FOTOGRAFIA ULICZNA

Wyzwanie dotyczące obiektywu do fotografii ulicznej

Zobacz, jak fotograf z Glasgow, Andres McNeill, radził sobie w mieście z jednym aparatem Canon EOS R8 i jednym obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM.
Smugi samochodowych świateł na otoczonej wysokimi budynkami ulicy. Zdjęcie zrobione wczesnym wieczorem przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

W przypadku fotografii ulicznej wszystko się może zdarzyć. Niesamowite momenty fotograficzne mogą pojawiać się znienacka i równie szybko znikać. To największe wyzwanie dla fotografa. Trzeba być gotowym na wszystko i mieć ze sobą zestaw, który zapewni oczekiwane rezultaty.

Mieszkający w Glasgow (Wielka Brytania) Andres McNeill ma w mediach społecznościowych imponującą grupę osób obserwujących jego wyjątkowy styl fotografii ulicznej, dla której punktem wyjścia są bogato zdobione, zabytkowe budynki w jego mieście. – Zawsze lubiłem obserwować ludzi – mówi Andres. Kiedy poważnie zajął się fotografią w 2020 roku, w naturalny sposób szukał ciekawych obiektów na ulicy.

Andres lubi przechadzać się po chodnikach tak długo, aż znajdzie wyjątkowy kadr. Następnie czeka, aż pojawi się właściwa osoba – to ostatni, ale istotny element, który uzupełnia kompozycję.

Podobnie jak wielu współczesnych fotografów ulicznych Andres nie jest przywiązany do klasycznej ogniskowej 35 mm, którą preferowano w początkach tego gatunku fotografii. Woli eksperymentować. Zwykle wyrusza na ulice z aparatem Canon EOS R5 lub EOS R6oraz adapterem mocowania Canon EF-EOS R do obiektywów EF.

Chcąc sprawdzić, czy uda mu się powielić własny charakterystyczny styl przy użyciu minimalnej konfiguracji sprzętowej, połączył aparat bezlusterkowy EOS R8 firmy Canon z jednym szerokokątnym obiektywem stałoogniskowym – niezwykle kompaktowym modelem Canon RF 28mm F2.8 STM. Tutaj dowiesz się, czy zestaw sprostał wyzwaniu.

Wtapianie się w otoczenie

Dłoń trzyma obiektyw Canon RF 28mm F2.8 STM nad torbą fotograficzną.

Lekki obiektyw stałoogniskowy Canon RF 28mm F2.8 STM ma uniwersalną ogniskową i jasną maksymalną przysłonę. Andres przekonał się, że połączenie tak kompaktowego obiektywu z aparatem EOS R8 umożliwia bardziej kreatywną pracę.

Fotograf Andres McNeill kuca, aby zrobić zdjęcie pokrytego mchem ulicznego bruku przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Andres zdołał zrobić zdjęcia, których nie mógłby zarejestrować bardziej rozbudowanym zestawem, ponieważ fotografowane obiekty mogłyby zauważyć jego poczynania i w efekcie zachowywać się nienaturalnie.

Najlepsze obiektywy do fotografii ulicznej to te, które umożliwiają szybkie reagowanie na dynamiczne wydarzenia. Kluczową cechą modelu Canon RF 28mm F2.8 STM jest smukła, płaska konstrukcja.

Ważący zaledwie 120 g obiektyw RF 28mm F2.8 STM jest lekki w porównaniu z obiektywami zmiennoogniskowymi i jaśniejszymi obiektywami stałoogniskowymi, dzięki czemu idealnie nadaje się do pracy w takim mieście jak Glasgow. – Jest niezwykle mały – mówi Andres. – Nie mogłem uwierzyć w jego rozmiar w połączeniu z aparatem Canon EOS R8. Miałem wrażenie, że jest niemal niewidoczny – dodaje.

Dla Andresa, który ma ponad 180 cm wzrostu, możliwość wtopienia się w otoczenie jest ogromną zaletą. – Można być naprawdę blisko wydarzeń i wciąż rejestrować niepozowane chwile. Byłem mniej zauważalny, niż gdybym chodził z moim typowym zestawem fotograficznym – wyjaśnia.

Szersza perspektywa

Ruchliwa ulica wypełniona pracownikami biurowymi i turystami w słoneczny dzień. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Dzięki obiektywowi Canon RF 28mm F2.8 STM Andres mógł zbliżyć się do fotografowanych obiektów, zachowując w kadrze ich otoczenie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/1250 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill

Oświetlona światłem słonecznym postać między dwoma wysokimi budynkami rzuca długi cień na chodnik. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Wyjście z aparatem na uliczną sesję zdjęciową może być stresujące, ale dyskretny zestaw fotograficzny ułatwia wtapianie się w otoczenie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/800 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill

Andres zatrzymał się w centrum Glasgow, aby zrobić zdjęcia. – Tutaj dzieje się najwięcej. Jest tu bardzo eklektyczna mieszanka ludzi, więc to najlepsze miejsce do robienia zdjęć – mówi.

Szerokokątna ogniskowa 28 mm była nowym doświadczeniem dla Andresa, który wykorzystał tę okazję, aby uwzględnić w kadrze większą część obiektów architektonicznych. – Udało mi się zbliżyć się do ludzi ze względu na niewielki rozmiar aparatu i obiektywu. Mogłem również uchwycić całą szerokość budynków – podkreśla.

Andres zrobił wiele zdjęć, pokazując ludzi przechodzących między perłami architektury. Na zdjęciach widać oświetlone fragmenty ujęć i długie cienie. – Zrobiłem też zdjęcia z dłuższą ekspozycją, na których przejeżdżające samochody tworzą smugi świetlne – dodaje.

Jasna przysłona do fotografowania w słabym oświetleniu

Idąca nocą przed teatrem osoba oświetlona przez światło wypadające z budynku. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Najlepsza rada, jaką otrzymał Andres, brzmiała tak: przestań szukać zdjęć, zacznij szukać opowieści. – Trzeba kadrować tak, jakby się nagrywało film – sugeruje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/100 s, f/2,8 i ISO 400. © Andres McNeill

Szkocja nie słynie ze słonecznej pogody, więc obiektyw, który dobrze radzi sobie w bardziej mglistych i chmurnych warunkach jest kluczowy dla Andresa.

– Bardzo lubię fotografować podczas „błękitnej godziny”, tuż po zachodzie słońca, ale na tyle późno, aby ujęcie wyglądało na nocne – mówi. – Przysłona f/2,8 była idealna w takich sytuacjach. Nie musiałem zbyt mocno zwiększać czułości ISO, aby odpowiednio naświetlić obraz. Aby uzyskać naprawdę wyraźny obraz, przy przysłonie f/2,8 można użyć nieco krótszego czasu naświetlania – dodaje.

Andres czerpie inspirację z kina, nawiązując do charakterystycznych niebiesko-fioletowo-turkusowych odcieni obecnych na przykład w filmie Moonlight z 2016 roku. To paleta kolorów, którą uwielbia stosować we własnych ujęciach.

Osoba oświetlona światłem padającym z parteru wielopiętrowego parkingu. Za panoramicznymi oknami widać prowadzące na szczyt budynku schody. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Andres często fotografuje w nocy i szuka ujęć miejskich, w przypadku których do tworzenia atrakcyjnych kompozycji może użyć światła zastanego. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/100 s, f/2,8 i ISO 800. © Andres McNeill

Sylwetka na końcu długiego, pokrytego graffiti przejścia podziemnego. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Według Andresa istnieją dwie grupy fotografów ulicznych – myśliwi i rybacy. Andres należy do tej drugiej grupy. „Zazwyczaj czekam, aż pojawią się różne osoby” – mówi. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/160 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill

Podczas fotografowania nocą Andres wykorzystuje dostępne światło z okien biurowców i szyldów barów szybkiej obsługi, aby poprawić jakość ujęć. Po zmroku duże wrażenie wywarł na nim efekt bokeh generowany przez obiektyw Canon RF 28mm F2.8 STM.

– Im większa liczba listków przysłony, tym płynniejszy efekt bokeh i tym bliższy ideału okrąg punktów świetlnych – mówi. – To była ważna rzecz, ponieważ w tle miałem lampy uliczne i reflektory samochodowe. Efekt bokeh, który jest tak przyjemny dla oka, naprawdę poprawia jakość obrazów – przyznaje.

Andres jest także filmowcem. RF 28mm F2.8 STM to idealny obiektyw dla twórców materiałów multimedialnych rejestrujących ruchome obiekty i nagrywających filmy, ponieważ funkcja korekcji efektu „oddychania” zapewnia spójny kadr przy zmianie punktu ostrości.

Idealne rozwiązanie do fotografii ulicznej

Mężczyzna trzyma przy oku aparat Canon z założonym obiektywem tej samej marki, aby zrobić zdjęcie.

– Na początku człowiek świadomie zmienia czas naświetlania – mówi Andres. – Z czasem wchodzi to w krew. Dziś nie myślę już nawet o pokrętłach aparatu.

Osłonięta cieniem osoba siedzi na krawężniku między dwoma wysokimi budynkami w słoneczny dzień i patrzy na ekran telefonu. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla przy użyciu obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM.

Andres eksperymentował z umożliwiającą robienie 40 zdjęć na sekundę elektroniczną migawką aparatu Canon EOS R8. Dzięki temu miał spory wybór podczas edycji. – Nie mogłem uwierzyć w to, ile klatek da się zarejestrować – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/400 s, f/4 i ISO 100. © Andres McNeill

Andres pierwszy raz używał aparatu Canon EOS R8 i przekonał się, że jest to doskonały model do fotografii ulicznej. W szczególności docenił inteligentny autofokus, który umożliwił stał wyostrzanie obiektów. – Czasami miałem nawet wrażenie, że trochę oszukuje. Czułem, jakbym w myślach mówił aparatowi co ma zrobić, a on to właśnie robił – mówi.

Udane zdjęcie uliczne opowiada pewną historię. Andres pamięta jeden znakomity przykład – człowieka siedzącego w promieniach słońca, robiącego sobie przerwę (u góry po prawej). Dzięki nierzucającemu się w oczy zestawowi fotograficznemu Andres mógł zrobić zdjęcie bez zakłócania spokoju tego człowieka. Dla niego był to prawdopodobnie kolejny zwykły dzień, ale w obiektywie Andresa stał się magiczną postacią.

– Moja najważniejsza rada dla fotografów ulicznych: wyjdźcie na miasto i róbcie zdjęcia – zachęca Andres. – Mógłbym tu przedstawić techniki pracy, ale tak naprawdę chodzi o wytrenowanie wzroku, aby dostrzegał wyjątkowe momenty. Dzięki temu można stać się lepszym fotografem ulicznym – dodaje.

Rachel Segal Hamilton

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA ULICZNA

    Wskazówki dotyczące fotografii ulicznej

    Niezbędne porady dotyczące fotografowania zachwycających obrazów ulicznych skupionych na architekturze.

  • Fotografia architektury

    Wskazówki dotyczące fotografii architektury

    Zapoznaj się z technikami i spostrzeżeniami zawodowca dotyczącymi fotografowania architektury.

  • FOTOGRAFIA ULICZNA

    Wskazówki dotyczące portretów ulicznych

    Julian Love, profesjonalny fotograf, daje najlepsze rady dotyczące robienia wyróżniających się portretów ulicznych.

  • FOTOGRAFIA ULICZNA

    Odkryj abstrakcyjną fotografię uliczną

    Dzięki tym prostym technikom tworzenia surrealistycznych obrazów miejskich pozornie nieciekawe ujęcia mogą stać się zachwycającymi dziełami sztuki.