FOTOGRAFIA KULINARNA

Najlepsze obiektywy Canon do fotografii kulinarnej

Chcesz robić lepsze zdjęcia kulinarne? Rób zdjęcia, którymi można się delektować, korzystając ze starannie wyselekcjonowanych obiektywów Canon, które trzeba mieć w swojej kolekcji.
Czekoladowa kulka wypełniona lodami oraz ozdobiona płatkami i posypką z czekolady.

Fotografia kulinarna to satysfakcjonujący sposób na eksperymentowanie z aparatem firmy Canon – i to nie tylko dlatego, że po zakończeniu sesji możesz skonsumować fotografowany obiekt. Poświęć trochę czasu na wystylizowanie składników, kontrolę oświetlenia i dostosowanie ustawień, a przekonasz się, że możesz robić kulinarne zdjęcia, którymi można się delektować.

Dostępne są jednak elementy i sprzęt, które mogą pomóc w uzyskaniu najlepszej jakości obrazu z aparatu. Statyw może być przydatny podczas fotografowania żywności z góry w układzie flat lay, w słabym świetle lub z ekstremalnie małej odległości. Jednak w takich sytuacjach seria obiektywów firmy Canon z technologią stabilizacji obrazu (IS) bardzo ułatwia pracę. Dodanie lampy błyskowej Canon Speedlite lub innego rodzaju sztucznego oświetlenia do zestawu sprzętowego może zapewnić więcej twórczych możliwości i nadać zdjęciom kulinarnym profesjonalny wygląd.

Zmiana obiektywu może mieć największy wpływ na fotografię kulinarną. Wiele obiektywów ma wystarczająco małą odległość ogniskowania, aby można było ukazać niewielkie szczegóły, ale tylko prawdziwy makroobiektyw zapewnia powiększenie co najmniej na poziomie 1x. Oznacza to, że obiekt jest rejestrowany na matrycy w formacie 1:1, czyli w rozmiarze rzeczywistym, gdy obiektyw jest ustawiony na minimalną odległość ostrzenia.

Makroobiektyw idealnie nadaje się do ukazywania ukrytych tekstur, wyrafinowanych wzorów i subtelnych struktur potraw, które w przeciwnym razie mogłyby pozostać niezauważone, ale nie jest to jedyny aspekt fotografii kulinarnej. W tym miejscu przyjrzymy się najlepszym obiektywom do aparatów Canon EOS.

Sfotografowana z góry misa z makaronem w sosie pomidorowo-bazyliowym; w kadrze widać też widelec, liście bazylii, tłuczek i moździerz.

Fotografowie kulinarni często wybierają obiektyw 35 mm do fotografowania płaskich kompozycji (flat lay) z góry, ponieważ jest on wystarczająco szeroki, aby objąć takie rekwizyty jak sztućce i składniki przepisów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM; 1/125 s, f/2,5 i ISO 800. © Natasha Alipour-Faridani

Najlepszy podstawowy obiektyw RF do fotografii kulinarnej: Canon RF 50mm F1.8 STM

Współpracuje z aparatami z systemu EOS R

Pole widzenia nie jest ani zbyt szerokie, ani za wąskie, więc obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM umożliwia pracę z różnej perspektywy. Dzięki dużej maksymalnej przysłonie f/1,8 obiektyw zapewnia pełną kontrolę nad głębią ostrości, co umożliwia wyodrębnienie poszczególnych elementów apetycznych potraw i tworzenie rozmytego, artystycznego tła podczas fotografowania z przodu, po przekątnej lub z boku. Duży otwór przysłony zapewnia sporą ilość światła, co umożliwia pracę w gorszych warunkach oświetleniowych, np. w słabo oświetlonych restauracjach.

Przystępny cenowo model do pełnoklatkowego systemu EOS R firmy Canon – RF 50mm F1.8 STM – ma powłokę na elemencie asferycznym, która zapewnia ostrość obraz na krawędzi kadru, co jest szczególnie przydatne podczas fotografowania z góry wypełniających kadr płaskich kompozycji (flat lay). Jest niewielki i lekki, a będzie wartościowym dodatkiem do zestawu sprzętowego.

Umieszczone na stole słodycze w pastelowych kolorach, niektóre luzem, a niektóre w miseczkach do ciastek – obok polukrowane biszkopty w kształcie zwierząt.

Obiektyw Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM ma szybki system regulacji ostrości z silnikiem USM. Można też ręcznie obracać pierścień regulacji ostrości, aby precyzyjnie ją wyregulować. Powłoka Super Spectra redukuje efekt zjawy i flary powodowane przez odbicia światła od matrycy. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 800D (poprzednik modelu Canon EOS 850D) z obiektywem Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM; 1/6 s, f/4 i ISO 100.

Pierwszy makroobiektyw EF-S firmy Canon umożliwiający tworzenie zdjęć w rzeczywistym rozmiarze stanowi doskonały wybór dla fotografów kulinarnych. Jest mały, lekki i bardzo ostry, a duża maksymalna przysłona ułatwia ustawienie obiektu między pięknie rozmytym tłem a pierwszym planem.

Obiektyw Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM o kącie widzenia odpowiadającym obiektywowi o parametrach 96 mm f/2,8 w przypadku aparatu pełnoklatkowego zapewnia większy „zasięg”, co umożliwia wykonywanie zdjęć wypełniających cały kadr z większej odległości. Oznacza to nie tylko mniejsze prawdopodobieństwo rzutu cienia na fotografowany obiekt, ale także łatwiejsze wyizolowanie najbardziej smakowicie wyglądających kąsków na talerzu.

Najbardziej uniwersalny obiektyw do fotografii kulinarnej: Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Współpracuje z aparatami z systemu EOS R

Prostokątny kawałek sera, ciasteczko z figami i kawałki owoców na końcu uniesionego widelca.

Obiektyw Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pozwala uchwycić apetyczne tekstury i szczegóły – częściowo dzięki mocowaniu RF, które przybliża obiektyw do matrycy. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM; 1/125 s, f/16 i ISO 100.

Różne małe produkty spożywcze, w tym końcówka szparaga i ogon krewetki, umieszczone na łyżce.

Makropowiększenie w maks. stosunku 1:2 pozwala fotografom kulinarnym ukazywać najdrobniejsze szczegóły. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM; 1/125 s, f/16 i ISO 100.

Uniwersalny makroobiektyw zaprojektowany z myślą o pełnoklatkowej lustrzance z systemu Canon EOS RCanon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM – jest w stanie zarejestrować zarówno szerokokątne ujęcie stołu, jak i zbliżenie o połowę mniejsze od rozmiaru rzeczywistego, a także wszystko w obrębie tego zakresu.

Jest on na tyle mały i lekki, że można go używać bez statywu, a technologia 5-stopniowej stabilizacji obrazu Dual Sensing IS pomaga w pełni wykorzystać imponującą zdolność rozdzielczą.

Podobnie jak inne obiektywy z serii Canon RF model Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM jest wyposażony w regulowany pierścień z przodu tubusu, któremu można przypisać ważne funkcje sterowania aparatem, takie jak przysłona, czułość ISO czy kompensacja ekspozycji. Ułatwia to precyzyjną regulację ustawienia za pomocą szybkiego obrotu pierścienia. Ta funkcja jest dostępna także w przypadku używania obiektywów EF w aparatach z systemu EOS R po założeniu adaptera mocowania z pierścieniem sterowania Canon EF-EOS R.

Spróbuj użyć tego obiektywu z aparatem Canon EOS RP. Pozwala to skorzystać z funkcji sekwencji nastaw ostrości w celu uzyskania jeszcze większego zakresu ostrości w przypadku fotografii kulinarnej.

Najlepszy obiektyw do fotografii kulinarnej w przypadku ekstremalnych zbliżeń: Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM

Współpracuje z aparatami z systemu EOS R

Plastry cytryny rozpryskują wodę na idealnie czarnym tle.

Dzięki teleobiektywowemu polu widzenia obiektyw Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM doskonale nadaje się do robienia zdjęć z przodu, po przekątnej lub z boku. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM; 1/1000 s, f/4 i ISO 4000. © Sharon Cosgrove

Obiektyw RF 100mm F2.8L MACRO IS USM o współczynniku powiększenia 1,4x uwydatnia nawet najdrobniejsze szczegóły wyrafinowanego posiłku, a optyczna jakość cechująca serię L przekłada się na bardzo wyraźne zdjęcia. 8-stopniowa kompensacja po uwzględnieniu możliwości stabilizacji obrazu w korpusie (IBIS), takim jak Canon EOS R6, sprawia, że ten obiektyw umożliwia robienie wyraźnych zdjęć z ręki nawet przy słabym oświetleniu. Co więcej, stosunkowo długa ogniskowa (100 mm) oznacza, że nie trzeba znajdować się tak blisko obiektu jak w przypadku używania krótszego obiektywu. Ułatwia to ustawienie lamp, blend i innych akcesoriów, a ponadto zapobiega zaparowaniu obiektywu podczas pracy z gorącymi daniami.

Obiektyw Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM cechuje się bardzo szybką automatyczną regulację ostrości dzięki szybkiemu mocowaniu RF. Ma cichy napęd Dual Nano USM, dzięki czemu idealnie sprawdzi się w rękach hybrydowych fotografów kulinarnych, którzy nagrywają też filmy. Jest także wyposażony w pierścień regulacji aberracji sferycznej, który umożliwia dostosowanie efektu bokeh i miękkiej ostrości pod kątem kreatywnych zdjęć kulinarnych.

Najlepszy obiektyw dla fotografów kulinarnych, którzy chcą podróżować bez zbędnego balastu: Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

Współpracuje z aparatami z systemu EOS R

Zdjęcie makro przedstawiające sześciokątne komórki plastra miodu.

Ważący zaledwie 500 g i mający 9 cm długości model Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM to idealny teleobiektyw do zabrania wszędzie tam, gdzie można znaleźć pyszne jedzenie – na lokalny rynek spożywczy lub do pasieki. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM; 1/60 s, f/2 i ISO 1600. © Ilvy Njiokiktjien

Model Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM jest tańszy od swojego odpowiednika z ogniskową 100 mm. To doskonałe rozwiązanie dla fotografów poszukujących krótkiego teleobiektywu z funkcją makro.

Obejmując nieco szerszy kąt widzenia niż model z ogniskową 100 mm, zapewnia większą elastyczność kadrowania w przypadku ograniczonej przestrzeni. Zasięg teleobiektywu, powiększenie 0,5x i minimalna odległość ogniskowania na poziomie 35 cm sprawiają, że bez problemu można zbliżyć się do obiektu. Obiektyw ma dużą maksymalną przysłonę (f/2) i 5-stopniowy hybrydowy stabilizator obrazu, co pozwala rejestrować wyraźne zdjęcia w każdych warunkach oświetleniowych. Ponadto ma powłokę optyczną Super Spectra, która redukuje efekt flary i zjawy. Przydaje się to wtedy, gdy trudno jest zapanować nad oświetleniem, na przykład podczas imprez odbywających się w plenerze.

Najlepszy obiektyw dla vlogerów kulinarnych: Canon RF 16mm F2.8 STM

Współpracuje z aparatami z systemu EOS R

Młoda, sfotografowana od tyłu kobieta kieruje aparat Canon EOS R6 w stronę baru sałatkowego pełnego misek z kolorowymi sałatkami.

Smukły, niedrogi obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM zapewnia obraz o wyjątkowej jakości i szerokie pole widzenia.

Siedząca w kawiarni kobieta trzyma rogalik i kieruje go w stronę umieszczonego na stole aparatu na małym statywie.

Wyraźny obraz i bardzo szeroki kąt widzenia sprawiają, że jest to idealny obiektyw do tworzenia vlogów kulinarnych.

Jeśli chodzi o dolny zakres ogniskowej, każdy milimetr może wiele zmienić. Jeśli potrzebne jest dodatkowe miejsca, a możliwości przemieszczania się są ograniczone – na przykład w małej restauracji lub podczas fotografowania w układzie flat lay – ogromny kąt widzenia obiektywu Canon RF 16mm F2.8 STM umożliwia uwzględnienie w kadrze całego ujęcia. Martwią Cię charakterystyczne dla ultraszerokokątnych obiektywów zniekształcenia beczkowate? Niepotrzebnie. Wszystkie aparaty z systemu Canon EOS R, w tym modele Canon EOS R, EOS RP i EOS R6, mają wbudowaną funkcję korygowania dystorsji obiektywu, dzięki czemu zdjęcia zawsze mają naturalny wygląd.

Ten niezwykle mały, ważący zaledwie 165 g obiektyw ma minimalną odległość ogniskowania równą zaledwie 13 cm. Jest ona nawet krótsza niż w przypadku niektórych makroobiektywów, dzięki czemu można umieścić ten obiektyw bardzo blisko obiektu i uchwycić drobne szczegóły. Model RF 16mm F2.8 STM, podobnie jak inne obiektywy stałoogniskowe na tej liście, ma dużą maksymalną przysłonę, co umożliwia elastyczną pracę w kontekście głębi ostrości i oświetlenia.

Najlepszy obiektyw zmiennoogniskowy do fotografii kulinarnej: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Współpracuje z aparatami z systemu EOS R

Zbliżenie białego tosta z małym kawałkiem roztapiającego się masła.

Jeśli chcesz, aby jeden obiektyw spełniał Twoje twórcze potrzeby we wszystkich sytuacjach, model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM stanie na wysokości zadania. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 1/13 s, f/4 i ISO 400.

Zakres ogniskowej od 24 do 105 mm sprawia, że bardzo uniwersalny obiektyw Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM umożliwia skuteczną pracę niezależnie od miejsca, z którego fotografujemy. Minimalna odległość ogniskowania (zaledwie 13 cm) i powiększenie 0,5x podczas ręcznej regulacji ostrości przy ogniskowej 24 mm sprawiają, że jest to lepsze rozwiązanie dla fotografów, którym zależy na doskonałych fotografiach zbliżeniowych.

Być może najbardziej zaskakującą rzeczą w przypadku modelu RF 24-105mm F4-7.1 IS STM jest to, że mimo niezwykle szerokiego zakresu zoomu i 5-stopniowego stabilizatora obrazu tubus ma długość poniżej 9 cm, a całość waży zaledwie 395 g. Niewielki rozmiar sprawia, że obiektyw mieści się w kompaktowych torbach na sprzęt. Ponadto ułatwia fotografowanie z ręki i zapewnia niewiarygodnie dobre rezultaty.



Autor: Marcus Hawkins

Powiązane produkty

Powiązane artykuły