Fotografia czarno-biała

EOS-1D_X_Mark_II_Sample_Image_Scotts_17.jpg

Jonathan i Angela Scott

W przypadku obrazu czarno-białego kompozycja, kontrast, kształt, tekstura i forma odgrywają wiodącą rolę. Aby uzyskać ponadczasową jakość czarno-białej fotografii, postępuj zgodnie z poniższymi zaleceniami.

Obiekty

EOS R Helen Bartlett Sample UK -0007.tif

Helen Bartlett – ambasador firmy Canon

Sceny, w przypadku których najważniejsze są kolory, np. podczas zachodu słońca, najlepiej pozostawić jako obrazy kolorowe, ale czarno-biały format może sprawdzić się w przypadku wielu innych obiektów. Trudno jest ocenić, które zdjęcia będą wyglądać dobrze w trybie monochromatycznym. Można jednak użyć trybu Live View w celu wyświetlenia podglądu zastosowanego efektu.

Monochromatyczny styl obrazów

Obrazy czarno-białe można tworzyć na trzy sposoby: poprzez ustawienie w aparacie trybu czarno-białego bądź poprzez zrobienie zdjęcia w kolorze i utworzenie jego czarno-białej wersji w aparacie lub zewnętrznym oprogramowaniu. Przekształcanie obrazów kolorowych na wersje czarno-białe umożliwia wycofanie z pierwotnego zamysłu artystycznego. Z kolei fotografowanie w trybie monochromatycznym pozwala zaoszczędzić czas.

W przypadku aparatów z trybem Twórcze auto (CA) można wybrać opcję monochromatycznego stylu obrazów. Aby uzyskać większą kontrolę nad obrazem, wybierz jeden z trybów strefy twórczej: program (P), preselekcja przysłony (Av), preselekcja czasu (Tv), ręczny (M) lub Bulb (B), a następnie wybierz tryb monochromatyczny w menu styl obrazów. Dostęp do stylu obrazów można uzyskać za pomocą menu głównego aparatu lub ekranu szybkich nastaw.

Dostosowanie stylu obrazów

Tryb monochromatyczny, podobnie jak inne opcje stylu obrazów, można dostosować pod kątem różnych efektów. Aby to zrobić, należy zaznaczyć ten tryb w menu stylu obrazów i nacisnąć przycisk INFO.

Efekt filtru

W przypadku ustawienia monochromatycznego dostępne są dwie opcje niewystępujące w innych trybach: efekt filtru i efekt tonalny. Wiele kolorów wygląda podobnie po zmianie na odcienie szarości. Efekt filtru pozwala uwydatnić określone kolory poprzez ich rozjaśnienie lub przyciemnienie. Aparat zawiera cztery efekty filtru: żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony. Każdy z nich rozjaśnia określony kolor i przyciemnia inne kolory w różnym stopniu.

Filtr żółty

Pierwotny kolorowy obraz trzech żółtych kwiatów.
Ten sam obraz trzech kwiatów, ale w trybie monochromatycznym – bez zastosowanych filtrów.
Ten sam obraz trzech kwiatów, ale w trybie monochromatycznym i z zastosowaniem żółtego filtra.

Kolorowy

Filtr żółty

Jest to najbardziej subtelny efekt, dzięki czemu doskonale sprawdza się w przypadku wielu rodzajów fotografii. Na przykład można zwiększyć kontrast między błękitem nieba a białymi obłokami w celu uzyskania bardziej interesującego zdjęcia krajobrazowego, a także delikatnie rozjaśnić blade odcienie skóry.

Filtr pomarańczowy

Pierwotny kolorowy portret młodego mężczyzny.
Ten sam portret, ale w trybie monochromatycznym – bez zastosowanych filtrów.
Ten sam portret, ale w trybie monochromatycznym i z zastosowanym pomarańczowym filtrem.

Kolorowy

Filtr pomarańczowy

Filtr pomarańczowy może być dobrym wyborem w architekturze i krajobrazie miejskim, ponieważ uwydatnia walory murów. Rozjaśnia też blade odcienie skóry i niedoskonałości na zdjęciach portretowym w większym stopniu niż żółty filtr.

Filtr czerwony

Pierwotny kolorowy obraz krajobrazu.
Ten sam obraz krajobrazu, ale w trybie monochromatycznym – bez zastosowanych filtrów.
Ten sam obraz krajobrazu, ale w trybie monochromatycznym i z zastosowanym czerwonym filtrem.

Kolorowy

Filtr czerwony

Zapewnia duży kontrast, który często sprawdza się w przypadku zdjęć wykonanych latem: przyciemnia błękit nieba i uwydatnia chmury. Zwiększenie parametru kontrastu w trybie monochromatycznym może sprawić, że efekt będzie wyraźniejszy.

Filtr zielony

Pierwotny kolorowy obraz czerwonego liścia.
Ten sam obraz liścia, ale w trybie monochromatycznym – bez zastosowanych filtrów.
Ten sam obraz liścia, ale w trybie monochromatycznym i z zastosowanym zielonym filtrem.

Kolorowy

Filtr zielony

Zielonego filtru warto użyć w przypadku fotografowania roślin, gdyż może on tworzyć kontrast pomiędzy zielonymi liśćmi i kwiatami lub jesiennymi liśćmi. Rozjaśnia on drzewa i trawę, ale sprawia też, że błękit nieba jest jaśniejszy i mniej spektakularny.

Efekt tonalny

Czarno-biały obraz promieni słonecznych przebijających się przez chmury – bez efektu tonalnego.
Ten sam obraz z efektem sepii.
Ten sam obraz z niebieskim efektem tonalnym.
Ten sam obraz z fioletowym efektem tonalnym.
Ten sam obraz z zielonym efektem tonalnym.

Brak

Zielony

Zastosowanie efektu tonalnego pozwala dodać barwę do czarno-białego zdjęcia. Dostępne są cztery opcje: sepia, niebieski, purpurowy lub zielony. Można połączyć efekt filtru i efekt tonalny, aby nadać zdjęciom atrakcyjniejszy wygląd.

Należy pamiętać o przywróceniu jednego z kolorowych stylów obrazów po zakończeniu fotografowania w trybie monochromatycznym. W przeciwnym wypadku kolejne zdjęcia będą zapisywane w tym trybie.

Produkty powiązane

Powiązane artykuły

Wskazówki dotyczące fotografii czarno-białej

Dowiedz się, jak robić imponujące czarno-białe fotografie – od zdjęć ślubnych i krajobrazowych po zdjęcia sportowe i portrety.

Fotografowanie świata w trybie monochromatycznym

Fotograf daltonista Chris Ward wyjaśnia, jak robić zdjęcia, na których najważniejsze są wyraźne szczegóły.

Przyroda w czerni i bieli

Aparat PowerShot G7 X Mark III umożliwia tworzenie zachwycających czarno-białych zdjęć przyrody.

Czarno-białe zdjęcia z długą ekspozycją

Dowiedz się, jak Stephen McNally wykonuje mistyczne czarno-białe zdjęcia z długą ekspozycją.