FOTOGRAFIA SPORTOWA

Jednodniowa sesja zdjęciowa z profesjonalnym zawodnikiem dynamicznej dyscypliny sportu

Początkująca fotograf Deborah spędza pełen wydarzeń dzień z ambasadorem firmy Canon Jean-baptiste Liautardem, rejestrując każdy moment ekscytującej sesji kolarstwa górskiego.
Dwóch fotografów robi zdjęcia kolarza górskiego, który wykonuje śmiały skok. Na pierwszym planie widzimy źdźbła trawy.
Uchwycenie szybko zmieniających się wydarzeń może być trudnym zadaniem dla osoby, która rozpoczyna przygodę z fotografią. Jakich ustawień aparatu należy użyć? Jak ustawić ostrość obiektywu? Jakie techniki zapewniają idealnie wyostrzone obrazy?

Deborah, młoda fotograf i miłośniczka dynamicznych dyscyplin sportu z Lyonu we Francji bardzo chciała poznać odpowiedzi.

– Mam duży problem z regulacją ostrości i kadrowaniem – wyjaśnia. – Chcę nauczyć się właściwych technik, aby uzyskać ostrość obiektu oraz umieć wybierać właściwy kąt w fotografowaniu dynamicznych wydarzeń – dodaje.

Aby pomóc Deborah w szybkim rozwoju umiejętności fotografowania dynamicznych wydarzeń, umówiliśmy ją z ambasadorem firmy Canon i fotografem kolarstwa górskiego Jean-baptiste Liautardem (Jb) na pełną efektownych popisów kaskaderskich sesję zdjęciową z francuskim kolarzem górskim Jéremym Berthierem.

Jb zwykle robi zdjęcia aparatem Canon EOS R5, ale aby dowieść, że do wykonywania profesjonalnych zdjęć nie jest potrzebny zestaw, para została wyposażona w aparat Canon EOS RP oraz obiektyw Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Dowiedz się, jak Deborah poradziła sobie z wyzwaniami, i przeczytaj najważniejsze wskazówki Jb dotyczące fotografowania dynamicznych wydarzeń.

1. Komunikuj się z obiektem

Trzy osoby na drewnianej platformie oglądają zdjęcia w aparacie Canon EOS RP. Dwie z nich siedzą, a jedna stoi z założonym kaskiem i przytrzymuje rower górski.

Omawianie wszystkiego z fotografowanym obiektem jest kluczem do uzyskania najlepszych rezultatów. – Celem tego rodzaju zdjęć jest jak najlepsze ukazanie dynamicznych wydarzeń – mówi Jb. – Jeśli sportowiec wyskakuje cztery metry w górę, a na zdjęciu wygląda, jakby był to tylko metr, to nie jest to dobre ujęcie dynamicznego wydarzenia. Może to być dobre zdjęcie, ale kolarz nie będzie z niego zadowolony, a przecież chodzi o to, żeby wszyscy byli zadowoleni – dodaje.

Obraz postaci w cieniu widoczny na obracanym ekranie aparatu Canon EOS RP.

Jb doradził Deborah, aby instruowała obiekt, mówiąc na przykład, gdzie powinien patrzeć i co ma robić. – W ten sposób można kontrolować wszystko nawet wtedy, gdy akcja rozgrywa się w naturalny sposób. Rzecz sprowadza się do zarządzania szczegółami z myślą o uzyskaniu odpowiedniego ujęcia – mówi.

– Jeśli aparat nie obsługuje bardzo szybkich serii, trzeba w odpowiednim momencie nacisnąć spust migawki – mówi Jb. – Znajomość sportu będzie bardzo pomocna. Porozmawiaj z kolarzem o triku, który wykonuje, jak wysoko wyskoczy i pod jakim kątem, jego zdaniem, ujęcie będzie wyglądało najlepiej – wyjaśnia.

Deborah zgadza się z tą opinią. – Jb wskazał, jak ważna jest komunikacja z ludźmi, z którymi pracujemy, tak abyśmy mogli nawzajem informować się o naszych oczekiwaniach. Największym wyzwaniem, jakie miałam podczas sesji, była szybkość fotografowanych obiektów. Poradziłam sobie z tym, analizując próbne przejazdy Jeremy’ego, aby przewidzieć właściwy moment zwolnienia migawki przy następnej próbie – powiedziała.

Warto też korzystać z technologii dostępnej w aparacie. Połączenie doskonałej komunikacji z fotografowanym obiektem z najszybszym ustawieniem aparatu pozwoli lepiej uchwycić moment, w którym wszystkie elementy połączą się w doskonałe ujęcie dynamicznego wydarzenia. – Elastyczność w rejestrowaniu sekwencji zdjęć, które można udostępnić sportowcom w celu wyboru najlepszego ujęcia, jest bardzo ważna, ponieważ pozycja i dynamika muszą być uznane za idealne przez obie strony – wyjaśnia Jb.

2. Kontroluj jak najwięcej elementów

Używając aparatu Canon EOS RP, ambasador firmy Canon Jean-baptiste Liautard fotografuje mężczyznę wykonującego triki na rowerze górskim na wiejskiej drodze.

Jb mówi, że lubi przesadzać z balansem bieli, aby podkreślić ciepłe kolory wieczorem. Pokazał Deborah, jak ręczne ustawić wyższą temperaturę barwową za pomocą opcji K (kelwiny) w menu balansu bieli aparatu Canon EOS RP.

Kolarz górski wykonuje skok podczas jazdy w dół po drodze.

– Podczas tego ujęcia poprosiłem Jeremy'ego o założenie żółtej i brązowej odzieży, ponieważ czułem, że dobrze kontrastuje z tłem – mówi Jb. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, 1/2500 s, f/1,8 i ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

– Nie możesz kontrolować pogody, ale musisz zrobić wszystko, aby nie pozostawić żadnych innych aspektów ujęcia przypadkowi – mówi Jb. – Postaraj się przewidzieć problemy i kontroluj jak najwięcej rzeczy. Przykładowo przez kilka dni przed sesją zdjęciową pada ulewny deszcz, w efekcie miejsce jednego ze skoków staje się zbyt miękkie. Aby to obejść, wkopujemy się w krawędź skoczni i rozpalamy ogień w środku, aby błoto wyschło w ciągu kilku godzin – wyjaśnia.

Jednym z aspektów fotografowania dynamicznych wydarzeń sportowych, nad którymi mamy relatywną kontrolę, jest wybór stroju kolarza. – Spróbuj uzyskać kolory, które będą harmonijnie współgrać lub zwiększać kontrast. Jeśli na przykład masz zielone tło, możesz wybrać czerwone lub białe ubrania, aby naprawdę wyróżnić kolarza – mówi Jb.

3. Ustaw krótki czas naświetlania

Obraz górnej części aparatu Canon EOS RP z wyostrzeniem pokrętła trybu aparatu.

Jb zaleca włączenie trybu ręcznej regulacji ekspozycji w celu uzyskania pełnej kontroli nad ustawieniami aparatu. Jeśli zaczynasz fotografować dynamiczne wydarzenia, zdjęcia warto robić, gdy jest stosunkowo jasno, ponieważ umożliwia to swobodne eksperymentowanie.

Kolarz górski, który wykonuje wysoki skok – punkt szczytowy znajduje się na poziomie linii pobliskich drzew.

Podczas fotografowania poruszającego się sportowca krótki czas naświetlania ma kluczowe znaczenie dla zachowania ostrości szczegółów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 52 mm, 1/1000 s, f/7,1 i ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Podczas tej sesji wybór odpowiedniego czasu naświetlania miał kluczowe znaczenie. – Kolarstwo górskie to prawdopodobnie jedna z najszybszych dyscyplin sportowych, które można fotografować – mówi Jb. – Koła obracają się tak szybko, że trudno jest uzyskać ostre ujęcie szprych przy czasie naświetlania dłuższym niż 1/800 s. Jeśli masz wystarczająco dużo światła, zalecałbym co najmniej 1/1000 sekundy – dodaje.

Ustawienie tak krótkiego czasu naświetlania może być problemem, gdy poziom oświetlenia obniży się, ale użycie „jasnego” obiektywu z dużą maksymalną przysłoną, takiego jak Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, daje więcej możliwości. – Aby uzyskać dobrą ekspozycję przy krótkim czasie naświetlania, konieczne może być elastyczne wykorzystanie przysłony i czułości ISO – wyjaśnia Jb. – Czasami fotografowanie z maksymalną przysłoną w warunkach słabego oświetlenia nie jest dobrym rozwiązaniem, np. wtedy, gdy chcesz mieć nieco mniej rozmyty pierwszy plan. W takim przypadku zwiększenie czułości ISO umożliwi uchwycenie wydarzenia – dodaje.

Mimo to Jb zaleca utrzymanie czułości ISO na jak najniższym poziomie, aby uzyskać najlepszą jakość obrazu, więc Deborah rozpoczęła pracę z ustawieniem ISO 100. – Następnie wybrałam krótki czas naświetlania. Dostosowałam też przysłonę i czułość ISO, aby uzyskać żądaną ekspozycję – mówi.

4. Wybierz odpowiedni tryb ostrości

Uzyskanie ostrości szybko poruszającego się sportowca jest jednym z głównych wyzwań w fotografii sportowej. Jb wskazuje, że choć aparat z szybkim autofokusem jest często nieoceniony przy rejestrowaniu dynamicznych wydarzeń, przełączenie na ręczne ustawianie ostrości może zapewnić spójne rezultaty w przypadku przewidywalnych i powtarzalnych trików sportowych.

– Gdy znasz dyscyplinę sportu i wiesz dokładnie, gdzie kolarz znajdzie się w najwyższym punkcie triku, możesz ręcznie ustawić ostrość obiektywu w tym punkcie – mówi. – Aby ułatwić sobie pracę, poproś uczestników sesji o ustawienie się w odpowiedniej pozycji, a następnie powiększ obraz 10-krotnie w trybie Live View, aby móc precyzyjnie ustawić ostrość – wyjaśnia. Jeśli aparat pozostaje pod tym samym kątem, odległość ogniskowania obiektywu od wydarzenia nie powinna się zmieniać i wpływać na ustawienie ostrości. Jeśli jednak aparat zostanie przechylony do góry, odległość ogniskowania zmieni się, co spowoduje utratę wyostrzenia w przypadku małej głębi ostrości.

– Jeśli wydarzenie jest nieprzewidywalne, na przykład podczas zjazdu na rowerze górskim w dół zbocza, zdecydowanie skorzystałbym z autofokusa w trybie serwo – wyjaśnia.

Deborah mówi, że wykonała kilka prób, aby jej zdjęcia były ostre, ponieważ nie była przyzwyczajona do tej techniki. – Przed wydarzeniem ustawiłam autofokus na obiekcie, który znajdował się w tej samej odległości, w jakiej oczekiwałam Jéremy’ego podczas wykonywania triku, a następnie ustawiłam obiektyw na ręczne ustawianie ostrości, aby nie zmieniał punktu wyostrzenia – wyjaśnia.

5. Zadbaj o własne szczęście

Młoda kobieta na polu wysokiej trawy. Trzyma garść trawy przed aparatem. W oddali na szczycie rampy widać dwie osoby na rowerach.

Noszenie własnych elementów pierwszego planu umożliwia fotografowania dynamicznych wydarzeń z optymalnej perspektywy.

Kolarz górski wykonuje skok w słoneczny dzień, na pierwszym planie zdjęcia jest trawa.

Wykorzystanie obiektywu Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM o maksymalnej przysłonie f/1.8 sprawia, że trawa zapewnia rozmyty element kadrujący skok Jeremy'ego. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP, 1/4000 s, f/1,8 i ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb nauczył Deborah, jak ważne jest szybkie podejmowanie decyzji, gdy sprawy nie układają się zgodnie z planem. – Wyjaśniłem, że lubię mieć na zdjęciach szczegóły pierwszego planu, takie jak gałęzie i liście, ponieważ zwiększają one głębię i zapewniają efekty trójwymiarowości – mówi. – Chciałem mieć na zdjęciu trawę, ale była ona zbyt niska, a ogrodzenie znajdujące się przed skocznią nie pozwalało na fotografowanie z niskiego pułapu. Aby to obejść, wyrwaliśmy trochę trawy i trzymaliśmy ją przed obiektywem – dodaje.

Dla Deborah była to nowa technika. – Wykorzystanie trawy lub drzew do ukrycia szczegółów, których nie chciałam mieć na zdjęciu, lub do stworzenia lepszej kompozycji było oczywistym rozwiązaniem, ale przed tą sesją nigdy tego nie próbowałam – wyjaśnia. – Jb doradził mi, abym analizowała wszystkie możliwości w celu znalezienia idealnego ujęcia i nie polegała na późniejszej edycji. Trzeba w jak największym stopniu wykorzystywać i modyfikować otoczenie przed wykonaniem zdjęcia – dodaje.

Na szczęście Deborah zakończyła sesję z niesamowitymi obrazami dynamicznego wydarzenia. Miejmy nadzieję, że rady Jb pomogą także Tobie w wykonywaniu zdjęć sportowych trików.

Przejdź na wyższy poziom zaawansowania w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń, korzystając z bardziej zaawansowanych technik Jb*.

*Dostępne tylko w wybranych językach.



Autor: Marcus Hawkins

Powiązane produkty

Powiązane artykuły