Grey goods

BEZKRWAWE ŁOWY

Fotografia przyrodnicza

Marcin Pietraszko – fotograf przyrody i twórca projektu Poland In The Lens – to doskonały przykład na to, jak pasja do fotografii może stać się doskonałym sposobem na relaks. W nieco ponad dwa lata od uruchomienia swojego kanału Poland In The Lens, ten hobbystyczny projekt z praktycznymi wideo-poradami dla fotografów zmienił się w prężnie działającą platformę, łączącą obecnie kilka tysięcy aktywnych użytkowników

„Obserwując ludzi, których szkolę choćby na warsztatach, zauważam, że takim kluczowym aspektem dla ich rozwoju jest pokonywanie tych małych kroków, odkrywanie nowych perspektyw i oglądanie efektów, które uzyskują”.

Zdaniem Marcina, fotografia krajobrazu w ogromnym stopniu wymaga zrozumienia materiału, z którym się pracuje. Dlatego przygotowując się do każdego wyjazdu fotograficznego, nawet w miejsce, które doskonale znamy, należy pamiętać, że za każdym razem możemy zastać tam coś innego. Dlatego trzeba dobrze poznać swój sprzęt, trzeba zrozumieć, w jakich warunkach zastosować jakie techniki, żeby na zdjęciach wyciągnąć możliwie najwięcej.

„Przed wyjściem w teren zawsze najpierw sprawdzam warunki pogodowe. Korzystam do tego z całego mnóstwa aplikacji, weryfikując, czy danego dnia będzie mgła, chmury, czy może będzie padać. Gdy już prognozę pogody mam rozpoznaną, ustalam gdzie będzie wschodziło słońce. Staram się jak najlepiej zrozumieć miejsce, w którym będę i warunki, jakie w tym miejscu będą panować”.

Fot. Marcin Pietraszkao

Swoją przygodę fotograficzną Pietraszko rozpoczął od aparatu Canon EOS 400D, który – jak wspomina – „od zawsze był obecny w domu”. Dziś w torbie fotografa znajduje się już kilka korpusów i obiektywów, jednak do dzisiaj fotografuje wyłącznie aparatami Canon.

KILKA DNI PO PREMIERZE ZAMÓWIŁEM NAJNOWSZEGO BEZLUSTERKOWCA EOS R, KTÓREGO UŻYWAM ZAMIENNIE Z CANONEM EOS 5D MARK IV. OBA KORPUSY UŻYWAM WŁAŚCIWIE NON STOP FOTOGRAFUJĄC KRAJOBRAZ. W MOJEJ TORBIE MAM TEŻ CZASAMI APARAT EOS 70D Z MATRYCĄ APS-C. PO CO? OTÓŻ BĘDĄC W TERENIE, GDY NAGLE POJAWIA SIĘ DZIKIE ZWIERZĘ LUB PTAKI, MNIEJSZA MATRYCA DAJE MI TEN „DODATKOWY” ZASIĘG DZIĘKI CROPPOWI.

SPRZĘT

W swojej pracy Marcin używa kilku obiektywów o różnych ogniskowych. Podstawową konstrukcją, niezbędną przy fotografii krajobrazowej, jest obiektyw szerokokątny - taki, którego ogniskowa zaczyna się od 10-11 mm dla matrycy APS-C, lub 14-16mm dla matrycy pełnoklatkowej.

„Natomiast krajobraz to dla mnie nie tylko szeroki plan, ale również detale, szukanie szczegółów. Do fotografii zwierząt, jak chociażby łosi, których mamy tutaj w Kampinosie akurat pod dostatkiem, czy ptaków (żurawi, łabędzi, myszołowów, bielików) przydaje się bardzo obiektyw z długą ogniskową. W przypadku systemu Canon z matrycami APS-C, do dyspozycji mamy obiektywy 55-250 mm, czy też 70-300 mm - dosyć uniwersalne telezoomy, które sprawdzają się doskonale w przypadku użytkowników, rozpoczynających przygodę z profesjonalną fotografią”.

Fot. Marcin Pietraszko

Przekraczanie granic i poszukiwanie nowych wyzwań w pracy fotografa krajobrazu to codzienność. Największym do tej pory wyzwaniem dla Marcina był dwutygodniowy wyjazd do Patagonii. Wymagające warunki i kilkudziesięciokilometrowa trasa okazały się bardzo dużym wyzwaniem nie tylko dla samego fotografa, ale i jego sprzętu.

„Fotograficznym i wytrzymałościowym celem naszej ponad 70-km trasy były trzy bardzo charakterystyczne szczyty i turkusowe jezioro polodowcowe. I tam właśnie zdarzył mi się wypadek. Ustawiłem na statywie EOS 5D Mark IV i obiektyw EF 16-35 mm z zestawem filtrów. Nagle silny podmuch wiatru z dużą siłą przewrócił cały zestaw na skały. Wszystkie filtry się potłukły, natomiast aparat i obiektyw przetrwały bez szwanku”.

Fot. Marcin Pietraszkao

OBIEKTYWY SERII „L”

Dodatkowe uszczelnienia korpusu i obiektywów to dla fotografów przyrody kwestia kluczowa. Marcin korzysta obecnie z trzech podstawowych L-ek: Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Canon EF 24-105mmf/4L II USM i coraz częściej teleobiektywu EF 100-400mm f/4.5-5.6L II USM. Są to obiektywy zaprojektowane pod kątem potrzeb najbardziej wymagających fotografów, które wyróżnia najwyższa jakość optyki i wykonania.

Modele z serii L są także odporne na złe warunki atmosferyczne i wstrząsy, a zastosowanie specjalnych szkieł fluorytowych najlepiej redukuje współczynnik aberracji chromatycznej.

Fot. Marcin Pietraszkao

PROJEKT: “POLAND IN THE LENS”

„Poland In The Lens to projekt, w ramach którego podróżujemy i szukamy ciekawych miejsc w Polsce, Europie i na świecie. 

Jego celem jest również budowanie społeczności, która jest pozytywnie zakręcona na punkcie fotografii - i chodzi tu zarówno o amatorów, jak i zawodowców. Treści wideo na YouTube’owym kanale tworzone są z myślą o dzieleniu się wiedzą i spostrzeżeniami na temat fotografii, szczególnie zaś dotykają obszaru, w którym się specjalizuję - czyli fotografii przyrodniczej.

Jestem przekonany, że warto budować takie społeczności, skupione wokół konkretnego zainteresowania, które z jednej strony jest twardym spoiwem, a z drugiej - może się przerodzić w sposób na życie”.

Canon - Okiem Eksperta - Marcin Pietraszko - Pobierz PDF

Fot. Marcin Pietraszko

W TORBIE

Sprzęt, który pozwoli ci rozwijać pasję i przejść na zawodowstwo

W torbie fotografa

Aparat

Canon EOS R

Pionierski, pełnoklatkowy bezlusterkowiec Canon. Reagujący w zaledwie 0,05 sekundy autofokus z rewolucyjną liczbą 5655 punktów AF oraz cicha migawka gwarantują dyskretną pracę także w trudnym terenie, a dzięki 10-bitowemu obrazowi 4K w profilu C-Log aparat sprawdzi się nawet przy dużych produkcjach filmowych.

Canon EOS 5D Mark IV

Sercem aparatu jest matryca pełnoklatkowa o rozdzielczości 30 mln pikseli, co w połączeniu z zaawansowanym procesorem obrazu pozwala osiągnąć wyjątkową szczegółowość detali oraz ogromny zakres czułości (100-32000 ISO).

Obiektyw

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Szerokokątny obiektyw o zmiennej ogniskowej dedykowany do aparatów z matrycą APS-C. Idealnie sprawdzi się w fotografii przyrodniczej, reporterskiej czy architektury. Skonstruowany z 14 elementów rozmieszczonych w 11 grupach, a maksymalny kąt widzenia wynosi aż 107 stopni.

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

Kultowy obiektyw do fotografowania krajobrazu i architektury, posiadający uszczelnioną obudowę. Doskonale sprawdza się na sesjach terenowych i portretowych z uwagi na fantastyczny efekt „odcięcia” głównego tematu od tła. Jasna przysłona f/2.8 w całym zakresie ogniskowej świetnie sprawdza się w słabych warunkach oświetleniowych.

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Uniwersalny zoom stworzony do fotografii przyrodniczej i ujęć portretowych. Obiektyw posiada szybki i celny system AF wyposażony w silnik USM, który zapewnia niemal bezgłośną pracę mechanizmu AF. Cała konstrukcja składa się z 18 elementów optycznych w 13 grupach.

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Jasny, super-szerokokątny obiektyw o zmiennej ogniskowej zapewniający świetne parametry w całym zakresie zbliżenia. Stała przysłona f/2.8 sprawia, że jest to idealny obiektyw dla osób często fotografujących w warunkach słabego oświetlenia. Dwa elementy UD praktycznie eliminują aberracje chromatyczne. Minimalna odległość ostrzenia wynosi zaledwie 0,28 m.


Bądź na bieżąco

Zapisz się do Newslettera

SUBSKRYBUJ

Zobacz także