PROJEKTY DOMOWE

Jak zorganizować własne domowe studio

Fotografuj kreatywnie z lampą błyskową i dowiedz się, jak wykonywać niesamowite portrety mimo ograniczonego budżetu.
Portret kobiety z dużym zielonym naszyjnikiem i niebieskim beretem – na fioletowym tle.

Nie zawsze potrzebujesz wydzielonej przestrzeni studyjnej ani zestawu drogich lamp błyskowych, aby stworzyć dopracowane, profesjonalnie wyglądające zdjęcia studyjne. Dzięki kilku prostym narzędziom i przestrzeni do fotografowania każdy może zaaranżować proste studio we własnym domu. Poniżej wyjaśniamy, jak to zrobić z ograniczeniem kosztów i wymagań sprzętowych. W międzyczasie zapoznamy się także z podstawowymi zasadami fotografii studyjnej, takimi jak używanie modyfikatorów światła i konfigurowanie ekspozycji lampy. Proste umiejętności i odpowiedni sprzęt umożliwiają robienie wszelkiego rodzaju zachwycających zdjęć, od wysokiej klasy portretów po dopracowane zdjęcia produktów, martwej natury i wielu innych.

1. Lista podstawowego sprzętu

Aparat Canon EOS RP z dwiema lampami błyskowymi Canon Speedlite, statyw i biały parasol na drewnianym blacie.

Rozpoczęcie przygody z fotografią w domowym studio wymaga kilku prostych elementów – w tym przypadku mamy do dyspozycji dwie lampy błyskowe Canon Speedlite – 470EX-AI i 600EX II-RT, aparat Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM, stojak oświetleniowy, biały parasol dyfuzyjny oraz uchwyt parasolowy.

Mężczyzna patrzący przez wizjer aparatu Canon EOS RP z podłączoną lampą błyskową Speedlite.

Aby wyzwolić błysk poza aparatem, użyj drugiej lampy błyskowej Canon Speedlite, bezprzewodowego wyzwalacza lub wysuwanej lampy błyskowej (jeśli jest zgodna).

Prosta aranżacja domowego studia, takiego jak to, nie nadszarpnie budżetu, a jego elementy można spakować, aby zaoszczędzić miejsce. Oprócz aparatu potrzebne są co najmniej dwie lampy błyskowe Speedlite, które można ustawiać i wyzwalać z dala od aparatu. Do ustawienia lampy idealnie nada się stojak, ale można również użyć zapasowego statywu (plastikową podstawkę, która jest dostarczana z większością lamp błyskowych Speedlite, można przykręcić do statywu). Prosty biały parasol to kolejny niedrogi, a jednocześnie skuteczny element wyposażenia, który zapewni atrakcyjne oświetlenie. Potrzebujemy czegoś do zamocowania parasola, np. uchwytu. Na koniec niezbędne będą bezprzewodowe wyzwalacze umożliwiające wyzwalanie lamp z dala od aparatu. W przypadku użycia dwóch zgodnych ze sobą lamp błyskowych Speedlite możesz także przymocować jedną z nich do stopki aparatu i używać jej do wyzwalania drugiej jednostki. Dodatkową zaletą tej metody jest możliwość zdalnego sterowania mocą lampy błyskowej. Jeśli Twój aparat firmy Canon ma zgodną wysuwaną lampę błyskową, możesz jej również użyć do wyzwalania i sterowania lampami Canon Speedlite.

2. Wybór miejsca

Mężczyzna fotografujący portrety na szarym tle w domowym studio – z białym parasolem, który złagodzić błysk lampy.

Wybierz miejsce z dużą, jasną ścianą lub użyj prowizorycznej zasłony, aby uzyskać proste, czyste tło.

Pokój z białą lub kremową ścianą będzie idealny na domowe studio. Jeśli ściany nie są gładkie, zawsze możesz przypiąć białe prześcieradło lub zainwestować w składane tło, takie jak to. W pomieszczeniu do zdjęć przyda się wysoko zawieszony sufit. Umożliwi to podniesienie lamp do oświetlenia twarzy fotografowanego obiektu z góry – w efekcie zdjęcie będzie przyjemniejsze dla oka. Należy pamiętać, że światło przejmuje część koloru każdej odbitej powierzchni, więc jeśli ściany mają silny kolor, mogą one zabarwić światło padające na obiekt.

Nie ograniczaj się jednak do jednego typu pomieszczenia. Jeśli masz do dyspozycji fotogeniczne schody, mogą one sprawdzić się jako doskonałe miejsce do zdjęć grupowych, natomiast fotografowanie obiektu z góry może dać naprawdę przyjemne i spokojne efekty portretowe.

3. Wybierz obiektyw portretowy

Aparat Canon EOS RP z zamocowanym obiektywem 85 mm.

Obiektyw 85 mm, taki jak użyty tutaj model RF 85mm F2 Macro IS STM, idealnie nadaje się do fotografowania portretów, ponieważ jego ogniskowa zapewnia przyjemną perspektywę twarzy.

Obiektywy o różnych ogniskowych mogą mieć wyraźny wpływ na wygląd obiektu. Obiektyw szerokokątny może wyolbrzymić cechy twarzy, wydłużając w sposób nienaturalny nos i czoło – zwłaszcza w przypadku zdjęć z bliska. Niekiedy wyolbrzymiona perspektywa daje dobry efekt, ale zasadniczo dłuższe ogniskowe zazwyczaj uatrakcyjniają fotografowaną osobę. Jeśli używasz podstawowego obiektywu zmiennoogniskowego, cofnij się i ustaw maksymalną ogniskową. Jeśli planujesz wykonać wiele portretów, rozważ użycie specjalnego obiektywu do zdjęć portretowych. Obiektyw z ogniskową 85 mm (lub 50 mm w aparacie z matrycą typu crop) jest uznawany za idealny wybór do portretów ze względu na sposób, w jaki rejestruje twarz w najatrakcyjniejszych proporcjach.

4. Powiększ źródło światła

Mężczyzna w zielonym swetrze trzymający lampę błyskową Canon na statywie skierowanym w stronę białego parasola.

Biały parasol jest niedrogi, wszechstronny i idealny dla początkujących, którzy chcą złagodzić światło podczas wykonywania portretów.

Lampa Speedlite, podobnie jak nieosłonięta żarówka, jest stosunkowo niewielkim źródłem światła. Emitowane przez nią światło ma ostre krawędzie, co powoduje powstanie ostrych cieni i wyrazistego kontrastu. Często w przypadku portretów warto rozproszyć światło, aby łagodniej padało na twarz – pomoże w tym modyfikator. Podobnie jak duże okno prosty modyfikator, taki jak parasol czy softbox, powiększa źródło światła, umożliwiając jego „owinięcie się” wokół obiektu i łagodne wypełnienie cieni.

Możesz skierować parasol w stronę fotografowanego obiektu albo skierować go w stronę przeciwną, aby odbijał od niego światło. W przypadku portretów często dobrze jest umieścić światło dość blisko twarzy, ponieważ powiększa to źródło światła w zestawieniu z fotografowanym obiektem.

Portret kobiety o brązowych włosach z twarzą rozświetloną przez błysk.

Cienie na tym zdjęciu są mocniejsze, ponieważ została użyta tylko lampa błyskowa Speedlite. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/11 i ISO100.

Zrobiony z boku portret młodej kobiety w szarym golfie; jej wzrok jest skierowany w stronę aparatu.

Przeanalizuj źródło światła – może to być bezpośrednie światło słoneczne, a także światło w cieniu, w pomieszczeniu lub wpadające przez okno. Ustaw obiekt tak, aby optymalnie wykorzystać naturalne światło. Jeśli światło jest zbyt jasne, przymnij przysłonę lub skróć czas naświetlania. Jeśli jest pochmurno, można użyć sztucznego źródła światła w pomieszczeniu. Warto też dowiedzieć się więcej o domowych modułach oświetleniowych. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 85mm F2 Macro IS STM, 85 mm, 1/100 s, f/5,6 i ISO 100.

5. Ustawianie ekspozycji i mocy lampy błyskowej

Ekran ustawień aparatu Canon EOS RP.

Najpierw ustaw ręczną ekspozycję, a następnie dostosuj do niej moc lampy.

Osoba dostosowująca ustawienia z tyłu lampy błyskowej Canon Speedlite pod kątem zdjęcia portretowego.

Ustaw lampę błyskową Canon Speedlite w trybie ręcznym (M) – może być konieczne eksperymentowanie z różnymi poziomami mocy, ale zacznij od ¼.

Korzystanie z lampy błyskowej daje ogromną swobodę w zakresie ekspozycji. Lampę błyskową można ustawić tak, aby moc światła zadominowała nad światłem otoczenia lub harmonijnie z nim współgrała. Oto proste ustawienie parametrów ekspozycji lampy błyskowej: ustaw lampę błyskową na tryb ręczny (M) i wybierz moc – wartość ¼ to dobry punkt wyjścia. Jeśli chodzi o ustawienia ekspozycji, przełącz aparat w tryb ręcznej regulacji ekspozycji i ustaw czas naświetlania na 1/160 s lub inny maksymalny czas synchronizacji błysku.

Ustaw czułość ISO 100 i przysłonę na f/8. Zrób zdjęcie testowe, a następnie zmieniaj moc lampy błyskowej, aż światło na twarzy będzie wyglądać odpowiednio. Moc lampy błyskowej można zmienić, regulując moc wyjściową lub przybliżając lampę do obiektu bądź oddalając ją od niego.

6. Ustawianie lampy błyskowej

Portret oświetlonej z boku kobiety w szarym golfie na szarym tle.

Ustawienie światła z jednej strony powoduje jego „rozszczepienie” i pogrążenie drugiej strony w cieniu. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/8 i ISO100.

Portret kobiety w szarym golfie na szarym tle, oświetlonej od góry z lewej strony, aby stworzyć trójką światła na prawym policzku.

Skierowanie lampy od góry z lewej strony powoduje powstanie „światła rembrandtowskiego” z efektownym trójkątem światła na prawym policzku. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/8 i ISO100.

Portret oświetlonej od góry kobiety w szarym golfie na szarym tle.

Wyzwolenie lampy błyskowej bezpośrednio nad twarzą daje „motylkowe” oświetlenie i podkreśla kości policzkowe. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/8 i ISO100.

Portret oświetlonej od dołu kobiety w szarym golfie.

Niedostateczny poziom oświetlenia z dołu wygląda nienaturalnie, ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do światła dziennego padającego z góry. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/8 i ISO100.

Jedną z najlepszych zalet użycia lampy błyskowej z dala od aparatu w przypadku zdjęć portretowych jest możliwość sterowanie nią. Miejsce, w którym ją ustawisz, ma kolosalny wpływ na wygląd fotografowanej twarzy.

7. Eksperymentuj z proporcjami

Boczny portret kobiety na szarym tle.

Podświetlenie obiektu z tyłu umożliwia stworzenie nastrojowego portretu z efektem low-key. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/8 i ISO100.

Portret kobiety z dużym zielonym naszyjnikiem, na szarym tle mamy białe światło punktowe.

Drugi błysk za obiektem pozwala stworzyć światło punktowe w tle. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/5 i ISO100.

Jeśli chcesz przejść na wyższy poziom zaawansowania pracy z lampą błyskową, wprowadź drugą lampę i eksperymentuj z proporcjami. Spróbuj potrenować z jedną lampą skierowana na tło, a drugą na obiekt. Ustaw niską moc, przez co tylna lampa błyskowa będzie delikatnie oświetlać tło. Natomiast ustawienie wysokiej mocy światła może spowodować rozświetlenie tła, przez co można uzyskać wysoką tonację. Oczywiście możesz także użyć drugiej lampy, aby podnieść części fotografowanego obiektu. Jeśli na przykład skierujesz ją na obiekt zza siebie, możesz uzyskać atrakcyjne oświetlenie krawędziowe wzdłuż obrysu sylwetki.

Portret kobiety w białej bluzce z dużym zielonym naszyjnikiem – wszystko na białym tle.

Druga lampa błyskowa za obiektem może zintensyfikować błysk i zapewnić efekt high-key. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/5 i ISO100.

Portret kobiety w białej bluzce z dużym zielonym naszyjnikiem – wszystko na ciemnoszarym tle.

Wykorzystując drugą lampę błyskową umieszczoną za obiektem, można również skierować błysk na obiekt w celu uzyskania światła na włosach lub krawędziach. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/4,5 i ISO100.

8. Użyj żeli

Lampa błyskowa Canon Speedlite z różowym żelem.

Lampa Speedlite z różowym żelem umieszczona na stojaku bezpośrednio za obiektem i ustawiona w kierunku tła pod pewnym kątem.

Portret noszącej niebieski beret kobiety na fioletowym tle.

Użycie kolorowego żelu to prosty i skuteczny sposób na wprowadzenie odrobiny dynamiki do zdjęcia. Może także zwiększyć kontrast obrazu, jeśli używane są kolory kolidujące z obiektem. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem RF 85mm F2 Macro IS STM z ustawieniami 1/100 s, f/5 i ISO100.

Aby uzyskać wyraziste kolory, spróbuj nałożyć żele na lampę błyskową. Te niedrogie kawałki kolorowego octanu można przymocować z przodu lamy i wykorzystać do przyciemnienia światła padającego na fotografowany obiekt lub do stworzenia wyrazistego tła do zdjęć studyjnych. Eksperymentując z kolorami, zastanów się, jak można wykorzystać rekwizyty i stroje, aby uzupełnić schemat kolorów. Użyj kola kolorów, aby określić, co może wyglądać najlepiej. W tym przypadku charakterystyczny niebieski beret wprowadza dodatkowy akcent kolorystyczny. W domu z pewnością znajdziesz wiele rekwizytów i akcesoriów, które mogą posłużyć jako elementy zwiększające atrakcyjność zdjęć portretowych i nadające im charakter, a także umożliwiające tworzenie własnych modyfikatorów światła. Nasz artykuł z serii samodzielnego wykonywania akcesoriów fotograficznych pokaże, jak zrobić softbox czy lampę punktową z kartonowego pudła i tubki na folię. Co więcej, możesz wykonać własny odbłyśnik z kartonu i folii aluminiowej, który może służyć do odbijania światła od lampy Speedlite i uatrakcyjnienia wyglądu cieni fotografowanego obiektu.



Autor: James Paterson

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • PROJEKTY DOMOWE

    3 samodzielnie zrobione akcesoria fotograficzne

    Stwórz własny softbox, lampę punktową rzucającą skupione światło oraz pufę do stabilizacji aparatu.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Rób abstrakcyjne portrety

    Eksperymentuj z różnymi ekspozycjami, malowaniem światłem, cieniami i nie tylko.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Jak uchwycić doskonałe odcienie skóry na portretach

    Opanuj skomplikowaną sztukę uwieczniania naturalnych odcieni skóry z zawodową fotograficzką modową Jade Keshią Gordon.

  • ZESTAW

    Dlaczego system EOS R może zmienić oblicze kariery zawodowej

    Aparaty i obiektywy Canon EOS R od pięciu lat udoskonalają pracę fotografów. Przekonaj się, dlaczego profesjonaliści przestawili się na inny sprzęt.