A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

FOTOGRAFIA KULINARNA

Najlepsze podstawowe obiektywy Canon do fotografii kulinarnej

Fotografia kulinarna to satysfakcjonujący sposób na odkrywanie bliskich ujęć za pomocą aparatu firmy Canon, ale nie tylko dlatego, że po zakończeniu sesji możesz skonsumować fotografowany obiekt. Poświęć trochę czasu na wystylizowanie składników zdjęcia, kontrolę oświetlenia i dostosowanie ustawień, a przekonasz się, że możesz robić kulinarne zdjęcia, którymi można się delektować.

Dostępne są jednak elementy wyposażenia, które mogą pomóc w uzyskaniu najlepszej jakości obrazu z aparatu. Statyw może być przydatny na przykład podczas fotografowania żywności w słabym świetle lub w przypadku wykonywania ekstremalnie bliskich ujęć, chociaż seria obiektywów firmy Canon z technologią stabilizacji obrazu (IS) również pomoże w takich sytuacjach. Dodanie lampy błyskowej Speedlite lub innej formy sztucznego oświetlenia do swojego arsenału pozwoli także uzyskać więcej kreatywnych możliwości.

Niemniej jednak zmiana obiektywu może mieć największy wpływ na fotografię kulinarną. Wiele obiektywów pozwala na ustawienie ostrości na tyle blisko, aby powiększyć niewielkie szczegóły, ale tylko prawdziwy makroobiektyw zapewnia powiększenie co najmniej na poziomie 1x. Oznacza to, że obiekt jest rejestrowany na matrycy w formacie 1:1, czyli w rozmiarze rzeczywistym, gdy obiektyw jest ustawiony na minimalną odległość ostrzenia.

Dzięki zastosowaniu makroobiektywu firmy Canon – lub coraz powszechniejszych standardowych obiektywów wyposażonych w położenie makro na pierścieniu zmiany ogniskowej, umożliwiające wyostrzanie z małej odległości – możesz odkryć ukryte tekstury, skomplikowane wzory i subtelne struktury produktów spożywczych, które w przeciwnym razie mogłyby zostać niezauważone.

Poniżej przedstawiamy najlepsze opcje dla wszystkich typów aparatów EOS.

Obiektywy Canon ze stabilizacją obrazu ułatwiają eliminację drgań aparatu podczas fotografowania z bliskiej odległości z ręki.

Najlepsze obiektywy Canon EF-S do fotografii kulinarnej

Najlepszy dla: lustrzanki cyfrowej APS-C.

Współpracuje także z aparatami EOS M (z adapterem M) oraz aparatami z systemu EOS R (z adapterem R)

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
Obiektyw Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM jest wyposażony we wbudowaną ledową lampę do makrofotografii. Można włączyć obie strony pierścienia lampy, aby uchwycić szczegóły z wysoką wyrazistością, lub tylko jego połowę, aby uwydatnić cienie i tekstury.

Najbardziej szerokokątny makroobiektyw w gamie obiektywów EF-S został zaprojektowany tak, aby odpowiadał proporcjom matryc APS-C. Dzięki niemu można uzyskać obraz odpowiadający obiektywowi o parametrach 56 mm f/2,8 w przypadku aparatu pełnoklatkowego.

Jest on w stanie zapewnić wierne odwzorowanie obrazu w tym samym rzeczywistym rozmiarze, co obiektyw Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, ale osiągnięcie tego za pomocą krótszego obiektywu wymaga skrócenia odległości od obiektu. W celu skompensowania wszelkich cieni, które mogą powstać w wyniku fotografowania z mniejszej odległości, wbudowana na końcu obiektywu diodowa lampa do makrofotografii pozwala oświetlić obiekt i daje kreatywną kontrolę nad sposobem oświetlenia produktów spożywczych. Możesz aktywować obie strony pierścienia jednocześnie lub użyć dowolnej strony niezależnie, aby dodać cień i utworzyć głębię.

Obiektyw Canon EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM jest na tyle mały i lekki, że można go łatwo używać z ręki, przez co stanowi doskonałe uzupełnienie kompaktowych lustrzanek cyfrowych, takich jak Canon EOS 250D i Canon EOS 850D. Jest on również wyposażony w system hybrydowej stabilizacji obrazu (IS), który minimalizuje drgania aparatu, które są bardziej powszechne w przypadku fotografowania z bliska.

Wbudowana diodowa lampa do makrofotografii umożliwia oświetlenie najdrobniejszych szczegółów.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Pierwszy makroobiektyw EF-S firmy Canon umożliwiający tworzenie zdjęć w rzeczywistym rozmiarze stanowi doskonały wybór dla fotografów kulinarnych. Jest mały, lekki i bardzo ostry, a duża maksymalna przysłona ułatwia ustawienie obiektu między pięknie rozmytym tłem a pierwszym planem.

Obiektyw Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM o kącie widzenia odpowiadającym obiektywowi o parametrach 96 mm f/2,8 w przypadku aparatu pełnoklatkowego zapewnia większy „zasięg”, co umożliwia wykonywanie zdjęć wypełniających cały kadr z większej odległości. Oznacza to nie tylko mniejsze prawdopodobieństwo rzutu cienia na fotografowany obiekt, ale także łatwiejsze wyizolowanie najbardziej smakowicie wyglądających kąsków na talerzu.

Obiektyw jest wyposażony w system szybki autofokus, ale można również ręcznie obracać pierścień regulacji ostrości, aby dostosować ostrość.

Najlepsze obiektywy Canon EF-M do fotografii kulinarnej

Najlepszy dla aparatów EOS M

Ukaż całe piękno plasterków owoców, wymyślnych deserów i błyszczących sosów, korzystając z tego kompaktowego makroobiektywu do aparatów Canon z serii EOS M.

Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

Ten kompaktowy makroobiektyw do równie kompaktowych aparatów bezlusterkowych EOS M umożliwia reprodukcję obrazu w skali 1:1. Tryb Super Macro umożliwia uzyskanie powiększenia 1,2x, co pozwala na ukazywanie tekstury skórki lub drobnej struktury owocu w najdrobniejszych szczegółach.

Tryb Super Makro umożliwia zbliżenie się do obiektu na odległość 13 mm, a zbieżna konstrukcja tubusu pomaga zminimalizować cień rzucany przez obiektyw. Jest on także wyposażony w tę samą diodową lampę do makrofotografii, co obiektyw Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, zapewniając kreatywną kontrolę nad oświetleniem podczas pracy z niewiarygodnie małej odległości.

Obiektyw Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM ma soczewki UD (o bardzo niskiej dyspersji) i elementy asferyczne zapewniające wysoką jakość obrazu, a ponadto wyposażono go w hybrydowy stabilizator obrazu (IS). Dzięki ogniskowej około 45 mm (odpowiednik pełnej klatki) jest to doskonały obiektyw, który doskonale sprawdza się podczas wędrówek po targowiskach żywności i restauracjach na świeżym powietrzu, zwłaszcza w połączeniu z aparatem mającym autofokus świetnie spisujący się przy słabym oświetleniu, takim jak Canon EOS M6 Mark II.

Najlepsze podstawowe obiektywy Canon EF do fotografii kulinarnej

Najlepszy dla pełnoklatkowej lustrzanki cyfrowej

Współpracuje także z lustrzankami cyfrowymi APS-C, aparatami EOS M (z adapterem M) i aparatami z systemu EOS R (z adapterem R)

Duży otwór przysłony w obiektywie Canon EF 50mm f/1.8 STM umożliwia uzyskanie wyjątkowej ostrości fotografowanego obiektu.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

W przeciwieństwie do innych obiektywów do fotografii kulinarnej obiektyw Canon EF 50mm f/1.8 STM nie ma funkcji makro. Pozwala on jednak ustawiać ostrość z odległości 35 cm i zapewnia standardowy kąt widzenia w połączeniu z aparatem pełnoklatkowym, co nadaje obrazom naturalny wygląd.

Szeroki maksymalny otwór przysłony f/1,8 zapewnia dużo światła, dzięki czemu obiektyw doskonale sprawdza się podczas wykonywania zdjęć w słabo oświetlonych kawiarniach i restauracjach. Umożliwia również wybiórcze nastawianie ostrości na niewielkim obszarze potrawy, podczas gdy tło znika w łagodnym rozmyciu.

Dzięki autofokusowi STM (silnik krokowy) obiektyw szybko i cicho ustawia ostrość na obiekcie, zatem jest to doskonały wybór, jeśli oprócz fotografowania zajmujesz się też filmowaniem. Jeśli wolisz ręcznie ustawić ostrość zdjęć z bliska, możesz to robić z dużą precyzją, korzystając z powiększonego widoku Live View w lustrzankach cyfrowych firmy Canon, takich jak Canon EOS 850D i Canon EOS 4000D.

Niemal bezgłośna technologia STM oznacza, że obiektyw Canon EF 50mm f/1.8 STM może niezwykle szybko ustawić ostrość.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Ten średniej wielkości teleobiektyw makro nie jest wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu znany z profesjonalnego obiektywu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, ale i tak zapewnia bardzo wyraźne zdjęcia.

Obiektyw Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM daje powiększenie 1x w przypadku najmniejszej odległości ostrzenia, ale stosunkowo długa ogniskowa 100 mm oznacza, że nie trzeba aż tak zbliżać się do obiektu jak w przypadku krótszych obiektywów. Ułatwia to ustawianie świateł, reflektorów i innych akcesoriów, które mogą być potrzebne do ożywienia żywności.

Dzięki ultradźwiękowemu silnikowi (USM) autofokus jest szybki i dokładny, a przełącznik ogranicznika ostrości na tubusie pozwala jeszcze bardziej zwiększyć szybkość działania autofokusa.

Znakomity pod względem optycznym obiektyw Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM umożliwia rejestrowanie bogatej gamy kolorów i drobnych szczegółów. 8-listkowa przysłona umożliwia atrakcyjne rozmywanie niewyostrzanych obszarów zdjęcia, a powłoki Super Spectra redukują odbicia wewnątrz obiektywu, zapewniając wysoki kontrast.

Obiektyw z szybkim autofokusem umożliwia rejestrowanie niezwykle ostrych obrazów.

Najlepsze podstawowe obiektywy Canon RF do fotografii kulinarnej

Najlepszy do aparatów z systemu EOS R

Szerokokątny, umożliwiający fotografowanie z niewielkiej odległości obiektyw Canon RF 35mm F1.8 IS STM to świetne i uniwersalne rozwiązanie do fotografii kulinarnej.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Uniwersalny makroobiektyw zaprojektowany z myślą o pełnoklatkowej lustrzance z systemu Canon EOS RCanon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM – jest w stanie zarejestrować zarówno szerokokątne ujęcie stołu, jak i zbliżenie o połowę mniejsze od rozmiaru rzeczywistego, a także wszystko w obrębie tego zakresu.

Jest on na tyle mały i lekki, że można go używać bez statywu, a technologia 5-stopniowej stabilizacji obrazu Dual Sensing IS pomaga w pełni wykorzystać imponującą zdolność rozdzielczą.

Podobnie jak inne obiektywy z serii Canon RF model Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM jest wyposażony w regulowany pierścień z przodu tubusu, któremu można przypisać ważne funkcje sterowania aparatem, takie jak przysłona, czułość ISO czy kompensacja ekspozycji. Umożliwia to łatwą i precyzyjną regulację ustawienia za pomocą szybkiego obrotu pierścienia.

Spróbuj użyć tego obiektywu z aparatem Canon EOS RP. Pozwala to skorzystać z funkcji sekwencji nastaw ostrości w celu uzyskania jeszcze większego zakresu ostrości w przypadku fotografii kulinarnej.

Autor: Marcus Hawkins

Powiązane artykuły
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

FOTOGRAFIA KULINARNA

Opanuj sztukę fotografii kulinarnej

Fotografka i kulinarna blogerka Lina Lomelino ujawnia najważniejsze wskazówki dotyczące tego, jak uzyskać najlepsze rezultaty w fotografii kulinarnej.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

FOTOGRAFIA W POMIESZCZENIACH

Trzy pomysły na kreatywne fotografowanie w domu

Zapoznaj się z aparatem i naucz się robić kinematograficzne portrety, zdjęcia makro i filmy poklatkowe.