PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Przyjemność na świeżym powietrzu: 5 technik fotografowania wody

Poznaj pięć najważniejszych wskazówek dotyczących fotografowania wody od rozmytych wodospadów po spadające krople.
Mały wodospad przepływający przez skały i wpadający do rzeki przecinającej bujny zielony las.

Jeśli szukasz odpoczynku od codzienności, z pewnością w niedalekiej odległości znajdziesz wodę – wiele osób korzysta z uspokajającego wpływu wody w naturalnym środowisku, wybierając się na plażę wraz z rodziną lub na spacer wzdłuż brzegów meandrującej rzeki. Niezależnie od tego, czy będą to rozbijające się fale, rozmyta mgiełka wodospadu czy też odbicie w spokojnej tafli jeziora, woda prawdopodobnie pojawi się na Twoich letnich zdjęciach. W jaki sposób zrobić przyciągające wzrok zdjęcia tak zróżnicowanego, pełnego ruchu obiektu? Istnieje wiele twórczych możliwości, które można zastosować, aby poprawić jakość swoich letnich zdjęć.

Te pięć technik fotografowania wody pomoże w uzyskaniu lepszej jakości zdjęć, niezależnie od tego, czy poznajesz świat w czasie letniej pogody, czy fotografujesz obiekty bliżej domu w chłodniejsze dni.

1. Fotografowanie odbić w wodzie

Mężczyzna trzymający aparat nad głową w celu sfotografowania stanowiska obserwacyjnego na plaży.

Eksperymentuj z wysokością ustawienia aparatu podczas kadrowania odbicia: ujęcie z większej wysokości może zapewnić wyraźniejszy obraz, a ujęcie z małej wysokości może nadać zdjęciu bardziej dynamiczny charakter.

Krajobraz plażowy ze stanowiskiem obserwacyjnym odbijającym się w wodzie otoczonej piaskiem.

Być może najbardziej fotogenicznym aspektem wody są powstające w niej odbicia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 31 mm, 1 s, f/16 i ISO 100.

Duży zbiornik stojącej wody to idealne miejsce na uchwycenie wyraźnych odbić, które są doskonałym sposobem na zwiększenie atrakcyjności zwykłego pejzażu. Zwracaj uwagę na wodę podczas wędrówek – przepływające strumienie dają bardziej abstrakcyjne efekty odbicia, a nieruchoma powierzchnia kałuży może tworzyć spokojne, bardziej lustrzane odbicie. Jeśli właśnie tego szukasz, przed wykonaniem zdjęcia znajdź osłonięty punkt lub poczekaj, aż powiewy wiatru osłabną.

Ustawienie aparatu na tryb preselekcji przysłony (Av) umożliwia wybór przysłony, a gdy aparat automatycznie dostosowuje czas naświetlania w celu uzyskania właściwej ekspozycji. Aby uzyskać ostrość zarówno pierwszego planu, jak i odbitych szczegółów na dalszym planie, należy wybrać wąską przysłonę oraz użyć kalkulatora głębi ostrości (DOF) i odległości hiperfokalnej w aplikacji Photo Companion. Ustawienie ostrości na punkt zgodny z odległością hiperfokalną pomaga wyostrzyć większą część ujęcia – trzeba znaleźć najbliższy punkt, którego wyostrzenie zapewni także ostrość tła na akceptowalnym poziomie.

Alternatywą dla wąskiej przysłony jest użycie bardzo dużego otworu przysłony w celu rozmycia pierwszego planu lub odbicia w wodzie i uzyskania abstrakcyjnego efektu.

2. Fotografowanie wodospadów

Prześwietlone zdjęcie wodospadu z rozmyciem przedstawiającym ruch.

Aby wykonać zdjęcie spadającej wody z niesamowitym rozmyciem sygnalizującym ruch, potrzebna jest długa ekspozycja. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM, 64 mm, 15 s, f/20 i ISO 100.

Fotograf stojący na brzegu rzeki z wodospadem z aparatem umieszczonym na statywie.

Filtry szare (ND) świetnie nadają się do blokowania światła, ale mogą też utrudniać podglądanie obrazu przez wizjer. Aby temu zapobiec, użyj podglądu Live View do komponowania i ustawiania ostrości, a następnie ustaw dwusekundowy samowyzwalacz, który pomoże zapobiec drganiom aparatu.

Następnym razem, gdy wybierzesz się na pieszą wędrówkę i dostrzeżesz rozpryskujący się wodospad, który chcesz uwiecznić na zdjęciu, wykorzystaj potencjał takiego ujęcia, dodając filtr szary do konfiguracji aparatu. Filtry szare zapobiegają przedostawaniu się światła do aparatu w mierzonych ilościach (stopnie), co zapewnia większą kontrolę podczas wyboru czasu naświetlania. 6-stopniowy filtr szary idealnie nadaje się do fotografowania wodospadów i jest prawdopodobnie najlepszym filtrem do rozmywania wody. Przed rozpoczęciem fotografowania należy obserwować przepływ wodospadu i zwrócić uwagę na jego położenie u podstawy, ponieważ obszar ten tworzy piękne, rozmyte smugi.

Aby uzyskać prostą konfigurację, należy ustawić aparat w trybie ręcznym (M) z małą przysłoną, która zapewni głębię ostrości i czułość ISO 100, a następnie wyregulować czas naświetlania do uzyskania prawidłowego pomiaru. Następnie należy założyć filtr szary i odpowiednio dostosować czas naświetlania. Każdy stopień światła zablokowanego przez filtr szary pozwala podwoić czas ekspozycji. Metoda zliczania kliknięć może być przydatna podczas przeliczania, ponieważ są to dwa lub trzy kliknięcia pokrętła czasu naświetlania na jeden stopień (w zależności od przyrostu stopni ustawionych w menu aparatu).

3. Sposoby wygładzania powierzchni morza

Mężczyzna kuca obok aparatu i statywu na plaży pokrytej kamieniami.

Po sparowaniu aparatu z aplikacją Canon Camera Connect można uruchamiać i zatrzymywać kilkuminutowe ekspozycje w trybie Bulb (B) za pomocą telefonu. Dzięki temu migawkę można wyzwalać na dowolnie długi czas.

Zdjęcie morza rozmytego na tle skalistej linii brzegowej o zachodzie słońca wykonane z długim czasem naświetlania.

Gdy czas naświetlania wynosi do minuty, można uchwycić niezwykłe rozmyty obraz morza i delikatne ruchy chmur. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM, 24 mm, 2,5 s, f/16 i ISO 100.

Spacery po plaży to jedna z największych atrakcji lata, którą z przyjemnością uwiecznisz w swoim albumie fotograficznym. Ocean może być jednym z najbardziej spektakularnych widoków natury, jednak poszarpana powierzchnia może czasami wyglądać niezbyt korzystnie na zdjęciu. Dzięki bardzo długiej ekspozycji w celu rozmycia ruchu morza można przekształcić pieniącą się wodę w jedwabiście gładką, pozbawioną szczegółów powierzchnię. Jeśli fotografujesz przy świetle dziennym, potrzebny jest mocny filtr szary, który blokuje około 10–16 stopni oświetlenia. O zmierzchu potrzebny może być jedynie słabszy filtr szary lub żaden – jeśli chcesz to sprawdzić, wybierz się na poranny spacer i fotografuj plażę, która jest niemal w całości dla ciebie.

4. Fotografowanie rozbijających się fal

Fotograf z aparatem i statywem kucający na skałach obok rozbijających się fal.

Określenie właściwego momentu podczas fotografowania fal może być trudne. Ustaw tryb wyzwalania migawki aparatu na szybką serię zdjęć i zrób zdjęcia ukazujące wodę rozbijającą się o skały.

Małe fale uderzają w kamienie na brzegu plaży.

Nic tak nie oddaje majestatycznej siły wody jak rozbijająca się fala – eksperymentuj z różnymi czasami naświetlania i zmieniaj końcowy efekt zdjęcia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM, 27 mm, 1/20 s, f/25 i ISO 100.

Jeśli chcesz zatrzymać spektakularny ruch morza, potrzebujesz krótkiego czasu naświetlania (około 1/500 s). Z kolei dłuższy czas naświetlania może pomóc także w uchwyceniu ruchu poprzez przekształcenie rozprysków i kropel w rozbryzgujące i rozmyte smugi. Ustaw w aparacie trybie preselekcji migawki (Tv), użyj czułości ISO 100 i wybierz czas naświetlania około 1/20 s. Przy takim czasie naświetlania przydatny będzie statyw, ale jeśli potrafisz skutecznie unieruchomić aparat, możesz fotografować z ręki.

Jeśli masz obiektyw ze stabilizatorem obrazu lub aparat EOS R5 bądź R6 z wbudowanym mechanizmem IS, użycie szerokokątnego obiektywu o ogniskowej 20 mm umożliwi – zgodnie z zasadą „odwrotności” – fotografowanie z ręki z czasem naświetlania 1/20 s.

5. Unieruchamianie kropel wody

Mężczyzna trzyma aparat nad filiżanką wody, ustawioną na tle niebieskiego arkusza, i z góry fotografuje rozpryskującą się kroplę.

Lampa błyskowa umieszczona za arkuszem niebieskiego octanu tworzy kolorowe odbicia na wodzie.

Kropelka wody rozpryskuje się i tworzy fale.

Makroobiektyw, taki jak model RF 35 mm F1.8 Macro IS STM, którego James użył do wykonania tego zdjęcia, umożliwia robienie zdjęć kropel wody z bliska z zachowaniem wyraźnych szczegółów. Ustaw ostrość ręcznie w punkcie, w którym opadnie kropla. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 35mm F1.8 Macro IS STM i ustawieniami 2 s, f/16 i ISO 100.

Niestety, pogoda nie zawsze jest naszym sprzymierzeńcem. W takim przypadku zawsze możesz ćwiczyć fotografowanie wody bliżej domu, a krople wody mogą wyglądać niewiarygodnie na zdjęciach z bliska. Aby uchwycić spadającą kroplę wody, należy użyć zewnętrznej lampy błyskowej, takiej jak Canon Speedlite EL-100, i fotografować w ciemnym miejscu. W ten sposób można użyć czasu trwania błysku (długości strumienia światła) do uchwycenia momentu, w którym kropla uderza o powierzchnię wody.

Przećwicz technikę, ustawiając kroplomierz lub strzykawkę nad szklanką wody, a lampę błyskową tak, aby oświetlić kroplę od tyłu. Ustaw w aparacie tryb ręczny (M) przy ustawieniu f/8, ISO 100 i czasie naświetlania około dwóch sekund. Rozpocznij ekspozycję, spuść kroplę wody, a następnie ręcznie wyzwalaj błysk, gdy kropla uderza o powierzchnię lub użyj zdalnego wyzwalania do automatycznego uruchomienia lampy błyskowej. To wyzwanie dla umiejętności fotografowania i techniki oświetlania, ale efekty mogą być spektakularne.

Autor: James Paterson

Produkty powiązane

Powiązane artykuły