FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Podkreśl wyjątkowe piękno każdej pory roku

Fotograf podróżniczy Benjamin Hegyi wyjaśnia, jak fotografować i edytować zdjęcia, aby zaprezentować pełne oblicze zimy, wiosny, lata i jesieni.
Widok na Dunaj w kierunku Góry Gellerta w Budapeszcie na Węgrzech – zdjęcie wykonane z wyżej położonego punktu. Fotografia ma ciepłe, czerwono-pomarańczowe zabarwienie.

Każda pora roku jest niezwykła dla fotografów i każdy okres roku cechuje się wyjątkowym zestawem barw, odcieni i nastrojów. Osiemnastoletni węgierski fotograf Benjamin Hegyi stał się inspirującym autorem sezonowych treści dla mediów społecznościowych, dzieląc się swoimi mistrzowsko edytowanymi i dopracowanymi zdjęciami podróży, panoram miast i krajobrazów z 40 000 osób obserwujących go w serwisie Instagram.

Oto jego najważniejsze wskazówki dotyczące poprawy atmosfery każdej pory roku.

1. Praca z myślą o efekcie

Jezioro Braies w Tyrolu Południowym we Włoszech, w tle Dolomity. Na pierwszym planie widać drewniane stopnie i liczne małe łodzie.

W przypadku zdjęć lata Benjamin uwielbia krajobrazy skąpane w jasnym świetle słonecznego dnia i stawia je ponad często preferowaną „złotą godziną” tuż po wschodzie słońca lub przed zachodem słońca. Słońce zawieszone wysoko nad horyzontem na tym obrazie, wykonanym nad jeziorem Braies w Tyrolu Południowym we Włoszech, nadaje całej scenerii bogate i żywe kolory, od łodzi na pierwszym planie po Dolomity w tle. Zrobione aparatem Canon EOS 700D (poprzednik modelu Canon EOS 850D) z obiektywem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, 10 mm, 1/80 s, f/4,5 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Małe łodzie na jeziorze Braies w Tyrolu Południowym we Włoszech. Obraz został poddany edycji w celu zwiększenia intensywności kolorów.

Podczas edycji tego obrazu przeznaczonego do mediów społecznościowych Benjamin dokonał minimalnych zmian, ponieważ jego zdaniem kompozycja była doskonała, a schody na pierwszym planie prowadziły wzrok widza do łodzi otoczonych pierścieniem gór w tle. – Chciałem, aby poszczególne elementy, takie jak łodzie, woda, schody i góry, były wyraziste, więc wzmocniłem kolory i kontrast światła – wyjaśnia. © Benjamin Hegyi

– Gdy robię zdjęcia pór roku, zawsze myślę o tym, jak będę je później edytował. Nie tylko o tym, aby zrobić zdjęcie. Stworzenie konkretnego obrazu i nastroju jest dla mnie tak samo związane z edycją, jak z samym fotografowaniem. Oba etapy uzupełniają się – mówi Benjamin.

Benjamin chce, aby zdjęcia oddawały jego odczucia podczas fotografowania. – Nie trzeba fotografować rzeczywistości. Można stworzyć scenę w taki sposób, aby ukazywała nasze spojrzenie na nią – mówi. – Obraz staje się połączeniem fotografii i malarstwa – dodaje. Nie należy jednak przesadzać, gdyż rezultat będzie zafałszowany i niezgodny z naturą.

– Zalecam wykonywanie zdjęć w trybie RAW, ponieważ daje on największą swobodę podczas obróbki obrazów – dodaje. – Fotografowanie w trybie RAW umożliwia dostosowywania różnych aspektów obrazu, takich jak balans bieli, jasne i ciemne partie czy odwzorowanie kolorów. Wszystkie te elementy podkreślają atmosferę pory roku – mówi.

Benjamin używa aparatu, który otrzymał w prezencie na 13. urodziny – modelu Canon EOS 700D (poprzednik aparatu Canon EOS 850D) z dwoma obiektywami zmiennoogniskowymi: ultraszerokokątnego obiektywu Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, który idealnie nadaje się do zdjęć panoramicznych, oraz wszechstronnego obiektywu Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM o dużym zakresie ogniskowej. Twierdzi, że ten zestaw jest idealny, ponieważ rozmiar i waga mają znaczenie dla fotografa podróżniczego.

Równie kompaktowy i ekonomiczny zestaw jest dostępny w przypadku pełnoklatkowego systemu bezlusterkowego nowej generacji Canon EOS R. Obejmuje on m.in. model Canon EOS RP oraz obiektywy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i Canon RF 50mm F1.8 STM. W aparatach EOS R można korzystać także z obiektywów EF-S po zastosowaniu adaptera mocowania EF-EOS R.

2. Przemyślana kompozycja i oświetlenie

Jezioro Carezza w Tyrolu Południowym we Włoszech, jasny letni dzień. Znajdujące się w tle Dolomity odbijają się w spokojnej wodzie jeziora.

Ta scena została sfotografowana nad jeziorem Carezza w Tyrolu Południowym we Włoszech w jasny letni dzień. Kompozycja jest idealna, ale niebo i jasne góry w tle były znacznie jaśniejsze niż ich ciemne odbicia w jeziorze. W takich okolicznościach Benjamin często równoważy ekspozycję, korzystając z funkcji fotografowania HDR w aparacie lub sekwencji ekspozycji, robiąc oddzielne zdjęcia z różnymi częściami dobrze naświetlonej sceny, a następnie łącząc zdjęcia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 700D z obiektywem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, 10 mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Pole lawendy z małymi obłokami na niebieskim niebie, które wydają się zmierzać w stronę słońca wschodzącego ponad linią drzew na grzbiecie wzgórza.

Wiosenna sceneria węgierskiej wsi. Według Benjamina układ chmur tworzących delikatną linię, która kieruje wzrok widza na wschodzące słońce, był szczęśliwym zbiegiem okoliczności, ale jego kompozycja jest doskonała. Pole lawendy znajdowało się w cieniu i było dość ciemne, ale obraz miał wystarczająco szeroki zakres dynamiki, aby Benjamin mógł rozjaśnić pierwszy plan i uwydatnić kolor w celu ulepszenia ostrego wiosennego światła. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 700D z obiektywem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, 10 mm, 1/200 s, f/4,5 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Edycja jest ważną częścią procesu Benjamina, ale jego zdaniem ważne jest komponowanie scen odzwierciedlających porę roku. – Drzewo pokryte śniegiem lub szronem podkreśla zimowy nastrój – mówi. – Wiosną na pierwszy plan wychodzą kolorowe kwiaty. Jesienią możesz skoncentrować się na bogatym, złotym blasku opadających liści. Staranna kompozycja może poprawić naturalną atmosferę każdej pory roku.

– Różne pory dnia są najlepszym momentem robienia zdjęć o różnych porach roku – dodaje Benjamin, podkreślając, że jakość oświetlenia różni się w zależności od pory roku. – W zimie warto fotografować tuż przed wschodem słońca lub tuż po zachodzie słońca. Na tym etapie zmierzchu mamy chłodne, nastrojowe, niebieskie zabarwienie, często nazywane „błękitną godziną”. Jeśli jednak jest to śnieżna scena, warto fotografować przy świetle dziennym, aby zdjęcia miało czysty i jasny, świąteczny wygląd.

– W przypadku zdjęć letnich wielu fotografów krajobrazów preferuje początek lub koniec dnia, ale ja wolę, gdy słońce jest wyżej na niebie – kontynuuje. – Pomaga to wydobyć żywe kolory zielonych pól i letnie ciepło scenerii.

Wiosna to wspaniały czas nowego życia i ja też mam takie podejście. Czas tuż po wschodzie słońca to doskonały moment na fotografowanie kwiatów i kwitnących drzew, ale silne światło słoneczne w ciągu dnia daje równie dobry efekt, a czasami nawet lepszy.

Jesienią najlepiej jest fotografować w „złotej godzinie”, czyli tuż po wschodzie słońca lub przed zachodem słońca – mówi Benjamin. – Słońce jest naprawdę nisko na niebie i tworzy wspaniałe, ciepłe, jesienne kolory.

3. Jak najwięcej szczegółów

Widok na Dunaj w kierunku Góry Gellerta w Budapeszcie na Węgrzech – zdjęcie wykonane z wyżej położonego punktu.

Benjamin sfotografował ten widok na Dunaj w Budapeszcie na Węgrzech o zachodzie słońca pod koniec wiosny. Dzięki długiej ekspozycji możliwe było uchwycenie bogatych szczegółów – od drzew na pierwszym planie po budynki miejskie znajdujące się w połowie dystansu – które uwydatnił tryb HDR. Fotograf zintensyfikował także pomarańczowe kolory, aby pogłębić atmosferę pory roku na gotowym obrazie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 700D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, 18 mm, 2 s, f/9 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Biały łabędź pływa po niebieskim jeziorze zimą. Na brzegu jeziora, na zboczach gór znajduje się malownicza wioska pokryta śniegiem.

Zimowa sceneria w Hallstatt w Austrii. Pomimo słabego oświetlenia i obłoków mgły Benjamin zdołał uchwycić wiele szczegółów w budynkach na zboczu, które następnie wydobył, zwiększając kontrast. Wzmocnił również niebieski kolor na zdjęciu, aby pogłębić zimowy nastrój. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 700D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, 18 mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Wiele aparatów firmy Canon ma tryb krajobrazu, ale Benjamin woli mieć pełną kontrolę nad ustawieniami aparatu. – Zawsze używam ręcznego trybu fotografowania. Bez problemu mogę ustawić przysłonę i czas naświetlania, aby uzyskać żądaną ekspozycję. W przypadku fotografowania aparatem z systemu EOS R funkcja symulacji ekspozycji umożliwia podgląd wpływu zmian ustawień ekspozycji na obraz, zarówno w wizjerze, jak i na tylnym ekranie. W przypadku lustrzanki cyfrowej ta opcja działa, gdy używamy tylnego ekranu w trybie Live View.

Wiele aparatów firmy Canon ma tryby fotografowania HDR (High Dynamic Range, wysoki zakres dynamiki), które doskonale oddają szczegóły w jasnych obszarach obrazu i rozjaśniają jego ciemne partie. Daje to o wiele bardziej zrównoważoną ekspozycję w przypadku scen o wysokim kontraście.

– Mój aparat ma tryb kontroli podświetlenia HDR – mówi Benjamin. – W przypadku każdego wykonanego zdjęcia aparat trzy zdjęcia z różną ekspozycją, a następnie łączy je w jedno zdjęcie HDR – dodaje. Nawet jeśli aparat nie ma trybu HDR, można zrobić kilka zdjęć z różną ekspozycją i połączyć je na etapie edycji. Bezpłatne oprogramowanie Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon ma wbudowane narzędzie HDR, które ułatwia tę czynność. Użyj statywu, aby aparat nie zmieniał położenia pomiędzy kolejnymi ekspozycjami.

Podczas fotografowania w nocy lub w słabym świetle Benjamin zaleca stosowanie długich ekspozycji. Pozwala to uchwycić więcej szczegółów, „nawet to, czego nie widzą moje oczy”. Ustawienie trybu Bulb aparatu umożliwia używanie ekspozycji dłuższych niż 30 sekund, ale należy poeksperymentować, aby ustalić, która ekspozycja zapewnia żądany efekt. Przejrzyj efekty na tylnym ekranie LCD i w razie potrzeby zrób zdjęcie jeszcze raz. Użyj statywu, aby zapobiec rozmyciu obrazu.

4. Edycja z myślą o poprawie atmosfery pory roku

Spowite mgłą wzgórza nad jeziorem Bled w Słowenii o wschodzie słońca. Duże liście na pierwszym planie unoszą się nad scenerią.

Ten jesienny obraz jest przepełniony eteryczną atmosferą, w której brązowiejące liście w pierwszych promieniach słońca są widoczne na tle mgły unoszącej się nad jeziorem Bled w Słowenii. Benjamin mówi, że liście na pierwszym planie nadają scenie głębię i sprawiają, że jest bardziej związana z porą roku. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 700D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, 27 mm, 1/125 s, f/9 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Spowite mgłą wzgórza nad jeziorem Bled w Słowenii o wschodzie słońca. Liście na pierwszym planie i odległe wzgórza są bardziej żółte, a woda jeziora bardziej niebieska.

Benjamin uznał, że wzgórza, a zwłaszcza liście na pierwszym planie, były zbyt zielone, więc nadał zielonym odcieniom nieco żółto-pomarańczową barwę, aby nadać zdjęciu bardziej jesienny klimat. – Dodałem również niebieski kolor do wody i trochę światła do mgły, aby się wyróżniała – mówi. © Benjamin Hegyi

Benjamin ma własny styl dodawania żywych kolorów i zwiększania kontrastu na obrazie, nawet jeśli nie zrobił zdjęcia w HDR. Równie ważna dla jego zdjęć pór roku jest jednak regulacja balansu bieli i ekspozycji każdego zdjęcia w celu uzyskania jakości światła charakterystycznego dla każdej pory roku.

Wszystkie te wstępne regulacje można wykonać za pomocą bezpłatnego oprogramowania Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon, przeznaczonego do przetwarzania i edycji obrazów RAW z aparatów firmy Canon. W zestawie znajduje się szereg stylów obrazów, które pozwalają szybko uzyskać żądany wygląd, tak jak w przypadku ich zastosowania w aparacie. Mamy tam m.in. styl Krajobrazy, które poprawia ostrość i nasycenie kolorów, co pozwala uzyskać głębokie, żywe błękity i zielenie w przypadku nieba i liści. Wszystkie ustawienia zastosowane w stylu obrazów do pliku RAW można następnie dostosować, usunąć lub zastąpić innym stylem obrazów. Ponadto można pobrać za darmo dodatkowe style, w tym Nostalgia, Clear, Twilight, Emerald i Autumn Hues – idealne do szybkiego nadawania obrazom atmosfery odpowiadającej różnym porom roku.

Zaawansowane narzędzia do regulacji kolorów w programie DPP umożliwiają zmianę barwy, nasycenia i jasności określonych zakresów kolorów, co pozwala poprawić odcienie koloru niebieskiego na zimowym ujęciu lub na przykład ciepłe odcienie letniego obrazu. Benjamin często używa warstw dopasowania w programie Adobe Photoshop, aby uzyskać podobne efekty. – W przypadku zdjęć zimowych podkreślam odcienie koloru niebieskiego, dodając pustą warstwę ustawioną w trybie nakładania i malując obszary delikatnym niebieskim pędzlem, stosując niski poziom nieprzezroczystości – wyjaśnia. – W przypadku zdjęć jesiennych można podkreślić akcenty i stworzyć atmosferę, malując obszary w kolorach żółtym i pomarańczowym.

– Aby zmienić kontrast i jasność, zawsze używam warstw dopasowania, ponieważ maski warstw mogą wpływać tylko na określone obszary obrazu – dodaje. Jest to idealne rozwiązanie, gdy jest zadowolony z większości obrazu, ale uważa, że niektóre aspekty wymagają nieco większego podkreślenia, aby oddać nastrój.

5. Wymowne zdjęcia w mediach społecznościowych

Mgła wypełnia doliny między zalesionymi górami o wschodzie słońca.

Podczas swojej podróży fotograficznej do Słowenii Benjamin wstał o godz. 4:00, aby uchwycić jesienny wschód słońca nad zamglonymi górami, ale miał wrażenie, że obraz nie oddał tej sceny tak, jak sam ją odbierał. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 700D z obiektywem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, 135 mm, 1/500 s, f/5,6 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Mgła wypełnia doliny między zalesionymi górami. Kontrast został zwiększony i dodano ciepłe zabarwienie, aby wzmocnić jesienny nastrój.

Benjamin zwiększył kontrast, aby uwydatnić szczegóły, takie jak domy na wzgórzach znajdujące się w połowie dystansu, podkreślając skalę sceny, a także wzmocnił barwy jesieni, aby podkreślić atmosferę tej pory roku. Jego zwolennicy w mediach społecznościowych, jak mówi, doceniają to mocne i bezpośrednie przedstawianie pory roku. © Benjamin Hegyi

Gdy udostępniasz swoje zdjęcia w serwisach społecznościowych, rywalizują one o uwagę z milionami innych obrazów. Benjamin uważa, że ważne jest stworzenie własnego stylu, który pozwoli wyróżnić się z tłumu.

– Zacząłem od próby naśladowania stylu innych fotografów, ale sądzę, że stworzyłem własny, niepowtarzalny styl – wyjaśnia. – Na tej podstawie zbudowałem swoją obecność w serwisie Instagram. Ludzie uwielbiają oglądać zdjęcia, które ukazują ich ulubione aspekty poszczególnych pór roku i sposób, w jaki zmienia się otaczająca ich natura. Publikując treści związane z porami roku, udało mi się odnieść znacznie większy sukces. Ludzie wyszukują moje zdjęcia i udostępniają je innym na całym świecie.

Teraz oprócz agencji zajmujących się fotografią podróżniczą i krajobrazową moimi zdjęciami interesuje się też milion osób. Myślę, że cała sztuka nie polega na promowaniu siebie, ale na promowaniu zdjęć – mówi.



Autor: Matthew Richards



Adobe, Lightroom i Photoshop są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły