NAGRYWANIE VLOGÓW

Poradnik dot. nagrywania vlogów: osiem wskazówek na początek

Rozpoczęcie przygody z vlogowaniem jest przyjemne, satysfakcjonujące i łatwiejsze niż do tej pory – zwłaszcza jeśli będziesz postępować zgodnie z poradami naszych ekspertów, dzięki którym zaczniesz tworzyć lepsze, bardziej efektywne vlogi.
Kobieta trzyma w wyciągniętej ręce umieszczony na statywie i skierowany w jej stronę aparat. Za nią widać nieostre kolorowe budynki nad brzegiem rzeki.

Udało Ci się odkryć własną niszę oraz znaleźć piękną lokalizację i interesującą historię. Może Ci się wydawać, że masz wszystko, czego potrzebujesz do stworzenia doskonałego vloga, ale czy wiesz, jaki zestaw wybrać i jak nagrać film o wystarczająco wysokim standardzie, by zadowolić wymagających widzów?

W tym poradniku dotyczącym nagrywania vlogów przedstawiliśmy osiem wskazówek, które mogą pomóc zarówno początkującym, jak i doświadczonym twórcom ulepszyć rejestrowane vlogi. Dowiedz się, jak nagrywać wysokiej jakości materiały, które zachęcą widzów do regularnego oglądania Twojego vloga – poznaj sposoby na uzyskanie stabilnego i ostrego obrazu (bez drgań), znaczenie kwestii kreatywnego kadrowania oraz elementy niezbędne do zarejestrowania wyraźnego i czystego dźwięku. Niezależnie od tego, czy nagrywasz vlogi aparatem Canon PowerShot G7 X Mark III, Canon EOS M50 Mark II, Canon EOS R10 lub Canon EOS R6, weź pod uwagę poniższe kwestie.

1. Wybierając sprzęt, weź pod uwagę rozmiar aparatu i matrycy

Podzielony obraz przedstawiający aparat Canon EOS R6 na dużej, omszałej skale oraz aparat Canon EOS R7 również ustawiony na skale.

Pełnoklatkowe matryce Canon są 1,6 raza większe niż matryce APS-C. Oznacza to, że aparat z matrycą APS-C, taki jak EOS R7 (prawa strona), zapewnia węższe pole widzenia niż aparat pełnoklatkowy, taki jak EOS R6 (lewa strona), gdy założymy na nie ten sam obiektyw. Współczynnik przycięcia wynosi 1,6x, więc obiektyw pełnoklatkowy 24 mm założony na aparat z matrycą APS-C zapewnia pole widzenia odpowiadające ogniskowej 38,4 mm.

Aparat z większą matrycą zapewnia lepszą jakość obrazu, ale kupując sprzęt do nagrywania materiałów na vloga, należy zrównoważyć rozmiar matrycy z wielkością aparatu. Na przykład aparat PowerShot serii G z wbudowanym obiektywem, taki jak Canon PowerShot G7 X Mark III charakteryzuje się bardzo małym rozmiarem i dużą mobilnością i świetnie nadaje się dla vlogowania. Jednak aparaty bezlusterkowe i lustrzanki cyfrowe z wymiennymi obiektywami dają większe możliwości wyboru optyki.

W przypadku aparatów z wymienną optyką trzeba dokonać jeszcze jednego wyboru: pomiędzy matrycą pełnoklatkową a matryca APS-C. Aparaty pełnoklatkowe (takie jak Canon EOS RP i EOS R6) mają duże matryce cechujące się szerokim zakresem dynamiki, doskonałym działaniem w słabym oświetleniu i szerokim kątem widzenia, jednak korpus aparatu jest większy i cięższy. Aparaty z matrycą APS-C (w tym bezlusterkowe modele Canon EOS R10 i EOS R7) mają mniejszą matrycę, która zapewnia węższe pole widzenia, ale dzięki temu aparaty są mniejsze i lżejsze.

2. Najlepsze obiektywy do nagrywania vlogów

Kobieta w letniej sukience i z napojem chłodzącym w ręku stoi obok brzegu morza, trzymając przed sobą aparat, którym chce się sfilmować.

Uniwersalny obiektyw RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM zapewnia szerokie pole widzenia – idealne rozwiązanie do nagrywania vlogów.

Wielu vlogerów woli obiektywy szerokokątne, ponieważ można ich używać w miejscach o ograniczonej przestrzeni, takich jak sypialnia czy kuchnia, aby ująć w kadrze jak najwięcej. Dobrze nadaje się do tego obiektyw z ogniskową 24 mm, ale obiektyw ultraszerokokątny (z efektywną ogniskowej poniżej 24 mm) jest jeszcze lepszy.

Jeśli używasz aparatu z matrycą APS-C, np. Canon EOS M50 Mark II, sparowanie go z ultraszerokokątnym obiektywem zmiennoogniskowym, np. Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM, pozwala uwzględnić więcej obiektów w kadrze.

W przypadku pełnoklatkowych aparatów z systemu EOS R, takich jak EOS R6 i EOS RP, model RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM stanowi niewielki, cichy i łatwy w obsłudze obiektyw, który zapewnia zbliżone ultraszerokie pole widzenia. Użytkownicy lustrzanek cyfrowych mogą wybrać obiektyw Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, którego można używać także z aparatami z systemu EOS R za pomocą adapterów mocowania EF-EOS R.

Bez względu na to, który obiektyw wybierzesz, odchyl ekran aparatu – ułatwi to ustawienie się w kadrze i nagrywanie siebie z niskiego pułapu. Wiele aparatów, np. Canon PowerShot G7 X Mark III, można także połączyć za pomocą technologii Bluetooth z aplikacją Canon Camera Connect na urządzeniu przenośnym w celu zdalnej obsługi filmowania i fotografowania.

3. Obiektyw stało- czy zmiennoogniskowy?

Aparat EOS R6, obiektyw RF 16mm F2.8 STM i mikrofon spoczywają na ustawionym na zewnątrz drewnianym stole.

Doskonałym obiektywem dla początkujących vlogerów, którzy używają aparatu z systemu EOS R, jest model Canon RF 16mm F2.8 STM, który zapewnia bardzo szeroki kąt widzenia, a ponadto jest jasny, bardzo mały i niedrogi.

Kolejny dylemat, przed którym stają vlogerzy, obejmuje wybór obiektywu stało- lub zmiennoogniskowego. Obiektywy stałoogniskowe mają stałą ogniskową, co sprawia, że mają takie jedno pole widzenia. Zwykle mają większy otwór przysłony. Im większa przysłona (tzn. im mniejsza liczba przysłony), tym więcej światła wpada do obiektywu, a to przekłada się na lepszą jakość obrazu w słabym oświetleniu. Duży otwór przysłony ułatwia także uzyskanie małej głębi ostrości, więc jeśli chcesz filmować z wyostrzeniem obiektu na rozmytym tle, najlepszym wyborem może być obiektyw stałoogniskowy.

Obiektywy stałoogniskowe są często optycznie ostrzejsze niż obiektywy zmiennoogniskowe oraz fizycznie mniejsze i lżejsze. Jeśli zazwyczaj nagrywasz vlogi z jednej pozycji i chcesz zachować najwyższą jakość obrazu, najlepiej rozwiązaniem może być obiektyw stałoogniskowy. Obiektyw RF 24mm F1.8 MACRO IS STM jest doskonałym wyborem w przypadku pełnoklatkowych aparatów z systemu EOS R. Jest mały i lekki, obejmuje wystarczająco szeroki kąt, aby rejestrować obraz w pomieszczeniach, a jego przysłona f/1,8 doskonale nadaje się do rozmywania tła i fotografowania w ciemniejszych miejscach.

Obiektywy zmiennoogniskowe są zwykle większe ze względu na konieczność użycia dodatkowych ruchomych części, ale ich uniwersalność może być przydatna, gdy fotografujemy z różnych odległości i w różnych miejscach. Obiektyw zmiennoogniskowy o dużym zakresie ogniskowych, np. RF 24-105mm F4-7.1 IS USM, umożliwia fotografowanie zarówno w trybie szerokokątnym, jak i w trybie teleobiektywu. W efekcie nie trzeba zmieniać obiektywów i nosić ze sobą kilku modeli.

4. Wybierz rozdzielczość i prędkość nagrywania

Mężczyzna filmuje się aparatem Canon PowerShot G7 X Mark III podczas medytacji przy klifie. W tle widoczny jest ocean.

Twoje nagrania mogą mieć bardzo kreatywne charakter, ale jeśli są pozbawione detali, warto poprawić ten aspekt. Szukaj aparatów umożliwiających nagrywanie filmów w jakości Full HD lub 4K. Full HD to dobry wybór na początek, a rozdzielczość 4K zapewnia jeszcze więcej szczegółów i umożliwia kadrowanie oraz stabilizację obrazu bez utraty jakości. Nagrywanie w rozdzielczości 4K nie oznacza rzecz jasna, że musisz publikować materiały w tej jakości. Pamiętaj, że edycja i przesyłanie materiału filmowego 4K zajmie więcej czasu.

Najważniejszą kwestią jest dopasowanie prędkości nagrywania do filmowanego obiektu. Zapewniająca płynny obraz opcja 60 klatek na sekundę (kl./s) będzie najlepszym wyborem w przypadku dynamicznych materiałów filmowych. Umożliwi też tworzenie efektów zwolnionego tempa. Prędkość na poziomie 30 lub 25 kl./s sprawdzi się podczas nagrywania wszelkiego rodzaju pozostałych, mniej dynamicznych materiałów. Aparaty EOS R7 i PowerShot G7 X Mark III umożliwiają nagrywanie z prędkością do 120 kl./s w jakości Full HD, co przekłada się na jeszcze bardziej szczegółowy obraz w przypadku efektu zwolnionego tempa.

5. Zadbaj o stabilny i wyraźny obraz

Aparat Canon EOS M50 Mark II z mikrofonem u góry oraz z wysuniętym i odwróconym do przodu ekranem spoczywa na małym statywie na białym stole.

Aparat Canon EOS M50 Mark II został zaprojektowany z myślą o nagrywaniu vlogów. Dzięki śledzącemu twarze i obiekty autofokusowi oraz 143 punktom AF doskonałe radzi sobie z utrzymaniem ostrości. Ponadto może nagrywać pionowe filmy gotowe do opublikowania na TikToku lub Instagramie.

Niewielkie rozmiary i waga aparatów dla vlogerów, np. Canon PowerShot G7 X Mark III, Canon EOS M50 Mark II i Canon EOS R10, sprawiają, że idealne nadają się one do rejestrowania ruchu. Przyciągający uwagę vlog powinien być rodzajem podróży, w którą zabierzesz swoich widzów – może nią być zarówno spacer brukowanymi ulicami miasta, jak i rozpakowywanie ostatniego zakupu, obejmujące pierwsze, naturalne reakcje – a ruch może okazać się kluczem do uchwycenia tego wszystkiego. Unikaj publikowania niestabilnych, rozpraszających uwagę materiałów. Zadbaj o płynność ujęć, tak aby widzowie mogli skupić się na interesującej lokalizacji lub ciekawej historii.

Aby obraz był stabilny, podtrzymuj aparat dłonią od spodu i z boku. Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, przydatnym dodatkiem może być uchwyt przymocowany do korpusu aparatu, zapewniający lepszy chwyt.

Technologia może pomóc: aby nagrywać wyraźne i stabilne filmy, używaj obiektywu ze stabilizacją obrazu lub aparatu z funkcją stabilizatora obrazu. 5-osiowy dynamiczny stabilizator obrazu w modelu PowerShot G7 X Mark III zapobiega drganiom aparatu nawet w przypadku filmowania podczas biegu, panoramowania lub rejestrowania obrazu z pełnym powiększeniem. Niektóre aparaty z systemu EOS R mają wbudowany mechanizm stabilizacji obrazu (IBIS), który dzięki ruchom matrycy stabilizuje obraz niezależnie od mechanizmu w obiektywie. Gdy używamy obiektywu z optycznym stabilizatorem obrazu i aparatu z mechanizmem IBIS, oba systemy współpracują ze sobą, radząc sobie wspólnie z jeszcze większym zakresem wibracji.

Wszyscy widzowie patrzą na twarz vlogera, więc jej stałe wyostrzanie ma kluczowe znaczenie. Technologia wykrywania twarzy i oczu firmy Canon może automatycznie śledzić twarz i utrzymywać jej wyostrzenie.

6. Rozsądnie korzystaj z funkcji panoramowania

Kobieta w ogrodzie filmuje się aparatem Canon PowerShot G7 X Mark III umieszczonym na uchwycie statywowym firmy Canon.

Doskonałym akcesorium do nagrywania vlogów w podróży jest uchwyt statywowy Canon HG-100TBR. Działa zarówno jako ministatyw, jak i uchwyt. Ma odłączane elementy zdalnego sterowania nagrywaniem i regulowaną głowicę. Stabilizuje obraz i umożliwia podłączenie mikrofonu zewnętrznego.

Przesunięcie aparatu w poziomie podczas nagrywania, czyli „panoramowanie”, sprawi, że widzowie będą mogli spojrzeć na wszystko z Twojej perspektywy – znaleźć się w tym samym miejscu, gdy patrzysz na rozległą zatokę lub panoramę wypełnioną przyciągającymi wzrok budynkami. Nadmierne korzystanie z opcji panoramowania może wprowadzać zamieszanie, ale w odpowiedniej dawce może wzbudzać zainteresowanie i wspomagać narrację.

Korzystaj z panoramowania sporadycznie i bez pośpiechu. Pamiętaj też o zachowaniu aparatu w poziomie. Niektóre aparaty, takie jak Canon PowerShot G7 X Mark III, mają wskaźnik, który ułatwia utrzymanie urządzenia w poziomie. IBIS w najnowszych aparatach z systemu EOS R, takich jak EOS R7, ułatwia także automatyczne poziomowanie. Jeśli nie masz statywu, umieść aparat na stabilnej powierzchni – np. na krawędzi ławki lub stołu – i poruszaj nim bez drgań, przesuwając go w bok.

7. Podłącz zewnętrzny mikrofon, aby dźwięk miał lepszą jakość

Aparat Canon EOS R10 z umieszczonym na górze mikrofonem DM-E1D spoczywa na stojącym na stole w parku statywie – w jasnym słońcu.

Mikrofon stereo Canon DM-E1D jest w pełni cyfrowy, bezprzewodowy i zasilany bezpośrednio z aparatu. Można go ustawić w trzech kierunkach (tryb shotgun, 90° lub 120°). Jest to skuteczny sposób na poprawę jakości dźwięku. Mikrofon współpracuje ze wszystkimi aparatami wyposażonymi w stopkę wielofunkcyjną, w tym z modelami EOS R3, EOS R7EOS R10.

Większość aparatów nagrywających filmy wideo zapewnia akceptowalną jakość dźwięku, zwłaszcza najnowsze modele, takie jak EOS R7 i EOS R10. Jeśli jednak vlogerowi zależy na doskonałej jakości dźwięku, powinien podłączyć mikrofon zewnętrzny. Mikrofon zewnętrzny jest szczególnie przydatny podczas pracy na zewnątrz, ponieważ wbudowany w aparacie mikrofon z reguły rejestruje także rozpraszające dźwięki z otoczenia, takie jak szum wiatru, podczas gdy mikrofon zewnętrzny można ustawić w taki sposób, by wyeliminować niepożądane dźwięki. Niektóre aparaty mają wbudowany filtr wiatru, który redukuje odgłosy powodowane przez wiatr przechwytywane przez mikrofon wewnętrzny. Jednak redukuje on również niskie tony, wskutek czego dźwięk jest mniej naturalny niż wtedy, gdy używamy prawidłowo ustawionego mikrofonu zewnętrznego.

Jeśli chcesz korzystać z mikrofonu zewnętrznego, wybierz aparat z wejściem umożliwiającym jego użycie, np. Canon EOS M50 Mark II, PowerShot G7 X Mark III lub EOS R7.

8. Używaj łączności Wi-Fi, by udostępniać nagrane materiały

Ręce regulują ekran LCD umieszczonego na statywie aparatu Canon PowerShot G7 X Mark III. Osoba odwraca ekran w swoją stronę, aby widzieć się podczas filmowania.

Aparaty mające ekran z mechanizmem przegubowym doskonale nadają się do nagrywania vlogów. Wystarczy obrócić ekran, aby widzieć się podczas filmowania i kontrolować kadr.

Wiele aparatów dostępnych obecnie na rynku, w tym Canon EOS M50 Mark II i Canon EOS R7, zapewnia zintegrowane funkcje Wi-Fi i Bluetooth umożliwiające bezprzewodowe udostępnianie i tworzenie kopii zapasowych w dowolnym miejscu na świecie. W przypadku zgodnych aparatów Canon z obsługą Wi-Fi można – po połączeniu się z Internetem – korzystać z usługi image.canon, aby bezproblemowo przesyłać zdjęcia i filmy do chmury, gdzie są bezpiecznie przechowywane i skąd mogą być automatycznie przekazywane do urządzeń i serwisów internetowych.

Aparat Canon PowerShot G7 X Mark III ma funkcje Bluetooth i Wi-Fi, dzięki którym w dowolnym momencie możesz nawiązać połączenie z urządzeniem inteligentnym. Możesz także łączyć się przy użyciu funkcji Wi-Fi z urządzeniem inteligentnym lub siecią z dostępem do Internetu, a także przesyłać obraz na żywo w ramach kanału w serwisie YouTube1.

Autorzy: Natalie Denton i Sam Kieldsen

  1. Usługa transmisji na żywo dostępna w tym produkcie obsługuje wyłącznie transmisje na żywo w serwisie YouTube. Aby korzystać z usługi transmisji na żywo, trzeba się wcześniej zarejestrować w serwisie image.canon.

    Zgodnie z „ograniczeniami transmisji na żywo” serwisu YouTube użytkownicy muszą mieć co najmniej 1000 subskrybentów kanału, aby prowadzić transmisję na żywo z urządzenia przenośnego. To ograniczenie dotyczy także usługi transmisji na żywo w serwisie YouTube dostępnej za pośrednictwem aparatu Canon PowerShot G7 X Mark III.

    Aktualne informacje na temat ograniczeń znajdują się na stronie pomocy technicznej firmy Google.

    Usługa transmisji na żywo w serwisie YouTube może podlegać zmianom, a jej świadczenie może zostać wstrzymane lub zakończone bez powiadomienia.

    Firma Canon nie ponosi odpowiedzialności za usługi świadczone przez inne podmioty, w tym za transmisje na żywo w serwisie YouTube.

Powiązane produkty

  • Kompaktowy aparat cyfrowy

    PowerShot G7 X Mark III

    Aparat z opcjami łączności, rejestrujący doskonałe filmy i zdjęcia, które spodobają się Twoim odbiorcom.
  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS M50 Mark II

    Twórz wysokiej jakości materiały dla swoich odbiorców i nadawaj materiałom charakterystyczny styl, niezależnie od tego, czy są to zdjęcia, filmy czy transmisje na żywo.
  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS R10

    Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C.
  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS RP

    Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień.
  • Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy

    Obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro.
  • Ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy

    Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów.
  • Obiektyw szerokokątny

    Canon RF 16mm F2.8 STM

    Mały i niedrogi, ultraszerokokątny obiektyw 16 mm do pełnoklatkowych aparatów z serii EOS R, przeznaczony dla osób nagrywających vlogi i twórców treści.
  • Statyw

    Uchwyt statywowy HG-100TBR

    Dzięki temu wyjątkowemu, cechującemu się doskonałą ergonomią uchwytowi statywowemu z odłączanym pilotem zdalnego sterowania możesz pracować dłużej, zadbać o większą stabilność i zyskać swobodę twórczą.
  • Akcesoria

    Mikrofon DM-E1D

    Nagrywaj wyraźny i czysty dźwięk cyfrowy za pomocą mikrofonu, który jest idealnie dopasowany do wielofunkcyjnej stopki aparatu.

    • Bezprzewodowa łączność z aparatem EOS R3
    • Odpowiedni dla twórców materiałów wideo i vlogów
    • Cyfrowe wyjście audio, filtr wiatru, plus „shotgun”, tryby stereo 90° lub 120°
  • Powiązane artykuły

  • NAGRYWANIE VLOGÓW

    Ulepsz jakość swoich materiałów online

    Sześć profesjonalnych wskazówek i technik, dzięki którym Twoje materiały w mediach społecznościowych wyróżnią się na tle innych.

  • Kobieta w letniej sukience i nakryciu głowy trzyma aparat Canon EOS R10 przy twarzy, patrząc przez wizjer przed dziełem hiszpańskiej architektury.

    FOTOGRAFIA PODRÓŻNICZA

    Wycieczka po Sewilli z aparatem EOS R10

    Blogerka Diana Millos odkrywa, dlaczego ten kreatywny aparat jest idealnym towarzyszem podróży.

  • Osoba nagrywająca vlog aparatem Canon EOS R10. W tle znajduje się drzewo z pomarańczami.

    NAGRYWANIE VLOGÓW

    Polecane aparaty Canon do tworzenia vlogów

    Idealne aparaty Canon do nagrywania filmów dają użytkownikowi dużą kontrolę i zapewniają niesamowitą jakość obrazu, dzięki czemu ożywią każdego vloga.

  • NAGRYWANIE VLOGÓW

    Vlogowanie w podróży przy użyciu ultraszerokokątnego obiektywu

    Vlogerka podróżnicza Chloe Gunning rejestruje całodzienną wycieczkę po mieście, korzystając z obiektywu Canon RF 16mm F2.8 STM.