FOTOGRAFOWANIE OGNIA

Fotografowanie ognia: jak uchwycić płomienie

Niezależnie od tego, czy chcesz sfotografować migoczącą świecę, tańczące płomienie ogniska czy strzelające iskrami zimne ognie, potrzebujesz odpowiednich technik i ustawień oraz odpowiedniego sprzętu.
Zdjęcie zrobione z długim czasem ekspozycji: dziecko stoi przy ognisku, a w powietrzu unoszą się iskry tworzące długie smugi świetlne.

Ogień to wspaniały obiekt do fotografowania, który zapewnia nieograniczone możliwości twórcze. Płomienie same w sobie są niezwykle piękne, a do tego spowijają otoczenie cudownym, ciepłym światłem. Oznacza to, że ogień może stanowić nie tylko przyciągający uwagę obiekt, ale także nastrojowe źródło światła do tworzenia portretów.

Jednak fotografowanie ognia może sprawiać trudności. Główny problem, z którym borykają się fotografowie, polega na tym, że źródło światła jest bardzo jasne, a otoczenie jest często bardzo ciemne. Z powodu wysokiego poziomu kontrastu rejestrowanie szczegółów w najjaśniejszych i najciemniejszych fragmentach sceny może być trudne. Na szczęście dzięki odpowiednim ustawieniom aparatu i kilku prostym umiejętnościom każdy może robić piękne zdjęcia ognistych płomieni.

Fotografowanie ognia to umiejętność, którą można doskonalić przez cały rok. Jest szczególnie przydatna, gdy chcemy wykazać się kreatywnością w okresie świątecznym. Poniżej kilka wskazówek, które ułatwią robienie pięknych zdjęć w tym zimowym okresie świątecznym.

1. Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dorosła osoba trzyma dziecko za rękę w pobliżu ogniska.

Gdy fotografujesz dzieci, zadbaj o to, aby inna osoba je pilnowała. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/160 s, f/3,5 i ISO 4000.

Podobnie jak sama fotografia robienie zdjęć ognia może być wciągające, choć nie zawsze w dobry sposób. Bardzo łatwo zatracić się w tej czynności, ale bezpieczeństwo zawsze powinno być na pierwszym miejscu. Ważne jest nie tylko zabezpieczenie siebie i innych przed poparzeniem, ale także utrzymanie ognia pod kontrolą. Warto mieć w pobliżu wiadro z wodą lub gaśnicę oraz stosować latarkę czołową, która ułatwi poruszanie się w ciemności. Warto również sprawdzić warunki pogodowe, ponieważ silny wiatr może spowodować, że płomienie będą nieprzewidywalne.

2. Odpowiedni sprzęt

Aparat Canon, statyw, pomarańczowy filtr żelowy i przenośna lampa na krawędzi ogniska.

Dodatkowe światło podczas fotografowania ujęcia możemy zapewnić, wykorzystując – oprócz statywu i ustawień aparatu – latarkę, która zrównoważy jasne światło płomieni na tle otoczenia. Przy użyciu pomarańczowego filtra żelowego poziom ciepła światła latarki można dostosować do ciepła płomieni.

Światło wydzielane przez ogień zazwyczaj nie jest zbyt jasne, więc jeśli to płomienie mają oświetlać fotografowane obiekty, dobrze jest użyć sprzętu, który skutecznie działa przy słabym oświetleniu. Idealnie sprawdzi się aparat Canon EOS R6 – jego ultraczuła, pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 20,1 Mpix ułatwia fotografowanie z szerokim zakresem dynamicznym oraz w warunkach słabego oświetlenia.

Bardzo pomocny będzie także jasny obiektyw stałoogniskowy, np. Canon RF 50mm F1.8 STM, ponieważ takie obiektywy mają zwykle większą maksymalną przysłonę niż obiektywy zmiennoogniskowe. Pozwala to na zastosowanie krótszego czasu naświetlania i niższych czułości ISO w słabym świetle, a tym samym uzyskanie ostrzejszych i mniej zaszumionych zdjęć.

Choć nie jest to konieczne, warto przy fotografowaniu ognisk i świec użyć statywu, ponieważ umożliwia on robienie zdjęć z dłuższym czasem naświetlania, a w efekcie rozmywanie migoczących płomieni.

3. Rejestrowanie światła świec

Rząd świec uchwycony z ekspozycją, która sprawia, że na czarnym tle widać tylko płomienie.

Jeśli ustawimy ekspozycję pod kątem ognia, reszta sceny stanie się bardzo ciemna, co da wrażenie, że płomienie świec unoszą się w powietrzu. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/1250 s, f/4 i ISO 100.

Rząd świec uchwycony z ekspozycją, która sprawia, że widoczne są świece, a płomienie są prześwietlone i rozmyte.

Jeśli ustawimy ekspozycję pod kątem otoczenia, efekt twórczy będzie zupełnie inny: świece będą wyraźne, a płomienie prześwietlone i rozmyte. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/20 s, f/4 i ISO 100.

Świece pozwalają uzyskać bardzo nastrojowe zdjęcia, ale mogą też stanowić nie lada wyzwanie. Pomimo jasnych płomieni nie zapewniają zbyt dużej ilości światła w otoczeniu. Oznacza to, że po ustawieniu ekspozycji pod kątem płomieni pozostała część sceny będzie prawie całkowicie ciemna. Z kolei ustawienie ekspozycji pod kątem otoczenia spowoduje, że płomienie będą prześwietlone. Wybór ekspozycji zależy więc od tego, jaki efekt chcemy uzyskać.

Często lepiej jest ustawić ekspozycję pod kątem jaśniejszego elementu w kadrze, ponieważ łatwiej jest rozjaśnić cienie na etapie postprodukcji, niż poprawić prześwietlenia. Dobrym pomysłem jest też nieznaczne zwiększenie ekspozycji w celu wydobycia światła z cieni bez prześwietlania jasnych partii obrazu. Jeśli aparat jest ma funkcję wzoru zebry, warto z niej skorzystać podczas filmowania, ponieważ nakłada ona pasiasty wzór na prześwietlone obszary kadru. Pozwala to wydobyć maksymalną ilość światła z cieni bez prześwietlenia jasnych obszarów. W przypadku zdjęć ostrzeżenie o prześwietleniu pojawia się podczas odtwarzania. Można wtedy sprawdzić, czy na zrobionym zdjęciu nie ma prześwietlonych fragmentów. Fotografowanie w formacie RAW daje większą elastyczność podczas obróbki zdjęć w oprogramowaniu do edycji, np. Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon.

Ustaw w aparacie ręczny tryb regulacji ostrości (M), aby móc kontrolować automatyczną wysuwaną lampę błyskową. Dzięki temu błysk nie przeważy delikatnego światła płomienia świecy. Ustaw przysłonę f/4 i czułość ISO 100, a następnie zmieniaj czas naświetlania w zakresie od 1/20 do 1/2000 s, aby sprawdzić, jak różne czasy naświetlania wpływają na wygląd światła świec. Można również użyć błysku dopełniającego, znanego również jako błysk światła dziennego, który rozjaśnia zacienione fragmenty i wydobywa szczegóły obiektu. W aplikacji Canon Photo Companion dostępny jest artykuł na temat robienia portretów przy świetle świec. Przeanalizowano tam tę technikę w bardziej profesjonalnych warunkach.

4. Urodzinowe portrety w blasku świec

Małe dziecko pochyla się, by zdmuchnąć świeczki na torcie urodzinowym. Twarz dziecka jest oświetlona płomieniami.

Gdy fotografowana osoba pochyli się nad świeczkami, migoczące płomienie rzucą na jej twarz cudowny, ciepły blask. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/200 s, f/2 i ISO 1600.

Widziany od tyłu aparat Canon fotografujący dziecko z tortem urodzinowym.

W przypadku fotografowania z całkowicie otwartą przysłoną głębia ostrości jest bardzo mała, więc trzeba zadbać o precyzyjną regulację ostrości. Ułatwia to aparat mający tryb AF z wykrywaniem oczu, np. model Canon EOS R6, który radzi sobie z tym zadaniem nawet wtedy, gdy fotografujemy ludzi z profilu.

Przyjęcie urodzinowe to doskonała okazja do robienia zdjęć. Solenizant zdmuchujący świeczki to szansa na świetny portret radosnej twarzy otulonej ciepłym blaskiem świec. Ustaw w aparacie tryb ręczny (M). Użyj przysłony f/1,8 (lub największego otworu przysłony), czasu naświetlania 1/200 s i automatycznej czułości ISO. Dzięki temu czułość ISO zostanie dostosowana w celu zapewnienia odpowiedniej ekspozycji.

Doskonale sprawdzi się tu jasny obiektyw stałoogniskowy Canon RF 50mm F1.8 STM, gdyż jego duża maksymalna przysłona umożliwia robienie portretów w słabo oświetlonych wnętrzach. Jeśli użyjemy dużego otworu przysłony, obiektyw zapewni płynny efekt bokeh, a tym samym atrakcyjnie rozmyte tło.

5. Fotografowanie ogniska

Ognisko sfotografowane z długą ekspozycją; unoszące się w powietrzu iskry tworzą długie smugi świetlne.

Długi czas ekspozycji powoduje rozmycie ruchu płomieni i przekształca wyrzucane przez ogień iskry w przyciągające wzrok smugi światła. Dokładanie drewna do ognia może dać zdumiewające efekty świetlne, ale należy dbać o bezpieczeństwo i robić to ostrożnie. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1 s, f/8 i ISO 100.

Widziany od tyłu aparatu Canon fotografujący dziecko przy ognisku.

Użyj statywu i ustaw jednosekundową ekspozycję, aby uchwycić smugi iskier wylatujących z ogniska. W przypadku długiej ekspozycji żadna z fotografowanych osób nie może się poruszyć. W przeciwnym razie na zdjęciu pojawi się efekt rozmycia ruchu. Możesz też zrobić coś całkowicie odwrotnego, by stworzyć nieco upiorny obraz z celowym rozmyciem, jak na zdjęciu powyżej, z iskrami ukazanymi jako żarzące się smugi światła.

Czy jest coś bardziej zachęcającego i przytulnego niż ciepło ogniska w chłodną noc? Fotografowanie tańczących płomieni na tle ciemności może stanowić wyzwanie. Jest taki moment zaraz po zachodzie słońca, kiedy światło otoczenia jest na tyle słabe, że ognisko będzie wyróżniać się na tle mroku, ale nadal jest na tyle jasno, że da się uchwycić otoczenie i detale na niebie. To doskonała chwila na zrobienie zdjęcia o zmierzchu i uchwycenie ogniska na konkretnym tle – gdy zapadnie zmrok, tło będzie już zupełnie czarne. Spróbuj użyć trybu ręcznego. Ustaw czas naświetlania 1/100 s, przysłonę f/1,8 (lub wartość zapewniającą najszerszy otwór przysłony) i automatyczna czułość ISO. Użyj funkcji korekty ekspozycji, aby rozjaśnić lub przyciemnić zdjęcie. Fotografuj z niskiego pułapu, aby wykadrować ognisko na tle zmierzchającego nieba.

6. Portrety przy ognisku

Fotograf robiący z małej odległości zdjęcie portretowe dziecka przy ognisku.

W przypadku tworzenia portretów przy ognisku włącz aparacie w tryb ręczny (M). Ustaw przysłonę f/1,8 (lub wartość dającą największy otwór przysłony), czas naświetlania 1/200 s i automatyczną czułość ISO, aby maksymalnie unieruchomić obiekt w warunkach słabego oświetlenia.

Dwójka dzieci z twarzami skierowanymi w stronę ogniska; zarys ich profili jest oświetlony światłem płomieni.

Wykorzystaj wspaniałe, ciepłe światło płomieni do stworzenia zdjęć portretowych lub ukazania ciekawych sylwetek postaci. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/125 s, f/1,8 i ISO 25600.

Ognisko tworzy niepowtarzalną atmosferę, idealną do robienia nastrojowych portretów. Rozmowy przy ogniu, przytulone do siebie pary i dzieci wpatrujące się w płomienie jak zahipnotyzowane – to wszystko idealne momenty do sfotografowania aparatem Canon. Pamiętaj, aby przed zrobieniem zdjęcia dosypać drewna do ognia, ponieważ intensywność płomienia może mieć duży wpływ na światło otoczenia. W obszarach oddalonych od ognia światło często zanika bardzo szybko, więc aby maksymalnie wykorzystać blask płomieni, fotografowane obiekty powinny być na tyle blisko ogniska, na ile to możliwe (i bezpieczne).

7. Fotografowanie zimnych ogni

Iskry zimnych ogni trzymanych przez dwójkę dzieci; w tle widać ich twarze.

Aby sfotografować zimne ognie, ustaw w aparacie tryb ręczny (M). Użyj przysłony z zakresu f/3,5–5,6, czasu naświetlania 1/125 s i automatycznej czułości ISO. Możesz również poeksperymentować z korektą ekspozycji, która może dać nieco inne rezultaty.
Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/200 s, f/2,5 i ISO 640.

Strzelające iskierki zimnych ogni wyglądają na zdjęciach fantastycznie – jest to również bezpieczniejszy sposób na odkrywanie kreatywnych efektów świetlnych z mniejszymi dziećmi lub przy złej pogodzie. Iskry wyrzucane są we wszystkich kierunkach z niesamowitą prędkością, dzięki czemu aparat rejestruje je jako smugi światła nawet przy dość krótkim czasie naświetlania. Jeśli potrafisz robić i edytować zdjęcia w formacie RAW, możesz na tym skorzystać, ponieważ ułatwi to wydobycie dodatkowych detali z jasnych i ciemnych obszarów na etapie obróbki komputerowej. Możesz także wydłużyć czas naświetlania, aby zimne ognie pozostawiły widoczne smugi światła w całym kadrze. Wszystko zależy od Ciebie.

Warto też spróbować uchwycić świetlne pasma fajerwerków. Więcej pomysłów i inspiracji znajdziesz w naszych wskazówkach i technikach dotyczących kreatywnego fotografowania fajerwerków.

Gdy ogień zgaśnie, możesz poćwiczyć umiejętność fotografowania dymu, korzystając z ćwiczeń praktycznych dostępnych w aplikacji Canon Photo Companion.

Autor: James Paterson

Powiązane produkty

Powiązane artykuły