A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

TECHNIKI WIDEO

Jak stworzyć pierwszą animację poklatkową

Stworzenie animacji poklatkowej to interesujący projekt fotograficzny, który sprawi radość całej rodzinie. Wykonując serię zdjęć obiektu i przesuwając go nieznacznie między poszczególnymi ujęciami, można stworzyć sekwencję obrazów, które złożą się na animację dającą wrażenie ruchu sfotografowanego obiektu.

Skonfigurowanie aparatu EOS w celu uzyskania najlepszych rezultatów to prosta rzecz – tchnięcie życia w nieożywiony obiekt i nadanie mu wyjątkowego charakteru wymaga już określonych umiejętności.

Zawodowy animator Ed Jackson podpowiada nam, jak rozpocząć przygodę z animacjami poklatkowymi. Od czasu, kiedy uzyskał formalne wykształcenie w zakresie animacji poklatkowych, Ed pracował dla wielu klientów w branży, w tym dla Aardman Animations – był zaangażowany w tworzenie serialu telewizyjnego Baranek Shaun, filmu Jaskiniowiec autorstwa Nicka Parka i produkcji Baranek Shaun Film. Farmageddon.

Ed pokazuje nam, jak łatwo można rozpocząć przygodę z animacjami poklatkowymi, korzystając z prostego zestawu: aparatu Canon EOS 250D, kilku lamp i kulki modeliny.

Wybierz obiekt

W domu i wokół niego znajduje się wiele przedmiotów, które mogą stać się wspaniałymi obiektami do realizacji projektu. Na przykład można pokazać klocki, z których powstaje gotowa konstrukcja, samorozpakowujące się opakowanie słodyczy lub samochodziki ścigające się wokół kuchennego blatu. Ed sugeruje jednak, aby zacząć od czegoś prostego – tak, jak to zrobił w przypadku filmu z podskakującą piłką.

„Plastelina lub modelina to mój ulubiony motyw. Łatwo uzyskać określony kształt. W tym filmie krótkometrażowym filmowałem piłkę od góry. Przesuwałem ją wzdłuż stołu, zmieniając jej kształt, aby stworzyć wrażenie, że się odbija.

„Radzę na początku unikać skomplikowanych planów i ujęć. Tło powinno być jednolite, a punktem głównym powinna być animacja. Jeśli masz określoną historię, zadbaj o to, aby była krótka i prosta. Przed rzuceniem się na głęboką wodę spróbuj zrealizować mały projekt, aby wszystko sprawdzić”.

Skonfiguruj aparat

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Skorzystanie ze statywu to najlepszy sposób na to, aby unieruchomić aparat na czas fotografowania i zadbać o spójność poszczególnych klatek.

Standardowy współczynnik proporcji filmów wynosi 16:9, ale aparat jest domyślnie ustawiony na zapis zdjęć w formacie 3:2. Aby mieć pewność, że film będzie wyświetlany w trybie „panoramicznym”, przed rozpoczęciem fotografowania należy zmienić proporcje obrazu w menu głównym. Wyświetlenie tej opcji może wymagać przełączenia aparatu EOS w tryb Live View.

Ed zaleca ręczne ustawienie ostrości, ekspozycji i balansu bieli. Dzięki temu ustawienia pozostaną zablokowane, a każda klatka filmu będzie miała spójny wygląd. Większą spójność zapewnia także sztuczne światło.

„Można fotografować na zewnątrz lub w pobliżu okna. Jednak naturalne światło cały czas się zmienia. Praca w ciemnym pomieszczeniu z kilkoma lampami biurkowymi daje większą kontrolę, ale nawet w takim przypadku na filmie może pojawiać się efekt migotania – jak widać w moim przykładzie. Potęguje to ogólny efekt”.

Używanie statywu

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Aby zadbać o stabilność aparatu podczas fotografowania, zwalniaj migawkę za pomocą pilota lub smartfonu z aplikacją Canon Camera Connect.

Zamocowanie aparatu na statywie gwarantuje, że cały kadr pozostanie spójny między ujęciami, a każde wykonane zdjęcie będzie wyraźne. Aparat EOS z obracanym ekranem ułatwia kadrowanie ujęć – nawet wtedy, gdy fotografujemy pod nietypowym kątem. „Trzeba się upewnić, że wszystko jest dokładnie zablokowane, ponieważ nie aparat nie może się poruszać w żadnym momencie” – podkreśla Ed.

Korzystanie ze statywu zapewnia także większą swobodę podczas ustawiania ekspozycji. Ustaw niską czułość ISO, np. ISO 200, tak aby obraz nie był ziarnisty. Zrób zdjęcia testowe z różnymi wartościami przysłony, aby sprawdzić, który wygląd preferujesz. Następnie dostosuj czas naświetlania, aby obraz był wystarczająco jasny.

Profesjonalni animatorzy używają zaawansowanego oprogramowania, takiego jak Dragonframe, aby sterować aparatem, rejestrować i przeglądać sekwencje, programować efekty świetlne i wykonywać inne czynności. Jednak na początku warto uprościć sobie pracę i robić każde zdjęcie ręcznie.

Zamiast zwalniać migawkę przyciskiem na aparacie, warto używać funkcji zdalnego wyzwalania. Zapobiegnie to przypadkowemu przemieszczeniu się aparatu podczas zapisu sekwencji. Jeśli aparat obsługuje łączność Wi-Fi, można korzystać też z aplikacji Canon Camera Connect, aby robić i wyświetlać zdjęcia bez dotykania aparatu.

Określ czas trwania

Powiązane artykuły
Stef Michalak crouching on a path with a Canon EOS M50 to film his son's first ride on a balance bike.

TECHNIKI WIDEO

Uwiecznianie dnia z rodziną na fantastycznym amatorskim filmie

Poznaj tajniki uwieczniania cennych chwil z rodziną i dowiedz się, jak optymalnie wykorzystać funkcje wideo aparatu EOS, dzięki wideoblogerowi rodzinnemu Stefowi Michalakowi.

A before-and-after shot of a field of long grass, dark and unedited on the left, with a lighter version on the right after editing in DPP.

FOTOGRAFIA POKLATKOWA

Jak robić filmy poklatkowe w domu

Poznaj świat filmów poklatkowych tworzonych w domowych warunkach za pomocą aparatów EOS.

A multiple-exposure image representing a time-lapse of two children and a dog playing on a rural riverbank.

PROJEKTANTKA PLANÓW ZDJĘCIOWYCH HATTIE NEWMAN

W jaki sposób aparat EOS 4000D firmy Canon pomaga wcielić moje pomysły w życie

Dowiedz się, jak producentka modeli i projektantka planów zdjęciowych Hattie Newman używa aparatu Canon EOS 4000D do wdrażania w życie swoich pomysłów.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Na początku rób po dwa zdjęcia przed każdym przemieszczeniem obiektu. Pozwoli to zmniejszyć ilość wykonywanej pracy o połowę i zapewni atrakcyjny, przypominający kreskówkę wygląd gotowego filmu.

Czas trwania animacji poklatkowej zależy od liczby zrobionych zdjęć i liczby klatek na sekundę w gotowym filmie. Jeśli na przykład sekwencja będzie odtwarzana z prędkością 25 kl./s, musisz zrobić 25 zdjęć na każdą sekundę filmu. Można także używać trybu 24 kl./s, aby uzyskać nieco bardziej kinematograficzny wygląd.

Przesuwaj obiekt

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Eksperymentuj, aby ustalić, jak bardzo trzeba przesuwać obiekt między poszczególnymi klatkami – małe zmiany dają wrażenie płynniejszego ruchu, ale opowiadanie całej historii zajmuje więcej czasu.

Zakres ruchu obiektu po każdym zdjęciu zależy od liczby klatek. „Jeśli na przykład nagrywamy z prędkością 25 kl./s, zmiany muszą być względnie małe, aby animowany ruch był bardziej subtelny. W przeciwnym razie wszystko będzie się poruszać zbyt szybko” – wyjaśnia Ed. „Przy 12 klatkach na sekundę wszystkie zmiany mogą mieć większy zakres, więc można sobie pozwolić na nieco rozmachu. Wszystko zależy to od tego, co dzieje się na ujęciu i jaki ruch chcemy pokazać”.

Dokonaj edycji filmu

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Dzięki prostym, łatwo dostępnym aplikacjom do edycji na urządzenia przenośne i komputery stacjonarne edycja zdjęć w sekwencji jest łatwiejsza, niż się wydaje.

Jeśli zrobimy pojedyncze zdjęcia do filmu bez używania dodatkowych aplikacji lub programów, musimy utworzyć film ze zdjęć. Ed od dawna używa programu Adobe Premiere Pro, ale można skorzystać z dowolnego programu do podstawowej edycji wideo. Wystarczy zaimportować zdjęcia do osi czasu, dodać ścieżkę dźwiękową, a następnie wyeksportować całość jako film MP4, MOV lub podobny materiał gotowy do udostępnienia.

Dostępnych jest wiele prostych aplikacji dla urządzeń przenośnych i komputerów. Mogą one zautomatyzować cały proces i umożliwiają przeglądanie animacji podczas pracy, a także odtwarzanie ukończonego filmu. Ed proponuje skorzystanie z aplikacji Stop Motion Studio.

Animacja poklatkowa jest teoretycznie jedną z najłatwiejszych form tworzenia filmów. Nie potrzeba do tego zbyt dużej ilości sprzętu ani miejsca – ale przyda się cierpliwość! Można użyć dowolnego aparatu EOS, ustawić go na obsługę ręczną i rozpocząć pracę już dziś.

Po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami możesz zacząć bawić się nowymi technikami i tworzyć własny styl. „W przypadku serialu telewizyjnego, takiego jak Baranek Shaun, zazwyczaj przesuwamy zwierzęta 12 razy na każdą sekundę materiału filmowego” – mówi Ed. „Robimy dwa zdjęcia w każdej pozycji, aby zapewnić odpowiednią liczbę klatek wymaganą do odtwarzania. Dwa zdjęcia między poszczególnymi ruchami pozwalają oszczędzać czas i spowalniają odtwarzanie animacji, dzięki czemu przypomina ona bardziej kreskówkę. Jednak podczas nagrywania filmu zazwyczaj przemieszczamy zwierzęta w przypadku każdej z 24 lub 25 klatek, co zapewnia bardziej realistyczny wygląd”.

Trzeba po prostu zacząć – zachęca Ed. „Bądźcie kreatywni, uczcie się na błędach i dobrze się bawcie”.

Autor: Marcus Hawkins

Powiązane produkty

Powiązane artykuły



Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich wskazówek i technik