Piotr Malecki shooting on the streets of Warsaw with a Canon EOS M6 Mark II.

FOTOGRAFIA MIEJSKA

Piotr Małecki opowiada o swoim wyjątkowym stylu fotografii ulicznej i testuje aparat Canon EOS M6 Mark II.

Fotograf dokumentalny i filmowiec Piotr Małecki jest miłośnikiem swojego rodzinnego miasta Warszawy: jej tętniących życiem ulic, energicznych osób i dynamicznej sceny kulturalnej.

„Warszawa była piękna przed II wojną światową” – mówi. „Została w dużej mierze zniszczona, a następnie stare miasto odbudowano tak, aby jak najbardziej przypominało pierwowzór. Miasto ma jednak też inne oblicze”. W ciągu ostatnich 10 lat dokonano jego znacznej przebudowy, zwłaszcza wzdłuż Wisły, co dało mieszkańcom dostęp do tej części miasta.

Ojciec Piotra obudził w nim pasję do fotografii, gdy podarował mu rosyjski aparat marki Smiena na Boże Narodzenie. Dla jedenastoletniego Piotra aparat znaczył dużo więcej niż pozostałe prezenty: „To w pewien sposób dzięki mojemu ojcu stałem się fotografem. Nie tylko dał mi aparat, ale pokazał także, jak robić zdjęcia” – mówi Piotr.

Photographer Piotr Malecki stands in long grass holding a Canon EOS M6 Mark II beside the river Vistula.

Piotr obecnie zawsze korzysta z aparatów firmy Canon, a jako pierwszy fotograf w Europie wypróbował nowyCanon EOS M6 Mark II. Nigdzie nie chciał zabrać go tak bardzo jak na ulice Warszawy. Wyruszył drogą znajdującą się na granicy pomiędzy zachodnią stroną rzeki a wydzielonymi piaszczystymi plażami po wschodniej stronie, na których młodzi ludzie spędzają wieczory.

Aparat Canon EOS M6 Mark II ma matrycę o rozdzielczości 32,5 megapiksela. Jest mobilny i wszechstronny, dzięki czemu doskonale sprawdza się w przypadku spontanicznej fotografii miejskiej Piotra. Zaawansowane funkcje, takie jak duża szybkość zdjęć seryjnych (14 kl./s), odchylany w zakresie 180º ekran dotykowy, filmy 4K i wiele innych opcji, dały Piotrowi mnóstwo twórczych możliwości.

„To doskonały aparat dla osób zaczynających przygodę z fotografią lub dla entuzjastów, którzy nie mają dużego budżetu albo szukają czegoś lekkiego” – mówi.

Poniżej Piotr dzieli się wskazówkami dotyczącymi fotografii miejskiej, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości aparatu Canon EOS M6 Mark II.

1. Pozwól sobie na spontaniczność

Powiązane artykuły
People skateboard down a city street at night.

FOTOGRAFIA PODRÓŻNICZA

Jak najlepiej wykorzystać możliwości swojego aparatu w mieście

11 porad i wskazówek, które pomogą Ci uchwycić ducha miejskiej dżungli.

Two women film themselves in a clothes store.

FOTOGRAFIA KONCERTOWA

Fotograf królów rocka, Bart Heemskerk, mówi o sposobach na uchwycenie atmosfery festiwalu

Bart Heemskerk opowiada o tym, jak jego miłość do muzyki sprawiła, że miał szansę fotografować kultowe występy gwiazd, i dzieli się wskazówkami dotyczącymi fotografii koncertowej.

Men by bicycles sit in the sun.

FOTOGRAFIA PODRÓŻNICZA

10 wskazówek, które pomogą Ci robić lepsze zdjęcia w podróży

10 sposobów na to, jak robić wysokiej jakości zdjęcia z wakacyjnych wypraw dzięki różnym ustawieniom aparatu

Najwięcej radości w fotografii ulicznej daje rejestrowanie spontanicznych chwil i nietypowych ujęć. Niezbędny jest do tego aparat z szybkim trybem zdjęć seryjnych.

Piotrowi zdarzyła się ciekawa i nietypowa sytuacja podczas fotografowania. „Byli tam chłopcy skaczący na rowerach treningowych w blasku świateł ulicznych” – mówi. „Aby ich sfotografować, musiałem połączyć kilka rzeczy na raz – wysoką czułość ISO, dużą liczbę klatek na sekundę i ostrość przy szeroko otwartej przesłonie (f/1,4) – ale wydaje mi się, że wszystko poszło dobrze”.

Wybór trybu serii zdjęć w formacie RAW w aparacie Canon EOS M6 Mark II umożliwił Piotrowi wykonanie zdjęć z szybkością 30 kl./s i zarejestrowanie mniejszych plików obrazu o rozdzielczości 18 megapikseli. Dostępna jest również opcja buforowania, która zapisuje obrazy uchwycone już pół sekundy przed naciśnięciem spustu migawki, co pozwala rejestrować nawet najbardziej ulotne chwile.

2. Eksperymentuj z opcjami wideo

Photographer Piotr Malecki films a volleyball player on a sandy riverbank under a bridge.

Posiadanie małego i dyskretnego aparatu, który umożliwia nagrywanie filmów w różnych rozdzielczościach i o różnej liczbie klatek na sekundę, może się naprawdę opłacić. Piotr odkrył to, kiedy natknął się na grupę młodych ludzi grających w siatkówkę na plaży nad Wisłą.

„Aparat Canon EOS M6 Mark II pozwala rejestrować wyraziste detale w filmach o rozdzielczości 4K z dużą liczbą klatek na sekundę” – wyjaśnia Piotr. Szczegółowość obrazu 4K umożliwia kadrowanie nagrań w postprodukcji i wyświetlanie rezultatów w jakości Full HD, co daje twórcom filmów, takim jak Piotr, większą elastyczność podczas kadrowania ujęć. „Możesz wybrać fragment obrazu i powiększyć go bez utraty jakości” – mówi Piotr.

W trybie Full HD aparat Canon EOS M6 Mark II umożliwił Piotrowi rejestrowanie sekwencji dynamicznych wydarzeń z szybkością 60 kl./s bez drgań obrazu, który czasami można zaobserwować w przypadku mniejszej liczby klatek. Dostępna jest także opcja 120 kl./s, która umożliwia 4-krotne spowolnienie nagrywania i zapewnia jeszcze większą płynność obrazu.

3. Wyrusz w plener po zmroku

Aby uchwycić klimat miasta, warto poznać jego dynamiczne życie nocne. Niezależnie od tego, czy Piotr filmował siatkówkę plażową w słabnącym świetle wieczornym czy ludzi na rowerach treningowych w ciemności, możliwości aparatu Canon EOS M6 Mark II były dla niego bezcenne.

„Testowałem aparat w warunkach słabego oświetlenia i przy czułości do ISO 3200. Przy wyższych czułościach obraz cechuje się ładnym i niewielkim ziarnem” – mówi Piotr i dodaje, że aparat Canon EOS M6 Mark II nawet przy słabym oświetleniu może nagrywać filmy, a także robić zdjęcia. Aparat może robić zdjęcia z czułością do ISO 25600.

4. Skup się na ludziach

Uwzględnienie ludzi w fotografii miejskiej to jeden z najlepszych sposobów na to, by ukazać atmosferę miejsca. Dodanie ruchu i ukazanie wyjątkowego charakteru ożywia ujęcie. Ludzie stanowią centralny element prac Piotra. „Fotografuję miejsca, ale zasadniczo tematem moich zdjęć są ludzie” – mówi.

Podczas fotografowania ujęcia obejmującego ludzi należy pamiętać o wyostrzanym elemencie – niezależnie od tego, czy są to oczy głównego obiektu, twarz osoby stojącej w środku tłumu czy ktoś biegnący za piłką. Pomaga w tym elastyczny i łatwy w obsłudze system AF aparatu Canon EOS M6 Mark II.

„Celność mechanizmu AF jest bardzo ważna. W aparacie Canon EOS M6 Mark II jest on naprawdę niezawodny i szybki” – mówi Piotr. „Autofokus podąża za twarzami, a nawet pozwala na śledzenie oczu”.

Aparat Canon EOS M6 Mark II automatycznie ustawia ostrość – urządzenie może samo wybierać punkt ostrości albo można go ustawiać ręcznie. Piotr zdecydował się ręcznie ustawić punkty AF, zanim autofokus rozpoczął śledzenie. Używał całego aktywnego obszaru AF lub tylko określonej strefy. Dzięki opcjonalnemu wizjerowi Piotr mógł wybierać punkt kciukiem na tylnym ekranie dotykowym.

„Możesz wyostrzyć fragment obrazu, który aparat ma śledzić. Może to być cokolwiek, nie tylko twarz, a aparat utrzyma ostrość”.

Photographer Piotr Malecki is in sharp focus as he photographs a fast-moving roller skater, who is blurred.

Dwie funkcje, które naprawdę wyróżniają aparat Canon EOS M6 Mark II, to według Piotra „precyzja automatycznej regulacji ostrości podczas fotografowania z szeroko otwartą przysłoną i fakt, że można wykonywać zdjęcia przy wysokiej czułości ISO bez pogorszenia jakości". Możliwość wymiany obiektywów to również kluczowa cecha. „Jeśli muszę uzyskać jeszcze wyższą jakość obrazu przy słabym oświetleniu, mogę zmienić domyślny obiektyw na Canon EF-M 32mm f/1.4 STM. To dobre rozwiązanie dla entuzjastów fotografii i profesjonalistów szukających drugiego, mobilnego aparatu” – mówi Piotr.

Autor: Kevin Carter

Powiązane produkty

Powiązane artykuły



Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, dzięki którym będziesz mógł realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich historii