DRUKOWANIE

Edycja zdjęć do drukowania

Przewodnik krok po kroku, który pozwoli uzyskać najlepsze rezultaty drukowania zdjęć.
Kobieta z plikiem papieru do drukarki Canon w jednej ręce ogląda wydruki na stojącym przed nią stole, a obok stoi otwarty laptop. W tle widoczna jest drukarka firmy Canon stojąca na regale.

Odbitki fotograficzne stanowią wspaniałe prezenty i pamiątki. Zdjęcia można wykorzystać do tworzenia kartek okolicznościowych, kalendarzy i dekoracji domowych, przygotowywania albumów z wycinkami lub personalizacji różnych rzeczy za pomocą naklejek z ulubioną grafiką. Wydruki to także trwałe pamiątki z podróży, spotkań rodzinnych lub ważnych wydarzeń w życiu.

Do wyboru jest wiele aplikacji do drukowania. W przypadku kartek i kalendarzy oprogramowanie Easy-PhotoPrint Editor firmy Canon umożliwia edytowanie, kadrowanie, zmianę tła, dodawanie tekstu lub obramowania oraz korzystanie z wielu innych narzędzi kreatywnych, takich jak szablony, stemple i symbole, dzięki którym można uatrakcyjnić zdjęcia, a następnie je wydrukować. Aplikacja Canon PRINT ułatwia także tworzenie różnych projektów do drukowania, zapewniając wiele twórczych możliwości.

Oprócz wykazania się kreatywnością i nadania zdjęciom osobistego charakteru warto zadbać o jakość wydruków, aby miały wyraźne szczegóły, bogaty zakres tonalny i realistyczne kolory. Tutaj skupimy się na optymalizacji zdjęć za pomocą programu Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon lub innego wybranego oprogramowania do edycji, aby uzyskać najlepsze rezultaty podczas drukowania.

Otwarty laptop na biurku. Na ekranie widać uruchomione oprogramowanie Canon Easy-PhotoPrint. Po lewej znajduje się papier marki Canon, a po prawej – drukarka Canon.

Program Easy-PhotoPrint Editor firmy Canon ułatwia dodawanie tekstu, obramowania, wzorów i innych twórczych akcentów do zdjęć przed ich wydrukowaniem na zgodnych drukarkach PIXMA i MAXIFY. Jest nawet wyposażony w narzędzie Auto Photo Fix, które umożliwia optymalizację zdjęć do drukowania.

Mężczyzna trzyma zdjęcie kanału Grande w Wenecji, a w tle widoczna jest drukarka Canon stojąca na biurku.

Wybierz rodzaj papieru odpowiedniego do wydruku zdjęć z rodzinnych wycieczek do szczególnych miejsc, aby uwiecznić wyjątkowe wspomnienia.

Wybór drukarki

Z jakiej drukarki skorzystać? Jeśli planujesz zakup drukarki, zapoznaj się z naszymi przewodnikami po najlepszych drukarkach firmy Canon do drukowania zdjęć i drukarkach na każdą okazję. Na razie załóżmy, że korzystasz z dobrej drukarki atramentowej ogólnego przeznaczenia.

Pamiętaj jednak, że kolory będą bardziej realistyczne, jeśli użyjesz drukarki wykorzystującej więcej niż cztery podstawowe kolory atramentu. Na przykład drukarki serii Canon PIXMA TS8750 wykorzystują sześć oddzielnych kaset, w tym pięć z kolorowymi atramentami barwnikowymi, które zapewniają doskonałą jakość zdjęć, a także większą przestrzeń kolorów i zakres tonalny. Jeśli naprawdę chcesz zrobić wrażenie, postaw na drukarkę Canon PIXMA PRO-200, która korzysta z ośmiu oddzielnych kaset z atramentami barwnikowymi i zapewnia profesjonalną jakość druku wielkoformatowego (A3 i więcej) w stosunkowo przystępnej cenie.

Wybór papieru

Niezależnie od używanej drukarki wybierz odpowiedni rodzaj papieru dopasowany do charakteru obrazów i rodzaju wydruków. Ogólnie rzecz biorąc, błyszczący papier fotograficzny, taki jak Glossy Photo Paper GP-501 firmy Canon, pozwala uzyskać szerszy zakres tonalny niż papier matowy, dzięki czemu stanowi dobry wybór do drukowania wyrazistych, kolorowych zdjęć o jakości typowej dla punktu usług fotograficznych. Papiery matowe, takie jak Matte Photo Paper MP-101 firmy Canon, doskonale nadają się do drukowania bardziej nastrojowych obrazów o niskim kontraście, zwłaszcza czarno-białych. Papiery na bazie tkaniny, płótno i papiery artystyczne są dostępne w różnych fakturach i wykończeniach, Idealnie nadają się do tworzenia wyjątkowych prezentów lub dekoracji.

Warto pamiętać, że różne nośniki mają różne właściwości absorpcji atramentu i odbijania światła, dlatego wymagają właściwego doboru ustawień. Ponadto, aby uzyskać najlepsze rezultaty, trzeba wziąć pod uwagę przeznaczenie nośnika i zoptymalizować obraz pod jego kontem.

Użytkownik trzyma zdjęcie w jednej ręce, a obok stoi laptop, na którym wyświetlane są zdjęcia z tej samej okazji. Po obu stronach laptopa rozłożonych jest więcej wydrukowanych zdjęć.

Najnowsze laptopy często renderują zbyt chłodne (bardziej niebieskie) kolory przy współczynniku kontrastu wynoszącym nawet milion do jednego – to kilka tysięcy razy więcej niż na wydruku zdjęcia. Aby uzyskać większą zgodność między tym, co widać na ekranie, a tym, co jest drukowane, należy zmniejszyć jasność ekranu i skalibrować kolory. Na początku warto dostosować biel na ekranie do bieli używanego papieru.

Zarządzanie kolorami

Jeśli jest to możliwe, przed rozpoczęciem edycji zdjęć warto skalibrować monitor. Dzięki temu wydruki będą lepiej odpowiadać obrazom widocznym na ekranie, co pozwoli uniknąć czasochłonnych i kosztownych błędów i poprawek. Najbardziej skutecznym sposobem jest tutaj użycie zestawu kalibracyjnego, ale jeśli jest to zbyt kosztowna inwestycja przy jedynie sporadycznym drukowaniu zdjęć, poniżej znajdziesz kilka szybkich sposobów, które warto wypróbować.

Po pierwsze, bardzo często wydruki są zbyt ciemne, ponieważ na monitorze widać więcej szczegółów w ciemnych partiach obrazu, niż można wydrukować. Nowoczesne ekrany mają znacznie większy zakres jasności niż wydruki, a współczynnik kontrastu wynosi zwykle co najmniej 1000:1, a często znacznie więcej. Dla porównania najlepszy błyszczący papier fotograficzny pozwala uzyskać współczynnik kontrastu między najciemniejszą czernią a najjaśniejszą bielą wynoszący 200:1, podczas gdy w przypadku papieru matowego może to być zaledwie 100:1. Aby lepiej odzwierciedlić na ekranie wygląd wydruku, wystarczy zmniejszyć jasność monitora.

Po drugie, nowoczesne wyświetlacze LCD zwykle mają za dużo odcienia niebieskiego, zwłaszcza gdy są nowe (z upływem czasu odcienie kolorów na wyświetlaczu często stają się cieplejsze – bardziej żółte). Aby rozwiązać ten problem w systemie Windows, należy wybrać kolejno Ustawienia > Ekran > Kalibracja kolorów ekranu. Na komputerze Mac należy przejść do menu Pomoc i wyszukać frazę Asystent kalibracji ekranu. Wyświetlacze zwykle mają ustawioną domyślną wartość punktu bieli (temperatury barwowej) wynoszącą D65 lub 6500K – spróbuj zmienić tę wartość na D50 lub 5000K. Ewentualnie prościej będzie ustawić punkt bieli tak, aby kolor biały na ekranie odpowiadał bieli papieru, na którym drukujemy, w warunkach oświetlenia, w których wydruk będzie oglądany – trzeba też uwzględnić fakt, że jasność ekranu może być myląca dla wzroku.

Na koniec warto sprawdzić ustawienia kolorów. W programie DPP należy wybrać kolejno Narzędzia > Preferencje i kliknąć opcję Zarządzanie kolorami. Nie trzeba przejmować się pierwszą opcją Robocza przestrzeń kolorów – profesjonalni fotografowie czasami fotografują z użyciem przestrzeni kolorów Adobe RGB, która jest szersza, ale jeśli zdjęcia mają przestrzeń kolorów sRGB, zmiana tego ustawienia nie daje żadnych praktycznych korzyści. W oknie podręcznym Profil drukowania należy wybrać drukarkę, z której chcemy korzystać. Program DPP stosuje zarządzanie kolorami za pomocą profili ICC w przypadku drukarek, które je obsługują. Profile te zawierają szczegółowe informacje o możliwościach obsługi kolorów przez urządzenia i wierniej oddają kolory.

Dla znajdującej się obok opcji Interpretacja zamiarów należy wybrać opcję Względna kolorymetryczna. Ustawienie to oznacza, że jeśli obraz będzie zawierać kolory niemieszczące się w gamie kolorów drukarki, zostaną one przekonwertowane na najbliższe drukowane kolory, ale reszta obrazu pozostanie bez zmian. Po wybraniu opcji Percepcyjna wszystkie kolory na obrazie zostaną dostosowane tak, aby zachować relację między nimi. Przy tej opcji obrazy kolorowe są często niedostatecznie nasycone i mało wyraziste. Przy korzystaniu z opcji Względna kolorymetryczna kolory na ogół zmieniają się w mniejszym stopniu.

Zrzut ekranu z oprogramowania DPP firmy Canon przedstawiający rozjaśnienie zdjęcia obejmującej się młodej pary.

Oprogramowanie Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon zawiera więcej opcji niż aplikacje na smartfony, umożliwiając na przykład precyzyjne dostosowanie określonych kolorów za pomocą suwaków Barwa, Nasycenie i Jasność dla każdego zakresu kolorów.

Podstawy edycji

W miarę możliwości warto rozpocząć od pliku RAW, który zawiera wszystkie dane kolorów i odcieni zarejestrowane przez matrycę, by uzyskać więcej możliwości edycji. Jeśli jednak nie mamy zdjęcia w formacie RAW, można mimo to użyć programu DPP, aby poprawić obraz do wydruku (choć niektóre narzędzia i opcje nie będą dostępne). Jeśli zaczynamy od pliku TIFF lub JPEG, najlepszą metodą jest edycja kopii obrazu w celu zachowania oryginału.

W przypadku plików RAW warto na początek skorygować wszelkie aberracje optyczne za pomocą opcji Cyfrowy optymalizator obiektywu w oprogramowaniu DPP (jeśli używany jest obsługiwany aparat z obsługiwanym obiektywem) lub narzędzi dostępnych w panelu Korekcja zniekształceń obiektywu, które pozwalają korygować takie wady, jak winietowanie i zniekształcenia obiektywu. W przypadku obrazów JPEG szereg korekcji zniekształceń obiektywu stosowanych jest w aparacie.

Oprogramowanie DPP 4.17 jest wyposażone w funkcję Neural Network Image Processing (wymaga subskrypcji), która wykorzystuje sztuczną inteligencję opartą na uczeniu maszynowym do inteligentnej analizy różnych obszarów każdego obrazu i selektywnego stosowania korekt zależnych od zawartości obrazu. Funkcja ta może poprawiać szczegóły, skuteczniej redukować szumy w obszarach zawierających mniej szczegółów oraz korygować wady i zniekształcenia spowodowane niedoskonałościami obiektywu. Jeśli często drukujemy zdjęcia lub gdy chcemy drukować ujęcia z ważnych, wyjątkowych wydarzeń, takich jak ślub, warto rozważyć subskrypcję.

Zrzut ekranu z oprogramowania DPP firmy Canon przedstawiający zdjęcie przygotowującej się panny młodej. Obszary niedoświetlone są zaznaczone na niebiesko, a obszary prześwietlone – na czerwono.

Program DPP ma bardzo przydatną funkcję wyświetlania ostrzeżeń dotyczących jasnych i ciemnych partii obrazu, która wskazuje obszary ryzyka utraty danych koloru (szczegółów tonalnych). Czerwona nakładka pokazuje jasne partie obrazu, które mogą być drukowane jako jednolite białe, a niebieska nakładka pokazuje partie ciemne, które mogą być drukowane bez dostrzegalnych szczegółów. Takie informacje mogą pomóc w dostosowaniu jasności i odcienia.

Kadrowanie i poprawianie kompozycji

Następnie trzeba wziąć pod uwagę kompozycję obrazu. Jeśli chcemy drukować przy współczynniku kształtu innym niż w przypadku obrazu pierwotnego, na przykład kwadratowy portret 1×1 lub szeroki krajobraz 16×9, musimy odpowiednio wykadrować obraz, aby nie wyciąć żadnych ważnych elementów obrazu. Odpowiednie wykadrowanie pozwala też uzyskać oczekiwany efekt twórczy, usuwając niepożądane lub rozpraszające uwagę obszary albo skupiając uwagę na konkretnym elemencie. Obraz można obrócić, aby zwiększyć jego atrakcyjność lub wypoziomować przechylony horyzont.

Zasady kompozycji, takie jak zasada trójpodziału, mogą pomóc w skutecznym kadrowaniu i poprowadzeniu wzroku odbiorcy. W przypadku portretu kadrowanie w celu powiększenia może poprawiać efekt, ale zwykle lepiej jest unikać umieszczania obiektu pośrodku kadru – kompozycje asymetryczne wyglądają atrakcyjniej.

Należy unikać kadrowania do bardzo małego obszaru obrazu, gdyż może on nie zawierać wystarczającej ilości szczegółów, aby uzyskać zadowalający wydruk. Firma Canon wprowadziła jednak przełomowe narzędzie Neural Network Upscaling Tool (wymaga subskrypcji)1, które pozwala podwoić rozdzielczość obrazu i uzyskać bardziej fotorealistyczne rezultaty niż konwencjonalne powiększanie. To narzędzie, oparte na technologii przetwarzania obrazu opartej na głębokim uczeniu firmy Canon może być idealne, jeśli zdjęcie zostało nadmiernie wykadrowane lub po prostu nie zawiera wystarczającej liczby pikseli do druku wielkoformatowego.

Ewentualnie, zamiast kadrować zdjęcie w celu usunięcia zbyt szczegółowego i odwracającego uwagę tła, można po prostu rozmyć tło. Na tym etapie można pokusić się o skorzystanie z bardziej kreatywnych opcji edycji, takich jak korekta tonu kolorów za pomocą funkcji Korekta balansu bieli w programie DPP, retuszowanie przebarwień lub niepożądanych szczegółów, czy użycie filtrów i opcji Style obrazów umożliwiających szybką i łatwą stylizację zdjęć. Można m.in. sprawić, aby zdjęcie wyglądało na zrobione starym aparatem jednorazowym, lub nadać mu wykończenie retro w kolorze sepii.

Zrzut ekranu oprogramowania DPP firmy Canon przedstawiający histogram i inne opcje w panelu narzędzia Korekta gamma.

Jeśli obraz jest zbyt ciemny lub zbyt wyblakły, w panelu narzędzia Korekta gamma oprogramowania DPP, należy kliknąć przycisk Auto (A) nad histogramem, aby spróbować to szybko skorygować. Warto sprawdzić, czy histogram rozciąga się od lewej do prawej strony, stopniowo opadając na obu końcach. Jeśli gwałtownie urywa się na którymś końcu (jak w tym przykładzie), należy przeciągnąć znaczniki znajdujące się poniżej (B) do środka, aby stykały się z krawędzią wykresu. Dzięki temu najciemniejsze partie obrazu staną się jednolicie czarne, a najjaśniejsze – przejrzysto białe. Taki pełny zakres od czerni do bieli sprawia, że obraz jest bardziej wyrazisty i ostrzejszy na wydruku, zwłaszcza na błyszczącym papierze fotograficznym.

Zrzut ekranu z oprogramowaniem Canon DPP przedstawiający elementy sterujące w panelu Narzędzia zaawansowane, w tym Kontrast, Nasycenie kolorów i Ostrość.

Panel Narzędzia zaawansowane w oprogramowaniu DPP zawiera elementy sterujące służące do regulacji odcienia, koloru i ostrości. W oprogramowaniu DPP nie ma możliwości maskowania obszarów i stosowania wyostrzania miejscowego, tak jak w niektórych programach do edycji, np. Adobe Photoshop2, ale użycie w programie DPP opcji Maska wyostrzająca (dostępnej dla plików RAW), utrzymanie niskiej wartości ustawienia Precyzja i zwiększenie wartości Próg ograniczy efekt wyostrzenia do konkretnych krawędzi i pozwoli uniknąć utraty gładkości skóry i innych stosunkowo jednolitych obszarów obrazu.

Dostosowywanie zakresu tonalnego i dynamicznego

Jeśli obraz jest ciemny lub kontrast jest niski, można użyć funkcji Automatyczny optymalizator jasności w programie DPP, aby automatycznie skorygować jasność i kontrast. Jeśli chcemy uzyskać większą kontrolę, należy otworzyć panel narzędzi Korekta gamma w programie DPP. Tutaj, podobnie jak w aparacie, program DPP wyświetla histogram – wykres odcieni obrazu, od najciemniejszego do najjaśniejszego. Jeśli wykres jest obcięty na jednym końcu, oznacza to utratę danych koloru (szczegółów tonalnych) w najjaśniejszych lub najciemniejszych partiach obrazu.

Na początek należy kliknąć opcję Auto (powyżej histogramu), która automatycznie dostosowuje punkt bieli, punkt czerni i punkt środkowy, a także resetuje ustawienia opcji Automatyczny optymalizator jasności i Kontrast. Następnie można ręcznie poprawić jasność, balans bieli i inne ustawienia.

Wiele osób lubi zwiększać nasycenie i kontrast, aby uzyskać bardziej wyraziste obrazy. W tym zakresie warto wypróbować panel Narzędzia zaawansowane w programie DPP. Można również zmienić ogólny poziom ekspozycji, używając suwaka Regulacja jasności. Czasami dobrym pomysłem jest rozjaśnienie całego obrazu w przypadku drukowania na matowym papierze, który wydaje się mniej biały, ale nie należy przesadzać – trzeba przerwać, gdy szare obszary wyglądają bardziej białe niż szare. Jeśli obraz zaczyna wyglądać nienaturalnie, należy ograniczyć dostosowywanie jasnych i ciemnych partii za pomocą suwaków.

W razie potrzeby możesz skorzystać z panelu Narzędzia do korekcji częściowej w programie DPP, aby precyzyjnie wyregulować jasność, kontrast, barwę i nasycenie określonych części obrazu.

Zrzut ekranu z oprogramowania DPP firmy Canon przedstawiający szczegół zdjęcia nad rzeką o zmierzchu, z widocznym szumem na obrazie chmur pokazanym w oknie szczegółów programu DPP.

Zdjęcia zrobione przy słabym oświetleniu mogą zawierać szum, zwłaszcza w obszarach cienia, a nadmierne wyostrzenie może jeszcze bardziej zwiększyć jego poziom, co jest widoczne z małej odległości w oknie szczegółów na prawym panelu programu DPP.

Zrzut ekranu oprogramowania DPP firmy Canon przedstawiający to samo zdjęcie nad rzeką o zmierzchu ze znacznie zmniejszonym poziomem szumów na obrazie.

Oprogramowanie DPP zawiera bardzo skuteczne narzędzia redukcji szumów, które mogą redukować zarówno szum luminancji (ziarnistość), jak i szum chrominancji (barwne plamki). Porównaj ten szczegół z małej odległości z oryginałem.

Wyostrzanie do wydruku

Wyostrzenie zawsze powinno być ostatnim krokiem. Najlepsze rezultaty uzyskamy, gdy obraz wyjściowy będzie możliwie najczystszy, dlatego najpierw warto zająć się wszelkimi szumami na obrazie (należy unikać wielokrotnego otwierania i zapisywania obrazów JPEG – jakość obrazu będzie pogarszać się z każdym zapisem). W celu wyostrzenia lub redukcji szumów należy wyświetlić obraz w powiększeniu 100%, aby wyraźnie zobaczyć efekty.

W przypadku każdego zdjęcia korzystne jest wyostrzenie do pewnego stopnia, ponieważ drukowanie z natury nieco zmiękcza obrazy, ale efekt ten różni się w zależności od rodzaju papieru – im atrament jest bardziej wchłaniany i rozprowadzany, tym większy efekt zmiękczania. Oznacza to, że wydruki na płótnie wymagają większego wyostrzenia niż wydruki na papierze półbłyszczącym lub połyskliwym, a wydruki na błyszczącym papierze fotograficznym wymagają go najmniej.

Narzędzie Ostrość w programie DPP poprawia kontrast na krawędziach obrazu, aby uzyskać wrażenie większej ostrości, jednak narzędzie Maska wyostrzająca jest bardziej precyzyjne – ma oddzielne elementy sterujące do regulacji parametrów Intensywność, Precyzja i Próg. Jednak w przeciwieństwie do swojego odpowiednika w oprogramowaniu takim jak Photoshop, w programie DPP narzędzie Maska wyostrzająca jest dostępne tylko w przypadku plików RAW.

Niezależnie od używanych narzędzi, wyostrzać należy selektywnie – najlepiej unikać wyostrzania w miejscach, w których chcemy uzyskać łagodne przejścia, gładkie odcienie skóry lub niewyraźne tło. Wyostrzenie obszarów o jednolitym kolorze może wprowadzić nieatrakcyjny szum na obrazie. Narzędzie Neural Network Image Processing Tool w programie DPP 4.17 umożliwia automatyczne wyostrzanie drobnych szczegółów i tekstur w celu uzyskania jak najlepszego efektu z zachowaniem płynnych przejść i pozbawionego szumów wyglądu w stosunkowo jednolitych obszarach obrazu.

Ustawienia zapewniające optymalną jakość wydruków

Wszystko gotowe do drukowania? Zamiast po prostu wybierać opcję Drukuj, warto wybrać kolejno Plik > Drukuj ze szczegółowymi ustawieniami. Należy pozostawić rozdzielczość 350 dpi, czyli domyślną dla drukowania w programie DPP. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, w opcji Jakość druku należy zawsze wybierać ustawienie Wysoka. Użycie odpowiednich ustawień preferencji (jak opisano powyżej) powinno zapewnić właściwe dopasowanie kolorów, ale w menu rozwijanym Rodzaj papieru należy koniecznie wybrać używany rodzaj papieru. Wybranie nieprawidłowych ustawień w tym miejscu może sprawić, że cała wykonana praca pójdzie na marne.

Należy postępować zgodnie z tym przewodnikiem, aby za każdym razem w pełni wykorzystać walory swoich zdjęć i uzyskać wydruki warte pokazywania i prezentowania. Warto też zapoznać się ze wskazówkami profesjonalistów dotyczącymi prezentowania zdjęć rodzinnych.


Autor: Alex Summersby

  1. Narzędzie Neural Network Upscaling Tool jest dostępne tylko w systemie Windows i wymaga subskrypcji (dostępna jest bezpłatna miesięczna wersja próbna). Jeśli subskrybujesz narzędzie Neural Network Processing Tool, Neural Network Upscaling Tool nie wymaga dodatkowej subskrypcji.
  2. Adobe i Photoshop są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Produkty powiązane

Powiązane artykuły

  • PODSTAWY

    Fotografowanie z myślą o drukowaniu zdjęć

    Siedem najważniejszych wskazówek, które pomogą uwiecznić wspomnienia na wydrukach.

  • PODSTAWY EDYCJI

    Jak edytować wyjątkowe zdjęcia

    Oto proste wskazówki dotyczące edycji, dzięki którym upiększysz zdjęcia wyjątkowych chwil.

  • FOTOGRAFIA ŚLUBNA

    Przygotuj własny album ślubny

    Przygotowanie własnego albumu ślubnego może dać dużo satysfakcji. Dowiedz się, jak to zrobić, korzystając z fachowych porad.

  • EDYCJA ZDJĘĆ / POSTPRODUKCJA

    Edycja obrazów RAW w programie DPP

    Dowiedz się, jak edytować, poprawiać i ulepszać obrazy RAW w programie DPP firmy Canon.