Ogniskowa może znacząco zmienić artystyczny charakter Twoich materiałów. Możesz eksperymentować z różnymi obiektywami, aby dostosować charakter zdjęcia i jego wymowę.
Obiektywy szerokokątne zmieniają sposób postrzegania odległości poprzez powiększanie obiektów na pierwszym planie, a dodatkowym skutkiem jest zwiększenie pozornej głębi ujęcia. Przekaz nabiera osobistego charakteru. Widzowie mają wrażenie, że siedzą z Tobą w tym samym pomieszczeniu. To doskonałe rozwiązanie w przypadku domowych nagrań z udziałem jednej osoby, np. poradników.
Teleobiektywy cechują się węższym polem widzenia i sprawiają, że wskutek zacieśnienia perspektywy obiekty wydają się znajdować bliżej nas, niż to ma miejsce w rzeczywistości. Krótki teleobiektyw, np. z ogniskową odpowiadającą 85 mm na pełnej klatce, może uatrakcyjnić wygląd twarzy. Dłuższy teleobiektyw można umieścić dalej, tak aby nie przeszkadzał np. przy wykonywaniu piłkarskich sztuczek. One też zacieśniają perspektywę, dając wrażenie mniejszej głębi ostrości – wydaje się, że mocno rozmyte tło jest bliżej wyostrzonego obiektu. Używaj dłuższych obiektywów, aby kontrolować środowisko pracy – stosuj efekt rozmycia w celu izolowania i uwydatniania ważnych elementów kadru z myślą o nadaniu obrazowi profesjonalnego wyglądu.
Dzięki aparatowi Canon EOS R6 i obiektywowi Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM Ewan wykorzystuje efekt zacieśnienia perspektywy, aby skadrować się w obrębie bramki. „Mocno oddalam aparat” – wyjaśnia. Umieszczam go na linii środkowej i ustawiam ogniskową 200 mm, aby odpowiednio skadrować ujęcie. W ten sposób mam atrakcyjną dla oka małą głębię ostrości”.
Dzięki temu może powstać wyraźne ujęcie, a aparat nie przeszkadza w wykonywaniu swoich trików.