PODSTAWY EDYCJI

Jak edytować zdjęcia krajobrazowe pod kątem drukowania

Kilka precyzyjnych ustawień może pomóc wykorzystać potencjał każdego zdjęcia krajobrazowego, które chcesz wydrukować. Przedstawiamy niezbędne informacje.
Obraz bagiennego krajobrazu „przed” i „po” – po lewej stronie wersja niezmodyfikowana, a po prawej stronie wersja czarno-biała.

Zdjęcia krajobrazowe idealnie nadają się do kreatywnego drukowania. Niezależnie od tego, czy chcesz ukazać żywe kolory zachodu słońca na papierze błyszczącym czy uzyskać czarno-białe odbitki o artystycznym charakterze, samodzielne wykonywanie wszystkich czynności zapewnia kontrolę na każdym etapie pracy.

Duże odbitki pozwalają ukazać wszystkie szczegóły krajobrazu, a drukarka fotograficzna A3+, taka jak Canon PIXMA iP8750, ułatwia generowanie wydruków w domu, co daje poczucie satysfakcji. Dzięki technologii głowic FINE, która pozwala uzyskać rozdzielczość do 9600 dpi, oraz zaawansowanemu 6-kolorowemu systemowi atramentów, który obejmuje kolor szary i pozwala uzyskać wyjątkowe zdjęcia kolorowe i czarno-białe, model Canon PIXMA iP8750 może wydrukować wiele dzieł sztuki do powieszenia na ścianie.

Zapisywanie zdjęć w formacie RAW pozwala wykorzystać potencjał drukarki – zdjęcia krajobrazowe można korygować bez uszczerbku dla ich jakości. Korzystając z oprogramowania do przetwarzania obrazów RAW, takiego jak Canon Digital Photo Professional (DPP) lub Adobe® Lightroom®, można dostosować ekspozycję, kolory i ostrość zdjęć pod kątem wybranego nośnika druku.

Balans bieli

Zrzut ekranu programu Canon Digital Photo Professional z widokiem „przed” i „po” zdjęcia nocnej panoramy miasta – po lewej stronie wersja niezmodyfikowana, a po prawej stronie wersja z zastosowaną niebieską dominantą.

Użycie ustawienia balansu bieli Żarówki w programie Canon DPP lub ręczne ustawienie niskiej wartości temperatury barwowej spowoduje dodanie chłodnej, niebieskiej dominanty do zdjęć wykonanych w naturalnym świetle.

Jednym z najważniejszych narzędzi do uzyskiwania wiernie odwzorowanych kolorów na wydrukach zdjęć krajobrazowych jest funkcja balansu bieli. Umożliwia ona usuwanie wszelkich dominant barwnych spowodowanych przez występowanie różnych rodzajów oświetlenia, a także celowe dodawanie dominanty barwnej w celu zmiany atmosfery ujęcia. Balans bieli można ustawić w aparacie, ale fotografowanie w formacie RAW sprawia, że decyzje dotyczące tego ustawienia można podejmować podczas postprodukcji zdjęć.

W oprogramowaniu obsługującym format RAW można wybrać jedno z ustawień balansu bieli, np. Światło dzienne, Pochmurny dzień i Miejsca ocienione. Można też użyć suwaków temperatury barwowej, aby dostosować balans bieli, lub wybrać narzędzie Kroplomierz i kliknąć dowolny biały lub szary obszar na obrazie.

Styl obrazów

Zrzut ekranu programu Canon Digital Photo Professional z dwiema wersjami zdjęcia krajobrazowego przedstawiającego pole – po lewej stronie wersja niezmodyfikowana, a po prawej stronie wersja z zastosowanym stylem obrazów Nostalgia.

Dodatkowe style obrazów do użycia w programie DPP lub aparacie EOS – w tym Jesienne barwy, Zmierzch i Nostalgia – można pobrać stąd.

Kolejną zaletą fotografowania w formacie RAW jest możliwość eksperymentowania z różnymi ustawieniami stylu obrazów podczas przetwarzania plików w programie DPP.

Styl obrazów Krajobrazy to optymalna opcja w naszym przypadku, ponieważ uwydatnia on niebieskie niebo i zielone liście klasycznego zdjęcia krajobrazowego. Jednak w przypadku niektórych krajobrazów lepiej sprawdzą się inne style obrazów, mp. Monochromatyczny, Wyraźne szczegóły, a nawet Portrety.

Kontrast, ostrość i inne parametry danego stylu można regulować. Ponadto można tworzyć własne zaprogramowane ustawienia w programie Picture Style Editor firmy Canon.

Poziomy i krzywe

Zrzut ekranu programu Canon Digital Photo Professional z dwiema wersjami zdjęcia krajobrazowego przedstawiającego zalane wodą pole – po lewej stronie wersja niezmodyfikowana z czerwoną nakładką sygnalizującą całkowicie białe obszary, a po prawej stronie wersja ze zmodyfikowanym kontrastem.

Aby zapobiec błędom ekspozycji, należy włączyć ostrzeżenia o przycięciu jasnych i ciemnych partii obrazu w programie DPP. Spowoduje to dodanie do obrazu kolorowej nakładki sygnalizującej obszary całkowicie czarne (oznaczone kolorem niebieskim) i obszary całkowicie białe (oznaczone kolorem czerwonym).

Zdjęcia krajobrazowe często zyskują dzięki regulacji kontrastu. Czynność ta pozwala wydobyć więcej szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu. Narzędzia Poziomy i Krzywe zapewniają kontrolę nad sposobem wyświetlania półtonów oraz ciemnych i jasnych partii obrazu.

Narzędzia te różnią się w zależności od programu obsługującego format RAW. W programie DPP można użyć panelu regulacji współczynnika gamma, aby zmienić poziomy. Mamy tu trzy pionowe linie, których można użyć do zmiany punktu czerni, tonów średnich i punktu bieli obrazu. W programie Adobe® Lightroom® można osiągnąć podobne rezultaty za pomocą suwaków czerni, ciemnych partii, jasnych partii i bieli.

Manipulowanie krzywą tonalną pozwala zwiększyć lub zmniejszyć jasność w określonych punktach zakresu dynamicznego. Zapewnia to jeszcze bardziej precyzyjną kontrolę. Generalnie krzywa w kształcie litery S zwiększa kontrast, co przekłada się na bardziej atrakcyjny wydruk. Aby to zrobić, należy kliknąć środek linii ukośnej w celu ustawienia punktu środkowego. Następnie trzeba przeciągnąć w dół po lewej stronie wykresu, aby przyciemnić cienie. Prawa strona zostanie automatycznie przesunięta wyżej, co spowoduje rozjaśnienie jasnych partii obrazu.

Podczas wprowadzania zmian należy obserwować histogram. Jeśli lewe lub prawe krawędzie zostaną odcięte, utracisz szczegóły w tych obszarach na wydruku.

Rozjaśnianie i przyciemnianie

Zrzut ekranu programu Adobe® Lightroom® z nadmorskim krajobrazem i maską wyboru sygnalizującą miejsce zastosowania funkcji rozjaśniania.

Maskę wyboru można aktywować w przypadku używania pędzla korekcyjnego w programie Adobe® Lightroom®. Pozwala ona wskazać miejsce zastosowania funkcji rozjaśniania i przyciemniania oraz innych poprawek.

Oprócz edycji mających wpływ na cały obraz można wprowadzać korekty w konkretnych fragmentach obrazu w celu zwiększenia atrakcyjności wydruków.

Technika „rozjaśniania i przyciemniania” jest łatwa do zastosowania w przypadku obrazów cyfrowych przetwarzanych w takich programach do edycji jak te, które pokazano powyżej. Możemy rozjaśniać i przyciemniać określone obszary obrazu w celu ich uwydatnienia.

W programie DPP można skorzystać z karty dostosowywania określonych obszarów dostępnej w palecie narzędzi, aby wyregulować jasność, kontrast, odcień i nasycenie poszczególnych partii krajobrazu.

Mieszanie ekspozycji

Zrzut ekranu programu Adobe® Lightroom® z dwoma obrazami wodnego krajobrazu. Po prawej stronie zastosowano cyfrowy filtr gradientowy.

W programie Adobe® Lightroom® można zastosować cyfrowy filtr gradientowy w celu przyciemnienia jasnego nieba. Można też połączyć dwie ekspozycje w edytorze zdjęć, takim jak Adobe® Photoshop®.

Czasami zakres dynamiki ujęcia może być za duży, aby aparat mógł uchwycić szczegóły zarówno nieba, jak i krajobrazu.

Można utworzyć dwie różne wersje obrazu z jednego pliku RAW: jedną z prawidłowo naświetlonym niebem, a drugą z prawidłowo naświetlonym krajobrazem. Następnie obraz z poprawnie naświetlonym niebem można nałożyć na obraz z poprawnie naświetlonym pierwszym planem, korzystając z programu Adobe® Photoshop® lub preferowanego edytora zdjęć.

Wyostrzanie

Zrzut ekranu programu Adobe® Lightroom® ze zdjęciem klifów. Narzędzie wyostrzania wydruku jest używane do wybrania rodzaju papieru.

W przypadku eksportowania obrazu z programu Adobe® Lightroom® można wybrać rodzaj papieru i stopień wyostrzenia w sekcji wyostrzania wydruku.

Ostatnim etapem edycji jest wyostrzenie zdjęcia krajobrazowego pod kątem drukowania. W przypadku odbitek fotograficznych należy zastosować wyższy poziom wyostrzania w porównaniu z obrazami udostępnianymi przez Internet. Ma to związek z odległością, z jakiej oglądamy obraz, i nakładaniem się punktów podczas drukowania, co może skutkować brakiem ostrości. Małe odbitki często wymagają większego wyostrzenia niż duże zdjęcia, ponieważ przy pomniejszaniu mogą wyglądać na mniej ostre. Ważny jest również nośnik. Jeśli w grę wchodzą odbitki na papierze błyszczącym, zwykle nie trzeba wyostrzać obrazu tak mocno jak w przypadku papieru matowego i papieru do zastosowań artystycznych.

Zrób wydruki próbne

Zrzut ekranu programu Adobe® Lightroom® z różnymi wersjami obrazu przedstawiającego wieżę transmisyjną na polu rzepaku – każda wersja ma inne ustawienia koloru i kontrastu.

Skorzystaj z funkcji weryfikacji wydruku dostępnej w używanym programie, aby móc zobaczyć przewidywany wygląd kolorów i kontrastu na wydruku. Następnie stwórz wariacje wydruków próbnych, aby wybrać preferowaną wersję.

Wydruki zawsze wyglądają nieco inaczej niż na monitorze, dlatego warto robić małe wydruki próbne i sprawdzać, czy edycje są odpowiednie. Warto sprawdzać to w miejscu, w którym będą prezentowane wydruki, ponieważ oświetlenie i kolor ścian wpływają na sposób postrzegania obrazu.

Wzrost pewności siebie w kontekście drukowania w domu przełoży się na wzrost ambicji. Przejście na bardziej zaawansowaną drukarkę, taką jak 8-kolorowy model Canon PIXMA PRO-200, zapewnia jeszcze więcej twórczych możliwości, w tym drukowanie panoramicznych zdjęć krajobrazowych. Co więcej, drukarka Canon PIXMA PRO-200 jest zgodna z oprogramowaniem Canon Professional Print & Layout, które umożliwia symulowanie wyglądu różnych rodzajów papieru i atramentu na ekranie.

Autor: Marcus Hawkins

* Adobe® i Lightroom® to zastrzeżone znaki towarowe lub znaki towarowe firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • DRUKOWANIE

    Edycja zdjęć do drukowania

    Skorzystaj z naszego przewodnika krok po kroku, który pomoże Ci edytować zdjęcia i wybrać najlepsze ustawienia drukowania.

  • PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

    Sekwencja nastaw ostrości (focus stacking) dla początkujących

    Fotograf Matt Doogue wyjaśnia, w jaki sposób narzędzia sekwencji nastaw ostrości (focus stacking) firmy Canon mogą pomóc w makrofotografii i fotografowaniu krajobrazów z zachowaniem ostrości od przodu do tyłu.

  • EDYCJA ZDJĘĆ / POSTPRODUKCJA

    Edycja obrazów RAW w programie DPP

    Dowiedz się, jak edytować, poprawiać i ulepszać obrazy RAW w programie DPP firmy Canon.

  • FOTOGRAFIA POKLATKOWA

    Tworzenie zdjęć z efektem nawarstwiania (time stack)

    Dowiedz się, jak przygotować sesję zdjęć poklatkowych przejścia dnia w noc i stworzyć zachwycający efekt nawarstwiania (time stack) ukazujący upływ czasu na jednym zdjęciu.