FOTOGRAFIA MIEJSKA

Wskazówki dotyczące komponowania zapierających dech w piersiach ujęć miejskich

Wyjątkowe punkty widzenia i nowa perspektywa – fotograf Paula Stopka dzieli się wskazówkami dotyczącymi komponowania zachwycających ujęć krajobrazu miejskiego.
Panorama Chicago podczas tzw. złotej godziny. Przed budynkami widać wodę. Cała scena jest zabarwiona pomarańczową poświatą horyzontu.

Od nowoczesnej architektury miejskiej po zabytkowe budowle z cegły, które pamiętają kilka wieków historii – miasta zapewniają mnóstwo perspektyw, które warto uchwycić. Każda z nich jest wyjątkowa dla każdego fotografa.

Mieszkająca w Londynie projektantka graficzna i fotograf samouk Paula Stopka pochodzi z Krakowa i często odkrywa miasta na całym świecie w towarzystwie swego aparatu, którym ostatnio jest model Canon EOS R. Poszukuje nowych perspektyw i wyjątkowych punktów widzenia.

Udostępniamy jej inspirujące dzieła wraz z naszymi najlepszymi wskazówkami dotyczącymi komponowania twórczych ujęć panoram miast i scen miejskich.

1. Wykorzystuj różne punkty widzenia

Zrobione z dołu zdjęcie wysokiej, otaczającej fotografa struktury. Rzędy balkonów tworzą koncentryczne okręgi aż do szczytu struktury, a na niebie widoczny jest lecący samolot.

Różne punkty obserwacyjne mogą dać zupełnie nową perspektywę budynków miejskich. Nie bój się fotografować z niskiego pułapu i kierować obiektywu w górę. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM; 16 mm, 1/160 s, f/8 i ISO 100. © Paula Stopka

Zrobione z dołu zdjęcie piętrzących się spiralnie schodów z betonu, które tworzą kręty, przypominający muszlę wzór.

Klatki schodowe mogą być doskonałym miejscem do znalezienia tekstur, linii wiodących, łuków i innych kształtów, które pomagają prowadzić wzrok widza. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM i adapterem mocowania Canon EF-EOS R; 16 mm, 1/50 s, f/6,3 i ISO 320. © Paula Stopka

Podczas wędrówki z aparatem niezwykłe punkty obserwacyjne mogą zapewnić nowe spojrzenie na miejskie atrakcje. Fotografowanie strzelistej architektury od dołu i wprowadzanie warstw z różnymi piętrami budynku może zwiększyć głębię i pomóc poprowadzić wzrok widza. Można również robić zdjęcia z góry, aby ukazać spektakularny widok dachów i drapaczy chmur. Można patrzeć przez różnego rodzaju otwory lub fotografować krajobrazy po drugiej stronie akwenu z niskiego pułapu, aby uwiecznić atrakcyjne odbicia. W takich sytuacjach doskonale sprawdza się odchylany ekran dotykowy, zwłaszcza w połączeniu ze statywem, ponieważ umożliwia wykonywanie zdjęć z wyjątkowych pozycji.

Czasami zapierające dech w piersiach budynki i ich wyjątkowe struktury można podziwiać także od środka. Wejdź na najwyższe piętro i spójrz w dół lub w poprzek, aby uchwycić konstrukcję dachu, i wykorzystaj światło w celu uzyskania spektakularnego efektu. Jeśli masz ulubiony budynek w swoim mieście, odwiedzaj go o różnych porach dnia – złota godzina (czas tuż przed zachodem słońca) może zmienić wygląd ujęcia i nadać mu nowy charakter. Spróbuj sfotografować go z różnych miejsc, aby znaleźć wyjątkową perspektywę.

2. Twórz wizualne ścieżki na zdjęciach

Zwykłe sceny miejskie mogą zyskać nowe życie, gdy fotograf tworzy kompozycję z interesującymi ścieżkami wizualnymi. Przy użyciu tej techniki klatki schodowe z kontrastującymi łukami i prostymi liniami mogą w przekształcać się w piękne, przypominające muszlę obrazy. Wykorzystanie wiedzy o złotym podziale i spirali Fibonacciego może pomóc w oprowadzeniu widza po zdjęciu.

Nie zawsze trzeba wykorzystywać spektakularne elementy architektoniczne. Zamiast tego można wykorzystać taki efekt jak w przypadku podświetlonych nocą schodów ruchomych w celu utworzenia linii wiodących. Wzrok widza można skierować na główny obiekt także za pomocą cienia z boku budynku.

3. Zostaw przestrzeń nad obiektem

Widziana od strony akwenu panorama Nowego Jorku. Z wody wystają rzędy małych filarów tworzących linie perspektywy podążające do środka ujęcia. Obraz obejmuje rozległe, puste niebo nad budynkami.

Przestrzeń u góry obrazu może pomóc w podkreśleniu głównych punktów ostrości, takich jak uderzająca, widoczna pod kątem panorama. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM; 24 mm, 72 s, f/16 i ISO 100. © Paula Stopka

Wnętrze dużego, białego budynku – rzut na dach i rzędy podtrzymujących go rozpór.

Architekturę liniową możemy ożywić na zdjęciu, jeśli znajdziemy wyjątkowy punkt widzenia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 500D (poprzednik modelu Canon EOS 850D) z obiektywem Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; 10 mm, 1/80 s, f/7,1 i ISO 100. © Paula Stopka

Wolna przestrzeń na górze zdjęcia, zwłaszcza w przypadku spektakularnego nieba, może nadać zdjęciu zupełnie inny wymiar i wyeliminować czynniki rozpraszające uwagę. Większy margines w tym obszarze przydaje się również wtedy, gdy chcemy sfotografować nocne niebo i uwydatnić oświetlenie miasta poprzez użycie krótszego czasu naświetlania, co spowoduje przyciemnienie nieba.

Gdy fotografujemy panoramę miasta, negatywna przestrzeń nad sceną zapewnia równowagę i eliminuje wrażenie występowania nadmiaru obiektów na zdjęciu. Warto też pamiętać o przestrzeni pod panoramą miasta – odbicia w wodzie mogą być naprawdę kreatywnym sposobem na dodanie nowego intrygującego elementu, gdy chcemy znaleźć nowe spojrzenie na znane obiekty lub miejsca.

4. Stosuj szerokie kąty

Szerokie panoramy miast to idealne obiekty w przypadku obiektywów szerokokątnych. Obiektywy RF firmy Canon cechują się wysoką jakością obrazu, a ponadto mają ulepszony stabilizator obrazu i szybszy silnik autofokusa. Model Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM obsługuje szeroki zakres zoomu, pozwala wyostrzać obiekty z małej odległości i ma zaawansowany stabilizator obrazu – jest idealny do fotografowania krajobrazów i architektury.

Tryb panoramiczny w aparatach Canon EOS R7 i Canon EOS R10 pozwala tworzyć zapierające dech w piersiach panoramy. Łączy on zdjęcia rejestrowane poprzez przesuwanie aparatu w jednym kierunku z wciśniętym spustem migawki. Korzystając z tego trybu, warto unieruchomić aparat i trzymać go na jednym poziomie.

Podczas fotografowania przepastnych krajobrazów należy zadbać o wyrównanie linii horyzontu za pomocą funkcji automatycznego poziomowania, jeśli jest dostępna w aparacie. W zapewnieniu odpowiedniej równowagi kompozycji pomoże również wyświetlenie siatki w wizjerze.

Fotografowanie w trybie szerokokątnym aparatem z matrycą o wysokiej rozdzielczości umożliwia przycinanie obrazu w celu usunięcia krawędzi, lepszego skadrowania ujęcia, a nawet uwydatnienia części budynku z myślą o uzyskaniu wyjątkowych efektów.

5. Rób zdjęcia w orientacji pionowej

Narożnik budynku – z każdego piętra wystają zakrzywione osłony.

Linie światła i cienia w połączeniu z nieprzesłoniętymi krawędziami mogą tworzyć imponujące kompozycje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM; 26 mm, 1/160 s, f/7,1 i ISO 100. © Paula Stopka

Rzędy schodów ruchomych – oświetlone w mroku i odbijające się w suficie.

Tworzenie wizualnych ścieżek za pomocą obrazu przedstawiającego elementy miasta, takie jak schody ruchome, może nadać zdjęciom graficzny charakter. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM; 16 mm, 1/50 s, f/4 i ISO 800. © Paula Stopka

Stałym motywem kompozycji miejskich Pauli jest orientacja pionowa. – Robienie zdjęć w układzie pionowym jest przyjemne, ale i wymagające. Obrócenie aparatu zmusza mnie do oglądania rzeczy z innej perspektywy. Tworzy to wrażenie głębi na obrazach – mówi. – Dla mnie wszystko sprowadza się do symetrii i na tym głównie się koncentruję. Symetria sprawia, że wszystko jest estetyczne, zrównoważone i bardziej atrakcyjne dla widza. Nadaje także harmonię obrazowi – dodaje.

Do robienia zdjęć w orientacji pionowej Paula wykorzystuje przydatne funkcje aparatu Canon EOS R. – W moim aparacie Canon zawsze mam włączone linie siatki, ponieważ pomagają mi one lepiej wykadrować i skomponować zdjęcia. Czasami korzystam też z funkcji poziomicy elektronicznej – wyjaśnia.

Wszystkie aparaty systemu Canon EOS R umożliwiają fotografom określenie sposobu wyświetlania informacji w wizjerze podczas fotografowania w orientacji pionowej. Można włączyć tryb wyświetlania pionowego, dzięki czemu informacje są automatycznie obracane i łatwiejsze do odczytania.

6. Użyj światła, aby poprawić kompozycję

Londyńska ulica nocą, z czerwoną budką telefoniczną na pierwszym planie i katedrą św. Pawła w tle. Widać też długie, jasne, czerwone, białe i żółte smugi świetlne biegnące wzdłuż drogi między nimi.

Wykorzystuj smugi świetlne i długą ekspozycję w ciemności w kreatywny sposób, aby nadawać znanym obiektom nowy charakter i tworzyć własne linie wiodące. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 500D z obiektywem Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; 13 mm, 15 s, f/14 i ISO 100. © Paula Stopka

Fotografowanie nocą może zmienić codzienne ujęcia w niezwykłe, kolorowe ujęcia. Określanie kompozycji o zmierzchu lub w ciemności ułatwia ekran trybu Live View. Zapewnia on wyraźny obraz ujęcia, gdy zmieniamy ekspozycję za pomocą funkcji korekty ekspozycji lub w pełnym trybie ręcznym (M).

Używając wężyka spustowego, można robić zdjęcia zdalnie, co jest przydatne podczas fotografowania pod nietypowym kątem i z długim czasem naświetlania. Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia zmianę ustawień aparatu i ekspozycji z poziomu telefonu. W telefonie można też obserwować podgląd obrazu na żywo.

Długie, kilkusekundowe ekspozycje doskonałe nadają się do rejestrowania ruchu pojazdów przejeżdżających obok imponującego obiektu. Wystarczy poczekać na ruch uliczny, a następnie nacisnąć spust migawki, aby zarejestrować smugi świetlne przednich i tylnych świateł. Warto też eksperymentować z kompozycją i kątem fotografowania w celu sprawdzenia, gdzie znajdą się smugi świetlne w odniesieniu do znanego obiektu, i testować różne czasy naświetlania.

Obejrzyj nasz film o fotografowaniu miejskich krajobrazów o zachodzie słońca, aby uzyskać więcej wskazówek i porad.

Ostatnia myśl: jak dodać dane GPS do zdjęć

Podczas przeglądania ulubionych zdjęć miasta warto wiedzieć, gdzie zostały zrobione, szczególnie jeśli chcemy ponownie odwiedzić określoną lokalizację i na nowo przeżyć określone emocje. Niektóre aparaty firmy Canon mają wbudowany moduł GPS, dzięki czemu dane o lokalizacji zostaną zapisane w plikach zdjęć. Jeśli aparat nie ma tej funkcji, aplikacja Canon Camera Connect może wykorzystywać dane o umiejscowieniu telefonu i dodawać informacje o lokalizacji do zdjęć.


Podsumowując ten temat, Paula stwierdza, że fotografowanie budynków i miejskich krajobrazów to doskonały sposób na „rozwijanie umiejętności fotografowania”. Skorzystaj z naszych wskazówek, aby tworzyć własne, niezapomniane obrazy miejskiego krajobrazu.


Autorka: Lorna Dockerill

Powiązane produkty

Powiązane artykuły