FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Dwa obiektywy, dwa punkty widzenia na fotografię krajobrazową

Profesjonalna fotografka Verity Milligan eksperymentuje z alternatywnymi ujęciami krajobrazów przy użyciu tylko dwóch obiektywów szerokokątnych: zmiennoogniskowego i stałoogniskowego.
Kobieta stoi na kamieniach w płytkiej wodzie i fotografuje jezioro otoczone górami.

Wielokrotnie nagradzana fotografka, Verity Milligan, z pasją tworzy ujęcia krajobrazów. Często wstaje przed wschodem słońca, by wyruszyć na łono natury. „Bardzo lubię poranki, a szczególnie te mgliste” – mówi. „Są bardzo nastrojowe. Lubię wyjść przed świtem i zacząć fotografować podczas „błękitnej godziny”, gdy słońce znajduje się jeszcze poniżej horyzontu”.

W swojej torbie ze sprzętem Verity ma imponującą serię aparatów Canon i obiektywów serii L. Aby pokazać, co umożliwiają dwa kompaktowe i lekkie obiektywy, podjęła wyzwanie polegające na sfotografowaniu krajobrazów z różnej perspektywy przy użyciu jednego obiektywu zmiennoogniskowego i jednego obiektywu stałoogniskowego – Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS ST – w pięknej Krainie Jezior w angielskim hrabstwie Kumbria.

„Jakość i parametry pracy przystępnych cenowo obiektywów znacznie się poprawiły od czasu, gdy rozpoczynałam swoją przygodę z fotografią” – przyznaje Verity. „Szkło jest bardzo dobre, a oba obiektywy mają naprawdę krótki czas reakcji. Najbardziej podobało mi się jednak to, że są niewielkie i łatwe w obsłudze. Spakowałam aparat i te dwa obiektywy i od razu ruszyłam w plener”.

Dwa obiektywy, dwa punkty widzenia

Aparat Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM umieszczony na pniu obok obiektywu RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Verity postanowiła stawić czoło wyzwaniu, korzystając z aparatu Canon EOS R5 i tylko dwóch obiektywów RF: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Kobieta trzymająca aparat Canon przyklęka, aby zrobić zdjęcie. Za nią znajduje się jezioro w otoczeniu gór.

„Zestaw był tak mały i lekki, że mogłam pójść jeszcze dalej, dostać się na trudniejszy teren i fotografować dłużej bez obciążenia” – mówi Verity.

„Głównym wyzwaniem w fotografii krajobrazowej jest odmienne postrzeganie obiektów, dzięki czemu można tworzyć zdjęcia, które różnią się od zdjęć wykonanych przez inne osoby” – wyjaśnia Verity. „Dlatego korzystanie z obiektywów o różnym polu widzenia może być bardzo pomocne”.

Obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM idealnie nadaje się dla entuzjastów fotografii, którzy chcą dodać do aparatu EOS R z systemu EOS R uniwersalny, ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy. Jest on idealny do fotografowania szerokich kadrów i ma optyczny stabilizator obrazu na poziomie 5,5 stopnia, pozwala robić zdjęcia pozbawione efektów drgań aparatu – nawet podczas fotografowania krajobrazów z ręki lub w słabym świetle. W połączeniu ze zgodnym korpusem aparatu z systemu EOS R, takim jak EOS R5, dostępna jest maksymalnie 7-stopniowa stabilizacja. Ten obiektyw umożliwia też wykonywanie doskonałych zdjęć z małej odległości. Tryb ręcznego ustawiania ostrości pozwala rejestrować imponująco wyraźne obrazy z wyjątkową szczegółowością, nawet z odległości 12,8 cm (powiększenie 0,52x).

Niewielki, lekki (zaledwie 270 g) obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM łączy w sobie szeroki kąt i jasną przysłonę, co umożliwia kreatywne fotografowanie nawet przy słabym oświetleniu. 5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu umożliwia korzystanie z dłuższego czasu naświetlania podczas fotografowania z ręki. W przypadku używania zgodnego korpusu aparatu z systemu EOS R stabilizacja działa na poziomie 6,5 stopnia. Obiektyw doskonale nadaje się do robienia zdjęć z bliska (minimalna odległość ogniskowania: 14 cm; powiększenie 0,5x, czyli połowa rozmiaru rzeczywistego), dzięki czemu można zaprezentować obiekt w jego otoczeniu.

Rozległe krajobrazy rejestrowane przy użyciu obiektywu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Formacje chmur odbijające się w nieruchomej tafli jeziora otoczonego górami.

„Model Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM idealnie nadaje się do fotografowania tradycyjnych, klasycznych krajobrazów, takich jak to ujęcie jeziora Buttermere” – wyjaśnia Verity. „Ten aparat został stworzony z myślą o bardzo szerokich, cechujących się doskonałą perspektywą ujęciach, które łączą elementy pierwszego planu, części środkowej planu i tła”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 17 mm, 2,5 s, f/11 i ISO 100. © Verity Milligan

Jaskry na brzegu jeziora fotografowane z małej odległości. Kwiaty są wyostrzone, a jezioro i góry w tle – rozmyte.

Jaskry na brzegu jeziora Buttermere. „Gdy zaczynasz przygodę z fotografią, łatwo jest myśleć, że fotografia krajobrazowa to przede wszystkim rozległy widok. Jednak ważniejsze jest uzyskanie równowagi między pierwszym planem a tłem” – wyjaśnia Verity. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 20 mm, 1/80 s, f/5 i ISO 500. © Verity Milligan

Używając obiektywu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, Verity zarejestrowała niesamowite ujęcia idyllicznego jeziora Buttermere i rozległych stoków Northern Fells. „Ten obiektyw jest najbardziej skuteczny w przypadku panoramicznych krajobrazów” – wyjaśnia. „Szersze pole widzenia jest po prostu bezkonkurencyjne w przypadku fotografowania rozległych widoków i ogromnego, efektownego nieba”.

Związek między odległą scenerią a pierwszym planem ma kluczowe znaczenie w komponowaniu ujęć krajobrazowych. „Chcę, aby wzrok widza przesuwał się po kadrze, a obraz nie rozpraszał uwagi nadmierną ilością detali” – mówi. „Ważne jest znalezienie równowagi między pierwszym planem a tłem. To nadaje głębię obrazom”.

Wszechstronność obiektywu RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, który umożliwia bardziej kreatywne fotografowanie krajobrazów, wywarła na Verity duże wrażenie. „Obsługuje on szeroki zakres ogniskowej, co jest przydatne w fotografii krajobrazowej. Zakres zoomu obejmuje wszystko, czego potrzebuję, i doskonale sprawdza się w trudnym terenie, gdy nie mogę fizycznie dotrzeć do miejsca, z którego chcę zrobić zdjęcie za pomocą obiektywu stałoogniskowego.

„Może także łączyć bardzo szeroki kąt widzenia z regulacją ostrości z małej odległości. Mogłam sfotografować z bliska kilka jaskrów pośrodku kadru i uzyskać efekt rozmycia otaczającej je scenerii, która stanowi tło”.

Rejestrowanie szczegółów za pomocą obiektywu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Ręce trzymające aparat Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM przed kwiatem wełnianki.

„Bardzo odpowiada mi ogniskowa obiektywu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM oraz pole widzenia, które ten obiektyw zapewnia w przypadku fotografii krajobrazowej” – mówi Verity. „Jak na obiektyw stałoogniskowy jest on niezwykle wszechstronny”.

Kwiaty wełnianki fotografowane z małej odległości. Kwiaty w środkowej części ujęcia wyostrzone, a te na pierwszym planie i w tle – rozmyte.

„Dzięki funkcji makro mogę być bardzo blisko fotografowanych szczegółów. Z kolei jasna przysłona (f/1,8) zapewnia małą głębię ostrości, więc mogę uzyskać rozmyte tło z pięknym efektem bokeh” – mówi Verity. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 1/2000 s, f/2,5 i ISO 100. © Verity Milligan

Podczas fotografowania kwiatów wełnianki w kadrze nagle pojawiła się ważka. Dzięki trybowi makro dostępnemu w obiektywie Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM Verity mogła zrobić pełne szczegółów zdjęcia z bardzo bliskiej odległości. Fotografowała z przysłoną około f/3 w celu wyodrębnienia ważki poprzez rozmycie tła z zachowaniem atrakcyjnych kolorów krajobrazu.

„To świetnie, że ten zestaw daje takie możliwości” – mówi Verity. „Człowiek przypomina sobie, że fotografowanie krajobrazów to nie tylko rejestrowanie rozległych widoków”.

Obiektyw stałoogniskowy bardzo przypadł Verity do gustu i okazał się niezwykle pomocny, jeśli chodzi o unikanie elementów rozpraszających uwagę i skupianie się na kompozycji. „Dzięki stałej ogniskowej stajemy się lepszymi fotografami” – dodaje. „Moim zdaniem taki obiektyw umożliwia bardziej kreatywną pracę. Gdy wszystko układa się w spójną całość, można tworzyć wspaniałe zdjęcia krajobrazów”.

Fotografowana z małej odległości ważka spoczywająca na źdźble trawy.

Obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM zapewnia powiększenie 0,5x, które umożliwiło Verity robienie zdjęć z bliska, takich jak to przedstawiające ważkę, z pięknie rozmytym tłem. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 1/250 s, f/3,5 i ISO 100. © Verity Milligan

Maksymalne wykorzystanie możliwości twórczych

Jezioro otoczone górami, których grzbiety spowite są złocistą poświatą słońca.

„Złota godzina tuż po wschodzie słońca lub tuż przed jego zachodem to magiczna chwila w fotografii krajobrazowej” – mówi Verity. „Światło jest po prostu przepiękne, a krajobrazy są skąpane w złotym blasku”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 21 mm, 1/30 s, f/13 i ISO 250. © Verity Milligan

Jezioro z drzewem na pierwszym planie i odbijającymi się w tafli wody górami w tle.

Aby wykorzystać potencjał systemu EOS R i mieć wysokiej jakości zdjęcia, Verity przetworzyła je w oprogramowaniu Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon do obróbki obrazów RAW i edycji zdjęć. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 1/2 s, f/11 i ISO 100. © Verity Milligan

W idealnym świecie można nosić obiektywy, które sprawdzają się w różnych zastosowaniach podczas fotografowania krajobrazów. Verity odkryła, że obiektywy Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM spełniły wszystkie jej potrzeby związane z fotografowaniem. „Oba obiektywy zapewniają całe mnóstwo funkcji osobom, które opanowały już korzystanie z aparatu i chcą przekroczyć granice możliwości podstawowego obiektywu” – mówi. Dotyczy to także użytkowników mających należący do systemu EOS R firmy Canon aparat z matrycą APS-C. Będą oni mogli korzystać z szerszego kąta w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego i większej przysłony obiektywu stałoogniskowego.

– Dzięki szerokim kątom widzenia obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM umożliwia fotografowanie krajobrazów z różnej perspektywy i rozwijanie kreatywności” – dodaje Verity. – Obsługa trybu makro w obiektywie Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM w połączeniu z dużą przysłoną f/1,8 zapewnia nowe, ekscytujące możliwości twórcze.

Verity szczególnie zaimponowały możliwości AF obu obiektywów oraz sposób, w jaki stabilizacja obrazu w tych modelach współdziała ze stabilizatorem IBIS w aparacie EOS R5. „Stabilizacja obrazu sprawdza się doskonale” – twierdzi. „W ciągu dwóch dni fotografowania chyba ani razu nie zrobiłam nieostrego zdjęcia – nawet wtedy, gdy używałam dość małego otworu przysłony i długiego czasu naświetlania w słabym oświetleniu. Czasami robiłam zdjęcia z ręki w niemal zupełnej ciemności i mimo to zawsze były wyostrzone. Podczas fotografowania bardzo lubię mieć swobodę ruchu i możliwość wprowadzania subtelnych zmian w celu sprawdzania ich wpływu na zmianę perspektywy ujęcia. Korzystanie ze statywu może nieco ograniczać tu pole działania i wiązać się z koniecznością noszenia dodatkowego sprzętu”.

Zdjęcia Verity wykonane w ramach tego wyzwania pokazują, jakie możliwości twórcze zapewniają te dwa kompaktowe i lekkie obiektywy. „Byłam zachwycona jakością i wszechstronnością tych obiektywów, a także tym, że ostrość można ustawiać z tak małej odległości” – dodaje. „Obiektywy te zapewniają nowe możliwości tworzenia ujęć z całkiem innej, nietypowej perspektywy w kontekście fotografii krajobrazowej. Można dosłownie patrzeć na wszystko z bliska i zobaczyć o wiele więcej”.



Autor: Matthew Richards

Powiązane produkty

Powiązane artykuły