Emmanuel Oyeleke: kreatywna podróż w świecie fotografii modowej

Nigeryjski fotograf mody Emmanuel Oyeleke opowiada o swojej twórczej podróży i oryginalnej wizji oraz o tym, jak media społecznościowe zmieniają obecnie całą branżę modową.
Elegancko ubrana modelka w powiewającej spódnicy i z rękami uniesionymi nad głową, sfotografowana obok zardzewiałego pociągu parowego w starym hangarze. Zdjęcie mody zrobione przez Emmanuela Oyeleke aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM. © Emmanuel Oyeleke

Przekraczanie granic kreatywności stanowi istotny element fotografii modowej i jest niezwykle ważne w kontekście demokratyzacji branży, w której zarówno początkujący twórcy, jak i uznani fotografowie mogą opowiadać swoje wyjątkowe historie z perspektywy obiektywu. W tym artykule Emmanuel Oyeleke, ambasador firmy Canon z Nigerii, opowiada o swojej inspirującej karierze fotografa mody w Lagos.

Od plansz do gry w Scrabble do fotograficznych obiektywów

Droga Emmanuela do fotografii jest wyjątkowa – podobnie jak jego zdjęcia. Kiedyś grał zawodowo w Scrabble. Podróżował po całym świecie i uczestniczył w turniejach. Podczas tych wypraw odkrył w sobie głęboką miłość do fotografii, uwieczniając wspomnienia i chwile ze swoich podróży.

Opisując siebie jako „seryjnego przedsiębiorcę”, Emmanuel oddaje się swoim pasjom. To kluczowy czynnik, który pozwolił mu przekuć zainteresowania w udaną karierę.

Filozofia oryginalności

Jedną z zasad przewodnich Emmanuela jest to, by nigdy nie powtarzać tego samego obrazu. „Nie lubię rutyny” – przyznaje. „Szybko się nudzę, więc nawet jeśli robię zdjęcie, które zrobiłem wcześniej, zmieniam choćby oświetlenie. Klienci oczywiście oczekują spójności, ale staram się unikać szablonowości. Znajduję różne ścieżki, aby dotrzeć do celu. To coś, co dodaje mi sił. Wzbudza moją ciekawość.

„Kiedy myślisz sobie: »Wiem już wszystko, robię rzeczy po swojemu«, wpadasz w pułapkę samozadowolenia i w pewnym momencie twoje zdjęcia zaczynają się powtarzać”. W kulturze takiej jak nigeryjska ludzie chcą świeżych pomysłów i za każdym razem czegoś innego. Ponadto, gdy już coś zrobisz, wielu młodszych fotografów będzie to naśladować, więc jeśli nie jesteś w stanie znaleźć nowych sposobów działania, twoje prace zaczną wyglądać jak prace setek innych fotografów. Możliwość robienia rzeczy za każdym razem inaczej sprawia, że zarówno dla mnie, jak i dla moich klientów wszystko pozostaje świeże”.

Emmanuel mówi, że niezależnie od tego, czy jest to projekt własny czy zlecenie klienta, zawsze w grę wchodzi osobista wizja – i czasami, nawet jeśli nie jest to zgodne z oczekiwaniami klientów, efekt przemawia do nich i ostatecznie bardzo im się podoba.

Modelka w długiej czarnej sukni z teksturowanym srebrnym gorsetem i srebrnymi dodatkami na biodrach oraz w falującej spódnicy – na zdjęciu modowym zrobionym w starym hangarze przez Emmanuela Oyeleke aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50 mm F1.2L USM.

„Spontaniczność i elementy artystyczne są podstawą mojej pracy, ale myślę, że oświetlenie odgrywa w niej również bardzo ważną rolę” – mówi Emmanuel. „Myślę, że w dużej mierze decyduje to o wymowie zdjęcia. Jednak najważniejsze jest to, że moje prace mają duszę”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/160 s, f/2,8 i ISO 125. © Emmanuel Oyeleke

Mocno wykadrowane zdjęcie przedstawiające modelkę ubraną w połyskującą srebrną suknię z gorsetem ozdobionym piórami w jesiennych kolorach. Zdjęcie mody zrobione przez Emmanuela Oyeleke aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM.

„Uwielbiam podkreślać i uwydatniać mocne strony moich modeli” – wyznaje Emmanuel. „Lubię też nieco dynamiki w kompozycji moich zdjęć. To m.in. te elementy sprawiają, że moje prace mają znaczenie”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/160 s, f/2,8 i ISO 160. © Emmanuel Oyeleke

Opowiadanie historii za pomocą fotografii modowej

Podobnie jak Nina Zimolong i Ian Hippolyte, bohaterowie poprzedniego artykułu z tej serii, Emmanuel uważa, że opowiadanie historii jest zawsze obecne w fotografii modowej.

„Nawet jeśli tego nie widać, element narracji zawsze tam istnieje” – mówi – „nawet jeśli jest to coś bardzo subtelnego, na przykład spojrzenie modela, kompozycja lub to, co zdecyduję się umieścić w kadrze, a czego nie”. W mojej pracy staram się coś wyrazić”.

Emmanuel dostrzega ten sam impuls twórczy w samej branży modowej i w związku z tym podkreśla znaczenie platform, dzięki którym mogą zaistnieć nowe osoby. „Wydarzenia takie jak Lagos Fashion Week są tworzone z myślą o uznanych markach, ale niektóre z nich obejmują również platformy dla początkujących projektantów”. Aktualnie powstaje również wiele innych”. Podkreśla wartość wydarzeń takich jak Street Souk, konwent streetwearowy w Lagos, który skupia różnych twórców, którzy chcą celebrować modę i prezentować swoje prace. „Platformy te są bardzo ważne dla początkujących projektantów, a także dla innych przedstawicieli branży – początkujących wizażystów, fryzjerów, fotografów i twórców treści. Każdy potrzebuje platformy, aby móc zaprezentować to, co ma do zaoferowania”.

Media społecznościowe: wzmacnianie pozycji artystów

Emmanuel uważa, że nie można przecenić znaczenia mediów społecznościowych – dla fotografów i dla tych innych twórców w branży modowej i poza nią.

Zauważa, że media społecznościowe zdemokratyzowały ekspozycję, umożliwiając wszystkim artystom „samodzielną publikację” swoich dzieł i dotarcie do globalnej publiczności bez konieczności polegania na tradycyjnych „strażnikach” – terminu, którego Ian użył również do opisania barier wejścia w tę sferę – takich jak wydawcy, galerie i producenci. „Media społecznościowe naprawdę dają ogromne możliwości, zwłaszcza początkującym fotografom, projektantom, wizażystom i innym osobom, które wcześniej nie miały głosu, zasięgu ani sieci kontaktów.

„Być może nigdy nie opuściłeś wybrzeży Nigerii, ale Twoje dzieła podróżowały po całym świecie. Myślę, że to naprawdę ważne”.

Modelka w długiej białej sukni ze złotymi akcentami i perłowymi ramiączkami stoi na zardzewiałym pociągu parowym w starym hangarze, a jej spódnica powiewa na wietrze. Zdjęcie mody zrobione przez Emmanuela Oyeleke aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM.

Emmanuel uważa tworzenie filmów i treści za kluczowy element swojej pracy. Dzięki temu może nie tylko uwieczniać obrazy, ale także dzielić się tym, co wiąże się z ich tworzeniem. „Można uchwycić niuanse tego doświadczenia. Nie da się tego kupić”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/160 s, f/2,8 i ISO 100. © Emmanuel Oyeleke

Porady dla początkujących fotografów mody

Dla początkujących fotografów mody, a także dla obiecujących talentów branżowych, którym praca może zapewnić bezprecedensową ekspozycję, Emmanuel ma następującą praktyczną radę:

  • „Upewnij się, że jesteś widoczny. Dzielenie się przyczynia się do widoczności afrykańskich talentów – fotografii, wideografii, kinematografii i mody. Jest takie powiedzenie: przez zamknięte usta nie da się jeść. Chodzi mi o to, że artysta nie powinien tworzyć prac, które potem leżą gdzieś i nikt ich nie ogląda. Myślę, że udostępnianie i pokazywanie jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej”.
  • Opowiedz swoją historię. „Ludzi wciągają historie, a nie tylko zdjęcia i filmy. Opowiedz swoją historię, ponieważ nikt nie opowie jej tak jak ty”.
  • Postaw na przejrzystość. „Często można usłyszeć takie zdanie: »Moja praca mówi sama za siebie«. Jednak nawet w mediach społecznościowych jest spory szum i wiele elementów rozpraszających uwagę. Obecnie trzeba udostępniać jak najwięcej i jak najczęściej. Powiem więcej, należy dzielić się nie tylko dobrymi stronami, ale także wyzwaniami, dzielić się tym, co dzieje się za kulisami, a być może ludzie dostrzegą wartość tego, co robisz”.

Podróż Emmanuela jest świadectwem potęgi pasji, oryginalności i kreatywności. Pokazuje, jak duch przedsiębiorczości i media społecznościowe mogą kształtować kariery współczesnych twórców opowieści wizualnych. Warto zrozumieć, że dzięki odpowiednim narzędziom i nastawieniu wielkie marzenia mogą stać się rzeczywistością.

Więcej informacji:

Autorki: Mabinty Taylor-Kamara i Sarah Kay Bland

Powiązane produkty

  • EOS R6 Mark II

    Zdjęcia, filmy, dynamiczne wydarzenia lub portrety – połączenie wydajności i jakości obrazu w aparacie EOS R6 Mark II pozwala kreatywnie pracować
  • EOS R8

    Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje.
  • EOS R7

    Odkryj dziką przyrodę z aparatem o niesamowitej szybkości i jakości obrazu w przenośnym korpusie APS-C zaprojektowanym z myślą o przyszłości.
  • EOS R10

    Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C.
  • RF 85mm F2 MACRO IS STM

    Model RF 85mm F2 MACRO IS STM jest wszechstronnym obiektywem do robienia zdjęć z małej odległości. Umożliwia subtelne teleobiektywowe zacieśnianie perspektywy i ma 5-stopniowy stabilizator obrazu – a wszystko to w niewielkiej, lekkiej obudowie.
  • RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu.
  • RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Mały, szybki i lekki obiektyw zmiennoogniskowy 28–70 mm o otworze przysłony f/2,8 przeznaczony do aparatów pełnoklatkowych, wyposażony w stabilizator obrazu i odporny na warunki pogodowe. Doskonały w podróży, podczas fotografowania portretów i do kreatywnej pracy na co dzień.
  • RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM

    Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów serii EOS R z matrycą APS-C – idealny do codziennych zastosowań, np. do fotografii rodzinnej, lifestyle’owej, portretowej i wakacyjnej.

Powiązane artykuły

Jak fotografować znajomych jako modeli modowych

Londyńska fotograficzka zajmująca się modą i zdjęciami beauty, Jade Keshia Gordon, podaje 6 prostych wskazówek dotyczących tworzenia bardziej stylowych zdjęć do serwisów społecznościowych.

Wskazówki dotyczące fotografii portretowej

Udoskonal swoje zdjęcia portretowe dzięki tym najlepszym wskazówkom i technikom.

Oświetlenie portretowe w technice low key i high key

Twórz klasyczne zestawy oświetleniowe, aby robić wysokiej jakości, nastrojowe portrety.

Wskazówki dotyczące fotografowania i filmowania ulicznego

Niezbędne porady twórcy treści Andresa McNeill dotyczące architektonicznego fotografowania i filmowania ulicznego.