Artykuł

Wszystko, co musisz wiedzieć o druku programowym

Nowoczesny druk może konkurować z komunikacją cyfrową

Campaign direct mail on table with computer, glasses and phone

Moc personalizacji

Pogłoski o upadku druku szerzące się w branży marketingu cyfrowego są mocno przesadzone. Tak naprawdę te same innowacje programowe, które pomogły w kształtowaniu cyfrowej reklamy i marketingu, obecnie wywierają wpływ na druk.

Dzięki rozwojowi technologii druku cyfrowego w zakresie usług web-to-print oraz zautomatyzowaniu systemów pracy, marketing w czasie rzeczywistym nie ogranicza się już do narzędzi internetowych, takich jak reklama online i wiadomości e-mail. Dzięki temu specjaliści ds. marketingu będą mogli personalizować przekaz drukowany w takim samym zakresie jak w przypadku materiałów online. Innowatorzy druku nazywają to „drukiem programowym” (ang. programmatic print).

Dzięki rozwiązaniom zintegrowanego druku programowego dane cyfrowe mogą być wykorzystywane do tworzenia drukowanego przekazu marketingowego w czasie rzeczywistym – od utworzenia do dystrybucji mijają 24 godziny.

Druk programowy ma ogromny potencjał. Zapewnia nowe, niezliczone możliwości specjalistom ds. marketingu oraz dostawcom usług druku (PSP), którzy mogą wspólnie opracowywać wielokanałowe kampanie łączące najlepsze cechy druku ze wszystkimi zaletami digitalizacji. Jedną z największych korzyści pracy w takim modelu jest niewątpliwie możliwość niemal natychmiastowego skierowania do odbiorców komunikacji odpowiadającej ich profilowi.

Couple looking at post as they come through door

Połączenie zalet obu rozwiązań

O ile sama koncepcja stojąca za drukiem programowym jest niezwykle atrakcyjna, to w większym stopniu rozważa się możliwości jej praktycznego zastosowania. Czy specjaliści ds. marketingu mogą połączyć możliwość osobistego zwracania się do klientów za pomocą odpowiedniego przekazu – którą zapewniają rozwiązania cyfrowe – z właściwościami druku polegającymi na wywoływaniu głębszego, emocjonalnego zaangażowania konsumentów w przekaz?

Odpowiedzią na to jest coś, co obejmuje zalety obu tych rozwiązań – kampania marketingu bezpośredniego wykorzystująca druk i technologię cyfrową w czasie rzeczywistym lub jak najbardziej zbliżonym do rzeczywistego. Obecnie można to zrobić poprzez rozszerzenie podejścia programowego, używanego w przypadku zakupu przestrzeni reklamowej w mediach, na korespondencję bezpośrednią (ang. direct mail, DM) i druk.

Zgodnie z definicją State of Digital programowy zakup reklam w mediach „umożliwia »właścicielowi/marce« dopasowanie przekazu i kreatywnych treści do właściwej osoby, w odpowiednim czasie i kontekście – na podstawie informacji o odbiorcach odpowiadających grupie docelowej”.

Przyjęcie takiej strategii przez specjalistów ds. marketingu powinno umożliwić przesyłanie bardziej doprecyzowanych i zindywidualizowanych wiadomości i multimediów i tym samym przeprowadzać efektywne kampanie.



Korespondencja programowa łączy w sobie kanały internetowe i fizyczne w sposób, który może znacząco zwiększyć zwrot z inwestycji.

– Mark Cripps, grupa The Economist Group

Dobrym przykładem jest korespondencja programowa – koncept promowany przez brytyjską Royal Mail w Wielkiej Brytanii, który można w skrócie określić jako spersonalizowane narzędzie, aktywowane przez działanie klienta i oparte na bezpośredniej komunikacji z nim.

Najlepszym sposobem na wyjaśnienie tego, czym jest korespondencja programowa, jest użycie hipotetycznego scenariusza i przeanalizowanie go krok po kroku. Klient, który już wyraził zgodę na kontakt, odwiedza stronę internetową i komunikuje się przez nią. Działanie to uruchamia natychmiastową, ukierunkowaną odpowiedź w ramach korespondencji programowej, stworzoną w oparciu o zachowanie klienta podczas przeglądania strony. Wstępnie zaprojektowana, spersonalizowana wiadomość dociera do klienta w ciągu 48 godzin.

To podejście łączy materialny i emocjonalny wpływ komunikacji opartej na spersonalizowanym przekazie oraz możliwości zapewniane przez rozwiązania cyfrowe. Jak wyjaśnia Mark Cripps (dyrektor ds. marketingu grupy The Economist Group): „Korespondencja programowa to nowy, ekscytujący koncept. Umożliwia harmonijne współdziałanie korespondencji cyfrowej i bezpośredniej oraz łączy kanały online i offline w sposób, który może znacząco zwiększyć zwrot z inwestycji”.

Druk cyfrowy: wykorzystanie rozwiązań programowych

Wykorzystywanie druku programowego jest możliwe dzięki nowoczesnym rozwiązaniom w zakresie druku cyfrowego oraz zaawansowanym zautomatyzowanym systemom pracy, które pozwalają skrócić czas tworzenia, produkcji i dystrybucji materiałów. Generowanie plików do druku jest oparte na oprogramowaniu i aktualnych danych zmiennych, a produkcja jest cyfrowa i zautomatyzowana.

Precyzyjnie dostosowany druk materiałów bezpośrednich jest teraz opłacalny w przypadku dużych i małych kampanii. Druk cyfrowy jest bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem dla specjalistów ds. marketingu, którzy chcą zdynamizować swoje kampanie oraz niezwykle opłacalną inwestycją dla dostawców usług druku, którym zależy na rozszerzeniu własnej oferty druku w zakresie marketingu bezpośredniego.

Druk programowy zaprzecza tezie, że w obszarze marketingu bezpośredniego druk zostanie zastąpiony przez rozwiązania cyfrowe. Możliwość dostarczania stargetowanych materiałów marketingowych wysokiej jakości w ciągu 24 godzin sprawia, że druk programowy pozwala tworzyć kampanie oparte na danych, łączące w sobie najlepsze cechy rozwiązań cyfrowych i tradycyjnych.

Używając cyfrowych rozwiązań drukarskich, specjaliści ds. marketingu mogą wzbogacić dotychczasową komunikację marki o dodatkowy kanał mając świadomość, że klienci lubią i cenią fizyczny przekaz, w takim samym stopniu jak interakcje online, a nawet większym.

Era druku z pewnością nie chyli się ku upadkowi – jeśli zostanie on wykorzystany przy użyciu odpowiedniej strategii, może ożywić marketing cyfrowy.

Autor: Tino Wägelein
Business Development Manager, firma Canon Europe


Zobacz również

Podobne rozwiązania

Dowiedz się, w jaki sposób możesz wdrożyć w swojej firmie druk programowy

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI