Stworzenie animacji poklatkowej to interesujący projekt fotograficzny, który sprawi radość całej rodzinie. Wykonując serię zdjęć obiektu i przesuwając go nieznacznie między poszczególnymi ujęciami, można stworzyć sekwencję obrazów, które złożą się na animację dającą wrażenie ruchu sfotografowanego obiektu.
Skonfigurowanie aparatu EOS w celu uzyskania najlepszych rezultatów to prosta rzecz – tchnięcie życia w nieożywiony obiekt i nadanie mu wyjątkowego charakteru wymaga już określonych umiejętności.
Zawodowy animator Ed Jackson podpowiada nam, jak rozpocząć przygodę z animacjami poklatkowymi. Od czasu, kiedy uzyskał formalne wykształcenie w zakresie animacji poklatkowych, Ed pracował dla wielu klientów w branży, w tym dla Aardman Animations – był zaangażowany w tworzenie serialu telewizyjnego Baranek Shaun, filmu Jaskiniowiec autorstwa Nicka Parka i produkcji Baranek Shaun Film. Farmageddon.
Ed pokazuje nam, jak łatwo można rozpocząć przygodę z animacjami poklatkowymi, korzystając z prostego zestawu: aparatu Canon EOS 250D, kilku lamp i kulki modeliny.
W domu i wokół niego znajduje się wiele przedmiotów, które mogą stać się wspaniałymi obiektami do realizacji projektu. Na przykład można pokazać klocki, z których powstaje gotowa konstrukcja, samorozpakowujące się opakowanie słodyczy lub samochodziki ścigające się wokół kuchennego blatu. Ed sugeruje jednak, aby zacząć od czegoś prostego – tak, jak to zrobił w przypadku filmu z podskakującą piłką.
„Plastelina lub modelina to mój ulubiony motyw. Łatwo uzyskać określony kształt. W tym filmie krótkometrażowym filmowałem piłkę od góry. Przesuwałem ją wzdłuż stołu, zmieniając jej kształt, aby stworzyć wrażenie, że się odbija.
„Radzę na początku unikać skomplikowanych planów i ujęć. Tło powinno być jednolite, a punktem głównym powinna być animacja. Jeśli masz określoną historię, zadbaj o to, aby była krótka i prosta. Przed rzuceniem się na głęboką wodę spróbuj zrealizować mały projekt, aby wszystko sprawdzić”.
Standardowy współczynnik proporcji filmów wynosi 16:9, ale aparat jest domyślnie ustawiony na zapis zdjęć w formacie 3:2. Aby mieć pewność, że film będzie wyświetlany w trybie „panoramicznym”, przed rozpoczęciem fotografowania należy zmienić proporcje obrazu w menu głównym. Wyświetlenie tej opcji może wymagać przełączenia aparatu EOS w tryb Live View.
Ed zaleca ręczne ustawienie ostrości, ekspozycji i balansu bieli. Dzięki temu ustawienia pozostaną zablokowane, a każda klatka filmu będzie miała spójny wygląd. Większą spójność zapewnia także sztuczne światło.
„Można fotografować na zewnątrz lub w pobliżu okna. Jednak naturalne światło cały czas się zmienia. Praca w ciemnym pomieszczeniu z kilkoma lampami biurkowymi daje większą kontrolę, ale nawet w takim przypadku na filmie może pojawiać się efekt migotania – jak widać w moim przykładzie. Potęguje to ogólny efekt”.
Zamocowanie aparatu na statywie gwarantuje, że cały kadr pozostanie spójny między ujęciami, a każde wykonane zdjęcie będzie wyraźne. Aparat EOS z obracanym ekranem ułatwia kadrowanie ujęć – nawet wtedy, gdy fotografujemy pod nietypowym kątem. „Trzeba się upewnić, że wszystko jest dokładnie zablokowane, ponieważ nie aparat nie może się poruszać w żadnym momencie” – podkreśla Ed.
Korzystanie ze statywu zapewnia także większą swobodę podczas ustawiania ekspozycji. Ustaw niską czułość ISO, np. ISO 200, tak aby obraz nie był ziarnisty. Zrób zdjęcia testowe z różnymi wartościami przysłony, aby sprawdzić, który wygląd preferujesz. Następnie dostosuj czas naświetlania, aby obraz był wystarczająco jasny.
Profesjonalni animatorzy używają zaawansowanego oprogramowania, takiego jak Dragonframe, aby sterować aparatem, rejestrować i przeglądać sekwencje, programować efekty świetlne i wykonywać inne czynności. Jednak na początku warto uprościć sobie pracę i robić każde zdjęcie ręcznie.
Zamiast zwalniać migawkę przyciskiem na aparacie, warto używać funkcji zdalnego wyzwalania. Zapobiegnie to przypadkowemu przemieszczeniu się aparatu podczas zapisu sekwencji. Jeśli aparat obsługuje łączność Wi-Fi, można korzystać też z aplikacji Canon Camera Connect, aby robić i wyświetlać zdjęcia bez dotykania aparatu.