2 men playing basketball with sunlight behind them

Doskonalenie umiejętności fotografowania dynamicznych wydarzeń

Ustawienie właściwego trybu

Najlepszymi trybami będą preselekcja czasu (Tv) i Sport, o ile aparat jest we w nie wyposażony. Pierwszy pozwala ustawić czas naświetlania, a drugi wybiera go automatycznie.

Wskazówka: gdy ktoś szybko się zbliża, trudno jest go śledzić. Spróbuj wstępnie ustawić ostrość w miejscu, w którym nastąpi wydarzenie, a następnie wciśnij spust migawki do połowy. Gdy akcja znajdzie się w wybranym miejscu, dociśnij migawkę, aby zrobić zdjęcie.

Tryb Sport

Tryb Sport ułatwia fotografowanie wydarzeń sportowych. Po wciśnięciu i przytrzymaniu spustu migawki możesz wykonywać szybkie serie zdjęć. Aparat wykorzystuje kontrolowanie ostrości i dynamicznie wybiera najlepszy punkt AF, aby śledzić ruch przy jednoczesnym utrzymaniu ostrości każdego zdjęcia.

Pamięć i bateria

Do wykonywania długich serii zdjęć w trybie ciągłym należy używać szybkiej karty pamięci. Standardowe karty pamięci zapełniają się zbyt szybko, ponieważ aparat wykorzystuje ich bufor do tymczasowego zapisu. Pamiętaj również, że tryb wyzwalania szybkich serii zdjęć powoduje spore zużycie baterii. Jeśli nie masz zapasowej baterii, wyłącz zasilanie, gdy nie korzystasz z aparatu, lub aktywuj funkcję automatycznego wyłączania.

Śledzenie obiektów

Sprawdź, czy aparat ma funkcję SERVO AF. Gdy ją włączysz, aparat będzie śledził ruchome obiekty w sposób ciągły i utrzymywał ich ostrość. Najlepiej zacząć śledzenie tuż przed tym, gdy obiekt znajdzie się w optymalnym miejscu.


Przybliżanie

Jeśli jesteś za daleko, a chcesz powiększyć obiekt, najlepiej zastosuj powiększenie manualne. Powiększenie cyfrowe traktuj jako ostatnią deskę ratunku, ponieważ może ono zwiększyć widoczność pikseli na zdjęciu. Na większych obiektach, takich jak stadiony i areny, lampa błyskowa oświetli tylko dwa lub trzy rzędy przed tobą. Wyłącz ją.

Zawężenie obszaru ostrości

W tle i na pierwszym planie zdjęć sportowych często znajdują się kolorowe i kontrastowe elementy. Aby utrzymać ostrość obiektu pośród tych żywych scen, spróbuj wybrać mniejszą strefę punktów AF. Utrzymanie ich na obiekcie wymaga umiejętności, ale rezultat będzie tego wart.

Wskazówka: sprawdź, czy w menu aparatu jest funkcja AI SERVO AF. Gdy funkcja AI SERVO AF jest aktywna, aparat podejmie próbę śledzenia ruchomych obiektów w trybie ciągłym, aby utrzymać ich ostrość. Pomocne będzie wcześniejsze wybranie obiektu i rozpoczęcie śledzenia, zanim obiekt znajdzie się w idealnym miejscu.


Wizjer optyczny pozwala obserwować rozgrywkę obojgiem oczu.

Użyj autofokusa wizjera optycznego do śledzenia obiektu i pamiętaj o otwarciu drugiego oka, aby żadne wydarzenie nie umknęło Twojej uwadze.

Wskazówka: ćwicz fotografowanie z otwartymi oczami: patrz jednym okiem przez wizjer, a drugim – na całe ujęcie. Prawdopodobieństwo przegapienia ważnych momentów spadnie.

Zgranie w czasie jest kluczowe

Najlepsze zdjęcia to te, które wykonano we właściwym momencie. Jeśli wczujesz się w rytm meczu tenisa, zauważysz, jak zawodnicy na chwilkę zatrzymują się, gdy serwują — to doskonały moment.


Wskazówka: zablokuj ostrość na linii mety, trzymając spust migawki wciśnięty do połowy. Następnie, gdy zawodnicy przygotowują się, aby wykonać nagły ruch, lekko dotknij spustu migawki.

Ustawienie czasu naświetlania

Ustaw pokrętło wyboru trybów w pozycji preselekcji czasu (Tv) i wybierz właściwy czas naświetlania. Na przykład do fotografowania zbliżających się samochodów wyścigowych potrzebny jest czas 1/1000 s lub krótszy, a do fotografowania dzieci grających w piłkę w ogrodzie – 1/500 s. Aparat automatycznie wybierze odpowiednią przysłonę. W przypadku trybu preselekcji czasu kluczowe jest przewidywanie rodzaju fotografowanych wydarzeń. Gdy czas naświetlania jest krótki, użyj ustawienia Auto ISO, aby móc uchwycić obiekt nawet przy słabym oświetleniu.

Wskazówka: zachowaj ostrość osób zbliżających się do aparatu – użyj krótszego czasu naświetlania, aby fotografować dynamiczne wydarzenia. To idealne rozwiązanie dla zdjęć z linii bocznej, gdy piłkarz wykonuje szybki wślizg.

Ćwiczenie ruchu panoramicznego

Ruch panoramiczny występuje, gdy przesuwasz obiektyw aparatu, aby śledzić obiekt, który porusza się równolegle. Często łączy się go z długim czasem naświetlania, dzięki czemu obiekt pozostaje wyostrzony, a statyczne elementy pierwszego planu i tło są rozmyte. Aby poćwiczyć, użyj wizjera optycznego i obracaj się w linii bioder, utrzymując płynność ruchu. Jeśli obiektyw ma stabilizator obrazu (IS), sprawdź, czy na boku obiektywu znajduje się przełącznik trybów IS, a następnie ustaw go na tryb IS 2.

Ukryci bohaterowie

Doskonałe zdjęcia sportowe przedstawiają nie tylko zwycięzców. Ważne są drobne szczegóły – piłka meczowa, sędzia, emocje pojedynczego kibica w tłumie – to one wzbogacają fotografię wydarzenia i nadają jej głębię. W takich przypadkach sprawdzi się ustawienie standard lub auto.

Sportowe triumfy mogą być tematem wspaniałych filmów. Oto kilka wskazówek dotyczących opowiadania historii.

Wybierz punkty narracyjne, które pomogą w stworzeniu opowieści. Zacznij od obiektu i publiczności (skup się na ciekawych szczegółach). W przypadku filmowania biegów uwzględnij początek i koniec, w tym rozgrzewkę i radość po biegu. Filmuj najlepszych zawodników w różnych miejscach na torze. Sfilmuj tabele wyników, tabele okrążeń, dzwonek sygnalizujący ostatnie okrążenie itd. Będą to świetne przejścia między ujęciami akcji podczas edycji.

Wskazówka: zmieniaj rodzaje ujęć – od panoramicznych, poprzez średnie do bliskich. Unikaj zmiany powiększenia podczas filmowania: najpierw skadruj ujęcie, a następnie naciśnij przycisk nagrywania. Zwykle dużo krótkich ujęć jest lepszym rozwiązaniem niż jedno długie ujęcie.

Dbałość o prezentację zdjęć

Najlepsze zdjęcia sportowe są ekscytujące i efektowne, podobnie jak sam sport. Najlepiej będą się prezentowały na połyskliwym papierze o bardzo dobrej charakterystyce, takim jak Pro Platinum.

Po wykonaniu zdjęć areny z różnych perspektyw możesz wykorzystać program do obróbki zdjęć, aby utworzyć efektowny, złożony obraz całego ujęcia.