ZDJĘCIA Z IMPREZ

Jak robić wspaniałe zdjęcia imprezowe

Proste wskazówki i techniki fotografii imprezowej i okolicznościowej.
Grupa przyjaciół pozuje, trzymając zimne ognie, śmiejąc się i patrząc w aparat. Ich twarze są oświetlone światłem iskier. © AdobeStock

Jednym z najlepszych aspektów sezonu świątecznego są gromadzące przyjaciół lub rodzinę imprezy i wydarzenia, podczas których możemy wspólnie się pośmiać, odpocząć i nadrobić towarzyskie zaległości. Umiejętność kreatywnego fotografowania radosnych uśmiechów, połyskujących świateł i wyszukanych ruchów tanecznych pomoże Ci uwiecznić najlepsze wspomnienia.

Dzięki tym przydatnym wskazówkom i technikom fotografii imprezowej nie tylko zrobisz wspaniałe zdjęcia, które wszyscy będą podziwiać i udostępniać, ale także uwiecznisz wyjątkowe chwile tak, aby te piękne obrazy można było później wydrukować i oprawić.

1. Wybierz najlepsze ustawienia aparatu pod kątem fotografii imprezowej

Rodzina zebrana wokół tortu na 65. urodziny w słabo oświetlonym pomieszczeniu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R100 z obiektywem Canon RF 16mm F2.8 STM.

Jeśli chcesz robić portrety grupowe w warunkach słabego oświetlenia, wybranie dłuższego czasu naświetlania (wolniejszej migawki) spowoduje dłuższe naświetlenie matrycy aparatu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R100 z obiektywem Canon RF 16mm F2.8 STM; 1/60 s, f/3,5 i ISO 1600.

Niezależnie od tego, czy fotografujesz w domu czy na zewnątrz, imprezy często obejmują ruchome obiekty, dlatego trzeba zadbać o optymalne ustawienia aparatu z myślą o fotografii imprezowej.

Aby uchwycić dynamiczny ruch na parkiecie bez lampy błyskowej, czas naświetlania musi być wystarczająco krótki. Tryb preselekcji migawki (Tv) pozwala ustawić czas naświetlania, a aparat sam dobiera przysłonę i czułość ISO tak, aby zapewnić prawidłowo naświetlone zdjęcia. Minimalny czas naświetlania wynoszący około 1/160 lub 1/250 s pozwala optymalnie uchwycić ruch, chociaż szybszy ruch może wymagać skrócenia tego czasu nawet do 1/1000 s. Jeśli pracujesz w trybie ręcznym (M), przysłona powinna być dość szeroko otwarta (niższa liczba f), aby skompensować krótszy czas naświetlania. Zacznij od automatycznej czułości ISO, ale jeśli obraz jest zbyt ciemny, spróbuj ustawić umiarkowaną lub wysoką czułość ISO, np. ISO 3200 lub ISO 6400.

Jeśli impreza ma bardziej siedzący charakter, tryb preselekcji przysłony (Av) umożliwia wybór głębi ostrości. W spokojniejszym otoczeniu można dobrać ustawienia aparatu pod kątem oświetlenia. Na przykład migawka 1/80 s jest odpowiednia do portretów lub zdjęć grupowych bez szybkiego ruchu – przy tej wartości do matrycy dociera więcej światła, co daje swobodę w doborze wartości przysłony i czułości ISO.

2. Postaw na niepozowane zdjęcia

Cztery roztańczone imprezowiczki z rozpuszczonymi włosami falującymi w tańcu, z DJ-em widocznym z tyłu przez dym.

Dłuższy obiektyw umożliwia robienie niepozowanych zdjęć znajomych na parkiecie. Duży otwór przysłony eliminuje potrzebę korzystania z lampy błyskowej, nawet podczas fotografowania wewnątrz pomieszczeń. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark III; 1/160 s i f/1,4. © AdobeStock

Pozowane fotografie mają swoje zalety, ale jeśli chcesz uchwycić naturalną, wyrażającą radość mimikę gości na imprezie, postaw na autentyczność.

Obiektyw zmiennoogniskowy, taki jak Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, pomaga wykadrować odległe obiekty i pozwala robić zdjęcia w dyskretny sposób, bez kierowania aparatu na konkretne osoby. Ten obiektyw jest również wyposażony w 4-stopniowy stabilizator obrazu, który zapobiega rozmyciom przy fotografowaniu z ręki.

Zamiast używać lampy błyskowej podczas wykonywania niepozowanych zdjęć, warto korzystać z dużego otworu przysłony oraz umiarkowanej lub wysokiej czułości ISO, aby zadbać o ostrość obiektów. Dzięki temu lampa błyskowa nie dekoncentruje obiektów, zapewniając naturalność zdjęć. Z tego samego powodu warto wyłączyć funkcję światła wspomagającego AF.

Autentyczność i naturalność można zachować, ustawiając aparat działający zdalnie, taki jak Canon PowerShot PX, który inteligentnie kadruje i automatycznie rejestruje zdjęcia i filmy. Jest bardziej dyskretny niż tradycyjne aparaty, więc nie przeszkadza w zabawie.

3. Dowiedz się, jak uzyskać rozmycie tła i pierwszego planu

Zbliżenie palących się świeczek na torcie, z rozmytymi płomieniami i dużym, okrągłym efektem bokeh w tle.

Obiektyw z dużą maksymalną przysłoną, taki jak Canon RF 50mm F1.8 STM, może pomóc uzyskać w tle piękny, jednolity efekt bokeh. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/40 s, f/1,8 i ISO 100.

Zrobiony w słabym świetle portret kobiety na tle białego i jasnoniebieskiego okrągłego efektu bokeh.

Rozmycie tła i pierwszego planu umożliwia doskonałe wyeksponowanie obiektu i nadanie zdjęciom baśniowego charakteru.

Okres świąteczny jest przepełniony światłem – od migoczących lampek choinkowych po zapalone świece. Przy odpowiednich ustawieniach aparatu można je zmienić w piękne kule światła w tle. Japońskie słowo „bokeh” opisuje walory estetyczne tych rozmytych jasnych obszarów.

Efekt jest najłatwiejszy do uzyskania, gdy obiektyw jest ustawiony na największy otwór przysłony. Głębia ostrości jest wówczas bardzo mała, co pozwala na bardzo selektywną regulację ostrości i wyostrzenie fotografowanego obiektu z jednoczesnym rozmyciem tła. Idealnym do tego obiektywem jest Canon RF 50mm F1.8 STM z bardzo dużym maksymalnym otworem przysłony (f/1,8). Atrakcyjnie rozmyte jasne elementy ujęcia można uzyskać również w przypadku małego otworu przysłony, takiego jak f/5,6. Efekt jest potęgowany wraz ze wzrostem odległości między fotografowanym obiektem i tłem lub po przybliżeniu aparatu do obiektu.

4. Wydłuż czas naświetlania, by uchwycić rozmycie ruchu

Celowo rozmyte ujęcie perkusisty w akcji.

Zmiana czasu naświetlania w aparacie jest jednym ze sposobów na dostosowanie ogólnej ekspozycji obrazu. Ma także kreatywne zastosowania. Umożliwia kontrolowanie poziomu rozmycia ruchu (lub jego wyeliminowanie) na zdjęciach.

Krótki czas naświetlania ułatwia uchwycenie poruszających się obiektów. Alternatywne podejście zakłada użycie znacznie dłuższego czasu naświetlania w celu oddania wrażenia ruchu na zdjęciach zawierających nieruchome obiekty.

Jeśli fotografujesz z ręki, ustaw czas naświetlania na poziomie 1/10 lub 1/20 s i zadbaj o to, aby nieruchomy (lub stosunkowo nieruchomy) obiekt był wyraźnie widoczny w kadrze. W takich sytuacjach warto użyć obiektywu z wbudowanym optycznym stabilizatorem obrazu (IS), np. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, ponieważ pomaga on zachować większą ostrość obrazu przy dłuższym czasie naświetlania. Niektóre aparaty, takie jak Canon EOS R7 i EOS R6 Mark II, mają własny wbudowany stabilizator obrazu (IBIS). Powoduje on fizyczne przesuwanie matrycy aparatu w celu skompensowania wszelkich ruchów, gdy aparat nie jest używany w stałej pozycji (np. na statywie). Taki stabilizator obrazu działa z każdym obiektywem.

Jeśli korzystasz ze statywu, możesz wybrać znacznie dłuższy czas naświetlania, by osiągnąć ten efekt. Do wyzwalania migawki użyj przewodowego lub bezprzewodowego pilota, aplikacji Canon Camera Connect lub samowyzwalacza.

5. Uchwyć smugi światła na parkiecie

Dziewczyna na imprezie wyrzuca ręce do tyłu pośród kolorowych smug światła.

Długi czas ekspozycji idealnie nadaje się do zmiany zwykłych scen w magiczne obrazy. © Tetra Images / Getty Images

Kontrolując moment wyzwolenia lampy błyskowej podczas ekspozycji, możesz uchwycić kolorowe smugi światła, które oddają atmosferę imprezy, a jednocześnie zadbać o wyostrzenie fotografowanego obiektu. Wybierz długi czas naświetlania – około jednej sekundy – a następnie synchronizację błysku z pierwszą lub drugą zasłoną w menu opcji lampy błyskowej aparatu.

Synchronizacja błysku z pierwszą kurtyną to opcja domyślna w przypadku większości aparatów. Jej wybór powoduje wyzwolenie błysku lampy w momencie rozpoczęcia ekspozycji i zarejestrowanie wszelkich rozmyć przed obiektem. Synchronizacja błysku z drugą kurtyną oznacza, że błysk wyzwalany jest pod koniec ekspozycji, a na obrazie uchwycone zostają smugi światła i inne szczegóły widoczne za fotografowanym obiektem.

6. Rozświetl zdjęcia imprezowe za pomocą lampy błyskowej

Uśmiechnięta rodzina pozuje na kanapie ze złotym nadmuchiwanym banerem urodzinowym „Happy Birthday” w tle. Zdjęcie zrobione z użyciem lampy błyskowej Canon Speedlite EL-100.

Użycie lampy błyskowej, aby światło odbijało się od ścian i sufitów, pozwala uzyskać naturalnie wyglądające zdjęcia imprezowe. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 800D z obiektywem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM i lampą błyskową Canon Speedlite EL-100; 20 mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO 400.

Jeśli korzystasz z lampy błyskowej, ustaw ją tak, aby błysk uatrakcyjniał wygląd fotografowanych obiektów. Jeśli używasz lampy błyskowej Speedlite, nie kieruj jej bezpośrednio na to, co fotografujesz. Odwróć ją w stronę sufitu, tak aby odbity od niego błysk oświetlił obiekty. Dzięki temu uzyskasz bardziej naturalne oświetlenie i zadbasz o komfort fotografowanych osób.

Lampa błyskowa Canon Speedlite EL-100 może obracać się w poziomie i w pionie, co umożliwia wybór idealnego kąta odbicia. Działa również w trybie automatycznym, który pozwala wybrać najlepsze ustawienia w zależności od otoczenia, dzięki czemu można bardziej skupić się na zrobieniu zdjęcia.

Alternatywnym sposobem na uzyskiwanie doskonałych wyników podczas korzystania z lampy błyskowej jest użycie nasadki dyfuzyjnej lub małego, miękkiego pudełka nałożonego na głowicę lampy. Spowoduje to rozproszenie i zmiękczenie światła generowanego przez lampę, co pozwoli uzyskać na zdjęciach bardziej naturalne odcienie skóry.

7. Skoncentruj się na drobnych szczegółach

Dwie zdobione klejnotami korony, większa i mniejsza, na tle dużego okrągłego efektu bokeh.

Dekoracje umieszczone pośrodku stołu jadalnego, zdobienia ścienne lub bombki choinkowe to doskonałe obiekty do nastrojowych zdjęć imprezowych. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 135mm F1.8L IS USM; 1/5 s, f/5,6 i ISO 400.

Pamiętaj, że zdjęcia imprezowe nie zawsze muszą być pełne ludzi. Mniejsze szczegóły też mogą oddać nastrój i uroczysty charakter wydarzenia.

Jeśli nie możesz wystarczająco zbliżyć się do obiektu w przypadku używanego obiektywu, rozważ użycie obiektywu makro, takiego jak Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (w trybie MF) lub Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM. Natomiast stosunkowo szerokokątny model, np. Canon RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM, pozwoli zbliżyć się do obiektu, a jednocześnie ująć w kadrze większą część otoczenia, co zapewni właściwy kontekst.

8. Fotografuj z ekspozycją wielokrotną

Niektóre aparaty z systemu EOS R, takie jak Canon EOS R10 i Canon EOS R8, obsługują tryb ekspozycji wielokrotnej. Takie aparaty robią kilka zdjęć i nakładają je na siebie, co zapewnia artystyczny efekt. Ponieważ wszystko to odbywa się w aparacie, nie trzeba używać oprogramowania do edycji.

Dostępne są cztery tryby ekspozycji wielokrotnej – wybierane w zależności od oświetlenia i pożądanego rezultatu. Czasem wystarczy fotografować ze „średnią” regulacją ekspozycji, aby aparat sam dobrał odpowiednią ostateczną ekspozycję. Można również wybrać tylko dwie ekspozycje lub nakładanie wielu różnych ujęć, aby uzyskać bardzo surrealistyczny efekt.

9. Baw się perspektywą

Grupa imprezowiczów pochyla się do przodu, aby razem trzymać zimne ognie. Przy robieniu zdjęcia aparat znajdował się na wysokości zimnych ogni i był skierowany w górę na twarze osób.

Zbliżenie się do obiektów pierwszego planu, takich jak zdobienia lub zimne ognie, pozwala uzyskać rozmycie tła. © AdobeStock

Zwiększ atrakcyjność zdjęć imprezowych poprzez kreatywne wykorzystanie perspektywy. Czasem może wystarczyć przesunięcie aparatu w górę lub w dół, ale warto sięgać po skrajne pozycje w pionie, fotografując w górę z poziomu podłogi lub w dół z wysokości sufitu, aby uzyskać widok z lotu ptaka. Fotografowanie pod różnym kątem w pionie ułatwia np. aparat Canon EOS R50, który ma obracany ekran. Świetnie nadaje się on również do selfie.

Zmieniaj sposób kadrowania zdjęć, wykorzystując drzwi, okna lub poręcze schodów. Poszukaj błyszczących powierzchni lub lustra wody, aby sfotografować odbicia uczestników imprezy lub umieścić w kadrze swoją osobę w kreatywny sposób.

Materiały przepuszczające światło w różny sposób pozwalają zmienić estetykę zdjęć – spróbuj zrobić zdjęcie np. przez kieliszek z drinkiem, co zmieni wielkość i proporcje obiektu. Fotografowanie przez teksturowane lub matowo szkło może dać uderzający efekt rozmycia.

Eksperymentuj z tymi wszystkimi technikami, dobrze się baw i nie martw się, jeśli co się nie uda – w końcu to eksperymentowanie.

Autorzy: Matt Golowczynski i Peter Wolinski

Produkty powiązane

Powiązane artykuły