Podstawowe obiektywy Canon, które standardowo są dostarczane z aparatem przy zakupie, takie jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM, mają zakres ogniskowej nadający się do rozpoczęcia twórczej pracy z fotografią. Te kompaktowe, lekkie i wszechstronne obiektywy zmiennoogniskowe umożliwiają fotografowanie wszystkiego – od portretów i rodzinnych uroczystości po krajobrazy, architekturę i szczegóły w zbliżeniu.
Co jednak zrobić, gdy podstawowy obiektyw przestaje wystarczać? Co zrobić, jeśli chcesz zająć się określonym rodzajem fotografii, pracować kreatywnie z głębią ostrości lub fotografować w słabym świetle (takie możliwości dają obiektywy z jaśniejszą przysłoną) czy po prostu więcej zmieścić w kadrze lub uchwycić bardziej odległe obiekty?
Przejście na nowy obiektyw zmiennoogniskowy umożliwia wejście na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia, ale dostępny wybór może przytłaczać. Na jakie cechy/funkcje zatem warto zwrócić uwagę przy zakupie kolejnego obiektywu do aparatu? I jaki obiektyw wybrać po podstawowym obiektywie?
Należy pamiętać, że wszystkich obiektywów RF (z wyjątkiem kilku specjalistycznych obiektywów, takich jak Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, które wymagają określonych aparatów) można używać z dowolnym aparatem z systemu EOS R. Jednak w przypadku aparatu z matrycą APS-C, takiego jak EOS R7 lub EOS R10, efektywna ogniskowa obiektywu zostanie zwiększona o mnożnik 1,6. Dowiedz się więcej o aparatach z matrycą APS-C i mnożniku ogniskowej.
Najlepsze zamienniki podstawowego obiektywu: który obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów pełnoklatkowych należy wybrać?
Czego oczekujesz od nowego obiektywu? Warto mieć szerszy kąt widzenia i optyczną stabilizację obrazu, aby fotografować z ręki. Z kolei dłuższa ekspozycja sprawia, że płynąca woda staje się mleczna, przy czym można zachować szczegóły nieruchomych elementów ujęcia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 16-28mm F2.8 IS STM; 16 mm, 8 s, f/11 i ISO 100.
Cechy/funkcje, których należy szukać w nowym obiektywie
Pierwszą kwestią jest ogniskowa. Czy wolisz model bardziej szerokokątny, który pozwala uchwycić nieco szerszą perspektywę, czy dłuższy, aby fotografować dziką przyrodę lub inne odległe obiekty?
Kolejną ważną cechą jest maksymalna lub największa przysłona. Pozwala ona kontrolować ilość światła wpadającego do aparatu, a im większa przysłona (mniejsza liczba f), tym lepsza jakość obrazu podczas fotografowania przy słabym oświetleniu. Ponadto rozmiar przysłony wpływa również na głębię ostrości – jaka część obrazu wygląda ostro. Obiektyw o dużej maksymalnej przysłonie, np. f/2,8, ułatwia uzyskanie małej głębi ostrości, czyli rozmycie szczegółów pierwszego planu i tła, które w innym razie mogłyby rozpraszać uwagę widza.
Duża przysłona umożliwia także użycie krótszej ekspozycji (czasu naświetlania) w celu uniknięcia rozmycia spowodowanego ruchem. Należy pamiętać, że niektóre obiektywy zmiennoogniskowe mają zmienną maksymalną przysłonę, np. RF 24-240mm F4-6.3 IS USM, który ma maksymalną przysłonę f/4 przy minimalnej ogniskowej wynoszącej 24 mm, zmniejszającą w miarę wydłużania ogniskowej i wynoszącą f/6,3 przy maksymalnej ogniskowej wynoszącej 240 mm
Jeśli używasz aparatu bez wbudowanego stabilizatora obrazu w korpusie (IBIS), obiektyw z zaawansowanym optycznym stabilizatorem obrazu pomoże Ci robić ostrzejsze zdjęcia i nagrywać płynniejsze filmy z ręki. (Jeśli aparat jest wyposażony w system IBIS, działa on w połączeniu z optycznym stabilizatorem obrazu w obiektywie, co zapewnia jeszcze lepszą stabilizację, warto więc rozważyć obiektyw ze stabilizatorem obrazu).
Jeśli lubisz korzystać z aparatu w naturalnych trudnych warunkach, obiektyw o pewnym stopniu odporności na warunki pogodowe zapewni Ci spokój ducha. Jeśli często podróżujesz i nosisz aparat przez cały dzień, najlepiej sprawdzi się obiektyw, który jest stosunkowo mały i lekki.
Aby pomóc Ci wybrać kolejny najczęściej używany obiektyw, przedstawiamy listę polecanych obiektywów, które obejmują zakres ogniskowej od 15 do 240 mm. Mark Kendrick, specjalista ds. marketingu produktów firmy Canon w Europie, przedstawia również własne spostrzeżenia na temat zalet każdego z nich.
Model RF 28-70mm F2.8 IS STM ma silnik krokowy (STM), który sprawia, że regulacja ostrości jest cicha i płynna, dzięki czemu obiektyw idealnie nadaje się do nagrywania filmów i fotografowania. Obsługuje również funkcję korekcji efektu „oddychania” przy zmianie punktu ostrości (ang. focus breathing) w przypadku takich aparatów jak EOS R8 i EOS R6 Mark II. Ta funkcja sprawia, że kąt widzenia nie zmienia się zbyt mocno podczas zmiany punktu ostrości przy nagrywaniu filmu.
Obiektyw RF 28-70mm F2.8 IS STM ma również jasną przysłonę f/2,8 i 5,5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu, dzięki czemu zapewnia ostre obrazy i filmy nawet podczas fotografowania z ręki w słabo oświetlonych miejscach. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II z obiektywem Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM; 35 mm, 1/10 s, f/2,8 i ISO 800.
Najlepszy zamiennik podstawowego obiektywu do fotografowania przy słabym oświetleniu: RF 28-70mm F2.8 IS STM
Ten zamiennik podstawowego obiektywu zawiera szereg funkcji, które otwierają nowe możliwości twórcze. Na początek dostępna jest maksymalna przysłona wynosząca f/2,8, która pozostaje stała w całym zakresie zoomu. W połączeniu z 5,5-stopniowym stabilizatorem obrazu jasna przysłona sprawia, że obiektyw RF 28-70mm F2.8 IS STM jest doskonałym rozwiązaniem do pracy kreatywnej i fotografowania przy słabym oświetleniu – czy to portretów w pomieszczeniach, czy krajobrazów tuż po zachodzie słońca.
„Obiektyw nie jest tak szeroki jak model RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM czy RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, ale pozwala na wykorzystanie małej głębi ostrości, jaką oferuje przysłona f/2,8” – wyjaśnia Mark. „Za pomocą tego obiektywu z ogniskową 70 mm można robić piękne portrety, które są naprawdę ostre tam, gdzie powinny, a ponadto cechują się bardzo dobrym rozmyciem tła”.
Jest to poręczny obiektyw również do użytku na łonie natury. Ma kompaktową, lekką i odporną na warunki pogodowe konstrukcję, która zawiera gumowe uszczelki wokół połączonego pierścienia sterowania / ostrości, pierścienia zmiany ogniskowej i mocowania obiektywu RF. Obiektyw RF 28-70mm F2.8 IS STM ma zaawansowany stabilizator obrazu, dzięki czemu nie trzeba nosić statywu, aby uzyskać ostre i stabilne obrazy.
Dzięki solidnej konstrukcji serii L i zaawansowanej optyce obiektyw RF 24-105mm F4L IS USM pozwala uzyskać doskonałą jakość obrazu w trudnych warunkach.
Obiektyw RF 24-105mm F4L IS USM obsługuje szeroki zakres ogniskowej, dzięki czemu nadaje się do różnych zastosowań. „To doskonały wybór dla fotografów, którzy nie specjalizują się w określonym gatunku fotografii, a chcą mieć obiektyw, który może skutecznie uchwycić większość fotografowanych obiektów” – mówi Mark. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II z obiektywem Canon RF 24-105mm F4L IS USM; 33 mm, 1/4000 s, f/7,1 i ISO 640. © Teddy Morellec
Najlepszy uniwersalny zamiennik podstawowego obiektywu: RF 24-105mm F4L IS USM
Jeśli chcesz wymienić swój pierwszy obiektyw Canon serii L i szukasz obiektywu zmiennoogniskowego, który zapewnia szeroki zakres ogniskowej do codziennego fotografowania i nagrywania filmów, warto postawić na model RF 24-105mm F4L IS USM.
Ma podobny rozmiar i wagę jak obiektyw RF 28-70mm F2.8 IS STM, więc wybór zależy do tego, czy potrzebna jest jaśniejsza przysłona f/2,8, czy dłuższa ogniskowa i jakość wykonania typowa dla serii L.
Obiektyw RF 24-105mm F4L IS USM ma konstrukcję odporną na pył i wilgoć, a przednia i tylna soczewka ma powłokę fluorową, która chroni obiektyw przed zabrudzeniami i ułatwia jego czyszczenie. 5-stopniowy stabilizator obrazu pomaga wyeliminować efekty drgań aparatu, a specjalne pierścienie sterowania, ostrości i zmiany ogniskowej umożliwiają szybką i precyzyjną regulację ręczną.
„To obiektyw, na którym można polegać na co dzień przez bardzo długi czas” – mówi Mark. „Zapewnia szerszy zakres ogniskowej niż obiektyw RF 28-70mm F2.8 IS STM, więc jeśli chcesz mieć obiektyw, który może uchwycić dowolny obiekt, szerszy kąt i nieco większe zbliżenie, warto wybrać ten model”.
Model RF 24-240mm F4-6.3 IS USM to kolejny świetny obiektyw uniwersalny, który waży nieco więcej niż model RF 24-105mm F4L IS USM, ale zapewnia znacznie większy zasięg. Zmienna przysłona maksymalna sprawia, że obiektyw ma niewielkie wymiary, dzięki czemu jest doskonałym towarzyszem podróży. Blokada pierścienia zoomu uniemożliwia rozsuwanie się obiektywu w torbie podróżnej.
Zdaniem ambasadora firmy Canon Richarda Walcha dzięki nawet 10-krotnemu powiększeniu, kompaktowemu rozmiarowi i 5-stopniowemu stabilizatorowi obrazu model RF 24-240mm F4-6.3 IS USM jest idealnym obiektywem do podróży. Przekonał się on, że ten obiektyw pozwala fotografować wszystko – od szerokokątnych widoków rozległych, majestatycznych krajobrazów lub scen portowych po zdjęcia w trybie teleobiektywu charakterystycznych obiektów lub mew w locie, a nawet zbliżenia małych obiektów, takich jak kwiaty. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP (poprzednik modelu Canon EOS R8) z obiektywem Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM; 55 mm, 1/500 s, f/11 i ISO 200. © Richard Walch
Najlepszy zamiennik podstawowego obiektywu do zdjęć podróżniczych: RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Obiektyw zmiennoogniskowy RF 24-240mm F4-6.3 IS USM zapewnia nawet 10-krotne powiększenie i umożliwia płynne przejście od fotografowania szerokokątnych krajobrazów do zbliżeń dzikiej przyrody bez konieczności zmiany obiektywu. Dzięki połączeniu obiektywu RF 24-240mm F4-6.3 IS USM z pełnoklatkowym aparatem systemu EOS R można fotografować spontanicznie i szybciej reagować.
Mark sugeruje, że jest to bardzo praktyczny obiektyw do podróży. „Waży tylko 750 g, a po spakowaniu ma niewiele ponad 12 cm długości. Jest łatwy w przenoszeniu, a 5-stopniowy stabilizator obrazu umożliwia wykonywanie ostrych zdjęć z ręki. Ponadto ma szybki i niemal bezgłośny silnik regulacji ostrości Nano USM, który zwykle można spotkać tylko w obiektywach wysokiej klasy lub profesjonalnych serii L”.
W przypadku przejścia na obiektyw RF 24-240mm F4-6.3 IS USM ze standardowego obiektywu podstawowego, takiego jak RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM, możliwości twórcze znacznie się poszerzają dzięki szerokiej gamie dostępnych ogniskowych. Nie ma tak jasnej maksymalnej przysłony jak obiektyw RF 28-70mm F2.8 IS STM ani tak profesjonalnej konstrukcji jak obiektyw RF 24-105mm F4L IS USM, ale jest za to bardzo uniwersalny.
Zaawansowana konstrukcja obiektywu RF 16-28mm F2.8 IS STM obejmuje cztery elementy UD i dwa elementy asferyczne, co pomaga zminimalizować zniekształcenia od obiektywu i efekt flary, a także 5,5-stopniowy stabilizator obrazu, dzięki czemu pozwala on uzyskać wspaniałe, bardzo szerokie obrazy i filmy bezpośrednio z aparatu.
Ultraszerokokątny obiektyw RF 16-28mm F2.8 IS STM po założeniu na aparat pełnoklatkowy i ustawieniu ogniskowej 16 mm umożliwia uzyskanie oszałamiającej perspektywy, której nie można uzyskać za pomocą podstawowego obiektywu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 16-28mm F2.8 IS STM; 16 mm, 1/125 s, f/2,8 i ISO 800.
Najlepszy zamiennik podstawowego obiektywu do zdjęć szerokokątnych przy słabym świetle: RF 16-28mm F2.8 IS STM
Podstawowy obiektyw daje wiele różnych opcji kadrowania w kontekście fotografii krajobrazowej i miejskiej, umożliwiając oddalenie obrazu w celu uchwycenia szerokiego widoku, a następnie niewielkie zbliżenie w celu wyodrębnienia interesujących elementów ujęcia. Jeśli jednak zainteresujesz się szerokokątnymi widokami, ultraszerokokątny obiektyw do aparatów pełnoklatkowych RF 16-28mm F2.8 IS STM doskonale zastąpi podstawowy obiektyw zmiennoogniskowy.
„Jest to obiektyw dla osób, które chcą uchwycić okazałość miejsca, czy to pejzaż miasta, czy krajobraz” – mówi Mark. – „Jednak jego bardzo szerokie pole widzenia sprawdza się również przy fotografowaniu architektury, wnętrz i vlogowaniu z ręki. Stała maksymalna przysłona f/2,8 w całym zakresie ogniskowej sprawia, że jest to doskonały obiektyw do fotografowania w słabym świetle i do astrofotografii”.
Obiektyw RF 16-28mm F2.8 IS STM ma konstrukcję podobną do modelu RF 28-70mm F2.8 IS STM, ale jest tu 5,5-stopniowy stabilizator obrazu, 9-listkowa przysłona, zespolony pierścieniem sterowania/ostrości oraz konstrukcja odporna na warunki pogodowe. Jakość obrazu jest również bardzo wysoka, podobnie jak w przypadku obiektywów z serii L, dzięki czemu RF 16-28mm F2.8 IS STM jest jednym z najlepszych obiektywów ultraszerokokątnych na rynku.
Aby można było zachować niewielki rozmiar tego modelu (zaledwie 445 g wagi i około 9 cm długości po zsunięciu), ciężar korygowania wszelkich zniekształceń szerokokątnych spada na aparat (nie ma optycznej korekcji w obiektywie). „Aparaty systemu EOS R mogą przetwarzać obraz i go korygować w czasie rzeczywistym” – wyjaśnia Mark. „Gdyby miało to być robione optycznie, elementy obiektywu musiałyby być większe, więc i sam obiektyw byłby większy i droższy.
Dzięki potencjałowi systemu EOS R firma Canon może projektować mniejsze, lżejsze i tańsze obiektywy o jakości obrazu nowej generacji”.
Jeśli nie chcesz nosić ciężkiego obiektywu zmiennoogniskowego, lekki, kompaktowy obiektyw RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM to praktyczne rozwiązanie do kreatywnej pracy. Funkcja wyostrzania z niewielkiej odległości pozwala także ustawiać ostrość na bliskie obiekty na pierwszym planie, co zwiększa spektakularność zdjęć i filmów. © Amy Bates
Obiektyw ultraszerokokątny, taki jak RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, pomoże uchwycić zachwycające piękno rozległego krajobrazu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 15 mm, 0,6 s, f/11 i ISO 100. © Verity Mulligan
Najlepszy zamiennik podstawowego obiektywu do pracy w trybie ultraszerokokątnym: RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM to bardziej ekonomiczny ultraszerokokątny zamiennik podstawowego obiektywu Zakres ogniskowej jest podobny do obiektywu RF 16-28mm F2.8 IS STM, ale ten obiektyw pozwala fotografować dalej i szerzej. Każdy milimetr ogniskowej ma duże znaczenie w przypadku zdjęć i filmów szerokokątnych, a ogniskowa 15 mm pozwala zarejestrować zaskakująco większy obszar niż ogniskowa 16 mm.
Obiektyw RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM nie ma takiej samej konstrukcji odpornej na warunki pogodowe jak model RF 16-28mm F2.8 IS STM, ale zapewnia identyczną, 5.5-stopniową optyczną stabilizację obrazu i umożliwia rejestrowanie obrazów z mniejszej odległości – zaledwie 12,8 cm w trybie ręcznego ustawiania ostrości, co pozwala pokazać mały obiekt z dużą szczegółowością, a jednocześnie ukazać w kadrze dużą część ujęcia.
„Ma ciemniejszą przysłonę w porównaniu z modelem RF 16-28mm F2.8 IS STM, co oznacza, że nie radzi sobie tak dobrze przy słabym świetle czy przy generowaniu bardziej kreatywnych efektów głębi ostrości” – dodaje Mark. „Jednak model RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM wyróżnia się tym, że jest jeszcze szerszy i mniejszy, a ponadto waży o ponad 50 g mniej. Jeśli szukasz wręcz kieszonkowego ultraszerokokątnego obiektywu zmiennoogniskowego, to ten model będzie dla Ciebie odpowiedni”.
Znajdź odpowiedni obiektyw dla siebie
Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze obiektywu, możesz skorzystać z przydatnej wyszukiwarki obiektywów firmy Canon, która dostosowuje rekomendacje do Twojego aparatu, stylu, w jakim chcesz fotografować, oraz funkcji, które są dla Ciebie najważniejsze. Jeśli zastanawiasz się nad określonym gatunkiem fotografii, dowiedz się więcej o tym, jak najlepiej wykorzystać swój sprzęt w fotografii portretowej, fotografii krajobrazowej, fotografii sportowej i dynamicznej oraz fotografii przyrodniczej.
Autor: Marcus Hawkins
Powiązane produkty
Powiązane artykuły
Wybór obiektywu
Przedstawiamy niezbędne informacje o obiektywach – od rodzajów obiektywów po funkcje, na które warto zwrócić uwagę.
Wyzwanie – obiektywy do fotografowania krajobrazów
Profesjonalistka Verity Milligan opowiada o swoich doświadczeniach związanych z kreatywnym fotografowaniem krajobrazów przy użyciu dwóch lekkich obiektywów.
Dlaczego system EOS R może zmienić oblicze kariery zawodowej
Aparaty i obiektywy Canon EOS R od pięciu lat udoskonalają pracę fotografów. Przekonaj się, dlaczego profesjonaliści przestawili się na inny sprzęt.
Jak kontrolować ekspozycję
Przejmij kontrolę nad przysłoną, czasem naświetlania i czułością ISO.