Image of a person from above taken using a drone

Fergus Kennedy: profil Canon Log zapewnia nieograniczone możliwości

Po skorzystaniu z aparatu EOS 5D Mark IV firmy Canon przy realizacji reklamy telewizyjnej filmowiec Fergus Kennedy chciał się przekonać, jak daleko może się posunąć w swej kreatywnej pracy dzięki temu urządzeniu. Fergus zaczynał karierę jako biolog morski. Dziś nadal kręci filmy o przyrodzie. Jednak coraz częściej fotografuje i filmuje na zlecenie różnych klientów z branży telewizyjnej i reklamowej. Ze szczególnym upodobaniem korzysta z dronów do tworzenia atrakcyjnych ujęć z powietrza.

Nowy projekt Fergusa miał osobisty charakter. Mógł swobodnie realizować własne wizje artystyczne. Wraz z bratem Nickiem (operatorem) chcieli zbadać możliwości i przekonać się, co mogą osiągnąć. Fergus zdał sobie sprawę, że aktualizacja aparatu EOS 5D Mark IV o profil Canon Log zapewniłaby duże korzyści w przypadku niektórych ujęć kręconych z drona. Profil Canon Log umożliwia korzystanie z szerszego zakresu dynamicznego obrazu rejestrowanego przez matrycę. Obraz można później skorygować w postprodukcji w celu uzyskania określonego wyglądu i dopasowania materiału z różnych urządzeń. To zaawansowane rozwiązanie stało się normą w przypadku profesjonalnych filmowców, a jego dostępność w EOS 5D Mark IV sprawia, że ten aparat jest narzędziem do poważnego cyfrowego filmowania. 

– W przeszłości musiałem używać kamery Canon XC10 do filmowania niektórych ujęć z drona w jakości 4K – wyjaśnia Fergus. – To była świetna, lekka kamera. Jednak aparat EOS 5D Mark IV rejestruje też zdjęcia w wysokiej rozdzielczości i może wykorzystywać obiektywy ze znakomitej, kompleksowej serii EF, więc zakres jego zastosowań jest szerszy. Chcieliśmy nagrać film przedstawiający dynamiczne sceny sportowe, wykorzystując dopasowane ujęcia. Z tego względu zależało nam na jak najlepszej jakości i możliwości swobodnej korekty obrazu w postprodukcji. Dzięki profilowi Canon Log aparat EOS 5D Mark IV mógł nam to zapewnić.

"Aparatu EOS 5D Mark IV można używać jako zaawansowanej kamery wideo z obsługą jakości 4K, a po skorzystaniu z usługi aktualizacji oprogramowania układowego dostępny jest także profil Canon Log."

Aparatu EOS 5D Mark IV można używać jako zaawansowanej kamery wideo z obsługą jakości 4K, a po skorzystaniu z usługi aktualizacji oprogramowania układowego dostępny jest także profil Canon Log – dodaje Fergus. – Mogliśmy użyć kamery C300 Mark II, która zmieściłaby się na naszych dronach. Jednak aparat EOS 5D Mark IV jest lżejszy, więc dron mógł latać dłużej.


Przelatywanie nad przeszkodami

Fergus musiał stawić czoła wielu wyzwaniom podczas realizacji tego projektu. Pierwszym problemem było dopasowanie materiału z ujęć obejmujących różne formy aktywności i rejestrowanych w różnych miejscach. Zadanie byłoby trudne, nawet gdyby te dynamiczne ujęcia sportowe były kręcone w standardowych warunkach, a co dopiero w przypadku filmowania za pomocą dronów w gęsto zadrzewionym lesie.

Jedno z największych wyzwań pojawiło się podczas filmowania kite-surfera w akcji. – To był piąty lot – wyjaśnia Fergus. – Dron był około 5 m nad ziemią i 200 m od brzegu morza, gdy częściowo straciliśmy zasilanie. Dron nie reagował na zwiększanie ciągu i stopniowo tonął. I tyle go widzieliśmy. – Fergus podejrzewa, że jedno z ogniw urządzenia uległo awarii. Na szczęście dzięki ubezpieczeniu sytuacja wkrótce wróciła do normy. – Nowy dron miał sześć baterii zamiast jednej – dodaje Fergus. – Nawet jeśli jedna zawiedzie, dron pozostanie w powietrzu.

Kitesurfer

– Ujęcie wymagało precyzyjnej synchronizacji działań trzech osób: pilot drona, operatora aparatu i filmowanego sportowca – kontynuuje Fergus. – Cała trójka musiała zgrać wszystko w czasie. Nie było to łatwe. Każde ujęcie musieliśmy powtarzać około 20 razy, aby mieć idealne nagranie każdego wyczynu – mówi Fergus. Niezawodność i uniwersalność aparatu EOS 5D Mark IV okazała się bezcenna. Fergus i jego zespół mieli pewność, że każde ujęcie zostanie zarejestrowane przez aparat w atrakcyjny sposób.

– Warunki oświetleniowe też stanowiły potencjalny problem – dodaje Fergus. – W lesie było wiele mocno zacienionych miejsc i wiele bardzo jasnych obszarów. W przypadku lotów nad ziemią i dość jasnego nieba podłoże było zacienione, więc trzeba rozjaśnić je bez prześwietlenia jasnych obszarów. W przypadku lotów nad wodą w wielu miejscach pojawiają się jasne punkty odbitego światła. To całkiem spore wyzwanie w kontekście zakresu dynamicznego, rozpiętości tonalnej i pracy kodeka w aparacie, ponieważ określona ekspozycja może być odpowiednia w przypadku jasnych obszarów, ale nie sprawdzać się w ciemnych fragmentach obrazu, i vice versa. W przypadku fotografowania problem rozwiązuje korzystanie z formatu RAW. Jednak w przypadku filmowania potrzebna jest maksymalna rozpiętość tonalna, aby dynamika obrazu była atrakcyjna w postprodukcji. Pojawienie się profilu Canon Log w aparacie EOS 5D Mark IV jest tak zbawienne, ponieważ zapewnia niezbędną rozpiętość tonalną.

Drone flying over a vintage car

Korekcja obrazu

Aparat EOS 5D Mark IV, który Fergus i Nick zamontowali na dronie, miał założony obiektyw Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, spełniający wszystkie potrzeby zespołu. – Materiał wideo został nagrany w jakości 4K z szybkością 30 klatek na sekundę i czasem 1/50 s – dodaje Fergus. – Używaliśmy różnych ustawień przysłony, zależnie od poziomu oświetlenia. Gdy było zbyt jasno, zakładaliśmy na obiektyw filtr szary.

– Przez większość czasu filmowaliśmy z czułością ISO 400. Gdy światło było za słabe, używaliśmy czułości ISO 3200 – wyjaśnia Fergus. – W przypadku profilu Canon Log czułość ISO 400 zapewnia optymalną rozpiętość tonalną, na poziomie 12 stopni. Jednak cecha, która jeszcze bardziej ułatwia korzystanie z profilu Canon Log, to możliwość włączenia podglądu View Assist w celu określenia przybliżonego wyglądu materiału po korekcie. Udało się nam również wysłać sygnał przez wyjście HDMI aparatu do stabilizatora i przesłać go bezprzewodowo w rozdzielczości 1080p do monitorów na ziemi. Oglądając obraz z zastosowaniem sprzętowego profilu Canon Log, trudno ocenić, czy ciemne partie są niedoświetlone, a jasne – prześwietlone. Z pomocą przychodzi View Assist, nawet jeśli efekt ostatecznej korekty będzie nieco inny.

"Aparatu EOS 5D Mark IV można używać razem z kamerami filmowymi EOS, do nagrywania przebitek."

Dla Fergusa zwiększona rozdzielczość obrazu wideo w aparacie EOS 5D Mark IV była pierwotnym powodem zakupu tego urządzenia, a teraz dodatkową zaletą stał się profil Canon Log. – Klienci coraz częściej proszą o materiał w jakości 4K – wyjaśnia. – Ponadto możemy swobodniej kadrować obraz w postprodukcji. Dostępność profilu Canon Log dodatkowo zwiększa komfort pracy. Można używać podobnych tablic LUT jak w przypadku kamer C100 i C300. Tablice LUT umożliwiają stosowanie wstępnie określonych parametrów korekty względem materiału, gdy trzeba połączyć nagrania zarejestrowane kilkoma urządzeniami. Użyliśmy takich samych tablic LUT jak w przypadku kamery C300 i materiał był zgodny. Aparatu EOS 5D Mark IV można używać razem z kamerami filmowymi EOS, do nagrywania przebitek.

W przypadku tej sesji Fergus skonwertował materiał nagrany aparatem EOS 5D Mark IV w rozdzielczości 4K (sprzętowe kodowanie M-JPEG) na format ProRes i dopiero po tym zaimportował go do programu do edycji Adobe Premiere Pro. Umożliwiło to płynniejsze odtwarzanie materiału. Plik z materiałem w obsługiwanej sprzętowo jakości 4K jest zapisywany z przepływnością 500 Mb/s, a format ProRes zmniejsza ilość danych do rozsądnego poziomu, tak aby nagranie nie obciążało zbytnio sprzętu i oprogramowania do edycji. – W przypadku konwersji na format ProRes w trybie wysokiej jakości obraz nie ulega pogorszeniu, ponieważ pierwotny materiał jest bardzo dobry – wyjaśnia z zachwytem Fergus.

– Używaliśmy narzędzi korygujących Lumetri w programie Premiere Pro. Z uwagi na bardzo zróżnicowane warunki oświetleniowe każde ujęcie korygowaliśmy osobno, przy czym jako punktu wyjścia używaliśmy tablicy LUT obejmującej szeroki zakres dynamiczny. Skorygowaliśmy krzywe, ciemne i jasne partie obrazu, biel i nasycenie. Praca nad tym materiałem nie była specjalnie trudna czy intensywna. Nie mieliśmy poczucia, że musimy odzyskiwać utracone dane obrazu. Nie zależało nam też na jakiejś szczególnej stylistyce. Obraz miał naturalny wygląd, więc skoncentrowaliśmy się na podkreśleniu najlepszych cech każdego ujęcia.

Długa, owocna współpraca

Fergus zamierza intensywnie wykorzystywać zwiększone możliwości aparatu EOS 5D Mark IV w kolejnych projektach. – Uważam, że to solidne narzędzie. Używam tego aparatu na co dzień do robienia zdjęć, a teraz także do fotografowania i filmowania z drona. Miałem różne wersja aparatów EOS 5D, łącznie z pierwotnym modelem. Zjeździłem z nimi cały świat i zawsze mogłem na nich polegać. W tym tygodniu zamierzam kupić osłonę do zdjęć podwodnych. Dzięki temu będę mógł nurkować z modelem Mark IV podczas wyprawy do Indonezji pod koniec roku. Z uwagi na kontrast między światłem i cieniem pod wodą profil Canon Log bardzo się tam przyda.

Fergus Kennedy Video

FLOW – Fergus Kennedy

Obejrzyj film

Powiązane treści