PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

Przesuń własne granice i sprawdź, co możesz sfotografować w ciągu siedmiu dni

Będziesz zaskoczony tym, co możesz uwiecznić w ciągu tygodnia. Fotografuj co innego w każdym z siedmiu dni i przesuwaj granice swojej kreatywności.
Zdjęcie krajobrazowe przedstawiające wybrzeże Dorset z formacją skalną Durdle Door.

Trudno jest przerwać rutynę, ale jeśli chcesz wyzwolić swoją twórczą naturę i spróbować czegoś nowego, warto zacząć od siedmiodniowego wyzwania. Zaangażuj się w wyzwanie polegające na fotografowaniu innego obiektu każdego dnia – przez siedem dni z rzędu. Może na nowo odkryjesz przyczyny rozpoczęcia przygody z fotografią.

Chcąc uwieczniać piękne chwil, fotograf Ellis Reed pierwszy raz sięgnął po aparat Canon EOS 550D (obecnie zastąpiony przez model Canon EOS 850D) osiem lat temu. Miał wtedy 18 lat. Teraz, mając do dyspozycji aparat Canon EOS R, specjalizuje się w fotografii podróżniczej, przyrodniczej i krajobrazowej i nieustannie rzuca sobie twórcze wyzwania.

Zamiłowanie Ellisa do własnej okolicy i zdolność postrzegania znanych mu miejsc na nowe sposoby sprawiły, że idealnie nadawał się on do podjęcia naszego siedmiodniowego wyzwania fotograficznego. Przez siedem dni stworzył siedem różnych obrazów, a motywem przewodnim wszystkich prac było „świadome przeżywanie dnia”, czyli coś, co jego zdaniem współgrało z odkrywaniem rzeczy na nowo.

Opowiada o tym, jak się zabrał do sprawy, i udziela porad dotyczących siedmiodniowego wyzwania fotograficznego.

Dzień pierwszy: uchwycenie wschodu słońca

Promienie porannego słońca iskrzą się w oknie jednego z tworzących łuk domów.

„Zmuszenie się do wyjścia w plener z aparatem i zrobienia czegoś kreatywnego z samego rana, gdy ulice są jeszcze puste, jest bardzo dobrym pomysłem” – mówi Ellis, który uwiecznił to nastrojowe ujęcie promieni słońca odbijających się od okna wczesnym rankiem. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 57 mm, 1/800 s, f/2,8 i ISO 100. © Ellis Reed

Cechujący się miodową barwą most Pulteney odbija się w pozbawionej fal rzece.

Ellis zrobił to zdjęcie imponującego mostu Pulteney o wschodzie słońca w rodzinnym mieście Bath. Co można sfotografować w pobliżu domu? Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 26 mm, 1/400 s, f/2,8 i ISO 160. © Ellis Reed

Według Ellisa fotografowanie o świcie to doskonały sposób na to, aby skupić się na kreatywności.

„Spacerowanie po okolicy, gdy inni jeszcze śpią, jest naprawdę dobrym sposobem na oczyszczenie umysłu i przygotowanie się na resztę dnia, a także na resztę wyzwania. Taki początek dnia jest niezwykle korzystny, jeśli nie chcemy, aby codzienne obowiązki lub wiadomości z mediów społecznościowych wywołały w nas stres” – mówi.

Aby sfotografować wschód słońca, Ellis zabrał ze sobą aparat Canon EOS R i obiektyw Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM – zestaw, który uważa za niezwykle uniwersalny. „Warto zostawić telefon w domu i wybrać się na sesję z samym aparatem. Dzięki temu można rozkoszować się otoczeniem i wschodem słońca”.

„Moim ulubionym obiektywem i tytanem pracy jest model RF 24-70mm F2.8L IS USM, którym robię 90% zdjęć. Aparat EOS R, dzięki swojemu rozmiarowi, jest o wiele bardziej praktyczny niż standardowa lustrzanka cyfrowa”.

Dzień drugi: przesuwanie granic możliwości sprzętu

Zbliżenie na biały kwitnący kwiat na gałęzi.

W tym wyzwaniu Ellis użył obiektywu RF 24-70mm F2.8L IS USM, który nie jest zwykle używany do makrofotografii, aby zrobić zbliżenia kwitnących kwiatów na lokalnych drzewach. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 70 mm, 1/2000 s, f/2,8 i ISO 1000. © Ellis Reed

Różowe kwiaty rosnące na drzewie.

Jasny, a niewielki obiektyw Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM pozwala Ellisowi uwieczniać wyjątkowe szczegóły, zarówno na wyraźnych portretach, jak i na charakterystycznych zdjęciach krajobrazach z bursztynową kolorystyką. Tutaj zastosował swój charakterystyczny styl do czegoś innego – do kwitnących kwiatów – aby poszerzyć granice możliwości sprzętu.
Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 70 mm, 1/2000 s, f/2,8 i ISO 250. © Ellis Reed

Według Ellisa praca przy użyciu jednego obiektywu pozwala spojrzeć na otaczający nas świat z innej perspektywy. W każdym dniu wyzwania używał wyłącznie uniwersalnego obiektywu Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.

„Chodzi o zmuszenie się do wyjścia z domu i sfotografowanie wszystkiego jednym obiektywem, a nie o spakowanie konkretnych obiektywów pod kątem określonych obiektów” – mówi. „Bez względu na to, czy fotografujemy panoramę miasta, czy uwieczniamy obiekty z bliska, trzeba znaleźć sposób na skuteczne wykorzystanie posiadanego obiektywu”.

Dzień trzeci: fotografowanie obiektu z małej odległości

Obiektyw Canon EF 85mm f/1.8 USM, telefon i urządzenie Canon Zoemini S na marmurowej powierzchni stołu.

W przypadku Ellisa obiektyw firmy Canon był sentymentalnym obiektem podczas trzeciego dnia fotografowania. „Mój dziadek był także fotografem i wielkim fanem firmy Canon, więc firma Canon wciąż jest obecna w mojej rodzinie. Obiektyw Canon EF 85mm f/1.8 USM przypomina mi o dziadku. Jest niemal jak tatuaż. Stale go ze sobą zabieram” – mówi Ellis. © Ellis Reed

„Obiektyw Canon EF 85mm f/1.8 USM należał do mojego dziadka. Jest trochę poobijany, ale to pamiątka po nim”.

Sfotografowanie czegoś, co jest dla nas ważne, może być świetnym sposobem na uwiecznienie wspomnień.

„To stary obiektyw, ale uwielbiam go używać” – mówi. „Nigdy się z nim nie rozstanę, ponieważ wiąże mnie z nim duży ładunek emocjonalny. Za każdym razem, gdy biorę go do ręki, przypominam sobie o dziadku i o tym, że fotografia jest obecna w naszej rodzinie od bardzo długiego czasu”.

Wprawdzie Ellis nie użył tego obiektywu do realizacji siedmiodniowego wyzwania, ale często zakłada go na aparat EOS R, korzystając z adaptera mocowania EF-EOS R firmy Canon.

Ellis sfotografował ten cenny obiektyw i użył urządzenia Canon Zoemini S do wydrukowania zdjęć, które będzie mógł pokazać innym osobom i umieścić w albumie.

Dzień czwarty: wywołanie uśmiechu na czyjejś twarzy

Mężczyzna obejmuje kobietę, która trzyma w dłoni wydrukowane zdjęcie, na którym widać ją i jej partnera.

„Sądzę, że miło jest zrobić kilka zdjęć bez presji czasowej i cieszyć się swoim towarzystwem” – mówi Ellis, odnosząc się do tego zdjęcia, które zrobił swoim znajomym. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 46 mm, 1/100 s, f/2,8 i ISO 800. © Ellis Reed

Mężczyzna przytula stojącą przed nim kobietę w alejce otoczonej zabytkowymi budynkami.

„Użyłem tego niewiarygodnie szybkiego, niezawodnego i celnego ustawienie Eye AF w aparacie Canon EOS R, aby mieć pewność, że portrety będą bardzo wyraźne, oraz przysłony f/2,8 w celu wyodrębnienia fotografowanej pary z tła” – mówi Ellis. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 70 mm, 1/100 s, f/2,8 i ISO 800. © Ellis Reed

Wykorzystując tę koncepcję jako temat czwartego dnia wyzwania, Ellis sfotografował dwójkę przyjaciół podczas sesji fotograficznej i wydrukował dla nich miniodbitki na urządzeniu Canon Zoemini S. Jako zawodowi fotografowie rzadko mają szansę na to, by ich wspólnie sfotografowano, więc całe wydarzenie miało szczególny charakter.

„To działa w dwie strony: gdy wywołujemy uśmiech na czyjejś twarzy, sami odczuwamy radość” – mówi Ellis. „Piękne gesty i czyny w stosunku do społeczności, kogoś bliskiego, a nawet nieznanych nam osób, skutkują pozytywnym nastawieniem do życia”.

„Wręczenie tej parze wydrukowanych na miejscu zdjęć, które mogą oprawić lub umieścić w albumie, było wspaniałym sposobem na zakończenie sesji”.

Dzień piąty: wyjście w plener

Dziki kuc na drodze w Brecon Beacons.

Niezależnie od tego, czy wybierasz się w nowe miejsce czy do ulubionego punktu spacerowego, wyjście w plener z aparatem pozwoli uwiecznić wszystko – od lokalnej fauny i flory po chmury i nocne niebo. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 70 mm, 1/6400 s, f/2,8 i ISO 320. © Ellis Reed

Dwa dzikie kuce niemal stykające się głowami w Brecon Beacons.

Ellis pojechał do Walii, by zrobić zdjęcia plenerowe, ale sfotografowanie rudzika w ogrodzie może dać równie atrakcyjny efekt, jeśli zastosujemy odpowiednią kompozycję. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 70 mm, 1/6400 s, f/2,8 i ISO 320. © Ellis Reed

Obcując z naturą, możemy odpocząć od ekranów urządzeń, co korzystnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Ellis pojechał parku narodowego Brecon Beacons, aby sfotografować dzikie kucyki. Dało mu to sporą satysfakcję.

„Ma to związek z motywem pozytywnego nastawienia, ponieważ przyroda uczy nas cierpliwości. Gdy zrobimy oczekiwane zdjęcie, mamy wrażenie, że warto było zaczekać” – dodaje. „Pojawia się poczucie sukcesu i satysfakcji”.

Dzień szósty: wyjście ze strefy komfortu

Zdjęcie krajobrazowe z białymi nadmorskimi klifami i gwiaździstym niebem.

„Wyzwanie polegające na wyjściu ze strefy komfortu jest okazją do nauki i dobrej zabawy” – mówi Ellis. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 24 mm, 20 s, f/4 i ISO 400. © Ellis Reed

Gwiazdy błyszczące na nocnym niebie nad klifami i plażą.

„Zazwyczaj stosowałem czułość ISO 400, czas naświetlania 15 s i przysłonę około f/5, aby mieć pewność, że będę miał wystarczającą ilość szczegółów i światła na zdjęciach bez zbędnych smug za gwiazdami” — mówi Ellis. „Wizjer i obracany ekran z tyłu zapewniają podgląd ujęć i umożliwiają sprawdzanie, czy wszystko dobrze wygląda”. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 70 mm, 15 s, f/5 i ISO 400. © Ellis Reed

„Robienie czegoś, czego się boimy lub w czym nie czujemy się pewnie, pozwala nam wyjść ze strefy komfortu. Myślę, że ograniczenia lockdownowe uwydatniły przywiązanie ludzi do własnej strefy komfortu. Mnie też się to przydarzyło. Podejmowanie niestandardowych działań pozwala zachować świeże spojrzenie i przyswajać nowe rzeczy”.

Fotografia nocna i astrofotografia to obce mi gatunki, ale już dawno chciałem się za nie zabrać” – mówi Ellis. Pojechał sfotografować łuk Durdle Door w Dorset, aby tchnąć nowe życie w swoje zdjęcia.

Dzięki dużej, pełnoklatkowej matrycy (30,3 Mpix) aparat Canon EOS R doskonale poradził sobie w słabym świetle. Ellis mógł tworzyć zadziwiająco długie ekspozycje. Jasny ekran LCD ułatwił komponowanie ujęć w ciemności.

Dzień siódmy: sesja ze znajomym

Dwóch mężczyzn stojących na skale przed doliną, przez którą przepływa rzeka.

Zaangażowanie znajomego w siedmiodniowe wyzwanie może być ciekawym sposobem na podtrzymanie kontaktów towarzyskich i zrobienie czegoś nietypowego. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 24 mm, 1/1600 s, f/2,8 i ISO 250. © Ellis Reed

Ręka trzymająca urządzenie Canon Zoemini S z dwiema odbitkami na górze, w tle wzgórza.

„Zwyczaj komponowania ujęć w określony sposób, zanim jeszcze przysuniemy aparat do oka, ułatwia łączenie obrazów” – mówi Ellis. „Jednym ze sposobów, w jakie próbuję łączyć wszystkie swoje zdjęcia, jest proces edycji. Zwykle stosuję bardzo określony styl. Uwydatniam kojące ciepłe barwy”. Zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, 24 mm, 1/1600 s, f/2,8 i ISO 160. © Ellis Reed

Fotografia nie zawsze oznacza pracę w pojedynkę. Zdaniem Ellisa odkrywanie okolicy ze znajomym może sprzyjać kreowaniu pozytywnego nastawienia i rozwijaniu życia towarzyskiego.

„Społeczność to ważny czynnik w moim życiu – możliwość poznawania podobnie myślących osób i budowania przyjaźni na Instagramie i w środowiskach fotograficznych. Po miesiącach bez spotkań możemy wreszcie wysłać wiadomość innemu fotografowi i zapytać go, czy chce się wybrać na wspólną sesję fotograficzną, by uwiecznić to i owo. To naprawdę wspaniała rzecz”.

Mężczyzna robiący sobie zdjęcie urządzeniem Canon Zoemini S.

Ellis użył aparatu natychmiastowego i przenośnej drukarki Canon Zoemini S do zrobienia kilku portretów i wydrukowania ulubionych – przeniesionych z aparatu EOS R – zdjęć z całego tygodnia.

Ujęcie z góry siedmiu odbitek otaczających urządzenie Canon Zoemini S.

Możesz wykorzystać swoje niepowtarzalne spojrzenie na świat, aby połączyć swoje zdjęcia z siedmiodniowym wyzwaniem – takim, jakiego podjął się Ellis – niezależnie od tego, czy tematem będzie sposób komponowania zdjęć czy styl edycji. Wydrukuj zdjęcia na urządzeniu Canon Zoemini S, aby upamiętnić swój tydzień pełen wyzwań, i przekaż odbitki fotografowi, który potrzebuje odrobiny twórczej inspiracji.

Ellis jest dowodem na to, że podjęcie siedmiodniowego wyzwania fotograficznego może pomóc fotografowi w rozwoju umiejętności fotograficznych. Motyw przewodni jego wyzwania, czyli „świadome przeżywanie dnia”, jest powiązany z zamiarem zmiany sposobu myślenia o fotografii. Każdy z nas może wybrać dowolny motyw.

„Takie wyzwanie modyfikuje sposób myślenia” – mówi. „Wiele osób stawia na określony styl i powtarza ten sam proces. Stawianie sobie wyzwań pozwala przekonać się o tym, jak analizujemy lokalizacje i opowiadamy wizualne historie”.



Autorka: Lorna Dockerill

Powiązane produkty

Powiązane artykuły