NAGRYWANIE VLOGÓW

Techniki, dzięki którym ulepszysz swoje materiały

Wyróżnianie swoich materiałów w serwisach społecznościowych nie musi być trudne. Ulepsz jakość publikowanych materiałów, korzystając z tych wskazówek dotyczących fotografowania i vlogowania.
Canon Camera
Platformy mediów społecznościowych są pełne twórców, którzy rywalizują o uwagę odbiorców. Co można zrobić, aby materiały wyróżniały się na tle innych propozycji?

Zdaniem czterech artystów, którzy wzięli udział w obejmującej współpracę kampanii Crew Create firmy Canon, potrzebne są trzy rzeczy: pasja w odniesieniu do tematu produkcji, chęć poszerzania twórczych granic i wysokiej jakości publikacje.

Dwa pierwsze elementy zależą od Ciebie. W przypadku trzeciego elementu można skorzystać ze wskazówek dotyczących fotografowania i vlogowania, które przydadzą się zarówno początkującym twórcom, jak i doświadczonym influencerom.

1. Użyj uchwytu… i statywu

Kobieta z niebieskimi włosami siedzi przed laptopem. Nagrywa się za pomocą ustawionego na małym statywie aparatu Canon.
Nagrywanie vlogów po skierowaniu aparatu na siebie to klasyczna technika, której wykorzystanie ułatwiają najlepsze aparaty Canon dla vlogerów, takie jak Canon EOS M50 Mark II z obracanym ekranem i Canon PowerShot G7 X Mark III z odchylanym ekranem dotykowym. Dzięki takim ekranom można się obserwować podczas filmowania. Jednak inwestycja w uchwyt pomoże jeszcze bardziej udoskonalić materiały nagrywane z ręki. Uchwyt pozwala wygodnie nagrywać z różnej perspektywy i korzystnie wpływa na estetykę rejestrowanego materiału. Odchylane mocowanie na uchwycie statywowym Canon HG-100TBR umożliwia pracę aparatu w pionie, co przydaje się podczas nagrywania materiałów do serwisu Instagram lub TikTok. Uchwyt sprawia, że można rejestrować obraz z większej wysokości, co przekłada się na uatrakcyjnienie wyglądu obiektu i samych materiałów.

Uchwyt statywowy Canon HG-100TBR może służyć także jako statyw, dzięki czemu mamy większą swobodę pracy – zapewnia stabilny obraz w przypadku ujęć całej sylwetki, samouczków lub zdjęć panoramicznych, obejmujących np. otoczenie lub znajomych. Gwiazda serwisu TikTok i tancerka Nifè wykorzystuje ten uchwyt do nagrywania różnych materiałów. Często paruje wbudowany w uchwyt pilot Bluetooth z samowyzwalaczem filmowym aparatu EOS M50 Mark II

„Czasami filmuję z ręki, a czasami muszę rozstawić sprzęt i nieco się oddalić. Materiał może obejmować górną część mojego ciała albo całą sylwetkę. Muszę mieć możliwość swobodnego poruszania się i dojścia na miejsce przed rozpoczęciem układu” – mówi. „Pilot jest naprawdę przydatny. Dzięki temu moje nagrania są krótsze. Nie muszę edytować początku ani ponownie uruchamiać muzyki, bo utwór zaczął się zbyt wcześnie”.

2. Dzięki funkcji zwolnionego tempa nigdy nie przegapisz ważnej chwili

Osoba filmuje namalowane na ścianie graffiti przedstawiające neonową truskawkę – używa do tego aparatu Canon PowerShot G7 X Mark III.
Odbiorcy muszą zobaczyć jak najwięcej niesamowitych szczegółów. Dlatego wiele spośród najlepszych aparatów dla twórców pozwala nagrywać w zwolnionym tempie. Użyj trybu zwolnionego tempa, aby zwiększyć dramaturgię lub napięcie w swoich materiałach. Dzięki temu trybowi można też zadbać o to, aby szczegóły wydarzenia nie umknęły naszej uwadze.

W trybie filmowania aparat Canon PowerShot G7 X Mark III może nagrywać z szybkością 120 kl./s w jakości Full HD. Nagrywanie w zwolnionym tempie z szybkością 120 kl./s sprawia, że film odtwarzany w tempie 30 kl./s będzie czterokrotnie spowolniony względem oryginału. Fat Cap Sprays używa tej techniki do nagrywania „eksplozji” intensywnych kolorów, dzięki czemu może rejestrować dynamikę i piękno swojej sztuki.

„Ludzie chętniej oglądają materiały o dobrej jakości. Podoba im się to, że widzą dynamiczne kolory tak, jakby widzieli je, stojąc przed moim dziełem na ulicy” – wyjaśnia. „Gdy używam spreju, aby stworzyć efekt neonowej poświaty, w powietrzu unosi się sporo cząsteczek farby. Przypomina to wielki płomień. Aparat PowerShot G7 X Mark III nagrywa filmy z szybkością 120 kl./s, co pozwala mi uchwycić takie płomienne efekty. Mogę pokazywać niesamowite szczegóły mojej sztuki i przebieg wydarzeń”.

3. Zadbaj o wyostrzenie obrazu dzięki systemowi AF z funkcją śledzenia

Leżący na trawie aparat Canon EOS R6 z odłączonym mikrofonem – w tle osoba wykonuje trik piłkarski.
Aby materiał był atrakcyjny, trzeba zadbać o wyostrzenie obrazu poprzez wykorzystanie systemu AF aparatu.

Modele Canon EOS RP i Canon EOS R6 mają technologię Dual Pixel CMOS AF, a także funkcję śledzenia twarzy i oczu, dzięki czemu doskonale nadają się do filmowania materiałów z udziałem jednej osoby w warunkach domowych lub rejestrowania dynamicznych wydarzeń. Włączenie funkcji filmowego serwo AF w panelu trybu działania AF umożliwia stałe wyostrzenia obiektu podczas nagrywania. Po wybraniu przez użytkownika opcji wykrywania i śledzenia twarzy jako metody AF aparat automatycznie wykrywa twarze, wyostrza je i śledzi w obrębie kadru. Śledzenie obiektu można też uruchomić poprzez dotknięcie ekranu dotykowego.

Ewan Baggott, vloger prezentujący umiejętności piłkarskie (znany także jako EABSkills), używa aparatu Canon EOS R6, który śledzi punkty ostrości na obszarze całego kadru i dba o stałe wyostrzenie głównego obiektu.

„Jedną z kluczowych funkcji jest dla mnie autofokus” – mówi. „Zazwyczaj poruszam się bardzo szybko, przemieszczając się w prawo, w lewo, do przodu i do tyłu. Czasami wychodzę poza kadr, by za chwilę się w nim pojawić. AF zawsze działa bez zarzutu”.

4. Dostosuj każde zdjęcie

Dla wielu odbiorców zdjęcia są równie ważne, jak filmy – muszą oddawać kreatywność twórcy.

Wszystkie aparaty Canon EOS obsługują niestandardowe style obrazów umożliwiające dostosowywanie parametrów zdjęć. Możesz pobierać style obrazów, tworzyć własne propozycje i wczytywać ustawienia do aparatu – wszystko z myślą o tworzeniu zdjęć, które zapewnią większą liczbę polubień.

Jack Garratt, muzyk i producent, zdobywca nagrody Brit, uwielbia wyrażać siebie poprzez fotografię i wykorzystuje style obrazów do personalizacji swoich zdjęć. „Stworzyłem styl obrazów do mojego aparatu Canon EOS RP – czarno-biały profil, dzięki któremu każde moje zdjęcie wygląda znakomicie. Często fotografuję mojego psa. Każde zrobione przeze mnie zdjęcie mojego pupila przypomina stylem prace Annie Leibovitz” – mówi.

5. Reguluj ogniskową nie tylko w celu zmiany powiększenia

Młody mężczyzna z białym kapturem reguluje ustawienia w aparacie.

Ogniskowa nie służy tylko do przybliżania i oddalania obiektów w kadrze – może też być narzędziem twórczej ekspresji. Dobór odpowiedniej ogniskowej można całkowicie zmienić wygląd ujęcia.

Ogniskowa może znacząco zmienić artystyczny charakter Twoich materiałów. Możesz eksperymentować z różnymi obiektywami, aby dostosować charakter zdjęcia i jego wymowę.

Obiektywy szerokokątne zmieniają sposób postrzegania odległości poprzez powiększanie obiektów na pierwszym planie, a dodatkowym skutkiem jest zwiększenie pozornej głębi ujęcia. Przekaz nabiera osobistego charakteru. Widzowie mają wrażenie, że siedzą z Tobą w tym samym pomieszczeniu. To doskonałe rozwiązanie w przypadku domowych nagrań z udziałem jednej osoby, np. poradników.

Teleobiektywy cechują się węższym polem widzenia i sprawiają, że wskutek zacieśnienia perspektywy obiekty wydają się znajdować bliżej nas, niż to ma miejsce w rzeczywistości. Krótki teleobiektyw, np. z ogniskową odpowiadającą 85 mm na pełnej klatce, może uatrakcyjnić wygląd twarzy. Dłuższy teleobiektyw można umieścić dalej, tak aby nie przeszkadzał np. przy wykonywaniu piłkarskich sztuczek. One też zacieśniają perspektywę, dając wrażenie mniejszej głębi ostrości – wydaje się, że mocno rozmyte tło jest bliżej wyostrzonego obiektu. Używaj dłuższych obiektywów, aby kontrolować środowisko pracy – stosuj efekt rozmycia w celu izolowania i uwydatniania ważnych elementów kadru z myślą o nadaniu obrazowi profesjonalnego wyglądu.

Dzięki aparatowi Canon EOS R6 i obiektywowi Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM Ewan wykorzystuje efekt zacieśnienia perspektywy, aby skadrować się w obrębie bramki. „Mocno oddalam aparat” – wyjaśnia. Umieszczam go na linii środkowej i ustawiam ogniskową 200 mm, aby odpowiednio skadrować ujęcie. W ten sposób mam atrakcyjną dla oka małą głębię ostrości”.

Dzięki temu może powstać wyraźne ujęcie, a aparat nie przeszkadza w wykonywaniu swoich trików.

6. Korzystaj z transmisji na żywo

Młody mężczyzna z brodą siedzi na sofie w kolorze musztardowym i przygotowuje aparat Canon, którym chce się sfilmować.
Kontakt i interakcja z publicznością na żywo to ogromny element sukcesu twórcy online. Materiał mogą być udostępniane w trakcie tworzenia. Na szczęście większość aparatów Canon bezlusterkowych i lustrzanek cyfrowych może wykorzystywać oprogramowanie Canon EOS Webcam Utility do strumieniowego przesyłania materiałów na żywo w Internecie za pośrednictwem komputera PC lub Mac. Aparat to brama do nawiązywania kontaktu z odbiorcami, więc wypróbuj go.

„Zawsze szukam sposobów na udostępnianie światu mojej muzyki podczas jej tworzenia. Jednym z najlepszych, najszybszych i najprostszych sposobów jest transmisja strumieniowa” – mówi Jack, który zamierza używać aparatu Canon EOS RP do organizowania transmisji dla swoich fanów. „To sprawiło, że zacząłem myśleć o rozszerzeniu zakresu wykorzystania transmisji strumieniowej, zwłaszcza w przypadku pracy w studiu”.

Więcej informacji o sprzęcie Canon, którego używa czwórka naszych twórców, i o tym, dlaczego wybrali określone zestawy, znajduje się tutaj.


Autor: Peter Wolinski

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • NAGRYWANIE VLOGÓW

    Twórcza współpraca

    Czworo artystów korzystających z aparatów firmy Canon połączyło siły i wykorzystało różne umiejętności, aby stworzyć wyjątkowy film.

  • NAGRYWANIE VLOGÓW

    Najlepszy zestaw do tworzenia treści

    Poznaj zestaw, z którego korzystają ci czterej bardzo różni twórcy treści online, i dowiedz się, jak pomaga im przejść na wyższy poziom twórczego zaawansowania.

  • Kobieta ustawiająca aparat Canon PowerShot G7 X Mark III obok swojego laptopa, by filmować zajęcia jogi z salonu.

    APARATY KOMPAKTOWE

    Najlepsze aparaty kompaktowe do tworzenia treści

    Odkryj, w jaki sposób aparat PowerShot G7 X Mark III może pomóc Ci uwolnić kreatywność w codziennym życiu.

  • NAGRYWANIE VLOGÓW

    Vlogowanie w podróży przy użyciu ultraszerokokątnego obiektywu

    Vlogerka podróżnicza Chloe Gunning rejestruje całodzienną wycieczkę po mieście, korzystając z obiektywu Canon RF 16mm F2.8 STM.