Automatyzacja druku: szybciej, taniej, pod kontrolą.

Automatyzacja w drukarni

Jednym z najważniejszych czynników mobilizujących dziś przedsiębiorców do unowocześniania swojej produkcji są koszty. Z jednej strony mamy podwyżki cen surowców i energii, z drugiej – rosnące koszty pracownicze. W tej sytuacji uwaga wielu firm świadczących usługi druku podąża w stronę automatyzacji.

Ale nie tylko z tego powodu.

Dlaczego warto automatyzować druk i pracę w drukarni?

Automatyzacja pozwala osiągnąć wiele korzyści, zarówno na poziomie produkcji, jak i całej organizacji:

KORZYŚCI NA POZIOMIE PROCESU PRODUKCYJNEGO

- Ograniczenie błędów popełnianych przez człowieka – i to bez względu na to, jak dobrze wykwalifikowanych ludzi masz na pokładzie. Błędy zdarzają się każdemu. Wprowadzenie automatyzacji zdejmuje duży ciężar odpowiedzialności z operatora, na którego pracę może mieć wpływ dyspozycja danego dnia, presja czasu, przejęcie poprzedniej zmiany. Ma to również przełożenie na mniejszą liczbę prac, które lądują w koszu, a więc na ograniczenie marnotrawstwa.

Nawet jeśli nie uda się od razu uniknąć błędów, to w ułożonym procesie łatwiej je namierzyć i szybciej wdrożyć optymalizację.

- Wyeliminowanie powtarzalnych zadań – kalibracja, przygotowanie pliku produkcyjnego z impozycją (OV), konwersja plików, optymalizacja zużycia atramentów – to wszystko może robić automat przy pełnej kontroli ze strony człowieka. Taka organizacja pracy to nie tylko wygoda, zdjęcie z głowy rutynowych czynności, ale także dodatkowy czas, który może procentować zwiększeniem mocy produkcyjnych.

NA POZIOMIE ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ

W zależności od tego, do którego miejsca w organizacji przystawilibyśmy ucho, moglibyśmy wymienić cały szereg pozytywów, związanych z poprawą jakości zarządzania w danym obszarze. Ale dziś chcielibyśmy zwrócić uwagę na dwa absolutnie fundamentalne aspekty, które odnoszą się do prowadzenia biznesu jako całości. Są to kontrola i przewidywalność.

Powiedzmy sobie szczerze, do pewnego poziomu jesteś w stanie zarządzać swoją firmą na poziomie Excela (wybaczcie uproszczenie – takie przejaskrawienie pozwala uchwycić istotę rzeczy). Ale działając w ten sposób, prędzej czy później, staniesz pod ścianą. Będziesz chciał rozwijać swój biznes, a nie będziesz mógł pójść dalej. I to nie ze względu na to, że ogranicza Cię technologia, którą wykorzystujesz na produkcji, tylko ze względu na ograniczenia organizacyjne – brak pełnej kontroli nad stanami magazynowymi czy harmonogramem.

Firmy, z którymi prowadzimy rozmowy zauważają, że inwestycja w automatyzację to prosta droga do ograniczenia kosztów prowadzenia działalności. I znów możemy nawiązać do tego, co powiedzieliśmy 2 akapity wyżej: dzięki automatyzacji dane do zarządzania biznesem można pozyskiwać na bieżąco, zarówno na poziomie konkretnych projektów, jak i pojedynczych zamówień, co daje pełną kontrolę nad bilansem zysków i strat.

Co można w firmie drukującej zautomatyzować?

W zasadzie wszystko: od zarządzania sprzedażą przez produkcję po magazyn i logistykę.

ALE UWAGA! Za dużo różnych narzędzi do automatyzacji oznacza mniejszą elastyczność!

Jak to rozumieć? Software developerzy mają prawdopodobnie rozwiązanie na każdy problem, który pojawia się w procesie produkcji czy szerzej, w obszarze zarządzania organizacją. Ale pospinanie ze sobą zbyt wielu różnych systemów rozwiązujących wąskie problemy osłabia siłę automatyzacji.

Wybierając narzędzia do automatyzacji, postaw na takie rozwiązania:

• które oferują potrzebne funkcjonalności,
• na które Cię stać,
• które będziesz umiał obsłużyć
• które możesz zintegrować
które będziesz mógł skalować, gdy zdecydujesz się objąć automatyzacją kolejne obszary działania Twojej firmy.

Na rynku jest wiele rozwiązań. Możesz zautomatyzować wszystko, co się da. Patrz przyszłościowo i holistycznie, żeby uniknąć sytuacji, gdy zmiana w działaniu narzędzia od jednego dostawcy rozsadza cały system.

Skoro tyle przemawia na korzyść automatyzacji, to dlaczego wiele firm tylko się temu przygląda?

Rozmawiamy z wieloma firmami, których nie trzeba przekonywać do automatyzacji. Jednak nie dla wszystkich firm świadczących usługi druku to kwestia „jak?”, ale bardziej „czy?”. Co może na to wpływać?

Na przykład błędne przekonania:

PODEJŚCIE „WSZYSTKO ALBO NIC”

Dla wielu mniejszych firm poligraficznych, automatyzacja może wydawać się zbyt ogromnym projektem, a co za tym idzie zbyt kosztownym wyzwaniem. W rzeczywistości takie podejście jest hamulcem biznesu w osiąganiu większej rentowności.

Nie musisz od razu automatyzować wszystkich procesów w swojej firmie. Możesz zacząć od produkcji albo obsługi zamówień, a potem stopniowo skalować usprawnienia na inne obszary firmy.

Warto jednak pamiętać, że zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest rozmowa z dostawcą, który może zaoferować Ci spójne środowisko pracy, nawet jeśli na początku zdecydujesz się korzystać tylko z jego wybranych elementów.

BRAK WIEDZY
Wystartowanie może utrudniać fakt, że stosunkowo niedawno zaczęło się tak dużo mówić o automatyzacji, w związku z czym firmy mogą nie znać dostępnych na rynku rozwiązań. Tu duża praca do wykonania, zwłaszcza po stronie dostawców.

TRUDNOŚCI W INTEGRACJI
Wdrożenie automatyzacji może wymagać zintegrowania różnych systemów i narzędzi, co może być wyzwaniem dla firm, które nie mają doświadczenia w tej dziedzinie lub takich, których infrastruktura stanowi zlepek wielu różnych systemów.

Wiele z tych obaw może być na wyrost lub nie mieć pokrycia w rzeczywistości, dlatego warto podejmować konsultacje z ekspertami w dziedzinie automatyzacji i przyglądać się temu, jak robią to inne firmy w branży.

No dobrze, ale w takim razie od czego zacząć automatyzację w firmie?

Od zmiany myślenia!!! Robert Godwin, właściciel firmy RentAPress, w jednym z wywiadów dla serwisu INKISH.tv mówi, że projektując zmiany w firmie w oparciu o automatyzację, nie można zafiksować się na produkcie.

To, co sprzedajesz, to nie konkretny wydruk, konkretne zlecenie. To, co sprzedajesz, to całe doświadczenie – obsługa zapytania, termin realizacji, szybkość wysyłki, doradztwo.

Nie chodzi więc o to, żeby wprowadzać automatyzację dla samego obniżenia kosztów produkcji, trzymając się założenia, że jak obniżysz cenę to od razu znajdzie się na ten produkt więcej chętnych. Nie tu leży wartość dla klienta. Kluczowe, żebyś działał w tak efektywny sposób, jak to tylko możliwe i szukał w tym dla swojej firmy szans. Bo Ci najbardziej wartościowi klienci z dużym prawdopodobieństwem nie są z Tobą wyłącznie dlatego, że oferujesz im najniższą cenę, ale dlatego, że dostarczasz im konkretną korzyść, za którą z pewnością są w stanie dodatkowo zapłacić.

Oszczędności uzyskane dzięki automatyzacji mogą dotyczyć niemal każdego działu w firmie wykorzystującej druk. Automatyzacja to nie koszt, to inwestycja w przyszły rozwój firmy. Jeśli ktoś myśli długofalowo o rozwoju firmy, to jest to nieunikniony krok.

Ciąg dalszy nastąpi!

Chcesz zautomatyzować procesy w swojej firmie?

Zobacz również