Obiektyw do zdjęć portretowych robi różnicę

Wybór specjalistycznego obiektywu pomoże Ci robić zdjęcia portretowe na zupełnie nowym poziomie – od wypełniających kadr zdjęć głowy po szerokokątne portrety uliczne.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

Większość aparatów EOS ma uniwersalny obiektyw, który sprawdza się w przypadku większości typów fotografii. Aby jednak przejść na wyższy poziom fotograficznego zaawansowania, warto zainwestować w szereg obiektywów, które sprawdzają się w przypadku określonego gatunku, np. w kontekście fotografii portretowej. Wybrany obiektyw może znacząco zmienić wygląd zdjęć. Poszczególne modele różnią się m.in. ogniskową, maksymalną przysłoną, wagą i rozmiarem.

Jakie cechy ma dobry obiektyw do fotografii portretowej?

Głównymi cechami wyróżniającymi obiektywy portretowe są ogniskowa i maksymalna przysłona. Jednak przy wyborze optymalnego obiektywu do zdjęć portretowych firmy Canon należy wziąć pod uwagę także inne kwestie.

Zgodność z obiektywami

Po pierwsze, warto pomyśleć o posiadanym aparacie i obiektywach, które są z nim zgodne. Aparaty bezlusterkowe systemu Canon EOS R, takie jak Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 i EOS R100, pozwalają korzystać z najlepszych obiektywów portretowych firmy Canon. Aparaty i obiektywy systemu EOS R wykorzystują mocowanie RF, które zawiera 12-stykowe złącze cechujące go się niezawodnością i umożliwiające niewiarygodnie szybką pracę autofokusu. Kreatywne możliwości, które zapewnia technologia aparatów bezlusterkowych, sprawiają, że mocowanie RF jest świetną inwestycją w kontekście przyszłych rozwiązań sprzętowych na kolejnych etapach przygody z fotografią.

Wiele kolorowych smug światła otula głowę i tułów modelki. Zdjęcie zrobione na czarnym tle przy użyciu obiektywu zmiennoogniskowego Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Wyposażony w mechanizm stabilizacji obrazu model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ma długość zaledwie 88,8 mm. Jest uniwersalnym rozwiązaniem w odniesieniu do fotografii portretowej. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 (poprzednikiem modelu Canon EOS R6 Mark III) z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 44 mm, 8 s, f/16 i ISO 100.

Stabilizator obrazu

Trzeba też pamiętać o tym, że podczas robienia zdjęć portretowych nie zawsze można używać statywu, a czasami świadomie nie chcemy tego robić. Tu z pomocą przychodzi stabilizacja obrazu. Takie obiektywy jak Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM i RF 24-105mm F4-7.1 IS STM mają funkcję stabilizacji obrazu, dzięki czemu umożliwiają robienie wyraźnych zdjęć aparatem trzymanym w dłoniach. Udoskonalona stabilizacja pozwala wydłużyć czas naświetlania, a tym samym wpuścić do aparatu więcej światła. Dzięki temu można fotografować w różnych warunkach oświetleniowych.

Efekt jest jeszcze lepszy w przypadku połączenia obiektywu ze stabilizacją z aparatem wyposażonym w stabilizator obrazu w korpusie (IBIS), np. Canon EOS R6 Mark III, co pozwala uzyskać nawet 8,5-stopniową stabilizację. Nawet jeśli obiektyw nie ma stabilizatora obrazu, możesz korzystać z samego systemu IBIS – jest to szczególnie skuteczne w przypadku obiektywów o małej ogniskowej.

Wymiary i masa

Warto także wziąć pod uwagę wymiary, masę i wszechstronność. W przypadku fotografów portretowych, którzy chcą pracować dynamicznie lub używać obiektywów do obsługi wielu gatunków fotografii, doskonałym rozwiązaniem jest mały, lekki obiektyw. Modele Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM są niezwykle małymi obiektywami, dzięki czemu stanowią doskonałe uzupełnienie zestawu sprzętowego fotografów robiących uliczne zdjęcia portretowe. Dzięki maksymalnej przysłonie na poziomie f/1,8, która umożliwia atrakcyjne rozmycie tła i swobodę w kontekście głębi ostrości, można wykorzystać ich potencjał w odniesieniu do klasycznych portretów. Krótki obiektyw RF 28mm F2.8 STM zapewnia szerszą perspektywę w przypadku portretów grupowych, a waży zaledwie 120 gramów. Jednak maksymalną wszechstronność zapewni model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dzięki szerokiemu zakresowi ogniskowej ten model jest idealnym uniwersalnym obiektywem do codziennego użytku. Doskonale nadaje się do niemal wszystkich rodzajów fotografii – od ultraszerokokątnych zdjęć architektonicznych (24 mm) po portrety studyjne (85 mm) i zdjęcia głowy w trybie teleobiektywu (105 mm).

Maksymalna przysłona

Kolejnym kluczowym czynnikiem przy wyborze obiektywu do wykonywania portretów jest jego maksymalna przysłona. Wartość przysłony odnosi się do wielkości dostępnego w obiektywie otworu, przez który światło pada na matrycę aparatu.

Każdy obiektyw ma oznaczenie przysłony, np. f/2,8 lub f/4. W przypadku niektórych obiektywów zmiennoogniskowych dostępne są wartości przysłony uzależnione od wybranej ogniskowej. W ich przypadku mamy oznaczenie zakresu, np. f/4–7,1. Inne obiektywy zmiennoogniskowe, w tym modele Canon RF 24-105mm F4L IS USM i RF 24-70mm F2.8L IS USM, mają stałą maksymalną przysłonę, co zapewnia spójną ekspozycję w całym zakresie ogniskowej. Te odporne na warunki pogodowe i mające stałą maksymalną przysłoną obiektywy z serii L doskonale nadają się dla fotografów, którzy chcą przejść z modelu RF 24-105mm F4-7.1 IS STM na bardziej zaawansowane rozwiązanie lub szukają profesjonalnego obiektywu.

Boczne ujęcie modelki z ustami pomalowanymi ciemnoczerwoną szminkę. Odwraca twarz w stronę aparatu, a w tle widać rozmyte punkty świetlne. Zdjęcie zrobione przy użyciu obiektywu Canon RF 50mm F1.8 STM.

Ogniskowa 50 mm sprawdza się w przypadku wielu rodzajów fotografii, a szeroka maksymalna przysłona umożliwia łagodne rozmycie tła na zdjęciach portretowych. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 (poprzednik modelu Canon EOS R6 Mark III) z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM; 1/125 s, f/1,8 i ISO 1250. © Ejiro Dafé

Im mniejsza wartość przysłony, tym większy jest jej maksymalny otwór. Obiektyw z większą przysłoną maksymalną ma sporo zalet w kontekście fotografii portretowej.

Większy otwór przysłony sprawia, że przez obiektyw dociera do matrycy aparatu większa ilość światła, więc obiektywy o dużej przysłonie, takie jak Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM, doskonale nadają się do fotografowania w słabym świetle (na przykład zdjęcia portretowe w pomieszczeniach) oraz do eksperymentowania ze światłem, np. w kontekście portretów czarno-białych lub portretów abstrakcyjnych. Drugą zaletą jest to, że fotografowanie z przysłoną ustawioną na maksymalną wartość (pełne otwarcie) powoduje większe rozmycie tła, często preferowane przez fotografów portretowych.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom robienia zdjęć portretowych z różną przysłoną.

Układ trzech zdjęć głowy osoby w żółtym golfie i z ustami pomalowanymi jaskrawoczerwoną szminką. Po lewej stronie mamy wyraźny obiekt i rozmyte tło, po środku mamy sytuację pośrednią, a po prawej widzimy wyraźny obiekt i wyraźne tło.

Te trzy obrazy, wszystkie zrobione z tą samą ogniskową (obiektywem Canon RF 50mm f/1.8 STM), pokazują efekt użycia różnej przysłony – od szerokiego kadru (niska liczba f) na pierwszym zdjęciu do wąskiego kadru (wyższa liczba f) na trzecim zdjęciu. Do rozmycia rozpraszającego tła na zdjęciach portretowych potrzebny jest obiektyw z dużym otworem przysłony. W przypadku pierwszego zdjęcia uwaga widza skupia się na twarzy fotografowanej osoby. Ten portret jest dużo atrakcyjniejszy. © Ejiro Dafé

Nie oznacza to jednak, że obiektyw z nieco mniejszą maksymalną przysłoną, np. f/4 w obiektywie Canon RF 24-105mm F4L IS USM, nie może generować pięknego rozmycia, szczególnie w przypadku ogniskowej z zakresu teleobiektywu. Wynika to z faktu, że dłuższe ogniskowe rejestrują mniejszą część tła niż krótsze, co sprawia, że rozmycie tła wydaje się większe i bardziej rozproszone na zdjęciu, a obiekt bardziej się wyróżnia.

Autofokus

Fotografia portretowa zwykle nie wymaga superszybkiego autofokusa, tak jak fotografia sportowa czy przyrodnicza, ale obiektyw, który szybko i cicho ustawia ostrość, nadal stanowi duży atut – zwłaszcza jeśli zamierzasz nagrywać także filmy. Szukaj obiektywów firmy Canon z technologią USM (silnik ultradźwiękowy) lub STM (silnik krokowy). Systemy te zapewniają płynną, niemal bezgłośną regulację ostrości, która najczęściej nie jest wychwytywana przez mikrofon aparatu.

Dzięki atrakcyjnym efektom rozmycia tła i naturalnej separacji obiektu obiektywy portretowe firmy Canon doskonale sprawdza się także podczas rozmów wideo. Warto nawet rozważyć obiektywy hybrydowe firmy Canon zaprojektowane z myślą o zapewnieniu profesjonalnej jakości zdjęć i filmów.

Najlepsze obiektywy firmy Canon do zdjęć głowy i tradycyjnych portretów

Portret osoby z brodą stojącego w długiej trawie i trzymającej małe dziecko. Zdjęcie zrobione przy użyciu obiektywu Canon RF 85mm F2 Macro IS STM.

Model Canon RF 85mm F2 Macro IS STM to przystępna cenowo opcja dla fotografów, którzy używają aparatów bezlusterkowych i potrzebują specjalnego obiektywu do zdjęć portretowych. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 (poprzednik modelu Canon EOS R6 Mark III) z obiektywem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM; 1/800 s, f/2 i ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Portret wykonany przy użyciu obiektywu Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, przedstawiający starszą osobę z krótkimi włosami, ubraną w jasnoróżowy strój.

Obiektyw RF 85mm F2 Macro IS STM umożliwia tworzenie pięknych portretów dzięki ogniskowej z zakresu teleobiektywu. Ma też szybki, niezawodny nawet w słabym świetle autofokus. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 (poprzednik modelu Canon EOS R6 Mark III) z obiektywem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM; 1/800 s, f/2 i ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Ogniskowa to wyrażona w milimetrach (mm) odległość między obiektywem a matrycą aparatu, gdy obiekt jest wyostrzony. Obiektywy zmiennoogniskowe mają pewien zakres ogniskowej zapisywany za pomocą wartości minimalnej i maksymalnej, np. 24–105 mm. Zwykle termin „obiektyw portretowy” odnosi się do obiektywu o ogniskowej wynoszącej 85 mm lub więcej, takiego jak Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, który cechuje się lekką konstrukcją i 5-stopniową stabilizacją obrazu, dzięki czemu pozwala robić doskonałe zdjęcia portretowe z ręki.

W klasycznej kompozycji z głową i ramionami obiektyw portretowy 85 mm zapewnia atrakcyjny efekt spłaszczenia perspektywy. Twarz jest odwzorowywana proporcjonalnie, a ogniskowa teleobiektywu pomaga oddzielić model od tła. W przypadku aparatu z matrycą APS-C obiektyw 50 mm zapewnia mniej więcej takie samo pole widzenia jak obiektyw 85 mm w aparacie z matrycą pełnoklatkową.

Z kolei użycie krótszej ogniskowej, takiej jak 24 mm, może nadmiernie zwiększyć głębię perspektywy, gdy obiektyw jest używany z małej odległości, dzięki czemu cechy znajdujące się bliżej aparatu, takie jak nos, wydają się większe. Ponadto przy krótszych ogniskowych tło jest bardziej wyraźne.

Nieostre zdjęcie postaci z krótkimi, kręconymi blond włosami – widzianej przez pokrytą kroplami wody szybę.

Model Canon RF 50mm F1.8 STM to doskonałe rozwiązanie dla osób, które przejść z obiektywu podstawowego na pierwszy obiektyw stałoogniskowy. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 (poprzednik modelu Canon EOS R6 Mark III) z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM; 50 mm, 1/200 s, f/2,8 i ISO 320.

Obiektywy z ogniskową mieszczącą się w środku zakresu, takie jak Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STM i RF 50mm F1.8 STM, też mogą nadawać się do tworzenia zdjęć portretowych. Te ogniskowe zniekształcają obrazy w mniejszym stopniu niż obiektywy szerokokątne, co sprawia, że zdjęcia mają bardziej naturalny wygląd. Doskonale nadają się do tworzenia portretów obejmujących całą sylwetkę, co jest szczególnie przydatne w przypadku fotografów mody.

Najlepsze obiektywy Canon do portretów grupowych i portretów ulicznych

Portret grupowy brytyjskiego zespołu Venus Grrrls. Autorką jest Corinne Cumming, która użyła obiektywu RF 24-70mm F2.8 L IS USM.

Maksymalna ogniskowa 70 mm sprawia, że obiektyw Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM jest uniwersalnym rozwiązaniem do zdjęć grupowych i portretów ulicznych. Bardziej przystępny cenowo obiektyw zmiennoogniskowy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM zapewnia jeszcze większy zasięg. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark III z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM; 35 mm, 1/125 s, f/5,6 i ISO 200.

Zastosowanie uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego, takiego jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, zapewnia najlepsze parametry ogniskowej zarówno w trybie szerokokątnym, jak i w trybie teleobiektywu, a także w przypadku pośrednich wartości. Najszerszy kąt widzenia (24 mm) tego obiektywu pozwala tworzyć portrety grupowe obejmujące bardzo dużą liczbę osób, a także bardzo szeroki kontekst w przypadku portretów ulicznych. Natomiast górny zakres ogniskowej doskonale sprawdza się w przypadku klasycznych portretów i zbliżeń głowy.

Szeroki kąt zapewnia doskonały efekt w odniesieniu do portretów sytuacyjnych, w przypadku których otoczenie obiektu odgrywa istotną rolę, a także portretów grupowych, gdy w kadrze musi zmieścić się wiele obiektów.

Jeśli chcesz tworzyć portrety grupowe, idealnym rozwiązaniem jest obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM. Jeśli fotografujesz grupę ludzi na stosunkowo małym obszarze, za pomocą tego bardzo szerokokątnego obiektywu możesz zrobić udane zdjęcie.

Najlepsze obiektywy Canon do uzyskiwania efektu bokeh

Młoda kobieta kuca w pobliżu rzeki. W tle widać łódź, budynki i drzewa – rozmyte dzięki jasnej maksymalnej przysłonie obiektywu Canon RF 45mm F1.2 STM.

Canon RF 45mm F1.2 STM to niezwykle jasny obiektyw, który pozwala uzyskać płynne rozmycie tła w portretach całej sylwetki dzięki szerokiej przysłonie maksymalnej f/1,2 – idealne rozwiązanie w przypadku takich dynamicznych ujęć.

Obiektywy z dużą maksymalną przysłoną w stosunku do ogniskowej są często nazywane obiektywami „jasnymi”, ponieważ pozwalają na dotarcie większej ilości światła do aparatu, a tym samym umożliwiają korzystanie z krótszych czasów naświetlania. Tak naprawdę to jednak pod względem gładkiego, kremowego wyglądu obszarów nieostrych na zdjęciu, znanego jako „bokeh”, jasne obiektywy portretowe, takie jak Canon RF 45mm F1.2 STM nie mają sobie równych. Dzięki maksymalnej przysłonie f/1,2 obiektyw Canon RF 45mm F1.2 STM jest najjaśniejszym obiektywem RF dostępnym poza profesjonalną serią L firmy Canon, więc jest idealnym rozwiązaniem do kreatywnej pracy z głębią ostrości.

Ponieważ jasne obiektywy skutkują bardzo małą głębią ostrości, precyzyjna regulacja wyostrzenia może być trudna w przypadku fotografowania z całkowicie otwartą przysłoną. Aktywacja funkcji wykrywania oczu w najnowszych aparatach systemu Canon EOS R, takich jak EOS R6 Mark III i EOS R8, może naprawdę pomóc, ponieważ aparat automatycznie ustawi ostrość na oczy fotografowanego obiektu. Dla większej precyzji można nawet określić, czy priorytet ma mieć lewe czy prawe oko.

Najlepsze obiektywy firmy Canon do zdjęć beauty

Boczne, zbliżone ujęcie głowy modelki z ustami pomalowanymi błyszczącą szminką i z różowym makijażem. Zdjęcie zrobione przy użyciu obiektywu Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Zbliż się do obiektów i odkryj piękne szczegóły na zdjęciach portretowych dzięki szerokokątnemu obiektywowi Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 200. © Guia Besana

Makroobiektywy są zwykle kojarzone ze zdjęciami makro przedstawiającymi fascynujące owady lub apetyczne potrawy. Jednak szczegółowość generowanego przez nie obrazu sprawia, że doskonałe nadają się do zdjęć portretowych. Makroobiektywy są często używane do fotografowania mody i tworzenia portretów beauty w celu uwydatnienia rysów twarzy lub wyróżnienia określonych produktów kosmetycznych.

Minimalna odległość ogniskowania obiektywu Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM wynosi 35 cm. Z kolei obiektyw RF 35mm F1.8 MACRO IS STM może wyostrzać obiekty już z odległości nawet 17 cm. Korzystając z makroobiektywu i zbliżając się do fotografowanego obiektu, można pokazać wyjątkowe szczegóły, a tym samym piękno obiektów.

Autorzy: Peter Wolinski i Marcus Hawkins

Powiązane artykuły

Rób abstrakcyjne portrety

Eksperymentuj z różnymi ekspozycjami, malowaniem światłem, cieniami i nie tylko.

Wskazówki dotyczące fotografii portretowej

Udoskonal swoje zdjęcia portretowe dzięki tym najlepszym wskazówkom i technikom.

Najlepszy podstawowy zestaw do zdjęć portretowych

Aparaty i obiektywy do każdego rodzaju fotografii portretowej.

Odniesienie sukcesu w fotografii modowej

Fotografia modowa jest często uważana za ekskluzywną, ale dwoje młodych fotografów pracujących w tej branży opowiada o tym, jak zaczyna się ona otwierać.