A time stack image showing a tulip blooming.

FOTOGRAFIA POKLATKOWA

Momenty w czasie: technika nawarstwiania (time stack) pozwala przekształcić zdjęcia poklatkowe w wydruk

Wykonanie setek zdjęć ukazujących upływ czasu w sekwencji poklatkowej może być cudowne, ale nie można umieścić powstałego w ten sposób filmu na ścianie. Możliwe jest jednak przekształcenie sesji zdjęć poklatkowych w jedno zdjęcie, które można następnie wydrukować. Stworzenie zdjęcia z efektem nawarstwiania (time stack) wymaga wykonania serii zdjęć – tak jak w przypadku zdjęć poklatkowych. Zamiast jednak tworzyć film, można łączyć różne obszary z poszczególnych klatek w jeden, efektowny obraz przedstawiający na przykład przejście dnia w noc.

Omówimy tutaj podstawy konfiguracji aparatu pod kątem zdjęć poklatkowych, wykorzystując do tego celu aparat z wbudowanym samowyzwalaczem interwałowym. Jest to prosta technika fotografowania, którą można łatwo wypróbować we własnym domu/ogrodzie. Przez całe popołudnie i wieczór uwiecznialiśmy fascynujący ruch płatków tulipanów, ale tę samą technikę można zastosować względem każdego obiektu, który zmienia się powoli z biegiem czasu, od topniejących lodów po sekwencję krajobrazu przy przejściu dnia w noc. Po zakończeniu scalimy klatki, a następnie wykonamy efektowny wydruk na ścianę.

1. Zrób zdjęcia poklatkowe

Wybierz pozycję

A photographer frames up his subject: a tulip growing in his garden.
Wybierając miejsce do zastosowania techniki nawarstwiania (time stack), należy wziąć pod uwagę zmiany pogody i chronić aparat przed czynnikami atmosferycznymi.

Ustaw aparat na statywie i wybierz kąt, z którego chcesz robić zdjęcia. Pamiętaj, że aparat musi pozostawać w bezruchu przez kilka godzin, więc najlepsze jest miejsce, w którym nie będzie zawadzał. Jeśli istnieje ryzyko deszczu, ustaw aparat pod osłoną lub wykonuj zdjęcia zza okna. Najlepszy jest spokojny dzień, ponieważ silny wiatr może powodować niepożądane ruchy kwiatu. Upewnij się, że akumulator jest w pełni naładowany. Tulipany otwierają się całkowicie około południa, aby uchwycić światło słoneczne na rozłożonych płatkach, więc jest to pora, o której ustawiamy ujęcie.

Zadbaj o jednolite tło

A black back drop is used to make tulips stand out.
Jednolite tło znacznie ułatwia warstwowe łączenie zdjęć wykonanych w różnym czasie.

Jeśli fotografujesz taki obiekt jak kwiat, spróbuj umieścić za nim jednolite tło. Nie tylko pozwoli to wyizolować kwiat z ruchliwego tła ogrodu, ale także ułatwi połączenie kilku ujęć w jedno zdjęcie na późniejszym etapie. Tutaj zawiesiliśmy kawałek czarnej tkaniny za kwiatem, ale można eksperymentować z różnymi kolorami tła. W celu uzyskania ciemnego tła zadbaliśmy o to, aby nie padało na nie bezpośrednie światło słoneczne.

Ustaw ekspozycję

Powiązane artykuły
A women touches a paper star hanging from her ceiling.

FOTOGRAFIA W POMIESZCZENIACH

Zobrazuj doskonałe projekty: trzy pomysły na kreatywne fotografowanie w domu

Bądź kreatywny w domu. Wskazówki dotyczące wykonywania portretów filmowych, abstrakcyjnych zdjęć makro i filmów poklatkowych.

Tulips in a garden framed by trails of light.

FOTOGRAFIA OGRODOWA

Kreatywność w ogrodzie: trzy techniki do opanowania

Zabawne projekty do wypróbowania w domu, od malowania światłem po fotografowanie gwiazd.

A wild landscape reflects in a lake.

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

5 wskazówek dotyczących krajobrazowej fotografii poklatkowej

Ożyw krajobrazy, korzystając z tych przydatnych wskazówek dotyczących fotografii poklatkowej.

The Aperture priority mode settings on a Canon EOS 5D Mark IV.
Gdy chcemy uzyskać efekt nawarstwiania (time stack), idealną opcją jest tryb preselekcji przysłony (AV) – aparat dostosowuje czas naświetlania do zmieniającego się oświetlenia, ale nadal rejestruje zdjęcia z wybraną przysłoną.

Wybór ekspozycji zależy od obiektu i oświetlenia. Ogólnie rzecz biorąc, opcja preselekcji przysłony to dobry wybór w przypadku sekwencji poklatkowych, w których poziom oświetlenia zmienia się w ciągu dnia. Oznacza to, że przysłona i czułość ISO są stałe, a aparat dostosowuje czas naświetlania do warunków otoczenia. Przysłona na średnim poziomie, np. f/8, stanowi idealne rozwiązanie, a niska czułość ISO, np. ISO 100, pomaga ograniczyć szumy do minimum. Po ustawieniu ostrości na obiekt należy przełączyć obiektyw na ręczne ustawianie ostrości, aby pozostała ona niezmienna przez całą sekwencję.

Pomyśl też o jakości obrazu. Obrazy RAW zawierają dodatkowe szczegóły w jasnych i ciemnych partiach, umożliwiając użytkownikowi korygowanie prześwietlenia lub niedoświetlenia. Jeśli praca z plikami RAW nie jest dla Ciebie komfortowa, wybierz opcję RAW+JPG, ale pamiętaj, że spowoduje to zużycie większej ilości miejsca na karcie pamięci.

Kontroluj oświetlenie

A reflector blocks light from hitting the tulips in frame.
Odizolowanie obiektu od światła słonecznego i wykorzystanie sztucznego oświetlenia pomaga w uzyskaniu spójnego efektu.

Jednolite oświetlenie pomoże Ci uzyskać spójne zdjęcia, ale może to być trudne w przypadku fotografowania o różnych porach dnia. Kluczem jest unikanie światła dziennego, tak aby odgrywało ono minimalną rolę w całym oświetleniu. Dostępnych jest tu kilka opcji. Po pierwsze, można tymczasowo zablokować światło słoneczne za pomocą elementu odbijającego światło lub koca i oświetlić kwiat lampą lub mocną latarką. Można również użyć lampy błyskowej Speedlite lub zewnętrznej lampy błyskowej, aby przyćmić światło dzienne.

Ustaw interwały

The Interval settings screen on a Canon EOS 5D Mark IV.
Tworzenie zdjęcia z efektem nawarstwiania (time stack) to długotrwały proces. Aby ułatwić sobie to zadanie, użyj aparatu z opcją fotografowania interwałowego, takiego jak Canon 5D Mark IV (którego tutaj używamy), Canon EOS 90D, EOS RP, EOS 250D lub EOS M6 Mark II.

Przejdź do ustawień fotografowania interwałowego w menu aparatu. Istnieją dwa kluczowe parametry sterujące. Ustawienie interwału określa czas między kolejnymi zdjęciami, a zakres, który można wybrać, zależy od aparatu: niektóre urządzenia obsługują maks. 30-sekundowe interwały, a niektóre – nawet interwały trwające 59 min i 59 s. Z kolei inne aparaty umożliwiają określenie liczby godzin, minut i sekund (w tym przypadku aparat jest ustawiony na wykonywanie zdjęć co godzinę). Liczbę zdjęć można sprecyzować. Można też ustawić wartość 00 (jeśli aparat na to pozwala), aby zdjęcia były wykonywane bez przerwy. Po skonfigurowaniu wszystkich ustawień można rozpocząć zapis sekwencji, naciskając spust migawki.

2. Scal wykonane zdjęcia

Stwórz efekt nawarstwiania (time stack)

A tulip on the edit screen in Canon's Digital Photo Professional imaging software.
Wybierz sekwencję zdjęć w programie fotograficznym Canon Digital Photo Professional (DPP) i scal zdjęcia za pomocą narzędzi do korekty i składania.

Po wykonaniu kilkugodzinnej sekwencji zdjęć możesz połączyć je w jeden obraz, na którym widoczne będzie przemiana obiektu w ciągu dnia. Wybierz zdjęcia, które chcesz połączyć – możesz wybrać dowolną liczbę zdjęć, ale im więcej ich będzie, tym dłużej potrwa ich łączenie. Dokonaj obróbki zdjęć tak, jak robisz to w przypadku pojedynczych zdjęć, aby poprawić kolory i odcienie. Aby zaoszczędzić czas, można wykonać obróbkę grupową w programie DPP za pomocą funkcji przepisu.

Upewnij się, że tło jest jednolite

An image of a tulip is tweaked in Canon's Digital Photo Professional imaging software.
Użyj narzędzia do korekty, aby zapewnić spójność tła każdego scalanego zdjęcia.

Jeśli, podobnie jak w przypadku tego kwiatu, istnieją obszary tła, które nie są całkowicie czarne, możesz je pomalować za pomocą narzędzia korekty, a następnie selektywnie przyciemnić obszar. Następnie rozpocznij scalanie zdjęć za pomocą narzędzi korekty i składania w programie DPP. Korzystając z narzędzia korekty, zaciemnij obszary zdjęcia, których nie chcesz wykorzystywać, a następnie użyj narzędzia składania, aby wybrać inny obraz i scalić go za pomocą opcji rozjaśniania lub dodawania. Aby uzyskiwać stopniowy efekt, zapisuj rezultat łączenia i kontynuuj w ten sam sposób, zdjęcie po zdjęciu.

Łączenie zdjęć

Two images of tulips are merged together in Canon's Digital Photo Professional imaging software.
W programie DPP można wybrać sposób łączenia zdjęć. Tutaj wybraliśmy kwiat na zauważalnie różnych etapach rozkwitu.

Istnieje wiele programów i aplikacji do edycji obrazów, których można użyć do łączenia zdjęć, ale zasady pozostają takie same. Ułóż zdjęcia warstwowo jedno na drugim i wybierz obszary na każdym z nich, które mają być użyte w połączonym obrazie. Możesz wybrać łączenie przejściowe, od jednej strony ramki do drugiej, lub eksperymentować z innymi typami przejść, takimi jak seria wycinków, jak pokazano na poniższym przykładowym zdjęciu krajobrazu z efektem nawarstwienia.

Po opanowaniu podstaw łączenia zdjęć w programie DPP możesz wypróbować różne efekty, np. łączenie fragmentów zdjęcia.

3. Wydrukuj obraz z efektem nawarstwienia

Przygotuj obraz

Kiedy już zdjęcia zostały połączone w jeden obraz, są gotowe do wydrukowania.

Po połączeniu serii zdjęć poklatkowych warto pójść o krok dalej i wydrukować zdjęcie. Oprawiony wydruk z kwiatem na kilku etapach rozkwitu może stanowić efektowną ozdobę na ścianę lub nad kominek, a nawet prezent dla ukochanej osoby. Przygotowanie obrazu do wydruku to proste zadanie, które można wykonać w większości aplikacji do edycji obrazów. Niezależnie od tego, którą z nich wybierzesz, bardzo ważne jest skalibrowanie kolorów na wyświetlaczu w celu uspójnienia ich z kolorami generowanymi przez drukarkę.

Wybierz prawidłowe ustawienia

A time stack of tulips shown in a frame on a mantelpiece.
Wybór właściwych ustawień sprawia, że wydruk będzie zgodny z kolorami na ekranie, co pozwoli uzyskać piękny, dekoracyjny element do wykorzystania w domu.

Proces drukowania może się nieco różnić w zależności od używanej drukarki. Drukarki do zastosowań profesjonalnych umożliwiają drukowanie zdjęć w formacie plakatu, a generowane wydruki cechują się większą trwałością. Drukarka Canon PIXMA PRO-10S umożliwia drukowanie nawet w formacie A3+ przy użyciu systemu 10 atramentów pigmentowych, który gwarantuje piękne odwzorowanie kolorów. Z kolei model PIXMA PRO-100S wykorzystuje system 8 zbiorników z atramentem barwnikowym, dzięki któremu potencjalna trwałość wydruków jest jeszcze większa. Możesz wejść na jeszcze wyższy poziom, wykorzystując drukarkę Canon imagePROGRAF PRO-1000, która umożliwia drukowanie w maksymalnym formacie A2 przy użyciu systemu 12 zbiorników z atramentem pigmentowym LUCIA PRO firmy Canon.

Jeśli używasz jednej z tych (lub innych) profesjonalnych drukarek firmy Canon, skorzystaj z wtyczki Print Studio Pro, aby przeprowadzić proces drukowania. Wtyczka współpracuje z programem DPP i innymi aplikacjami do edycji. Dzięki niej możesz dostosować ustawienia zarządzania kolorami i profile papieru, aby kolory widoczne na ekranie zostały dokładnie odwzorowane na wydruku.

Jeśli korzystasz z domowej drukarki fotograficznej, takiej jak użyty przez nas model Canon PIXMA TS6350, procesem może zarządzać program DPP: wybierz kolejno opcje Drukuj i Właściwości, a następnie określ rodzaj używanego papieru oraz prawidłowe ustawienia. Aby wydruki miały wysoką jakość, użyj papieru specjalistycznego, takiego jak papier fotograficzny Canon Pro, oraz drukarki z systemem co najmniej 5 zbiorników atramentu (np. technologia atramentowa Canon ChromaLife100 zastosowana w drukarce PIXMA TS6350).


Autor: James Paterson

Powiązane produkty

Powiązane artykuły



Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich wskazówek i technik