FOTOGRAFIA SPORTOWA

Jednodniowa sesja zdjęciowa z profesjonalnym zawodnikiem dynamicznej dyscypliny sportu

Początkująca fotograf Deborah spędza pełen wydarzeń dzień z ambasadorem firmy Canon Jean-baptiste Liautardem, rejestrując każdy moment ekscytującej sesji kolarstwa górskiego.
Canon Camera
Uchwycenie szybko zmieniających się wydarzeń może być trudnym zadaniem dla osoby, która rozpoczyna przygodę z fotografią. Jakich ustawień aparatu należy użyć? Jak ustawić ostrość obiektywu? Jakie techniki zapewniają idealnie wyostrzone obrazy?

Deborah, młoda fotograf i miłośniczka dynamicznych dyscyplin sportu z Lyonu we Francji bardzo chciała poznać odpowiedzi.

– Mam duży problem z regulacją ostrości i kadrowaniem – wyjaśnia. – Chcę nauczyć się właściwych technik, aby uzyskać ostrość obiektu oraz umieć wybierać właściwy kąt w fotografowaniu dynamicznych wydarzeń – dodaje.

Aby pomóc Deborah w szybkim rozwoju umiejętności fotografowania dynamicznych wydarzeń, umówiliśmy ją z ambasadorem firmy Canon i fotografem kolarstwa górskiego Jean-baptiste Liautardem (Jb) na pełną efektownych popisów kaskaderskich sesję zdjęciową z francuskim kolarzem górskim Jéremym Berthierem.

Jb zwykle robi zdjęcia aparatem Canon EOS R5, ale aby dowieść, że do wykonywania profesjonalnych zdjęć nie jest potrzebny zestaw, para została wyposażona w aparat Canon EOS RP oraz obiektyw Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Dowiedz się, jak Deborah poradziła sobie z wyzwaniami, i przeczytaj najważniejsze wskazówki Jb dotyczące fotografowania dynamicznych wydarzeń.

1. Komunikuj się z obiektem

Trzy osoby na drewnianej platformie oglądają zdjęcia w aparacie Canon EOS RP. Dwie z nich siedzą, a jedna stoi z założonym kaskiem i przytrzymuje rower górski.

Omawianie wszystkiego z fotografowanym obiektem jest kluczem do uzyskania najlepszych rezultatów. – Celem tego rodzaju zdjęć jest jak najlepsze ukazanie dynamicznych wydarzeń – mówi Jb. – Jeśli sportowiec wyskakuje cztery metry w górę, a na zdjęciu wygląda, jakby był to tylko metr, to nie jest to dobre ujęcie dynamicznego wydarzenia. Może to być dobre zdjęcie, ale kolarz nie będzie z niego zadowolony, a przecież chodzi o to, żeby wszyscy byli zadowoleni – dodaje.

Obraz postaci w cieniu widoczny na obracanym ekranie aparatu Canon EOS RP.

Jb doradził Deborah, aby instruowała obiekt, mówiąc na przykład, gdzie powinien patrzeć i co ma robić. – W ten sposób można kontrolować wszystko nawet wtedy, gdy akcja rozgrywa się w naturalny sposób. Rzecz sprowadza się do zarządzania szczegółami z myślą o uzyskaniu odpowiedniego ujęcia – mówi.

– Jeśli aparat nie obsługuje bardzo szybkich serii, trzeba w odpowiednim momencie nacisnąć spust migawki – mówi Jb. – Znajomość sportu będzie bardzo pomocna. Porozmawiaj z kolarzem o triku, który wykonuje, jak wysoko wyskoczy i pod jakim kątem, jego zdaniem, ujęcie będzie wyglądało najlepiej – wyjaśnia.

Deborah zgadza się z tą opinią. – Jb wskazał, jak ważna jest komunikacja z ludźmi, z którymi pracujemy, tak abyśmy mogli nawzajem informować się o naszych oczekiwaniach. Największym wyzwaniem, jakie miałam podczas sesji, była szybkość fotografowanych obiektów. Poradziłam sobie z tym, analizując próbne przejazdy Jeremy’ego, aby przewidzieć właściwy moment zwolnienia migawki przy następnej próbie – powiedziała.

Warto też korzystać z technologii dostępnej w aparacie. Połączenie doskonałej komunikacji z fotografowanym obiektem z najszybszym ustawieniem aparatu pozwoli lepiej uchwycić moment, w którym wszystkie elementy połączą się w doskonałe ujęcie dynamicznego wydarzenia. – Elastyczność w rejestrowaniu sekwencji zdjęć, które można udostępnić sportowcom w celu wyboru najlepszego ujęcia, jest bardzo ważna, ponieważ pozycja i dynamika muszą być uznane za idealne przez obie strony – wyjaśnia Jb.

2. Kontroluj jak najwięcej elementów

Używając aparatu Canon EOS RP, ambasador firmy Canon Jean-baptiste Liautard fotografuje mężczyznę wykonującego triki na rowerze górskim na wiejskiej drodze.

Jb mówi, że lubi przesadzać z balansem bieli, aby podkreślić ciepłe kolory wieczorem. Pokazał Deborah, jak ręczne ustawić wyższą temperaturę barwową za pomocą opcji K (kelwiny) w menu balansu bieli aparatu Canon EOS RP.

Kolarz górski wykonuje skok podczas jazdy w dół po drodze.

– Podczas tego ujęcia poprosiłem Jeremy'ego o założenie żółtej i brązowej odzieży, ponieważ czułem, że dobrze kontrastuje z tłem – mówi Jb. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, 1/2500 s, f/1,8 i ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

– Nie możesz kontrolować pogody, ale musisz zrobić wszystko, aby nie pozostawić żadnych innych aspektów ujęcia przypadkowi – mówi Jb. – Postaraj się przewidzieć problemy i kontroluj jak najwięcej rzeczy. Przykładowo przez kilka dni przed sesją zdjęciową pada ulewny deszcz, w efekcie miejsce jednego ze skoków staje się zbyt miękkie. Aby to obejść, wkopujemy się w krawędź skoczni i rozpalamy ogień w środku, aby błoto wyschło w ciągu kilku godzin – wyjaśnia.

Jednym z aspektów fotografowania dynamicznych wydarzeń sportowych, nad którymi mamy relatywną kontrolę, jest wybór stroju kolarza. – Spróbuj uzyskać kolory, które będą harmonijnie współgrać lub zwiększać kontrast. Jeśli na przykład masz zielone tło, możesz wybrać czerwone lub białe ubrania, aby naprawdę wyróżnić kolarza – mówi Jb.

3. Ustaw krótki czas naświetlania

Obraz górnej części aparatu Canon EOS RP z wyostrzeniem pokrętła trybu aparatu.

Jb zaleca włączenie trybu ręcznej regulacji ekspozycji w celu uzyskania pełnej kontroli nad ustawieniami aparatu. Jeśli zaczynasz fotografować dynamiczne wydarzenia, zdjęcia warto robić, gdy jest stosunkowo jasno, ponieważ umożliwia to swobodne eksperymentowanie.

Kolarz górski, który wykonuje wysoki skok – punkt szczytowy znajduje się na poziomie linii pobliskich drzew.

Podczas fotografowania poruszającego się sportowca krótki czas naświetlania ma kluczowe znaczenie dla zachowania ostrości szczegółów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 52 mm, 1/1000 s, f/7,1 i ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Podczas tej sesji wybór odpowiedniego czasu naświetlania miał kluczowe znaczenie. – Kolarstwo górskie to prawdopodobnie jedna z najszybszych dyscyplin sportowych, które można fotografować – mówi Jb. – Koła obracają się tak szybko, że trudno jest uzyskać ostre ujęcie szprych przy czasie naświetlania dłuższym niż 1/800 s. Jeśli masz wystarczająco dużo światła, zalecałbym co najmniej 1/1000 sekundy – dodaje.

Ustawienie tak krótkiego czasu naświetlania może być problemem, gdy poziom oświetlenia obniży się, ale użycie „jasnego” obiektywu z dużą maksymalną przysłoną, takiego jak Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, daje więcej możliwości. – Aby uzyskać dobrą ekspozycję przy krótkim czasie naświetlania, konieczne może być elastyczne wykorzystanie przysłony i czułości ISO – wyjaśnia Jb. – Czasami fotografowanie z maksymalną przysłoną w warunkach słabego oświetlenia nie jest dobrym rozwiązaniem, np. wtedy, gdy chcesz mieć nieco mniej rozmyty pierwszy plan. W takim przypadku zwiększenie czułości ISO umożliwi uchwycenie wydarzenia – dodaje.

Mimo to Jb zaleca utrzymanie czułości ISO na jak najniższym poziomie, aby uzyskać najlepszą jakość obrazu, więc Deborah rozpoczęła pracę z ustawieniem ISO 100. – Następnie wybrałam krótki czas naświetlania. Dostosowałam też przysłonę i czułość ISO, aby uzyskać żądaną ekspozycję – mówi.

4. Wybierz odpowiedni tryb ostrości

Uzyskanie ostrości szybko poruszającego się sportowca jest jednym z głównych wyzwań w fotografii sportowej. Jb wskazuje, że choć aparat z szybkim autofokusem jest często nieoceniony przy rejestrowaniu dynamicznych wydarzeń, przełączenie na ręczne ustawianie ostrości może zapewnić spójne rezultaty w przypadku przewidywalnych i powtarzalnych trików sportowych.

– Gdy znasz dyscyplinę sportu i wiesz dokładnie, gdzie kolarz znajdzie się w najwyższym punkcie triku, możesz ręcznie ustawić ostrość obiektywu w tym punkcie – mówi. – Aby ułatwić sobie pracę, poproś uczestników sesji o ustawienie się w odpowiedniej pozycji, a następnie powiększ obraz 10-krotnie w trybie Live View, aby móc precyzyjnie ustawić ostrość – wyjaśnia. Jeśli aparat pozostaje pod tym samym kątem, odległość ogniskowania obiektywu od wydarzenia nie powinna się zmieniać i wpływać na ustawienie ostrości. Jeśli jednak aparat zostanie przechylony do góry, odległość ogniskowania zmieni się, co spowoduje utratę wyostrzenia w przypadku małej głębi ostrości.

– Jeśli wydarzenie jest nieprzewidywalne, na przykład podczas zjazdu na rowerze górskim w dół zbocza, zdecydowanie skorzystałbym z autofokusa w trybie serwo – wyjaśnia.

Deborah mówi, że wykonała kilka prób, aby jej zdjęcia były ostre, ponieważ nie była przyzwyczajona do tej techniki. – Przed wydarzeniem ustawiłam autofokus na obiekcie, który znajdował się w tej samej odległości, w jakiej oczekiwałam Jéremy’ego podczas wykonywania triku, a następnie ustawiłam obiektyw na ręczne ustawianie ostrości, aby nie zmieniał punktu wyostrzenia – wyjaśnia.

5. Zadbaj o własne szczęście

Młoda kobieta na polu wysokiej trawy. Trzyma garść trawy przed aparatem. W oddali na szczycie rampy widać dwie osoby na rowerach.

Noszenie własnych elementów pierwszego planu umożliwia fotografowania dynamicznych wydarzeń z optymalnej perspektywy.

Kolarz górski wykonuje skok w słoneczny dzień, na pierwszym planie zdjęcia jest trawa.

Wykorzystanie obiektywu Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM o maksymalnej przysłonie f/1.8 sprawia, że trawa zapewnia rozmyty element kadrujący skok Jeremy'ego. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP, 1/4000 s, f/1,8 i ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb nauczył Deborah, jak ważne jest szybkie podejmowanie decyzji, gdy sprawy nie układają się zgodnie z planem. – Wyjaśniłem, że lubię mieć na zdjęciach szczegóły pierwszego planu, takie jak gałęzie i liście, ponieważ zwiększają one głębię i zapewniają efekty trójwymiarowości – mówi. – Chciałem mieć na zdjęciu trawę, ale była ona zbyt niska, a ogrodzenie znajdujące się przed skocznią nie pozwalało na fotografowanie z niskiego pułapu. Aby to obejść, wyrwaliśmy trochę trawy i trzymaliśmy ją przed obiektywem – dodaje.

Dla Deborah była to nowa technika. – Wykorzystanie trawy lub drzew do ukrycia szczegółów, których nie chciałam mieć na zdjęciu, lub do stworzenia lepszej kompozycji było oczywistym rozwiązaniem, ale przed tą sesją nigdy tego nie próbowałam – wyjaśnia. – Jb doradził mi, abym analizowała wszystkie możliwości w celu znalezienia idealnego ujęcia i nie polegała na późniejszej edycji. Trzeba w jak największym stopniu wykorzystywać i modyfikować otoczenie przed wykonaniem zdjęcia – dodaje.

Na szczęście Deborah zakończyła sesję z niesamowitymi obrazami dynamicznego wydarzenia. Miejmy nadzieję, że rady Jb pomogą także Tobie w wykonywaniu zdjęć sportowych trików.

Przejdź na wyższy poziom zaawansowania w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń, korzystając z bardziej zaawansowanych technik Jb*.

*Dostępne tylko w wybranych językach.



Autor: Marcus Hawkins

Powiązane produkty

Powiązane artykuły