FOTOGRAFIA KREATYWNA

Nie bój się patrzeć na świat inaczej: kreatywne wskazówki dotyczące ujęć w mediach społecznościowych

Fotografowie z TikToka, Rosie Lugg i Eletrico, dzielą się swoimi ulubionymi technikami tworzenia przyciągających uwagę obrazów.
Krople rozpryskujące się na łuku ze szklanego kielicha trzymanego w uniesionej dłoni, wyprofilowane na tle pomarańczowego nieba.

Kluczem do stworzenia wyróżniających się zdjęć w przepełnionych już kanałach społecznościowych jest nowatorskie myślenie i pokazanie świata widzianego własnymi oczami. Twórcy z TikToka, Rosie Lugg (@rambosphotos) i Peter Jay (@Eletrico), tak właśnie robią. Mają pasję do tworzenia wyjątkowych materiałów i dzielenia się swoimi metodami i pomysłami z odbiorcami.

Rosie i Eletrico przedstawiają swoje najlepsze wskazówki i sztuczki. Dzięki pięciu technikom fotograficznym będziesz tworzyć wyjątkowe zdjęcia, którymi zachwycą się Twoi fani.

1. Smugi świetlne dzięki długiej ekspozycji

Zdjęcie z długim czasem naświetlania: mężczyzna stojący na chodniku, a za nim widać czerwone smugi światła przejeżdżającego autobusu.

„W przypadku zdjęć ze smugami światła używamy długiego czasu naświetlania, więc konieczny jest statyw, który eliminuje drgania aparatu” – wyjaśnia Rosie. „Jeśli chcemy unieruchomić kogoś na zdjęciu, osoba ta nie może poruszyć się przez cały czas ekspozycji”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 200D (poprzednik modelu Canon EOS 250D) z obiektywem Canon EF 35mm f/1.4L II USM; 2 s, f/5,6 i ISO 100. © Rosie Lugg

Zdjęcie z długim czasem naświetlania: sylwetka osoby obok złotego okręgu światła. Od krawędzi pierścienia promieniują smugi świetlne.

Eletrico przekonał się, że w przypadku długiego czasu naświetlania ustawienie niskiej czułości (ISO 100) ułatwia korzystanie z długiego czasu naświetlania i eliminuje szumy. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS M50 Mark II z obiektywem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM; 18 mm, 13 s, f/10 i ISO 100. © Peter Jay

Techniki pozwalające przyciągnąć uwagę odbiorców to obowiązkowy element arsenału fotografa, który chce odnieść sukces w mediach społecznościowych. Rosie i Eletrico sugerują tworzenie efektownych zdjęć ze smugami świetlnymi.

Rosie niedawno eksperymentowała ze smugami świetlnymi stworzonymi przez czerwone autobusy na moście Tower Bridge w Londynie. „Aby uzyskać żądany efekt, należy eksperymentować z ustawieniami aparatu. Zazwyczaj fotografuję w trybie ręcznym (M), co ułatwia sterowanie czasem naświetlania i przysłoną oraz ustawieniem ISO. Gdy fotografowałam kogoś, w kogo tle autobus tworzył smugę światła, okazało się, że potrzebowałam około 2-sekundowego naświetlania, z przysłoną f/5,6 i czułością ISO 100, aby uzyskać właściwą ekspozycję. Zawsze lubię utrzymywać czułość ISO na najniższym możliwym poziomie, aby zmaksymalizować jakość obrazu i ograniczyć szumy”.

Eletrico stworzył równie efektowny obraz, wykorzystując codzienne przedmioty gospodarstwa domowego. „Włożyłem tlące się kawałki waty do metalowej trzepaczki kuchennej” – wyjaśnia. „Zawirowanie trzepaczki na kawałku struny wywołało iskry, a długi czas ekspozycji wynoszący 13 sekund był właściwy do stworzenia obrazu świetlnego”. (Uwaga: Może to stanowić zagrożenie pożarowe. Upewnij się, że masz pod ręką gaśnicę lub inne środki ostrożności). „Ustawienie aparatu na statywie z 10-sekundowym opóźnieniem samowyzwalacza dało mi możliwość przygotowania wszystkiego przed otwarciem migawki”.

Latarki, diody LED, a nawet zimne ognie umożliwiają tworzenie podobnych efektów świetlnych.

2. Zamrażanie ruchu dzięki krótkiemu czasowi naświetlania

Pełne akcji zdjęcia wykonane z krótkimi czasem naświetlania mocno wyróżniają się na portalach społecznościowych. Ruch jest „zamrożony” w ułamku sekundy, ukazując szczegóły, których nie widać gołym okiem.

Aby zrobić zdjęcie wody wypływającej ze szklanki (u góry strony) o zachodzie słońca, Eletrico użył trybu ręcznej regulacji ostrości. „Z opóźnieniem samowyzwalacza autofokus niekoniecznie zablokowałby się w odpowiedniej części sceny, więc wcześniej zaznaczyłem punkt na ziemi i ustawiłem ostrość. Odchylany ekran dotykowy aparatu Canon EOS M50 Mark II okazał się bardzo pomocny. Umożliwił mi skomponowanie ujęcia, gdy stałem przed aparatem”.

Rosie mówi: „Uwielbiam fotografować kręcące się w sukienkach modelki. Jeśli nie użyje się bardzo krótkiego czasu naświetlania, wszystkie szczegóły zostaną rozmyte. Zdecydowanie wolę robić zdjęcia z ręki, zamiast korzystać ze statywu. Mogę się wtedy przemieszczać i być o wiele bardziej spontaniczna”.

W przypadku fotografowania bez użycia statywu użycie obiektywów z wbudowanym stabilizatorem obrazu pomoże zrobić wyraźne zdjęcia. Modele Canon EOS R5 i EOS R6 mają wbudowany stabilizator obrazu, który współpracuje z obiektywami mającymi system IS. Działa też w przypadku obiektywów, które nie mają takiego systemu.

3. Szczegółowe zbliżenia

Okrągły czerwony kształt z trzema szprychami wychodzącymi z punktu centralnego – odbity w znajdujących się nad nim kroplach wody.

„Jestem zaskoczony, że obiektyw EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM zapewnia tak szczegółowy obraz obiektów fotografowanych z małej odległości” – mówi Eletrico. „Podczas tworzenia tego zdjęcia nie byłem nawet w stanie dostrzec gołym okiem wzorów świetlnych w kroplach wody”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS M50 Mark II z obiektywem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM; 52 mm, 1/40 s, f/5,6 i ISO 400. © Peter Jay

Obiektyw Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM.

Eletrico użył obiektywu Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM do zrobienia zbliżenia kolorowych kropelek wody (po lewej). To idealny obiektyw typu „wszystko w jednym”. Zapewnia doskonałe rezultaty w przypadku obiektów bliskich i dalekich oraz pozwala ustawić ostrość nawet z odległości 25 cm (w przypadku ogniskowej z zakresu 18–50 mm).

Obrazy makro ukazują niewiarygodnie drobne szczegóły, więc przyciągają uwagę użytkowników mediów społecznościowych. „Zawsze myślałem, że trzeba mieć duży, specjalistyczny makroobiektyw. Ze zdziwieniem odkryłem, jak blisko obiektu można podejść, mając obiektyw Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM” – mówi Eletrico. Przy ogniskowej z zakresu 18–50 mm obiektyw może ustawić ostrość nawet z odległości 25 cm.

„Rozciągnąłem przezroczystą taśmę na obwodzie rolki i umieściłem na obrazie wyświetlanym na ekranie telefonu w celu oświetlenia, a następnie spryskałem ją kroplami wody, aby światło przeświecało.

„Nie trzeba było używać specjalnych ustawień aparatu – obiektyw uchwycił najdrobniejsze szczegóły w kroplach. Drgania aparatu mogą być prawdziwym problemem w makrofotografii. Fotografowałem z ręki, ale stabilizator obrazu w obiektywie okazał się niewiarygodnie skuteczny.

4. Odbicia w wodzie

Odbity w kałuży lustrzany obraz nóg (od kolan w dół) osoby noszącej żółtą spódniczkę i białe obuwie.

Pomysł z odbiciem w wodzie sprawił, że Rosie postawiła na błotniste kałuże i kalosze. „Jak na ironię, w brytyjskim klimacie musiałam czekać na deszcz ponad tydzień” – mówi. Zdjęcie zrobione aparatem Canon PowerShot G7 X Mark II (poprzednik modelu Canon PowerShot G7 X Mark III); 1/320 s, f/2,8 i ISO 320. © Rosie Lugg

Lustrzany obraz dziecka siedzącego na ruchomym materacu przed miastem, odbity w wodzie.

Eletrico chciał uchwycić coś niezwykłego w kontekście odbić w wodzie. Stworzył kałużę na podłodze i sfotografował obraz wyświetlany na ekranie telefonu, a także jego odbicie – w ciemnym pomieszczeniu. W rezultacie powstała ta niesamowita iluzja optyczna. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS M50 Mark II z obiektywem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM; 18 mm, 1,6 s, f/14 i ISO 100. © Peter Jay

Podwójne widzenie wystarczy, aby przyciągnąć czyjąś uwagę. Rosie pokazała w swoim filmie na TikToku, że uwielbia tworzyć lustrzane obrazy z odbiciami, dodając do swoich ujęć specjalny efekt symetrii. „Poczekałam na deszczowy dzień, aby mieć wiele kałuż do wykorzystania” – wyjaśnia. „Postanowiłam zrobić zdjęcia samej sobie i okazało się, że aplikacja Canon Camera Connect jest niezwykle pomocna. To niesamowite, że można umieścić aparat na statywie i kontrolować wszystkie ustawienia z telefonu.

„Aby w pełni wykorzystać odbicia w wodzie, często trzeba zejść naprawdę nisko. Ustawienie kąta aparatu było bardzo ważne, więc możliwość podglądu obrazu w telefonie oraz dostosowania ustawień fotografowania sprawiły, że wszystko stało się proste” – dodaje Rosie.

Jeśli ktoś nie korzysta z aplikacji Camera Connect do zdalnego sterowania aparatem, najprawdopodobniej trzyma go w dłoni, aby zrobić zdjęcie z niższego pułapu. „Odchylany ekran ułatwia życie. Dzięki niemu nie trzeba klękać ani kłaść się na mokrej nawierzchni” – kontynuuje Rosie.

Eletrico również lubi nadawać kreatywny styl swoim zdjęciom przedstawiającym odbicie w wodzie. „Rozlałem trochę wody na podłodze i wyłączyłem wszystkie światła, więc było bardzo ciemno. Woda odbijała obraz z ekranu telefonu, a efekt był naprawdę fajny. W celu uzyskania większej głębi ostrości użyłem małego otworu przysłony – f/14. Dzięki temu wszystkie elementy ujęcia były wyostrzone”.

5. Rozmyte tło

Kobieta spogląda w górę i w prawo, z ręką na policzku, a w tle widać rozmyte punkty światła w kształcie gwiazd.

Rosie często używa rekwizytów, aby zwiększyć zainteresowanie swoimi zdjęciami – rozstawia bajkowe światła, a nawet wydmuchuje bąbelki, które tworzą interesujące efekty bokeh. Tworzy również wycięte kształty do umieszczenia na obiektywie, co pozwala nadawać twórczy wygląd rozmytym punktom światła i jasnym partiom obrazu. „Często używam też małej głębi ostrości, aby rozmyć tło” – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 200D z obiektywem Canon EF 35mm f/1.4L II USM; 1/125 s, f/1,4 i ISO 200. © Rosie Lugg

Biała, marmurowa struktura z kilkunastoma kopułami i czterema minaretami widoczna przez pierścień w złotym świetle.

„Początkowo miałem trzymać rękę na pierwszym planie, ale wpadłem na pomysł z użyciem filtra szarego, aby całość zyskała na kreatywności” – mówi Eletrico. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS M50 Mark II z obiektywem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM; 18 mm, 1/100 s, f/3,5 i ISO 100. © Peter Jay

Wyodrębnienie głównej postaci lub głównego obiektu ujęcia poprzez rozmycie tła to jedna z ulubionych technik Rosie. „Większość portretów w mediach społecznościowych wygląda podobnie, zwłaszcza te zrobione telefonem komórkowym. Obiektyw Canon EF 35mm f/1.4L II USM daje mi przewagę, ponieważ jego najszersza przysłona zapewnia małą głębię ostrości. Pozwala to skupić całą uwagę na fotografowanej osobie”. W przypadku korzystania z obiektywu EF w aparacie z matrycą APS-C fotografowany obiekt jest większy niż w przypadku używania matrycy pełnoklatkowej. Ogniskowa obiektywu jest 1,6 raza większa. „Efektywna ogniskowa obiektywu 35mm w aparacie Canon EOS 200D wynosi 56 mm, co sprawia, że jest on idealny do robienia zdjęć portretowych i do sesji mody. Zdjęcia mają wysokiej klasy, inspirujący wygląd, który przyciąga uwagę ludzi przeglądających media społecznościowe”.

Aby ukazać małą głębię ostrości, Eletrico zrobił zdjęcie architektoniczne oddalonego budynku. Jego nowatorskie podejście polegało na trzymaniu w małej odległości filtra szarego i uwzględnieniu go w kadrze. „Wyostrzenie meczetu w oddali sprawia, że filtr tworzy senną, miękką i delikatną poświatę wokół budynku, która zapewnia efekt specjalny”. Często nieszablonowe myślenie może przynieść atrakcyjne rezultaty.

Kreatywna praca z posiadanym sprzętem

Aby tworzyć bardziej interesujące treści, trzeba mieć zestaw, który umożliwia kreatywną pracę. Rosie i Eletrico podróżują bez zbędnego balastu. Fotografują sprzętem, który ich nie obciąża, a przy tym jest intuicyjny w obsłudze i szybko reaguje na polecenia. Dzięki temu mogą tworzyć niesamowite zdjęcia, kiedy pojawia się natchnienie.

Rosie używa kieszonkowego aparatu Canon PowerShot G7 X Mark II (poprzednik modelu Canon PowerShot G7 X Mark III). To zaawansowany, a przy tym lekki model, który ułatwia kreatywną pracę w plenerze. Korzysta też z aparatu Canon EOS 200D (poprzednik modelu Canon EOS 250D). To niezwykle kompaktowa i lekka lustrzanka cyfrowa, idealna do użytku w studiu domowym i poza nim. „Fotografowanie dynamicznych wydarzeń może sprawiać trudność” – mówi Rosie. „Aparat EOS 200D niezwykle szybko reaguje na polecenia, zwłaszcza w kontekście autofokusa z funkcją śledzenia obiektu”.

Jeśli chodzi o obiektywy, Rosie stawia na model Canon EF 35mm f/1.4L II USM ze względu na niewiarygodnie małą głębię ostrości oraz na model Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (poprzednik modelu Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), który cechuje się wszechstronnością obiektywu zmiennoogniskowego i bezkompromisową jakością obrazu.

Natomiast Eletrico preferuje niewielki, ale wydajny aparat Canon EOS M50 Mark II i niezwykle wszechstronny obiektyw Canon EF-M 18-150mm f/3.5–6.3 IS STM. Ta kombinacja przekroczyła jego duże wymagania w przypadku niemal każdego scenariusza fotograficznego.

Czy te techniki twórcze zapewniły Ci inspirację? Obejrzyj wskazówki Eletrico dotyczące robienia lepszych zdjęć do publikowania w TikToku. Później spróbuj dodać atrakcyjne efekty do swoich zdjęć. Podziel się wynikami, dodając hashtag #FreeYourStory i tag @canonemea.


Autor: Matthew Richards

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • Kobieta ze spinkami w kształcie motyli we włosach przymocowuje takie same spinki do sznurków zwisających ze srebrnego pręta.

    PROJEKTY DOMOWE

    Inspirujące zdjęcia w domowym zaciszu

    Zmień swój dom w studio fotograficzne, korzystając z porad gwiazdy TikToka Michaeli Efford.

  • Fotografowanie pór roku

    FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

    Fotografowanie pór roku

    Uchwyć wyjątkową atmosferę każdej pory roku, korzystając z porad Benjamina Hegyi.

  • NAGRYWANIE VLOGÓW

    Ulepsz jakość swoich materiałów online

    Sześć profesjonalnych wskazówek i technik, dzięki którym Twoje materiały w mediach społecznościowych wyróżnią się na tle innych.

  • Piekarz-celebryta, Matt Adlard, fotografujący czekoladowy deser aparatem Canon EOS M50 Mark II.

    FOTOGRAFIA KULINARNA

    Przepis na sukces: przedstawiamy aparat Canon EOS M50 Mark II

    Matt Adlard, piekarz samouk i gwiazda mediów społecznościowych zapoznaje się z aparatem EOS M50 Mark II