 stopni. Wykorzystuje on także superszybką, a jednocześnie praktycznie bezgłośną technologię automatycznej regulacji ostrości silnikiem Nano USM, dzięki czemu nie płoszymy obiektów, do których chcemy podejść. Gdy obiektyw jest używany z aparatami EOS R7 i EOS R10, ma zwiększony efektywny zakres zoomu (160–640 mm).

Najlepsze podstawowe superteleobiektywy RF do fotografowania przyrody: Canon RF 800mm F11 IS STM i Canon RF 600mm F11 IS STM

Zając na polu, rozmyte tło, prześwitujące światło słoneczne uwydatnia żyłki w uchu zwierzęcia.

Zasięg teleobiektywu, takiego jak RF 800mm F11 IS STM, umożliwia fotografowanie płochliwych zwierząt bez wzbudzania ich niepokoju. Zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 800mm F11 IS STM, 1/100 s, f/11 i ISO 500. © Ben Hall

Czujny lemur na skale; z tyłu widać w niej kilka otworów.

Teleobiektywy z mniejszymi maksymalnymi przysłonami, takimi jak f/5,6 i f/11, są łatwiejsze w przenoszeniu i tańsze niż obiektywy z dużymi maksymalnymi przysłonami (z niższymi liczbami f). Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 600mm F11 IS STM; 1/1400 s, f/11 i ISO 1600.

Model RF 800mm F11 IS STM umożliwia wypełnianie całego kadru fotografowanymi zwierzętami – niezależnie od tego, czy fotografujemy wielką zwierzynę łowną czy ptaki w ogrodzie. Założenie konwertera Canon Extender RF 1.4x lub Canon Extender RF 2x na obiektyw zapewnia jeszcze większą ogniskową – nawet 1600 mm w przypadku tej drugiej opcji. Aparaty z systemu EOS R mogą automatycznie ustawiać ostrość nawet przy tej imponującej ogniskowej. Zamontuj obiektyw na aparacie Canon EOS R7 lub EOS R10, a współczynnik kadrowania zapewni sporą efektywną ogniskową (1280 mm) bez zmniejszenia maksymalnej przysłony, do którego dochodzi w przypadku użycia konwertera 1,4x lub 2x.

Jak na obiektyw o tak dużym zasięgu model RF 800mm F11 IS STM jest zaskakująco kompaktowy i lekki, a 4-stopniowy optyczny stabilizator obrazu zapewnia ostrzejsze zdjęcia i filmy rejestrowane z ręki.

Obiektyw RF 800mm F11 IS STM firmy Canon jest szczególnie przydatny w fotografii ornitologicznej, natomiast model RF 600mm F11 IS STM jest bardziej uniwersalnym superteleobiektywem, który nadaje się zarówno do fotografowania ptaków, jak i innych zwierząt. Jego parametry pracy są zbliżone do tych, które znamy z obiektywu RF 800 mm. Mamy tu zapewniająca przyjemne rozmycie tła bezlistkową przysłonę f/11 oraz umożliwiający niemal bezgłośną pracę autofokusa silnik STM. Jest zgodny z konwerterami Canon Extender RF 1,4x (co daje ogniskową 840 mm) i Canon Extender RF 2x (co daje ogniskową 1200 mm). W przypadku aparatów EOS R7 i EOS R10 efektywna ogniskowa wynosi 960 mm bez konwertera. Zsunięty obiektyw ma długość 20 cm, dzięki czemu jest uniwersalnym superteleobiektywem, który sprawdzi się w każdym miejscu.

Najlepszy podstawowy obiektyw EF do fotografowania przyrody: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM

Kaczka sfotografowana z poziomu wody; z dzioba kapią jej kropelki wody.

Uniwersalny obiektyw Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM jest zgodny zarówno z lustrzankami pełnoklatkowymi, jak i tymi, które mają matrycę APS-C. Można go też używać z aparatami z systemu EOS R i serii EOS M – przy użyciu adapterów. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM, 267 mm (odpowiednik 427 mm w przypadku matrycy 35 mm), 1/320 s, f/5,6 i ISO 640. © Ben Hall

Jest to obiektyw zmiennoogniskowy o szerokim zakresie ogniskowej (od 70 do 300 mm) – klasyczny model do fotografii przyrodniczej dla początkujących, który zapewnia elastyczne opcje kadrowania w przypadku większych zwierząt. Aby jeszcze bardziej przybliżyć obiekt, załóż obiektyw Canon EF 70–300mm f/4-5.6 IS II USM na aparacie Canon EOS R10 lub EOS R7 za pomocą adaptera mocowania Canon EF-EOS R – efektywny zakres zoomu wyniesie 112–480 mm.

Waży zaledwie 710 g i po zsunięciu ma długość 14,55 cm, dzięki czemu łatwo zabrać go w podróż. 4-stopniowy stabilizator obrazu pomaga ograniczyć rozmycie powodowane przez drgania aparatu, co przekłada się na ostrzejsze zdjęcia.

Najlepszy podstawowy obiektyw EF-S do fotografowania przyrody: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Dwa łabędzie pływają w stojącej wodzie.

Uniwersalny obiektyw EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM jest lekki i zwarty, co pozwala przybliżyć oddalone zwierzęta i fotografować płynnie i cicho – bez płoszenia obiektów. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM; 200 mm (odpowiednik 320 mm w przypadku matrycy 35 mm), 1/4000 s, f/5,6 i ISO 800. © Ben Hall

Jest to dobra opcja dla osób, którym zależy na teleobiektywie zmiennogniskowym mającym stanowić uzupełnienie podstawowego obiektywu 18–55 mm. Obiektyw EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM jest przeznaczony do lustrzanek cyfrowych EOS z matrycami APS-C, takich jak Canon EOS 90D i EOS 850D. Jego zakres ogniskowej odpowiada temu, co uzyskalibyśmy w przypadku obiektywu 88–400 mm założonego na aparat pełnoklatkowy. Jest mały, lekki i łatwy do przenoszenia podczas sesji w ogrodzie zoologicznym lub parku przyrodniczym, a także w trakcie wypadu w plener.

Alternatywne obiektywy do fotografii przyrodniczej

Wprawdzie do fotografii przyrodniczej najlepiej nadają się teleobiektywy, ale istnieje wiele innych obiektywów, których można użyć do twórczego fotografowania zwierząt i ptaków.

Makroobiektywy, takie jak Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM i Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, są idealne do fotografowania owadów i innych niewielkich stworzeń. Obiektyw Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM nie jest makroobiektywem, ale ma imponujące powiększenie, odpowiadające niemal połowie rozmiaru kadru makro. Obiektywy EF i EF-S są w pełni zgodne z aparatami EOS R7EOS R10, gdy użyjemy adaptera mocowania Canon EF-EOS R. Obiektywów EF-S można używać po założeniu adaptera także z pełnoklatkowymi aparatami systemu EOS R, takimi jak EOS RPEOS R6, jeśli chcemy korzystać z trybu wycinka kadru (1,6x).

Obiektywy szerokokątne, takie jak Canon RF 14-35mm F4L IS USM i ultraszerokokątny model Canon RF 16mm F2.8 STM, również nadają się do fotografowania naturalnego środowiska zwierząt i całych stad ptaków. Sprawdzą się także w przypadku nagrywania vlogów, w przypadku których autor umieszcza się w kadrze i opowiada o znajdującej się za nim dzikiej przyrodzie.

Autorzy: Marcus Hawkins i Matthew Richards

1 Podczas fotografowania, obiektyw z przysłoną f/1.2, środkowy punkt AF, tryb One-Shot AF, 23°C, ISO100. Z wyłączeniem obiektywów RF mających powłokę DS (Defocus Smoothing).

2 Film jest dostępny tylko w języku angielskim.

3 Szybkość serii zdjęć może różnić się w zależności od różnych warunków. Szczegółowe informacje można znaleźć w danych technicznych.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • Dzika przyroda fotografowana w słabym świetle

    FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Dzika przyroda fotografowana w słabym świetle

    Pokaż nieznane życie zwierząt, korzystając z naszych najlepszych wskazówek dotyczących fotografowania nocą.

  • Ruda wiewiórka patrzy w stronę aparatu, biegnąc po zasuszonych liściach i płatkach kwiatów.

    FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Wskazówki dotyczące fotografii przyrodniczej

    Wskazówki i techniki, które pozwalają przejść na wyższy poziom zaawansowania w kontekście fotografii przyrodniczej i wykorzystać potencjał aparatów i obiektywów Canon.

  • Młoda pustułka siedzi z rozłożonymi skrzydłami na drewnianym słupku i intensywnie skrzeczy.

    FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Wskazówki dotyczące fotografowania dzikiej przyrody

    Profesjonalna fotografka Dani Connor udziela najlepszych porad ułatwiających odniesienie sukcesu w branży młodemu, ambitnemu fotografowi dzikiej przyrody.

  • Zbliżenie brązowego pająka.

    MAKROFOTOGRAFIA

    Odkryj świat owadów

    Pokaż sekretne życie maleńkich stworzeń, korzystając z porad, których udziela Pierre Anquet.