Eddie Keogh racing

Wskazówki dotyczące fotografii sportowej

Poradnik: fotografia sportowa

Rejestrowanie dynamicznych wydarzeń

Prawdopodobnie nie otrzymasz wejściówek na miejsca przy bieżni na dużych imprezach sportowych, jednak możesz wykonywać doskonałe zdjęcia w lokalnych parkach, na torach i na murawach. W tym poradniku omówiono następujące tematy dotyczące skuteczniejszego korzystania z aparatu firmy Canon:

  • Planowanie
  • Relacjonowanie wydarzeń
  • Obiektywy
  • Ustawianie ostrości na obiekt
  • Ręczne ustawianie ostrości
  • Decydujący moment
  • „Zamrażanie” ruchu lub panoramowanie
  • Kompozycja
  • Ostatnia porada

Planowanie

Pierwszym krokiem jest poznanie dyscypliny sportu. Są wprawdzie fotografowie, którzy radzą sobie z każdym sportem, ale większość fotografów ma określoną specjalizację. Poznaj zasady gry, aby móc przewidzieć następny ruch lub wydarzenie. Jeśli będziesz obserwować drużynę, zaczniesz rozpoznawać zawodników i ich zachowanie w różnych sytuacjach. Spróbuj pokazać, jak współpracuje drużyna, a następnie skup się na jednej lub dwóch osobach.

Relacjonowanie wydarzeń

Zacznij od wydarzeń lokalnych lub klubowych, takich jak mecze piłki nożnej czy rugby. Często są one rozgrywane na ogólnodostępnych boiskach i będziesz mógł robić zdjęcia tuż przy linii boiska. Przedstaw się menedżerom lub trenerom obu drużyn, aby otrzymać ich pozwolenie. Zaproponuj bezpłatne fotografie z wydarzenia, w tym zdjęcie drużyny.

Wydarzenia na bieżniach i boiskach są całkiem przewidywalne. Dobrym miejscem do śledzenia wydarzeń jest łuk, z którego możesz fotografować sportowców zbliżających się do aparatu przed zakrętem. Na linii mety prawdopodobnie będziesz zmuszony fotografować z boku. Jeśli jesteś na linii mety, możesz uchwycić ostatnie przyspieszenie pokonujących ją biegaczy. Podczas wydarzeń lekkoatletycznych, takich jak skok o tyczce czy skok w dal, sportowiec pozostaje na małej przestrzeni, dzięki czemu możesz szlifować swoje umiejętności podczas jego prób.

W przypadku sportów motorowych główną trudnością jest znalezienie dobrego punktu obserwacyjnego. Każdy tor jest inny, dlatego warto przybyć jak najwcześniej i przejść się wokół niego.

Obiektywy

Profesjonalni fotografowie sportowi korzystają z superteleobiektywów. Obiektywy o ogniskowych 400, 600, a nawet 800 mm wypełniają kadr obiektami, które trudno byłoby objąć gołym okiem.

Twoje obiektywy mogą mieć skromniejsze ogniskowe. Jednak standardowy obiektyw zmiennoogniskowy, taki jak EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, który często jest dołączany do aparatu EOS, także umożliwia przybliżanie obiektów. Trzeba tylko wybrać dyscyplinę sportu lub wydarzenie, podczas którego obiekt nie będzie tak daleko. W takich sytuacjach bardzo długie ogniskowe często będą zbyt mocne, a standardowy obiektyw zmiennoogniskowy sprawdzi się doskonale.

Jeśli fotografujesz wydarzenie sportowe, podczas którego akcja dzieje się daleko, przydatny będzie teleobiektyw o dłuższej ogniskowej, taki jak EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Obiektywy z dużym maksymalnym otworem przysłony (np. f/2,8 lub większym) mają wiele zalet. Przepuszczanie większej ilości światła do matrycy aparatu EOS oznacza, że można używać szerszego zakresu czasów naświetlania. Dodatkową zaletą fotografowania z dużym otworem przysłony jest wyodrębnienie obiektu z tła. Wąska głębia ostrości sprawi, że obiekt będzie odróżniał się od tła.

Ustawianie ostrości na obiekt

Choć aparat EOS ma szybką i precyzyjną regulację ostrości, można przystosować go do fotografii sportowej, zmieniający tryb AF na AI Servo AF. Dzięki temu podczas przytrzymywania spustu migawki wciśniętego do połowy aparat będzie ciągle nastawiał ostrość na śledzony obiekt.

Ręczne ustawianie ostrości

W przypadku niektórych dyscyplin sportu najlepiej jest ustawić ręczną wstępną regulację ostrości. Przykład: jeśli fotografujesz skok wzwyż, dokładnie wiesz, w którym miejscu sportowiec przeleci nad poprzeczką. Możesz ustawić obiektyw na ręczną regulację ostrości i ustawić ostrość na poprzeczkę. Naciśnij spust migawki, gdy sportowiec będzie mijał to miejsce.

Decydujący moment

W sporcie uchwycenie „decydującego momentu” jest jeszcze ważniejsze niż w przypadku fotografowania innych obiektów.

Może to być moment, w którym biegacz pochyla się na linii mety, lub moment, w którym tenisista uderza piłkę rakietą. Niektórzy fotografowie wykorzystują tryb serii zdjęć w aparacie, aby uchwycić ten moment.

Nawet wtedy uchwycenie decydującego momentu na jednym zdjęciu jest źródłem wielkiej satysfakcji. Sekret polega na przewidzeniu odpowiedniej chwili, a najlepszym sposobem, aby to zrobić, jest praktyka. Poproś znajomego, aby poodbijał piłkę tenisową rakietą i zobacz, ile razy uda Ci się uchwycić moment zetknięcia piłki z rakietą. Następnie przejdź do trudniejszych sytuacji, takich jak uderzanie piłki noga. Czy potrafisz uchwycić moment, w którym but uderza piłkę?

„Zamrażanie” ruchu czy panoramowanie?

W przypadku fotografowania dynamicznych wydarzeń wydaje się oczywiste, że krótkie czasy naświetlania są potrzebne do „zamrożenia” ruchu. Zdjęcie wykonane z czasem naświetlania 1/1000 s będzie znacznie wyraźniejsze niż to wykonane z czasem naświetlania 1/100 s.

Ale czy naprawdę chcesz uzyskać „zamrożony” obraz? Może wydawać się pozbawiony życia i emocji. Wprowadzenie elementu rozmycia może stworzyć na fotografii wrażenie ruchu.

Ustaw pokrętło wyboru trybów aparatu EOS na Tv (preselekcja czasu) i wypróbuj różne czasy naświetlania. Obejrzyj każde wykonane zdjęcie, aby zobaczyć efekt.

Innym sposobem „zamrażania” obrazu jest użycie względnie długiego czasu naświetlania (na przykład 1/30 s) i przesuwanie aparatu w taki sposób, aby śledzić ruch obiektu. Technika ta jest określana mianem „panoramowania”. Celem jest utrzymanie obiektu w tym samym miejscu wizjera, aby pozostał wyostrzony. Panoramowanie aparatem powoduje rozmycie tła, co stwarza silne wrażenie ruchu.

Jeśli obiektyw jest wyposażony w stabilizator obrazu, z boku tubusu może znajdować się przełącznik, który pozwala poprawić jakość zdjęć robionych techniką panoramowania. Zwykle przełącznik jest ustawiony w pozycji trybu 1, który zapewnia stabilizację zarówno w pionie, jak i w poziomie. Przesunięcie go do pozycji trybu 2 sprawi, że stabilizacja będzie działać tylko w kierunku pionowym. To doskonałe rozwiązanie w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń z ruchem panoramicznym.

Kompozycja

Choć jest wiele zagadnień, które są szczególnie istotne w przypadku fotografii sportowej, nie wolno zapomnieć o jednej z podstawowych kwestii: o kompozycji.

Znajdź dobry punkt obserwacyjny i starannie umieść obiekt w kadrze, aby uzyskać zdjęcia z pożądanym efektem. Rozważ fotografowanie z dystansu w celu umiejscowienia wydarzenia w kontekście, a także zbliżenie się (lub przybliżenie za pomocą obiektywu) w celu wyodrębnienia małego fragmentu wydarzenia. Sfotografuj miejsce i jego szczegóły. Wykonaj zdjęcia flag w narożnikach lub bloków startowych, obręcze koszy lub stos piłek tenisowych. Spróbuj wyodrębnić ważne elementy dyscypliny sportu.

Ostatnia porada

Szanuj zasady gry. Szanuj zawodników. Nie naciskaj spustu migawki, jeśli dźwięk pracy aparatu może dekoncentrować. Nie zakłócaj ciszy, zanim tenisista zaserwuje lub golfista wykona uderzenie. Kontynuuj ćwiczenia, a będziesz wykonywać doskonałe zdjęcia.