W poprzednich artykułach z tej serii rozmawialiśmy z fotografami mody Niną Zimolong, Ianem Hippolyte i Emmanuelem Oyeleke o demokratyzacji fotografii modowej i dowiedzieliśmy się, jak budują swoje kariery w branży. Tutaj przedstawiamy aparaty i obiektywy, które pomagają tym fotografom ożywić ich treści związane z modą, i poznajemy ich spostrzeżenia dotyczące angażowania obiektów z myślą o udanej modowej sesji fotograficznej.
Zestawienie sprzętu do fotografii modowej
Zalecenia Niny
Nina rozpoczęła przygodę od aparatu Canon EOS 5D Mark II z uniwersalną „pięćdziesiątką” (obiektyw EF 50mm). Obecnie odpowiednikiem tego zestawu byłby pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy EOS R6 Mark II z obiektywem RF 50mm F1.8 STM. Z czasem zebrała środki na zakup obiektywu Canon 70–200 mm, który stał się jej optymalnym narzędziem w przypadku większości prac. Dziś jego odpowiednikiem jest model RF 70-200mm F2.8L IS USM, jeden z profesjonalnych obiektywów zmiennoogniskowych f/2,8 firmy Canon.
„Zakochałam się w obiektywie 70–200 mm. Myślę, że chodzi o głębię obrazu. Różni się ona do tego, co widzi nasze oko. To moje ulubiona cecha tego obiektywu”.
Jej ulubionym aparatem jest model bezlusterkowy EOS R5 Mark II z obiektywem RF 85mm F1.2L USM. „Osobom rozpoczynającym fotograficzną przygodę polecam jednak modele EOS R8 i EOS R7 – lekkie, łatwe w obsłudze aparaty bezlusterkowe o dużych możliwościach fotograficznych i filmowych. Jeśli komuś bardziej zależy na tworzeniu materiałów multimedialnych lub na pracy hybrydowej, model EOS R6 Mark II jest niezwykle wszechstronny – szybki, intuicyjnie obsługiwany i świetnie radzący sobie w słabym świetle”.
Jeśli chodzi o obiektywy, Nina poleca model Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM jako „uniwersalne rozwiązanie”. Jest ostry, szybki i obejmuje dość szeroki zakres zastosowań – portrety, modę, filmy dokumentalne i materiały zakulisowe”. Jeśli ktoś pracuje z niższym budżetem, świetnym rozwiązaniem jest model RF 28-70 F2.8 IS STM. Model RF 35mm F1.8 MACRO IS STM to piękny, kompaktowy obiektyw stałoogniskowy generujący wspaniały efekt bokeh i pokazujący wyraźne szczegóły – doskonały obiektyw do fotografowania i filmowania z ręki.
Nina używa aparatu Canon EOS R5 Mark II z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, ale osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę, zaleca lżejszy, łatwiejszy w obsłudze aparat EOS R8 lub EOS R7 z obiektywem RF 85mm F2 MACRO IS STM. © Nina Zimolong
Ian zawsze fotografuje z ręki, ponieważ umożliwia mu to poruszanie się po studiu. Uważa, że model Canon EOS R5 ma idealny rozmiar i odpowiednią wagę. Model EOS R6 Mark II to kolejna łatwa w obsłudze opcja z pełnoklatkową matrycą. © Ian Hippolyte
Zalecenia Iana
Pierwszym aparatem Iana był model Canon EOS 600D, który jego zdaniem był „bardzo łatwy do użytku przez początkujących”. Okazał się szczególnie przydatny ze względu na w pełni obracany ekran LCD. Dziś jego odpowiednikiem w świecie aparatów bezlusterkowych jest model Canon EOS R10. W miarę rozwoju kariery Ian przeszedł na model EOS R5, który „całkowicie zmienił zasady gry” dzięki możliwościom autofokusu.
„Osoby zaczynające przygodę z fotografowaniem, mogą postawić na aparat EOS R10. Jest mały, lekki i umożliwia rejestrowanie wysokiej jakości zdjęć i filmów 4K, dzięki czemu nadaje się do hybrydowej pracy, a także do tworzenia treści”.
Jeśli chodzi o obiektywy, Ian sugeruje, aby zacząć od modelu Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, ale „rozważyłby też dodanie do zestawu sprzętowego obiektywu RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, który świetnie sprawdza się w warunkach słabego oświetlenia i podczas eksperymentowania z głębią ostrości”.
Zalecenia Emmanuela
Emmanuel mówi, że jednym z pierwszych aparatów, których używał profesjonalnie, był model Canon EOS 60D. „Był lekki, niedrogi i niezawodny”. Teraz używa aparatu EOS R5 Mark II – który określa mianem „bezlusterkowego aparatu do fotografowania i filmowania na najwyższym poziomie” – oraz obiektywów RF 50mm F1.2L USM i RF 85mm F1.2L USM.
Jeśli ktoś zaczyna swoją przygodę, ale chce profesjonalnie zająć się fotografią i filmowaniem, Emmanuel poleca aparat EOS R6 Mark II: „to wszechstronne urządzenie – robi zdjęcia 24 MP, nagrywa atrakcyjne filmy 4K i doskonale radzi sobie w słabym świetle. Nadaje się do fotografowania wydarzeń, robienia portretów oraz nagrywania materiałów zakulisowych i treści multimedialnych. Używam go w przypadku wszystkich materiałów wideo”.
Do pracy hybrydowej Emmanuel zaleca jasny, lekki obiektyw zmiennoogniskowy, taki jak RF 28-70 F2.8 IS STM, który ma stabilizator obrazu i stałą maksymalną przysłonę f/2,8, co zapewnia spójne rezultaty.
Emmanuel twierdzi, że aparat EOS R5 Mark II zrewolucjonizował jego sposób pracy. „Dzięki autofokusowi, rozdzielczości 45 MP, stabilizacji obrazu w korpusie i niesamowitym filmom jest to idealne rozwiązanie dla współczesnych twórców hybrydowych”. Nie trzeba mieć najwyższej klasy sprzętu, aby rozpocząć przygodę z fotografią modową. „Canon oferuje wysokiej jakości sprzęt do przetwarzania obrazu w różnych zakresach budżetu” – mówi.
Emmanuel wspomina, że gdy zaczynał swoją przygodę, nie miał środków na korzystanie z dużego studia czy wysokiej klasy sprzętu, ale „aparaty Canon podstawowej i średniej klasy umożliwiły mi tworzenie profesjonalnych materiałów modowych, które spełniały standardy branżowe. Ich niezawodność, intuicyjna obsługa i sposób generowania kolorów pozwoliły mi skupić się na opowiadaniu historii i oświetleniu – a więc czynnikach, które mają duże znaczenie w przypadku mody – bez zagłębiania się w kwestie techniczne. Mogłem rozwinąć twórcze skrzydła”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/200 s, f/5 i ISO 200. © Emmanuel Oyeleke
Bezpieczne miejsca i wspaniałe zdjęcia
Wprawdzie sprzęt jest ważny, ale Nina uważa, że nie zawsze trzeba mieć najbardziej ekstrawaganckie urządzenie. Prawdę mówiąc, o wyjątkowości zdjęć i filmów często decyduje technika pracy. „Chodzi o sposób fotografowania i kadrowania”.
Jej zdaniem: „Najważniejszy jest kontakt. Staram się stworzyć bezpieczną i otwartą przestrzeń na planie, tak aby ludzie czuli się dostrzegani, słyszani i rozumiani. Nie spieszę się z fotografowaniem. Rozmawiam z obiektem, znajduję rytm i pozwalam sobie na chwile przerwy. Przekonałam się, że najlepsze obrazy powstają wtedy, gdy zbuduje się zaufanie – gdy można opuścić gardę i poczuć się sobą.
„Wolę kierować sesją dzięki odpowiedniej energii, a nie na zasadzie kontroli. Robię delikatne sugestie, podpowiadam nastrój lub daję wskazówki dotyczące ruchu, ale pozwalam fotografowanemu obiektowi ukazać swoją osobowość. Niezależnie od tego, czy jest to model, artysta czy ktoś, kto nigdy wcześniej nie był fotografowany, magia rozpoczyna się wtedy, gdy obiekt może poczuć się sobą”.
Dla Iana komunikacja jest równie ważna. „Aby wykorzystać potencjał obiektów, zawsze staram się z nimi komunikować i jak najlepiej przekazywać swoją wizję. Trzeba pamiętać, że rzecz polega na współpracy. Zawsze pokazuję obiektom tablice inspiracji i odniesienia wizualne, aby mogli dowiedzieć się, na czym mi zależy. Warto też puścić na planie dobrą muzykę”.
Podejście Emmanuela jest bardzo podobne. „Poświęcam kilka minut na nawiązanie kontaktu z obiektem” – mówi. „Niezależnie od tego, czy są to doświadczeni modele czy debiutanci, kiedy czują się bezpieczni, dostrzegani i szanowani, ich ekspresja staje się autentyczna.
„Prowadzę obiekty w czytelny sposób, ale utrzymuję atmosferę zabawy i współpracy” – dodaje. „Muzyka, śmiech i pochwały pomagają im się zrelaksować i otworzyć”.
Nina, Ian i Emmanuel są dowodem na to, że to wizja artysty, odpowiedni sprzęt i dobra współpraca umożliwiają pokazanie atrakcyjnej historii. Przypomina nam to, że fotografia nie polega tylko na rejestrowaniu obrazu, ale na kreowaniu narracji, która przemawia do widzów długo po zrobieniu zdjęcia.
Więcej informacji:
Powiązane produkty
-
EOS R6 Mark II
Zdjęcia, filmy, dynamiczne wydarzenia lub portrety – połączenie wydajności i jakości obrazu w aparacie EOS R6 Mark II pozwala kreatywnie pracować -
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Nadaj zdjęciom robionym pełnoklatkowym aparatem bezlusterkowym profesjonalny wygląd dzięki obiektywowi zmiennoogniskowemu 24–70 mm z jasną przysłoną i 5-stopniowym stabilizatorem obrazu. -
RF 85mm F2 MACRO IS STM
Model RF 85mm F2 MACRO IS STM jest wszechstronnym obiektywem do robienia zdjęć z małej odległości. Umożliwia subtelne teleobiektywowe zacieśnianie perspektywy i ma 5-stopniowy stabilizator obrazu – a wszystko to w niewielkiej, lekkiej obudowie. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów serii EOS R z matrycą APS-C – idealny do codziennych zastosowań, np. do fotografii rodzinnej, lifestyle’owej, portretowej i wakacyjnej.