Od czego trzeba zacząć, gdy chcemy nadać modowy charakter naszemu kanałowi na Instagramie lub bardziej dopracowany wygląd zdjęciom do witryn sklepów z modą? „Kluczem jest stylizacja” – mówi Jade Keshia Gordon, która zajmuje się modą zawodowo. „Wszystko, od ubrań i miejsca po włosy i makijaż, musi ze sobą współgrać. Rzecz sprowadza się do stworzenia pewnej atmosfery. Większość zdjęć z modelami modowymi dostępnych w Internecie ma zachęcać do zakupu produktów. Warto zastanowić się nad tym, jak fotografowie osiągnęli ten cel, wykorzystując światło, lokalizację, kolory i pozy”.
Jade, londyńska fotograficzka modowa zajmująca się modą i zdjęciami beauty, pracuje w zawodzie od 10 lat i ma reputację osoby, która zapewnia atrakcyjne, nowoczesne koncepcje. Podobnie jak wielu profesjonalistów naukę fachu rozpoczęła od pracy ze znajomymi.
Podaje sześć prostych wskazówek, które mogą nadać portretom modowy charakter, niezależnie od tego, czy fotografujemy aparatem EOS lub Canon PowerShot czy smartfonem.
Jak fotografować znajomych jako modeli modowych
1. Wybierz miejsce, które pasuje do stylistyki zdjęć
Bywa, że lokalizacja jest równie ważna jak osoba, którą fotografujemy. Jeśli tło może rozpraszać uwagę, rozmyj je, używając małej wartości przysłony w obiektywie stałoogniskowym. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/320 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
„Trzeba wybrać miejsce, które nie będzie odciągało uwagi od prezentowanej mody. Najlepiej, gdyby wzbogacało wymowę zdjęć” – mówi Jade. „Jeśli fotografowane stroje byłyby krzykliwe i kolorowe, prawdopodobnie wybrałbym gładkie tło.
„Przede wszystkim trzeba zadbać o komfort znajomej osoby w określonej przestrzeni. Jeśli jest to osoba nieśmiała, lepiej nie zabierać jej w miejsce, w którym wszyscy będą na nią patrzeć. Zamiast tego warto wybrać spokojną, otwartą przestrzeń lub parking.
Jeśli mamy wystarczająco dużo miejsca w sypialni lub w salonie, sesję możemy zorganizować w domu. Znakomitym tłem może być biała ściana”. Więcej informacji na temat prostych konfiguracji domowego studia fotograficznego można znaleźć w tym artykule.
2. Przygotuj plan sesji
Wybierz ubrania z wyprzedzeniem i pamiętaj o kolejności ich zakładania przez fotografowaną osobę. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/640 s, f/1,4 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
Warto zaplanować kolejność zdjęć z uwzględnieniem fryzur – zaczynamy od najprostszej. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/200 s, f/1,2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
Podczas sesji modowej włosy i makijaż są równie ważne jak same ubrania. Jade zaleca, aby zacząć od doboru ubrań, a dopiero później fryzur. „Jeśli planujemy użycie kilku kompletów odzieży, warto pomyśleć o zaplanowaniu sesji. Trzeba ułatwić modelce modyfikowanie fryzur. Dobieramy fryzury do strojów, a następnie określamy plan sesji, zaczynając od najprostszej fryzury”.
3. Znajdź kilka pomysłów dotyczących pozowania
Początkowo modelka może być nieco skrępowana, więc warto zacząć od pozycji, które uważa ona za naturalne. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/640 s, f/1,4 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
Zamień pozowanie w dobrą zabawę. Jade poprosiła znajomą o to, aby przerzuciła swoje warkoczyki. Wprowadza to element ruchu i pomaga stworzyć wyjątkowy portret modowy. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/320 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
Jade zaleca przygotowanie tablicy inspiracji, dzięki której znajoma osoba zobaczy, o jaki wygląd nam chodzi. „Nie powinno to być nic przytłaczającego” – mówi. „Może jakaś tablica Pinterest lub kilka wycinków z czasopism z pomysłami na pozy, fryzury i makijaż oraz z potencjalnymi miejscami pracy.
„Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w pozowaniu związanym z modą, możemy poprosić go o to, aby wyobraził sobie, że przymierza ubrania przed lustrem. Często łatwiejszym rozwiązaniem jest przyjęcie odpowiedniej pozy i zademonstrowanie jej modelce/modelowi. Równie skuteczne może być też poproszenie osoby o to, aby zaczęła iść w kierunku aparatu. Będzie mogła się zrelaksować, a fotograf zyska okazję do zrobienia niepozowanych zdjęć w ruchu”.
4. Użyj rekwizytów, aby dać modelowi coś, na czym się skupi
Torba listonoszka zapewnia modelce coś, na czym może położyć ręce. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark III (obecnie zastąpionym przez model Canon EOS 5D Mark IV) z obiektywem Canon EF 85mm f/1.8 USM, 1/125 s, f/1,8 i ISO 50. © Jade Keshia Gordon
Wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku jako rekwizytów może ułatwić naturalne pozowanie. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/400 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
„Znajdź rekwizyt, np. torbę, telefon lub filiżankę kawy, aby zająć czymś ręce modelki/modela. Gdy modelka/model nabierze wprawy, można poprosić o ponowne wykonanie tej samej czynności, ale bez rekwizytu. Czasami proszę, aby osoba usiadła i przyjęła niedbałą pozę. Chodzi o to, aby skupić na czymś uwagę modelki/modela”.
5. Eksperymentuj z różnymi obiektywami i pozycjami fotografowania
Zmieniaj pozycję fotografowania i eksperymentuj z kątem fotografowania, aby tworzyć dynamiczne i zróżnicowane portrety. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/320 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
Przykucnięcie w celu zrobienia zdjęcia z niskiego pułapu jest doskonałym sposobem na to, aby obiekt wydawał się wyższy. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 85mm F1.2L USM, 1/250 s, f/2 oraz ISO 320. © Jade Keshia Gordon
Jade mówi, że osoby zaczynające przygodę z portretami modowi nie potrzebują wielu zestawów sprzętowych. Standardowy obiektyw podstawowy do systemu aparatów bezlusterkowych umożliwia nadawania zdjęciom różnego wyglądu. „Obiektyw z zakresem ogniskowej 18–45 mm, taki jak RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, pozwala fotografować szczegóły, a także cały strój, w tym buty. Jeśli chcemy przejść na wyższy poziom zaawansowania, warto skorzystać z niedrogiego obiektywu do zdjęć portretowych, takiego jak Canon RF 50mm F1.8 STM, z dużą maksymalną przysłoną ułatwiającą rozmywanie tła”.
Wszechstronny obiektyw Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM do aparatów z systemu EOS R, takich jak Canon EOS R8, jest również idealny do zdjęć ulicznych i fotografii zbliżeniowej. Obiektywy Canon RF 85mm F2 Macro IS STM i Canon RF 45mm F1.2 STM stanowią także doskonałą alternatywę do zdjęć portretowych. Z kolei uniwersalny model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM to niewielki i lekki obiektyw zmiennoogniskowy do użytku na co dzień.
Cofnięcie się i powiększenie obrazu nada fotografowanej osobie bardziej atrakcyjny wygląd niż w przypadku zbliżenia się do niej i rozszerzenia kadru. Wybór pułapu, na którym znajduje się aparat, też ma znaczenie. „Większość osób, które nie są zbyt wysokie, chcą sprawiać wrażenie wyższych” – mówi Jade. „Można to osiągnąć, fotografując z niskiego pułapu. Fotografowana osoba wydaje się wtedy wyższa. Warto więc przykucnąć i zrobić zdjęcia z takiej perspektywy”.
Jade zaleca, aby bez względu na używany obiektyw rozpocząć od zdjęć całej sylwetki, a dopiero później przejść do mocniejszego kadrowania ujęć. „Warto pokazać fotografowanej osobie kilka pierwszych zdjęć, aby mogła zobaczyć, że dobrze wygląda. Następnie możesz zasugerować przejście do zdjęć zbliżeniowych. Prosimy fotografowaną osobę o to, aby zrobiła zabawne miny lub pobawiła się szalikiem lub kapeluszem. Dzięki temu łatwiej się zrelaksuje.
6. Nagrywaj też filmy
Przy okazji fotografowania warto nagrywać filmy z portretami modowymi. Jedna z większych różnic między filmowaniem a fotografowaniem polega na tym, że trzeba się zastanowić się nad punktami rozpoczęcia i zakończenia klipu wideo oraz przejściami między klipami. Warto nagrać trochę materiału przed punktem początkowym i po punkcie końcowym. Ułatwi to edycję klipów w oprogramowaniu wideo.
Jade zaleca filmowanie w przypadku każdego stroju. „Filmowana osoba zobaczy, jak porusza się strój, co pozwoli jej dostosować własny sposób poruszania się” – mówi. „Jeśli chodzi o reżyserowanie filmów modowych, zależy mi na tym, aby wszyscy dobrze się bawili. Prosiłam modelkę o to, aby obracała się wokół własnej osi, podchodziła do mnie, wyciągała ręką w kierunku aparatu i odchodziła od niego. Robiła też atrakcyjne wymachy nogami. Widać, jak dobrze bawiliśmy się podczas sesji”.
Autor: Marcus Hawkins
Powiązane produkty
-
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów serii EOS R z matrycą APS-C – idealny do codziennych zastosowań, np. do fotografii rodzinnej, lifestyle’owej, portretowej i wakacyjnej. -
- Nowość
RF 45mm F1.2 STM
Lekki, bardzo jasny (f/1,2) standardowy obiektyw stałoogniskowy, który umożliwia korzystanie z zaawansowanych technik pracy i tworzenie wymownych obrazów. -
-
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji. -
EOS R10
Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C. -
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
- Nowość
EOS R6 Mark III
Uchwyć akcję z optymalną równowagą między rozdzielczością, szybkością i użytecznością – idealne rozwiązanie do fotografii przyrodniczej, sportowej i portretowej. -