A young boy is lit from one side by a homemade softbox on a stand.

PROJEKTY DOMOWE

Zrób to sam: jak stworzyć własne akcesoria fotograficzne

Czyż nie byłoby wspaniale mieć studio z profesjonalnymi lampami, takimi jak softbox do tworzenia łagodnego, rozproszonego oświetlenia oraz lampy punktowe do skupionego oświetlania w dowolnym miejscu? A jeśli fotografujesz obiekty przyrodnicze w ogrodzie, czyż nie przydałaby się uniwersalna podstawa, dzięki której aparat byłby stabilny na każdej powierzchni? Zamiast inwestować dużo pieniędzy w takie akcesoria, spróbuj stworzyć własne.
W tym artykule pokażemy, jak użyć przedmiotów codziennego użytku do wykonania akcesoriów, których można używać z aparatem Canon i dostępnym sprzętem w celu dodawania kreatywnych efektów i udoskonalenia swoich zdjęć.

1. Zrób własny softbox

Jeśli robisz portrety, softbox to konieczność! Rozprasza on światło, dzięki czemu portrety są bardziej atrakcyjne wizualnie.

Potrzebne elementy:

  • Kartonowe pudło
  • Mocny karton
  • Ołówek
  • Nożyczki
  • Taśma
  • Gumowe opaski
  • Folia
  • Papier pergaminowy do pieczenia lub kalka kreślarska (najlepiej nadaje się do tego papier półprzezroczysty)
Softbox idealnie nadaje się do złagodzenia źródła światła i uatrakcyjnienia wyglądu portretowanych osób. Nie musisz jednak od razu kupować nowego softboxa. Kartonowe pudło, kilka arkuszy folii i kawałek pergaminu do pieczenia umożliwiają zrobienie własnego rozwiązania w zaledwie pół godziny. Nie trzeba przy tym dużo ciąć. Co więcej, zastosujemy sztuczkę z użyciem plastikowej podstawki lampy błyskowej Speedlite. Skorzystanie z tych instrukcji umożliwi stosowanie nowego softboxa do tworzenia bardziej dopracowanych portretów.

Krok 1 – Zrób prostokątną tubę

Two hands bend a piece of cardboard around the sides of a Canon Speedlite flash.
Złóż karton wokół górnej części lampy błyskowej Speedlite i bezpiecznie zamocuj go taśmą.
Wytnij cztery narożniki, a następnie rozłóż panele.

Wytnij kawałek twardego kartonu, który będzie ciasno owijał się wokół lampy błyskowej Speedlite. Jego rozmiar powinien być około dwa razy większy od zginanej część lampy. Dobrze sklej go taśmą. Wyjmij lampę Speedlite i zrób wycięcia wzdłuż czterech narożników do połowy długości, a następnie odegnij klapki na zewnątrz.

Krok 2 – Zamocuj podstawkę lampy błyskowej Speedlite

Two hands use black tape to secure a cardboard sheath around a Speedlite flash.
Przyklej plastikową podstawkę lampy błyskowej Speedlite po zewnętrznej stronie pudełka i przekłuj taśmę, aby umożliwić wkręcenie śruby przez otwór. Będzie to konieczne do zamocowania softboxa na statywie.
Zamocuj dwie opaski gumowe na dwóch spośród tekturowych klapek.

Zdejmij plastikową podstawkę z lampy błyskowej Speedlite i przyklej ją taśmą do kartonowej tuby (owiń taśmę kilka razy, a następnie przekłuj taśmę, aby zrobić otwór na gwint, który pozwoli przymocować plastikową podstawkę do statywu). Następnie zaczep dwie gumowe opaski na dwóch rozdzielonych tekturowych klapkach. Umożliwi to zamocowanie lampy Speedlite w kartonowej tubie.

Krok 3 – Przyklej tubę do pudełka za pomocą taśmy

The inside of a large cardboard box with the flaps of the cardboard sheath secured inside.
Wsuń lampę błyskową Speedlite przez otwór w kartonowym pudełku i przyklej taśmą cztery rozstawione klapki.
Przyklej jedną klapkę po zewnętrznej stronie pudełka do tuby.

Umieść koniec tuby na środku dużego kartonowego pudełka (im większe pudełko, tym bardziej rozproszone będzie światło) i obrysuj ślad wokół niej. Wytnij trzy boki wokół zaznaczonego obszaru, a następnie złóż czwarty bok do góry, aby utworzyć pojedynczą klapkę. Wsuń lampę Speedlite przez otwór od wewnątrz (opaski gumowe również muszą przejść przez otwór). Za pomocą taśmy przyklej cztery oddzielone klapki na tubie lampy Speedlite do wnętrza pudełka i przyklej pojedynczą klapkę pudełka do zewnętrznej części tuby.

Krok 4 – Zakryj pudełko

The inside of a large cardboard box being lined with reflective foil.
Za pomocą folii kuchennej stwórz odblaskową wyściółkę samodzielnie zrobionego softboxa i użyj innego, niezbędnego w każdej kuchni artykułu – papieru do pieczenia – do zakrycia przedniej części pudełka.

Wnętrze pudełka należy okleić folią odblaskową. Owiń folią górną i dolną część pudełka i przyklej folię. Następnie zrób dwa ukośne panele boczne, przyklejając końce dwóch arkuszy folii w pobliżu środka pudełka po obu stronach. Pociągnij mocno folię wychodzącą z pudełka i dociśnij ją, tak aby pomiędzy folią a pudełkiem powstało trójkątne wgłębienie. Kąty pomagają ukierunkować światło. Za pomocą taśmy klejącej przyklej pergamin do pieczenia lub kalkę kreślarską do przedniej części pudełka. Twój samodzielnie wykonany softbox jest gotowy do użycia. Przykręć go do podstawki lub statywu za pomocą plastikowej podstawki lampy błyskowej Speedlite i umieść lampę Speedlite w tubie, zaczepiając gumowe opaski na jej końcu, aby utrzymać ją na miejscu.

Krok 5 – Ustaw źródło światła

Czas przetestować softbox. Ustaw go z boku i nieco nad głową obiektu, a następnie wyzwól lampę błyskową Speedlite, aby oświetlić ujęcie.
A portrait of a boy against a black background.
Użycie softboxa łagodzi oświetlenie podające na twarz i nadaje określony nastrój ujęciu.

Ustaw softbox z jednej strony i nieco powyżej twarzy fotografowanej osoby. Lampę błyskową Speedlite w softboxie można wyzwalać za pomocą innej lampy błyskowej Speedlite firmy Canon podłączonej do gorącej stopki aparatu, za pomocą wyzwalacza bezprzewodowego (np. Canon ST-E3-RT) lub za pomocą wysuwanej lampy błyskowej (w zgodnych aparatach firmy Canon). Na początek przełącz aparat w tryb ręczny i ustaw czas naświetlania 1/200 s, czułość ISO 100 i przysłoną f/5,6. Ustaw ręczną moc błysku na jedną ósmą, a następnie zrób zdjęcie testowe. Jeśli jest zbyt jasne lub zbyt ciemne, wyreguluj moc lampy błyskowej lub przysłonę tak, aby oświetlenie było odpowiednie.

2. Zrób lampę punktową w kształcie tuby

Skupione światło punktowe przydaje się do tworzenia różnego rodzaju spektakularnych efektów na zdjęciach.

Potrzebne elementy:

  • Cylindryczna, wyściełana folią tuba po czipsach
  • Nóż lub nożyczki
  • Taśma maskująca
Prosta tuba po przekąsce może być bardzo przydatna do kontrolowania sposobu rozprzestrzeniania się światła lampy błyskowej Speedlite. Tuby te mają zwykle średnicę podobną do większości lamp Speedlite, więc można ją wygodnie umieścić na przedniej części lampy w ciągu kilku sekund. Dzięki temu można ograniczyć zakres rozchodzenia się światła i zyskać światło punktowe lub światło podające na włosy. Natomiast umieszczenie lampy błyskowej za obiektem z jednej strony pozwala dodać światło konturowe uwydatniające krawędzie i nadające zdjęciu spektakularny wygląd.

Krok 1 – Przytnij tubę

A man cutting the top off a snack food tube with a craft knife.
Metalowa wyściółka w tej tubie pomaga odbijać światło lampy błyskowej Speedlite w kierunku obiektu.

Niezbędna jest cylindryczna tuba – na tyle duża, aby dało się ją założyć na koniec lampy błyskowej Speedlite, np. tuba po czipsach lub, w naszym przypadku, po paluszkach. Najlepiej, aby pojemnik miał metaliczną wyściółkę, która pomaga odbijać światło wzdłuż tuby. Za pomocą noża lub nożyczek odetnij koniec tuby.

Krok 2 – Załóż tubę na lampę błyskową Speedlite

Two hands fit a snack food tube on to a Speedlite flash. A Speedlite flash with a snack food tube on it being attached to a tripod.
Wsuń tubę na lampę błyskową Speedlite. Powinna ściśle przylegać – w przeciwnym razie należy zabezpieczyć ją taśmą maskującą.
Lampa punktowa będzie oświetlać obiekt jak latarka.

Załóż tubę na lampę Speedlite. Jeśli średnica nie jest prawidłowa i tuba nie wsuwa się na lampę z należytym oporem, użyj taśmy maskującej do przymocowania tuby. Następnie przymocuj lampę Speedlite do jej plastikowej podstawy, po czym przykręć całość do stojaka lub płyty statywu.

Krok 3 – Wyzwalanie lampy błyskowej

A photographer takes a photo of a dog illuminated from the other side by a spotlight tube.
Sprawdź nowe oświetlenie punktowe, robiąc kilka ujęć testowych, aby upewnić się, że rozwiązanie działa zgodnie z oczekiwaniami.

Lampę Speedlite trzeba wyzwalać zdalnie za pomocą innej lampy błyskowej Speedlite zamontowanej na aparacie, takiej jak ta, lub za pomocą wyzwalacza bezprzewodowego. Wiele modeli aparatów firmy Canon umożliwia również sterowanie zgodnymi lampami błyskowymi Speedlite za pomocą wysuwane lampy błyskowej – nie tylko w kontekście wyzwalania lampy Speedlite, ale także ustawiania jej mocy. Zrób kilka zdjęć testowych, aby upewnić się, że lampa błyskowa działa.

Krok 4 – Ustaw źródło światła

A photographer, standing next to a spotlight tube on a tripod, attracts the attention of a dog.
Ustaw oświetlenie punktowe z boku obiektu i zrób kilka zdjęć testowych. Oświetlenie punktowe jest dość wąskie, dlatego znalezienie właściwej pozycji może wymagać korekty ustawień.
Powieś tło – wykonane z prześcieradła lub zasłony – w kontrastującym kolorze, aby obiekt naprawdę się wyróżnił.

Aby uzyskać efekt oświetlenia od tyłu, ustaw lampę Speedlite za obiektem z jednej strony, odchyloną do tyłu w stronę obiektu i aparatu. Ponieważ wiązka światła jest dość wąska, ważne jest, aby uzyskać odpowiedni kąt. Pomocna może być funkcja błysku modelującego w lampie błyskowej Speedlite (naciśnij i przytrzymaj przycisku testu) lub aplikacja Canon Camera Connect, która umożliwia zdalne wykonywanie zdjęć testowych z poziomu smartfona podczas regulacji położenia lampy błyskowej. Fotografuj obiekt na jednolitym tle – dobrze sprawdza się zasłona lub prześcieradło. Użyj kontrastującego koloru, aby umożliwić uwydatnienie obiektu.

Krok 5 – Ustaw ekspozycję

The settings display on the back of a Speedlite.
Zrób kilka zdjęć testowych i dostosuj ustawienia aparatu w celu uzyskania pożądanego rezultatu.

Oto dobry punkt wyjścia w kontekście ekspozycji: ustaw w aparacie ręczny tryb ekspozycji, czułość ISO 100, czas naświetlania 1/200 s i przysłonę na f/8. Następnie przełącz lampę błyskową w tryb ręczny i zmniejsz moc błysku do 1/32. Zrób zdjęcie testowe. Jeśli jest zbyt jasne lub ciemne, zmniejsz lub zwiększ moc lampy tak, aby oświetlenie było odpowiednie. Ustaw obiekt bokiem, aby uzyskać spektakularne zdjęcie profilowe, a następnie zacznij fotografować.

3. Zrób własną poduszkę

A bee on a purple flower, with the green background out of focus.
Użyto Canon EOS 250D
  • f/3.5
  • 1/1250
  • 1600
Nie zawsze można korzystać ze statywu podczas fotografowania w trybie makro, zwłaszcza z niskiego pułapu, ale coś tak uniwersalnego jak samodzielnie zrobiona poduszka może ustabilizować aparat i pomóc w uzyskaniu lepszych rezultatów.

Potrzebne elementy:

  • Para starych spodni
  • Igła i nici lub maszyna do szycia
  • Torebka soczewicy, ryżu lub podobnej suszonej żywności
Poduszka może być przydatna w różnych sytuacjach. Można położyć na niej obiektyw, aby uzyskać bardziej stabilne ujęcia, użyć jej do amortyzacji aparatu, gdy znajduje się nisko nad ziemią, lub umieścić ją na oknie samochodu, aby zrobić sobie prowizoryczną kryjówkę. Poduszkę można zrobić bez problemu, korzystając z pary starych spodni, igły i nici (albo maszyny do szycia) oraz paczki soczewicy lub podobnego wysuszonego jedzenia.

Krok 1 – Odetnij nogawkę

A man using scissors to cut one leg off a pair of trousers. A man's hands using a sewing machine to sew up the opening of a trouser leg.
Nożyczkami odetnij dolną część starych spodni – długość musi wynosić około 30 cm.
Zaszyj otwór z jednej strony za pomocą maszyny do szycia lub igły i nici.

Weź parę starych spodni i odetnij jedną z nogawek. Potrzebny będzie kawałek o długości około 30 cm. Następnie weź igłę i nić (lub użyj maszyny do szycia) i zaszyj otwór z jednej strony. Zaszyj drugi koniec, pozostawiając niewielki otwór o długości kilku centymetrów.

Krok 2 – Wsyp suchą żywność

Red lentils being poured into the opening at the top of a cut-off trouser leg.
Niemal całkowicie napełnij poduszkę drobnymi nasionami roślin strączkowych lub ryżem.

Weź torebkę z soczewicą lub podobnymi małymi suszonymi produktami spożywczymi, takimi jak ryż, i wsyp zawartość do otworu (w razie potrzeby można użyć lejka, np. zrobionego z arkusza papieru formatu A4). Napełnij worek prawie do pełna, a następnie ponownie weź igłę i nić i zaszyj otwór, aby uszczelnić całość. Twoja samodzielnie zrobiona poduszka jest gotowa do użycia.

Krok 3 – Ustabilizuj obiektyw

A photographer resting his lens on a beanbag on a garden chair, shooting purple flowers.
Samodzielnie zrobiona poduszka idealnie nadaje się do utrzymywania stabilności długiego obiektywu i eliminacji drgań aparatu.

Poduszka doskonale nadaje się do stabilizowania długiego obiektywu. Długie obiektywy są ciężkie i trudno je utrzymać przez dłuższy czas, a ponadto wraz ze wzrostem wartości ogniskowej kąt widzenia staje się coraz węższy, więc nawet najmniejsze drgania są potęgowane. Poduszka pomoże zapobiec drganiom podczas fotografowania z dłuższymi ogniskowymi. Jeśli, podobnie jak model Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, Twój obiektyw ma stabilizator obrazu, warto włączyć go w przypadku fotografowania z ręki.

Krok 4 – Używaj jej w przypadku pracy z niskiego pułapu

A Canon EOS 250D with a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM lens rests on a homemade beanbag.
Zajęcie pozycji do robienia zdjęć z niskiego pułapu może być trudne, ale Twoje rozwiązanie idealnie sprawdzi się jako formowana poduszka.

Umieszczenie aparatu nisko nad podłożem może często dać nietypową perspektywę, ale fotografowanie pod tak niskim kątem może być trudne. Samodzielnie zrobiona poduszka może pomóc w ułożeniu obiektywu pod odpowiednim kątem podczas kadrowania ujęcia. Ponadto przydaje się aparat z obracanym ekranem, taki jak Canon EOS 250D, ponieważ trudno jest skomponować ujęcie przy użyciu wizjera w przypadku tak niskiego pułapu. Można także skorzystać z aplikacji Canon Camera Connect, która umożliwia zdalne sterowanie aparatem za pomocą telefonu.

Krok 5 – Śledź poruszające się obiekty

A close-up of a bee about to land on a purple flower.
Użyto Canon EOS 250D
  • f/3.5
  • 1/1250
  • 400
Poduszka umożliwia śledzenie ruchów pszczoły…
…i pomaga zachować stabilność aparatu.

Śledzenie poruszających się obiektów za pomocą długiego obiektywu może być trudne – zwłaszcza, gdy dotyczy to małych zwierząt ogrodowych, takich jak pszczoły. Poduszka podtrzymuje aparat, ale nie blokuje go na miejscu, więc pomaga zadbać o jego stabilność, ale umożliwia także swobodne śledzenie ruchu. Ważne jest również skonfigurowanie autofokusa w kontekście poruszających się obiektów. Śledzenie obiektu w trybie Live View w modelu Canon EOS 250D ułatwia wyostrzanie pszczół.

Autor: James Paterson

Powiązane artykuły
Tulips in a garden framed by trails of light.

FOTOGRAFIA OGRODOWA

Kreatywność w ogrodzie: 3 techniki do wypróbowania

Zabawne projekty do wypróbowania w domu, od malowania światłem po fotografowanie gwiazd.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

FOTOGRAFIA W POMIESZCZENIACH

Trzy pomysły na kreatywne fotografowanie w pomieszczeniach

Zapoznaj się z aparatem i naucz się robić kinematograficzne portrety, zdjęcia makro i filmy poklatkowe.

A woman using a EOS 850D to photograph a wooden vase on a table, lit by an LED light.

ZDJĘCIA PRODUKTÓW

Jak poprawić jakość fotografii produktowej

Zobacz, jak wielokrotnie nagradzana właścicielka małej firmy Sophie Sellu wykorzystała zalety fotografii produktowej.

Powiązane artykuły

Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich wskazówek i technik