W przypadku obrazu czarno-białego kompozycja, kontrast, kształt, tekstura i forma odgrywają wiodącą rolę. Aby uzyskać ponadczasową jakość czarno-białej fotografii, postępuj zgodnie z poniższymi zaleceniami.
Fotografia czarno-biała
Obiekty
Sceny, w przypadku których najważniejsze są kolory, np. podczas zachodu słońca, najlepiej pozostawić jako obrazy kolorowe, ale czarno-biały format może sprawdzić się w przypadku wielu innych obiektów. Trudno jest ocenić, które zdjęcia będą wyglądać dobrze w trybie monochromatycznym. Można jednak użyć trybu Live View w celu wyświetlenia podglądu zastosowanego efektu.
Monochromatyczny styl obrazów
Obrazy czarno-białe można tworzyć na trzy sposoby: poprzez ustawienie w aparacie trybu czarno-białego bądź poprzez zrobienie zdjęcia w kolorze i utworzenie jego czarno-białej wersji w aparacie lub zewnętrznym oprogramowaniu. Przekształcanie obrazów kolorowych na wersje czarno-białe umożliwia wycofanie z pierwotnego zamysłu artystycznego. Z kolei fotografowanie w trybie monochromatycznym pozwala zaoszczędzić czas.
W przypadku aparatów z trybem Twórcze auto (CA) można wybrać opcję monochromatycznego stylu obrazów. Aby uzyskać większą kontrolę nad obrazem, wybierz jeden z trybów strefy twórczej: program (P), preselekcja przysłony (Av), preselekcja czasu (Tv), ręczny (M) lub Bulb (B), a następnie wybierz tryb monochromatyczny w menu styl obrazów. Dostęp do stylu obrazów można uzyskać za pomocą menu głównego aparatu lub ekranu szybkich nastaw.
Dostosowanie stylu obrazów
Tryb monochromatyczny, podobnie jak inne opcje stylu obrazów, można dostosować pod kątem różnych efektów. Aby to zrobić, należy zaznaczyć ten tryb w menu stylu obrazów i nacisnąć przycisk INFO.
Efekt filtru
W przypadku ustawienia monochromatycznego dostępne są dwie opcje niewystępujące w innych trybach: efekt filtru i efekt tonalny. Wiele kolorów wygląda podobnie po zmianie na odcienie szarości. Efekt filtru pozwala uwydatnić określone kolory poprzez ich rozjaśnienie lub przyciemnienie. Aparat zawiera cztery efekty filtru: żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony. Każdy z nich rozjaśnia określony kolor i przyciemnia inne kolory w różnym stopniu.
Filtr żółty
Jest to najbardziej subtelny efekt, dzięki czemu doskonale sprawdza się w przypadku wielu rodzajów fotografii. Na przykład można zwiększyć kontrast między błękitem nieba a białymi obłokami w celu uzyskania bardziej interesującego zdjęcia krajobrazowego, a także delikatnie rozjaśnić blade odcienie skóry.
Filtr pomarańczowy
Filtr pomarańczowy może być dobrym wyborem w architekturze i krajobrazie miejskim, ponieważ uwydatnia walory murów. Rozjaśnia też blade odcienie skóry i niedoskonałości na zdjęciach portretowym w większym stopniu niż żółty filtr.
Filtr czerwony
Zapewnia duży kontrast, który często sprawdza się w przypadku zdjęć wykonanych latem: przyciemnia błękit nieba i uwydatnia chmury. Zwiększenie parametru kontrastu w trybie monochromatycznym może sprawić, że efekt będzie wyraźniejszy.
Filtr zielony
Zielonego filtru warto użyć w przypadku fotografowania roślin, gdyż może on tworzyć kontrast pomiędzy zielonymi liśćmi i kwiatami lub jesiennymi liśćmi. Rozjaśnia on drzewa i trawę, ale sprawia też, że błękit nieba jest jaśniejszy i mniej spektakularny.
Efekt tonalny
Zastosowanie efektu tonalnego pozwala dodać barwę do czarno-białego zdjęcia. Dostępne są cztery opcje: sepia, niebieski, purpurowy lub zielony. Można połączyć efekt filtru i efekt tonalny, aby nadać zdjęciom atrakcyjniejszy wygląd.
Należy pamiętać o przywróceniu jednego z kolorowych stylów obrazów po zakończeniu fotografowania w trybie monochromatycznym. W przeciwnym wypadku kolejne zdjęcia będą zapisywane w tym trybie.
Produkty powiązane
-
PowerShot G1 X Mark III
Przedstawiamy nowoczesną serię G, której parametry pracy i jakość nie odbiegają od charakterystyki lustrzanek cyfrowych. Całość umieszczono w lekkim, małym korpusie. -
EOS R10
Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C. -
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu.
Powiązane artykuły
Wskazówki dotyczące fotografii czarno-białej
Dowiedz się, jak robić imponujące czarno-białe fotografie – od zdjęć ślubnych i krajobrazowych po zdjęcia sportowe i portrety.
Fotografowanie świata w trybie monochromatycznym
Fotograf daltonista Chris Ward wyjaśnia, jak robić zdjęcia, na których najważniejsze są wyraźne szczegóły.
Przyroda w czerni i bieli
Aparat PowerShot G7 X Mark III umożliwia tworzenie zachwycających czarno-białych zdjęć przyrody.
Czarno-białe zdjęcia z długą ekspozycją
Dowiedz się, jak Stephen McNally wykonuje mistyczne czarno-białe zdjęcia z długą ekspozycją.