Poradnik: fotografia nocna

Noc z aparatem EOS

Nie odkładaj aparatu pod koniec dnia. Noc zapewnia całą gamę możliwości dalszego fotografowania.

W tym poradniku opisujemy kilka użytecznych technik i funkcji, które warto poznać.

• Drgania aparatu
• Statywy
• Zdalne wyzwalanie
• Blokowanie lustra
• Przejście w tryb ręczny
• Ekspozycje w trybie Bulb
• Redukcja szumów
• Tematy nocnych zdjęć

Picture_Tutorial_p1
Dublin nocą, © Shailesh Kulkarni, Canon EOS 500D

Drgania aparatu
To może wydawać się oczywiste, ale pierwszym Twoim spostrzeżeniem będzie ograniczenie poziomów światła. Zwiększając czułość ISO, sprawisz, że matryca cyfrowa stanie się bardziej czuła na światło. Możesz też wykonywać zdjęcia z przysłoną o dużej średnicy, aby zwiększyć ilość światła docierającego do matrycy. Istnieje jednak ryzyko, że do uzyskania prawidłowej ekspozycji konieczne będzie zastosowanie dłuższych czasów naświetlenia.

W przypadku dłuższych czasów naświetlania problemem stają się drgania aparatu. A trzymając aparat w rękach, nie można utrzymać go całkowicie nieruchomo. Dłuższe czasy naświetlania nie zmieniają ilości drgań aparatu, ale zwiększają ryzyko ich wystąpienia. Dłuższa ogniskowa także zwiększa efekty drgań aparatu. Dlatego też, jedną ze wskazówek dotyczących nocnych zdjęć jest skorzystanie z obiektywu o krótszej ogniskowej. Wartość 18 mm lub 24 mm będzie właściwa.

1   2  3  4  5