FOTOGRAFIA MONOCHROMATYCZNA

Monochromatyczne: coś więcej niż czarno-białe

Chris Ward, fotograf sztuki, wyjaśnia, jak różne kolory pomagają mu w tworzeniu zdjęć, na których najważniejsze są wyraźne szczegóły.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Postrzeganie kolorów jest silnie powiązane z emocjami. Istnieją teorie psychologiczne na temat wpływu różnych kolorów na ludzi. Różni się to w zależności od kultury, ale kolory zielony i niebieski często uważa się za uspokajające, natomiast czerwony i pomarańczowy stymulują, a nawet mogą sprawiać, że odczuwamy głód. Koncepcje te wpływają na nasze decyzje o tym, co ubieramy i jak dekorujemy mieszkania, a w odniesieniu do fotografii wpływają na to, jakie zdjęcie robimy.

Nie wszyscy jednak postrzegają kolory w ten sam sposób. Brytyjski artysta fotograf Chris Ward urodził się z deuteranopią, co oznacza, że ma trudności z dostrzeganiem odcieni zieleni. Odkrył, że jego wzrok jest lepiej dostosowany do rozpoznawania wyraźnych szczegółów, subtelnych kontrastów i zróżnicowanej faktury niż w przypadku innych osób, co dobrze mu służy i pozwala osiągnąć pozycję specjalisty w dziedzinie obrazów monochromatycznych.

Znaczenie trybu monochromatycznego

Monochromatyczny obraz samotnego drzewa w polu, na którym ziemia i światło nieba kontrastują z ciemnym konturem żywopłotu i gałęzi drzewa.

Fotograf artystyczny Chris Ward często powraca do tej samej sceny – takiej jak to drzewo sfotografowane na południe od Lincoln w Anglii – aby uchwycić wpływ warunków nieba i roślin uprawnych na obraz. – W tym przypadku niebo było bezchmurne i zamglone, a na polu było ściernisko po niedawnych żniwach – mówi. Chris prześwietlił niebo i pole, aby uzyskać bardziej przejrzystą kompozycję. – Negatywna przestrzeń pomaga odizolować drzewo, a żywopłot tworzy silną linię horyzontu, która oddziela niebo od pola – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4L IS USM, 105 mm, 1/330 s, f/11 i ISO 100. © Chris Ward

Często błędnie używany wymiennie z obrazem czarno-białym, obraz monochromatyczny oznacza obraz, w którym wszystkie elementy w kadrze są w odcieniach jednego koloru. Może to być dowolny kolor, ale najczęściej jest to kolor szary lub sepia. – To, co uważamy za czarno-białe, jest zwykle skalą szarości – wyjaśnia Chris. Obejmuje to cały zakres głębi kolorów w skali szarości. Istnieją pewne sceny, które szczególnie nadają się do obrazów monochromatycznych – dokładnie tych, do których oko Chrisa jest przyciągane w naturalny sposób. Mogą one mieć faktury lub cienie, które tworzą interesujący zakres tonalny – światło przebijające się w lesie, surowe wzory pojawiające się na skałach lub falująca woda rzeki.

Jednak ograniczone, niemal graficzne ujęcia, mogą sprawdzać się równie dobrze. – Moim zdaniem obraz monochromatyczny jest mniej ograniczony niż kolorowy, ponieważ jest już dość abstrakcyjny i można go jeszcze bardziej podrasować bez udziwniania go – mówi Chris. – Gdybym miał mocno prześwietlić obraz kolorowy, wyglądałby okropnie – dodaje. Jednak w trybie monochromatycznym prześwietlenie może nadać obrazowi niezwykły, minimalistyczny charakter.

Zdjęcia monochromatyczne

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające zbliżenie diabelskiego młyna na tle jasnego, bezchmurnego nieba.

– Bezchmurne niebo, jakie mieliśmy tego dnia w Bridlington, doskonale nadawało się do zrobienia zdjęcia poprzez diabelski młyn bez dodatkowych elementów w postaci chmur – wspomina Chris. – Koło było nieruchome, więc mogłem zastosować dość długi czas naświetlania. Moją uwagę przyciągnęły szprychy koła na tle nieba. Zwiększenie kontrastu za pomocą funkcji Style obrazów pomogło oddzielić koło od nieba w tle – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 54 mm, 1/50 s, f/22 i ISO 300. © Chris Ward

Zrobiony w odcieniu sepii obraz przedstawiający rząd magazynów wzdłuż rzeki. W spokojnej wodzie odbijają się liczne okna budynków.

Te magazyny wzdłuż rzeki w miejscowości Boston w Anglii zostały przekształcone w mieszkania. Ich nostalgiczny, przemysłowy charakter sprawia, że świetnie nadają się do fotografii monochromatycznej. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 50 mm, 1/60 s, f/11 i ISO 100. © Chris Ward

Chris używał aparatu Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, aby mieć maksymalną elastyczność podczas kadrowania ujęć. Wybór obiektywu do fotografii monochromatycznej jest zbliżony do fotografii kolorowej. Różnica polega na komponowaniu ujęć. – Zamiast wykorzystywać kolor do skupiania wzroku widza, używamy jasnych obszarów i kontrastu. W menu Style obrazów można wybrać styl „monochromatyczny”. W ramach tego stylu znajduje się kolejne menu, w którym można regulować wszystko, od ostrości po kontrast – podpowiada Chris. – Można także dodać filtr w aparacie, który zmienia sposób reakcji aparatu na różne kolory, dzięki czemu wszystko, co jest czerwone, zielone, niebieskie, żółte i pomarańczowe, wydaje się ciemniejsze – dodaje. Sam Chris używa filtra czerwonego, aby uzyskać ciemniejsze niebo i listowie w krajobrazach i eliminować niepożądane czynniki rozpraszające uwagę.

Jeśli używasz korpusu aparatu systemu EOS R firmy Canon z obiektywami EF lub EF-S, adapter EF-EOS R z uchwytem filtra wsuwanego umożliwia także stosowanie filtra szarego lub polaryzującego z myślą o ożywieniu krajobrazu.

Zdjęcia zrobione aparatem Canon EOS R6 przy użyciu funkcji Style obrazów zostaną zapisane jako skompresowane pliki JPEG. Jeśli jednak fotografujesz w formacie RAW, pliki zachowają pełen zakres danych zarejestrowanych przez aparat. – Zaletą pracy z plikami RAW jest to, że zapewniają mi więcej danych podczas edycji – mówi Chris.

Na co dzień Chris często fotografuje w kolorze. – Rozmawiałem z różnymi fotografami i wydaje mi się, że osobom, które nie są daltonistami, łatwiej fotografować w trybie monochromatycznym, jeśli ustawią wyświetlacz aparatu na tryb monochromatyczny. Fotografowie, którzy są daltonistami, wolą fotografować w kolorze – zauważa.

Edytowanie fotografii monochromatycznej

Na tym monochromatycznym obrazie rząd falochronów wystaje ponad powierzchnię wody w ukośnej linii. Jego ciemny kolor wyróżnia się na jasnym tle.

– Był to dość mglisty dzień w Bridlington. Zbliżała się kulminacja przypływu, więc falochrony były w większości zanurzone – wspomina Chris, który zrobił to minimalistyczne zdjęcie za pomocą funkcji Style obrazów dostępnej w aparacie Canon EOS R6. – Bardzo ważny był czas naświetlania. Chciałem, aby umożliwił mi rozmycie większych fal, a jednocześnie pozwolił ukazać odbicia w wodzie bez potrzeby używania filtra szarego. Starałem się uzyskać minimalistyczny efekt, więc mogłem nie zwracać uwagi na ekspozycję morza, ponieważ chciałem tylko uzyskać odpowiedni obraz falochronów. Drewno jest bardzo ciemne, dzięki czemu mogłem nieco bardziej prześwietlić obraz i wyeksponować większą ilość szczegółów. Skończyło się na tym, że przymknąłem przysłonę do samego końca. To prawdopodobnie jedyne zdjęcie, jakie kiedykolwiek zrobiłem przy f/40 – mówi Chris. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 94 mm, 0,6 s, f/40 i ISO 100. © Chris Ward

– Na początku kariery usłyszałem dobrą radą dotyczącą edycji fotografii czarno-białej: warto początkowo przesadzić z ustawieniami – mówi Chris. – Gdy przesuwamy suwak w oprogramowaniu do edycji, istnieje pewien zakres, w którym obraz wygląda dobrze. Jeśli przesadzimy, obraz będzie wyglądał źle. Z kolei zbytnia powściągliwość nie da wystarczającego efektu – kontynuuje. – Jeśli jednak zaczniemy z wysokiego C i stopniowo stonujemy efekty, rezultat będzie optymalny — wyjaśnia.

Co zaskakujące, kolor może być naprawdę ważnym narzędziem edycji monochromatycznej. – Po konwersji obrazu na czarno-biały w oprogramowaniu do edycji mamy dostęp do suwaków kanałów koloru – wyjaśnia. – Ponieważ kolor może być narzędziem do tworzenia kontrastu, podczas edycji można określić, gdzie kolor ma odgrywać tę rolę, i tworzyć kontrast tonalny – podkreśla.

W zależności od oprogramowania dostępnych jest zazwyczaj sześć suwaków koloru. Każdy z nich wpływa na luminancję innego kanału koloru. Przykładowo na zdjęciach krajobrazów można zmienić odcień nieba, regulując suwaki koloru niebieskiego i cyjanowego, a także odcień roślinności za pomocą suwaków koloru żółtego i zielonego. Suwak koloru czerwonego może być przydatny w przypadku ceglanych budynków, a suwak pomarańczowego może pomóc w poprawie odcieni skóry na portretach.

– Najtrudniejsze jest prawdopodobnie przetworzenie skał w otoczeniu trawy – wyjaśnia Chris. – W przypadku konwersji na tryb monochromatyczny mogą one być wyświetlane jako półtony, z których żaden nie wyróżnia się na tle drugiego. W oprogramowaniu do edycji zdjęć można zmienić jasność kanału zielonego i żółtego. Wówczas skała pozostaje bez zmian, ale trawa staje się jaśniejsza. W przypadku kwiatów można używać kanałów do oddzielania odcieni w różnych częściach rośliny – dodaje.

Wskazówki dotyczące drukowania obrazów monochromatycznych

Pełnokolorowy obraz podświetlonego białego mostu na tle ciemnych drzew liściastych.

Hartsholme Country Park w miejscowości Lincoln to teren rezydencji wyburzonej w latach 50. XX wieku. Chris często odwiedza to miejsce. Ta scena stanowiła pewne wyzwanie. – Jest tu ogromny zakres dynamiczny między oświetleniem drzew a światłem uderzającym w jasny most – mówi Chris. – Zawsze ustawiam ekspozycję pod kątem mostu i pozwalam drzewom schować się w cień, przy czym drzewa znajdujące się najbliżej rzeki są dobrze podświetlone. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 70 mm, 1/40 s, f/11 i ISO 320. © Chris Ward

Monochromatyczny obraz tego samego oświetlonego mostu na ciemnym tle drzew liściastych – wykonany z zastosowaniem fioletowego zabarwienia w aparacie.

Chris przekształcił ten obraz na zdjęcie monochromatyczne za pomocą funkcji Style obrazów dostępnej w aparacie EOS R6, a następnie dodał fioletowe zabarwienie, które jest jedną z dostępnych opcji. – Wszystkie odcienie są w tym samym kolorze, więc obraz jest monochromatyczny – wyjaśnia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 70 mm, 1/40 s, f/11 i ISO 320. © Chris Ward

Gdy Chris wykonuje całkowicie czarno-białe zdjęcia, przestawia drukarkę na na tryb skali szarości, ale częściej drukuje w kolorze.

– Zazwyczaj w postprodukcji nadaję swoim obrazom subtelne odcienie, a następnie drukuję je w kolorze” – mówi. – Zwiększam poziom ekspozycji o około pół stopnia. To dlatego, że obraz na ekranie zawsze jest jaśniejszy niż na wydruku – wyjaśnia.

Chris lubi korzystać z efektu podzielonych tonów, stosując inne kolory do podświetleń i ciemnych obszarów. – Jasnym obszarom nadaję nieco cieplejszy charakter, a cieniom – chłodniejszy. To naprawdę podnosi jakość obrazu – mówi.

Niewielka drukarka A3, taka jak Canon imagePROGRAF PRO-300, idealnie nadaje się do drukowania monochromatycznych wydruków w wysokiej jakości.

Aparat w gotowości

Pełnokolorowy obraz bukietu różowych róż ustawionego na czarnym papierowym tle.

Od początku swej kariery Chris zrobił setki zdjęć kwiatów. – Większości z nich nie widzi nikt poza mną – przyznaje. Są to zdjęcia próbne. – To zdjęcie zostało zrobione w naturalnym świetle, w pomieszczeniu, na tle czarnego papieru. Nietypową rzeczą było użycie przez mnie statywu. Dzięki temu mogłem skorzystać z dość małej przysłony – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 57 mm, 30 s, f/25 i ISO 100. © Chris Ward

Monochromatyczny obraz tego samego bukietu róż ze zmodyfikowanymi kanałami koloru czerwonego oraz z zastosowanym wyblakłym odcieniem czerwieni. Nadało to różom mocno bladofioletowy odcień.

– Wszelkie zmiany kanałów kolorów najpierw wpływają na obraz, a dopiero potem jest on zmieniany na czarno-biały – wyjaśnia Chris. – Jeśli kanał koloru czerwonego zostanie stonowany, podczas konwersji obrazu na wersję czarno-białą czerwień będzie widoczna jako ciemniejszy odcień szarości. Zastosowałem także delikatne czerwone zabarwienie, aby uchwycić delikatne odcienie i tekstury róż i nadać całości naturalny wygląd – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 57 mm, 30 s, f/25 i ISO 100. © Chris Ward

Jeśli pomysł eksperymentowania z fotografią monochromatyczną przypadł Ci do gustu, od czego najlepiej zacząć? – Warto poćwiczyć z kwiatami – podpowiada Chris. – Istnieje wiele subtelnych tekstur i różnych kolorów, którymi można się pobawić. Jeśli uda się nam nadać kwiatom naturalny wygląd w trybie monochromatycznym, a bardzo często to właśnie kolor określa kwiat, będziemy mogli wykorzystać te same techniki w przypadku innych zdjęć – dodaje.

Wiele słynnych i kultowych zdjęć w historii wykonano w czerni i bieli – niesamowite krajobrazy Ansela Adamsa, empatyczne portrety Dorothei Lange lub żywe sceny uliczne Henriego Cartiera-Bressona. Ich autorzy nie byli daltonistami. Pracowali z narzędziami dostępnymi przed pojawieniem się fotografii kolorowej, ale widzieli świat inaczej, doceniając wzory, misterne detale, odcienie szarości.

Dziś opcje trybu monochromatycznego w aparatach cyfrowych umożliwiają wykonywanie tych samych czynności – oglądanie otoczenia z innej perspektywy i interpretowanie tego, co widzimy, na nowe sposoby.



Autorka: Rachel Segal Hamilton

Powiązane produkty

Powiązane artykuły